יום שישי, 20.09.2024 שעה 06:57

גויאבה בהמתנה: אליהו מחכה להצעה הנכונה

פורוורד הנבחרת עדיין ללא קבוצה ומחכה להתפוצץ. על האימונים בזיסמן, ההצעות מרחבי הגלובוס והסוכנים שניסו לסייע. מאחורי הקלעים של הסאגה

|
ליאור אליהו. לאן מועדות פניו?
ליאור אליהו. לאן מועדות פניו?

מחר בערב, מעט אחרי כניסת השבת, ליאור אליהו היה אמור לערוך חימום ב-"באסקט הול" ארינה בקרסנודאר רוסיה, לפני שריקת הפתיחה של משחק היורוליג בין מכבי תל אביב ללוקומוטיב קובאן. במקום זאת, אליהו יתרווח בסלון המשפחתי בבית הוריו בפתח תקווה ויצפה בקבוצתו לשעבר דרך מסך הטלוויזיה.

בשלוש העונות האחרונות נהגו בני משפחת אליהו ללוות באופן צמוד את קפטן מכבי לשעבר לכל משחקי הבית ביורוליג ולעיתים גם בליגה הישראלית. בודדים הם המשחקים בהם המשפחה הגדולה של אליהו הגיעה למשחק חוץ כדי לתמוך ביהלום המשפחתי.

הפעם האחרונה בה הופיעו ביציעים החברים לבית משפחת אליהו הייתה ברוממה, במשחק האליפות נגד מכבי חיפה, במה שהתברר כפעם האחרונה בה השם "אליהו" התנוסס על גבי גופיה מספר 8 בצהוב-כחול של ת"א.

כעת, שלושה שבועות לאחר שעונת היורוליג יצאה אל הדרך ואחרי שהג'אמפ בול הרשמי ביורוקאפ ובליגת ווינר מזמן נזרק באוויר, אליהו עדיין יושב בבית. מסביבו, יותר ממחצית הקבוצות בישראל ורבות נוספות באירופה ביצעו שינויים וחיזקו סגלים. אליהו? למרות שקבוצות רבות דפקו על הדלת, הפורוורד הציץ בעדינות דרך העינית וסירב בנימוס.

אליהו. הצהובים רצו אותו בחוץ (משה חרמון)
אליהו. הצהובים רצו אותו בחוץ (משה חרמון)
 

"ההגדרה שליאור אליהו 'יושב בבית' אינה מדוייקת", סיפר גורם המקורב לשחקן. "ליאור מתאמן כל יום ושומר על כושר ותזונה נכונה, תוך כדי שהוא מנסה להתקדם ולשפר אספקטים במשחק שלו. המטרה שלו כרגע היא לנסות ולשמור על רמת מוכנות מקצועית כלשהי בשביל שיוכל להיכנס לעניינים כמה שיותר מהר ברגע שיחתום בקבוצה".

למי שבכל זאת מתגעגע לראות את הפורוורד הנהדר משייט לאורך הפרקט, קוטף ריבאונדים ממרומי 2.06 המטרים שלו, או משחרר זריקת גויאבה נוסטלגית, מומלץ לקפוץ לביקור באולם "זיסמן" ברמת גן. טיפ? אל תגיעו מצוידים במיקרופונים מפני שהשחקן פתח בשביתה תקשורתית גלויה עד אחרי שיחתום רשמית ביעדו הבא. אליהו, המתגורר בתל אביב, עובר תוכנית אימונים אישית במסגרת חצי-מקצוענית אצל אחיו הגדול כפיר, מאמן כדורסל מוסמך שאימן בעברו במחלקות הנוער של עירוני רעננה ועירוני רמת גן וכעת מתרכז בלימודים.

וויצ´יץ´. לא הצליח לשכנע את אליהו (יניב גונן)
וויצ´יץ´. לא הצליח לשכנע את אליהו (יניב גונן)
 

כזכור, במהלך הקיץ החולף ניצלה מכבי סעיף יציאה בחוזהו של אליהו וטירפדה את ההסכם עימו. ההתנתקות ממי ששימש עד לאותו זמן כקפטן המועדון ושחקן אשר מזוהה עם הקהל, עלתה לקבוצה ב-100 אלף דולר פיצויים. לאחר מכן ניסו ראשי הצהובים לגייסו בחזרה במחיר מופחת, אלא שלמרות ניסיונות השכנועים של מנהל הקבוצה, ניקולה וויצ'יץ', ששוחח ארוכות עם אליהו בהיכל נוקיה, הפורוורד סירב לקצץ בשכרו ונפלט מן הקבוצה.

