יום שישי, 20.09.2024 שעה 14:38
ליגת העל 24-25
91-63מכבי ת"א1
72-83מכבי חיפה2
76-93מכבי בני ריינה3
63-53בית"ר ירושלים4
43-53הפועל חיפה5
46-63מ.ס אשדוד6
32-43בני סכנין7
33-33עירוני ק"ש8
35-13מכבי פ"ת9
36-13עירוני טבריה10
21-13הפועל ב"ש11
22-13הפועל חדרה12
17-23הפועל ירושלים13
08-33מכבי נתניה14
לוח משחקים
  • הפועל ירושלים
  • שבת, 21/09, 19:30
  • מכבי בני ריינה
  • עירוני טבריה
  • שבת, 21/09, 19:30
  • בני סכנין
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 21/09, 20:00
  • הפועל חיפה
  • מכבי נתניה
  • שבת, 21/09, 20:00
  • עירוני ק"ש
  • הפועל ב"ש
  • שבת, 21/09, 20:30
  • הפועל חדרה
  • מ.ס אשדוד
  • ראשון, 22/09, 20:15
  • מכבי ת"א
  • מכבי חיפה
  • שני, 23/09, 20:30
  • בית"ר ירושלים

הכישלון מתחיל מהראש: שחר הוא האשם העיקרי

בעלי חיפה מסרב להפנים את המציאות: החופש המוגזם לבנאדו, המחסור בסקאוט ובמנג'ר וחוסר ההתאמה לגולדהאר. שחר חייב להתעורר

|
בנאדו ושחר. הבעלים והמאמן מתרסקים בחיפה
בנאדו ושחר. הבעלים והמאמן מתרסקים בחיפה

המצב של מכבי חיפה לא מפתיע אף אחד והכתובת הייתה על הקיר, אך במכבי חיפה ככל הנראה חשבו שהשם, הצבע הירוק, המסורת ישחקו תפקיד גם העונה.

האשם העיקרי במצב של הקבוצה הוא בעל הבית, יעקב שחר. הבעלים הוא האיש שהוביל את מכבי חיפה להישגים חסרי תקדים בכדורגל הישראלי, הוא האיש שזכה אז בצדק למחמאות הגדולות, אך הוא גם האיש שאחראי למצב אליו הדרדרה הקבוצה שלו בשנתיים האחרונות.

המזל הגדול של שחר שהאצטדיון החדש בחיפה עדיין לא מוכן. לא כך רצה שחר שהקבוצה שלו תעבור לשחק באצטדיון המפואר, כשהיכולת הדלה הייתה מבריחה את הקהל מהמגרש ומשאירה את הקבוצה לשחק מול יציעים דלילים.

הבעיה הגדולה ששחר עדיין לא הפנים שיש שריף חדש בכדורגל הישראלי ושמו מיץ' גולדהאר. יאמר לזכותו של שחר, שכאשר הגיע לפה ארקדי גאידמק, הוא ידע שהוא הגיע לזמן קצוב ולכן לא נגרר למאבק וחיכה שהסערה תחלוף.

שחר. חייב  (יניב גונן)
שחר. לא התאים עצמו לגולדהאר (יניב גונן)
 

המצב כעת הוא שונה, שחר צריך להפנים שגולדהאר הוא לא תופעה חולפת, הוא לא בא לשנה או שנתיים, הוא הגיע לתקופה ארוכה שתימשך ככל הנראה שנים. העסקים האישיים של גולדהאר רק צומחים ומתפתחים ולכן לבעלי מכבי אין בעיה לשפוך כספים עד שיגיע לכל היעדים שלו. גולדהאר הוא רץ מרתון ולא למרחקים קצרים, הכל אצלו מתוכנן ומוקפד עד לפרטים הקטנים ביותר.

פרשן הכדורגל החיפאי, איציק אהרונוביץ', התריע עוד לפני תחילת העונה על מה שיקרה למכבי חיפה. אהרונוביץ', המקורב מאוד למועדון בו שיחק בעבר דיבר על המצב: "לא יכול להיות שבעל בית בסדר גודל של יעקב שחר, שכל הכדורגל הישראלי פרוס לרגליו והיה השליט הכל יכול של הכדורגל הישראלי ב-20 השנים האחרונות, בהן קיבל כבוד רב, לא מסוגל לכפות על עובד שלו, המאמן אריק בנאדו, להחזיר את וויאם עמאשה לקבוצה, כאשר זה עולה לו כל כך הרבה שהוא יושב בבית".

מיץ´ גולדהאר. משאיר אבק לשחר (משה חרמון)
מיץ´ גולדהאר. משאיר אבק לשחר (משה חרמון)
 

"שחר יודע בוודאות שהחלוצים שנמצאים בסגל לא מסוגלים לספק את הסחורה, אך הוא שותק ולא מוציא מילה מהפה. הוא טוען שהוא לא מתערב למאמן מבחינה מקצועית ונותן חופש פעולה מלא, אז איך את אייל גולסה הוא החזיר לסגל וזה לא קורה לגבי עמאשה? זהו הכישלון הכי גדול שלו".

אהרונוביץ' ממשיך למנות את הכשלונות: "מועדון הכדורגל מכבי חיפה קיים מאה שנים, אז איך יכול להיות שבשנת המאה אין למועדון סקאוט ומנהל מקצועי שהוא מעל המאמן וקובע את הדרך, מביא את השחקנים הזרים ודואג לשחקנים הצעירים שעולים מהנוער? לא חסר לקבוצה שחקנים מוכשרים והם לא מטופלים כראוי".

 
 שחר טוען שהוא לא מתערב למאמן מבחינה מקצועית ונותן חופש פעולה מלא, אז איך את אייל גולסה הוא החזיר לסגל וזה לא קורה לגבי עמאשה? זהו הכישלון הכי גדול שלו 
 
 
 

"יענקל'ה שחר חי בעבר ומה שהתאים לעבר, בו הייתה חיפה השליטה הבלעדית של הכדורגל הישראלי כבר לא מתאים להיום. זה לא משנה מי