בחודש שעבר, מעט אחרי שעיכל את גודל הכשלון באליפות אירופה עם נבחרת ישראל, חגג אליהו 28 קיצים. האכזבה של ליאור, מספרים מקורביו, הייתה לא רק מחוסר ההצלחה של הנבחרת להעפיל לסיבוב השני, אלא גם ברמה אישית. אליהו הגיע לאליפות בסלובניה בפעם הראשונה מאז קיץ 2009 כשחקן חופשי והיו לו סיבות לגיטימיות להאמין כי הנבחרת תצליח במשימתה להעפיל לטופ 12 באירופה וכי סדרת משחקים טובה עשויה לגרור חוזה מכובד מקבוצות יורוליג. האמונה של ליאור מסתבר, הייתה לשווא.

"אליהו כבר לא ילד, הוא יעבור ל-NBA רק תמורת חוזה מובטח"
שלוש קבוצות פלייאוף מה-NBA גיששו אצל אליהו לפני האליפות. רובם אף שלחו לסלובניה את הג'נרל-מנג'ר שלהן כנציג המועדון, כאשר אחד ספציפי (ששמו נשמר במערכת) שבחן את אליהו מקרוב, התאכזב.

ליאור אליהו ביורובאסקט. אכזבה (האתר היורובאסקט)
ליאור אליהו ביורובאסקט. אכזבה (האתר היורובאסקט)
 

לשולחנו של סוכנו של אליהו, עו"ד יוסי גאייר, הגיעו מארה"ב בקשות להנחית את הפורוורד במסגרת חוזה חצי מובטח. משמעות הסכם ניירת על בסיס חוזה חצי מובטח אומר שקבוצה מחתימה שחקן לתקופה מסויימת, בדרך כלל עד ה-10 בינואר בעלות של כ-400 אלף דולרים. אם השחקן שרד את תאריך הניפוי, חוזהו עובר בבקרה של הליגה ושכרו מובטח לעונה כולה. אם השחקן נחתך לפני הדד-ליין שנקבע בחוזה, הוא משחורר ומקבל אחוז מסויים מהשכלול הסופי של תלוש השכר.

"ליאור לא מעוניין בהרפתקאות. הוא כבר לא ילד. ברור שהוא רוצה לשחק ב-NBA, אך על בסיס חוזה מובטח בלבד", אמרו מקורביו.

"נשאלת השאלה למה אליהו מאמין שקבוצת NBA תתחייב כלפיו לעונה שלמה?", אמר בכיר בצוות מקצועי של קבוצה בליגה הטובה בעולם. "אולי זאת הטעות בגישה שלו. תיקח את מקל לדוגמא. הבחור נסע על חשבונו ליוטה לפני שנה, לקח סיכון שהוא עשוי להשאר קירח משני הכיוונים, אך לבסוף זה הצליח לו. אליהו היה חייב להגיע לארה"ב, גם אם תחילה לקבוצה מליגת הפיתוח במטרה לקבל זימון ל-NBA. הוא חייב שיראו שהוא מסוגל להיות אפקטיבי בכדורסל האמריקאי". 

גל מקל. הימר והרוויח (רויטרס)
גל מקל. הימר והרוויח (רויטרס)
 

ראוי לציין שבדור הכדורסלנים הישראלי הנוכחי, אליהו אכן השקיע לא מעט מאמצים להתקבל לליגה האמריקאית דרך ליגת הקיץ. למעט עומרי כספי שהשתתף שלוש פעמים בליגת הקיץ (פעמיים סקרמנטו ופעם אחת קליבלנד), אליהו מדורג שני בסולם ההופעות עם שתיים (יוסטון ומינסוטה). גל מקל (דאלאס), יניב גרין (דטרויט) ומאיר טפירו (מיאמי) שיחקו פעם אחת.

מקורב אחר לשחקן הגיב לדברים ואמר: "אליהו לא צריך שום דבר. מדובר בשחקן שנבחר בעבר בדראפט וככזה שהקריב מעצמו כדי להוכיח שמקומו ב-NBA כשהגיע לא פעם, אלא פעמיים לליגות הקיץ. להשתחל ל-NBA מליגת הקיץ זה כמעט בלתי אפשרי, קשה מאוד לשחקנים גבוהים לבלוט מכיוון ומדובר בליגה של גארדים ורובם הגדול עסוק יותר בעצמו ולקלוע כמה שיותר נקודות מאשר להניע את המשחק ולהזין את הגבוהים".

ברמת העיקרון, אליהו, אלוף הליגה הישראלית והספרדית לשעבר ומצטיין החודש ביורוליג בעברו, אינו מרגיש שחובת ההוכחה עליו, ובצדק, אך עצם העובדה שככל הנראה לא יהפוך לישראלי השלישי בליגה הטובה בעולם משאיר בכל זאת טעם חמוץ בפיו.

ליאור אליהו בלבוראל (GettyImages)
ליאור אליהו בלבוראל (GettyImages)
 

בין הצעות שזרמו הקיץ מאירופה ועד אסיה, אליהו שוב הרים את הכפפה ופנה למינסוטה, שקיבלה את הזכויות עליו בטרייד מיוסטון. ליאור ביקש מראשי הטימברוולס לשחררו לקבוצה אחרת כאשר בתמורה ביקשו הטי-וולבס בחירת דראפט עתידית. כאן למעשה נתגלתה טעות קריטית שמנעה מאליהו לפתוח את עונת 2013-14 יחד עם כספי ומקל.

כדי להימנע ממצב בו קבוצה שלא מעוניינת בשחקן תמנע ממנו להעביר את זכויותיו לקבוצה אחרת, עליה לזמן אותו למחנה או לאפשר לו לחתום בקבוצה מתחרה. "חובתו של השחקן לדרוש את אילו מהדברים. הוא היה צריך להיעשות הרבה לפני התאריך בו פנה עו"ד יוסי גאייר למינסוטה במהלך אוגוסט. רק לאחר מכן התברר שהשחרור של ליאור הפך ללא רלוונטי וחיסלה את סיכויו להגיע ל-NBA. מדובר בטעות קשה של סוכן שלא קרא נכון את המפה", הסביר מקורב אחר. מצד שני, בסביבתו של אליהו מסרו שאין קשר בין הדברים מאחר וליאור שקל את עניין ה-NBA רק לאחר ליגת הקיץ בלאס ווגאס.

עדיין חופשי: התיזמון השגוי במציאת קבוצת טופ ביורוליג
אז איך אליהו נשאר הרבה אחרי סיום הקיץ פרי אייג'נט? לאחר המפולת בגמר מול חיפה, נפגשו מנכ"ל מכבי המשותף דני פדרמן ומנהל הקבוצה ניקולה וויצ'יץ' לצורכי משא ומתן עם נציגיו של אליהו. במהלך השיחות האינטנסיביות שניהלו הצדדים, הסכומים אותם הציעו מכבי צנחו בהדרגה ומקורבים לאליהו טוענים היום שבדיעבד במכבי קיבלה החלטה לא להמשיך עם הפורוורד עוד לפני אובדן האליפות וכי ההצעה שהגישה מכבי הייתה בידיעה שאליהו יסרב לה.

פארגו. אופציות בודקים לפני תום העונה (שי לוי)
פארגו. אופציות בודקים לפני תום העונה (שי לוי)
 

"במקום לנסות להגיע לעמק השווה עם מכבי, ליאור היה צריך לסגור בקבוצת יורוליג בכירה, שכן הקבוצות מהדרג הגבוה מתחילות את ההכנות לעונה עוד לפני הקיץ. לדוגמא, מכבי וצסק"א נפגשו עם ג'רמי פארגו במהלך פיינל פור היורוליג בלונדון. מכבי שלחה נציג מטעם הקבוצה לגרמניה במהלך סדרת הפלייאוף לעקוב אחר את טייריס רייס", הוסיף המקורב.

כשהבין לבסוף אליהו לאן נושבת הרוח עם מכבי, הוא חתך ובחן את השוק המקומי והאירופי. הפורוורד נפגש עם ראשי הפועל ירושלים, אך השיחות לא הבשילו לכדי חתימה. לאחר מכן, החליט לשחזר את ההצלחה המקצועית מספרד ולשוב לקדנציה שנייה מעבר לים והוא מנסה לסגור עם קבוצת יורוליג.

אליהו בארץ מיוצג על ידי גאייר, שהוא יותר עורך דין מאשר סוכן שחקנים והעדיף להחזיק ביותר מקלף אחד ביד. אליהו הגיע להסכמה על ייצוג אירופי עם הסוכן הסלובני בוריס גורנץ׳, המייצג בין היתר את מאמן נבחרת איטליה סימונה פיאנג׳יאני, מאמנה הרוסי של לוקומוטיב קובאן, ייבגני פשוטין ואת אלוף איטליה שחתם במילאנו, לוקה באנצ׳י.

דורון פרקינס. יועץ לענייני סין (GettyImages)
דורון פרקינס. יועץ לענייני סין (GettyImages)
 

אולם פיאנג׳יאני לא היווה פקטור היות ואינו מאמן קבוצה. פשוטין החזיר את הפורוורד המצויין דירק בראון ואילו באנצ׳י, שידוע בתור מאמן שאוהב פורוורדים בעלי יכולת לשלוט בכדור במשחק המעבר, השתעשע עם הרעיון אך וויתר.

בד בבד ניהל אליהו שיחות עם אלופת איטליה, סיינה שדיברה על מספרים נמוכים משמרוויח יובל נעימי במכבי. ריטאס ווילנה, שניהלה משא ומתן בקיץ עם נעימי, שלחה איתותים, אך גם אותה אליהו פסל. קרשיאקה הטורקית, יריבת ירושלים ביורוקאפ, גילתה רצינות, אך כאן הכריע בין היתר השיקול הפוליטי-כלכלי. במהלך נסיעת הנבחרת לאירוע גיבוש בכותל המערבי בירושלים, נתגלה כי הכוכב האדום בלגרד גיששה, אך אליהו לא השתכנע לעלות על הסוס הסרבי.

הסוכן האיראני פועל: הצעות מגיאורגיה ועד סין
בשלב זה נכנס לתמונה הסוכן האמריקאי-אירני, אימאן שוקוחידזה והחל להזרים הצעות. אסטנה הגיאורגית, בה משחק אקס חיפה, פט קלאת'ס, הוציאה פנקס צ'קים. אוניקחה מלאגה הייתה על סף הצעה, אך אליהו דרש סכומים גבוהים ומכבי במקביל דחפה באופן אגרסיבי את ניק קיינר-מדלי ואף הסכימה לממן חצי משכרו כדי שלא ישחק אצלה. ההצעה האחרונה שהונחה בפניו של הפורוורד בן ה-28 הגיעה מקבוצת פושאן הסינית.

אליהו מטביע. ההצעות זרמו עד לסין (משה חרמון)
אליהו מטביע. ההצעות זרמו עד לסין (משה חרמון)
 

אופי התנהלותם של קבוצות בסין, הינו שהם שולחות מספר טיוטות חוזה לשחקנים, אך ללא רצון ממשי להחתימם. יתרה מזאת, במקרים רבים בסין החוזים פיקטיביים או כאלה שאינם מובטחים ומהווים מסגרת של חודש ניסיון. לאחר שקיבל חוזה, אליהו פנה לייעוץ ושוחח עם חברו לשעבר למכב,י דורון פרקינס, ששיחק בעברו בפושאן.

פרקינס, שסיים שני בליגה באסיסטים וראשון בחטיפות, סיפר על דירה במלון חמישה כוכבים, הטבות ופינוקים לצד הסבר בסיסי על הליגה המשוחקת במתכונת NBA עם משחקים של 48 דקות. אליהו הבין, שחוץ מזה שיחקק לנצח בדפי ההיסטוריה כישראלי הראשון בסין, מספר חודשים ב-CBA יכולים רק למנף אותו, אלא שברגע האחרון ממש, פושאן החזירה לשורותיה את הביג מאן האמריקאי שבליק רנדולף שוויתר על חוזה מינימום בבוסטון בשביל הכסף הגדול בסין. ראוי לציין שרנדולף שיחק אשתקד בפושאן והיה לסקורר המצטיין בליגה כשסיפק ממוצעים של 32 נקודות למשחק והיה מדורג שלישי בליגה בכדורים חוזרים עם 14.6 בממוצע להתמודדות.

אם לפני אליפות אירופה סביב אליהו היה לחץ יחסי לסגור בקבוצה ולהתקדם מקצועית ומנטאלית, ליאור רגוע ונהנה מחופשה משמעותית ראשונה בכמעט עשור, כשהוא לא ממהר לסיים את הסאגה. "הוא כבר לא לחוץ. הוא מסנן הצעות ומחכה לאחת שנכונה בשבילו. הקצב בה מתחלפים שחקנים באירופה נמצא בהילוך חמישי וליאור לא יתפשר על חוזה בכספים נמוכים משמעותית מהחוזה שהיה לו במכבי. ליאור מאוד סובלני ולא מוכן להסתפק במסגרת שאינה יורוליג או טופ יורוקאפ", הוסיף הגורם.

ליאור אליהו. מחכה להתפוצצות (יוסי ציפקיס)
ליאור אליהו. מחכה להתפוצצות (יוסי ציפקיס)
 

האמת, האם יש לאליהו בכלל סיבה לחשוש מכך שטרם פתח את העונה? בזמן הזה בעונה שעברה כזכור, מקל היה שחקן חופשי שהחלים מפציעה והצטרף למכבי חיפה רק לקראת דצמבר. איך הסתיימה העונה של מקל כולם יודעים. לכן, גם אם מדובר בהמתנה של יום, שבוע או חודש, תמתינו בסבלנות לאליהו שישוב למגרשים כי ברגע שיעשה זאת, כשישלים את הקאמבק, החיה שבו הולכת לטרוף את הפרקט.

אסור לפספס
נגןהצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
הצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
נגןמי ביקש תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
מי רצה תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
נגןהכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
הכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
נגןהכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
הכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
/* LAST / NEXT ROUNDs */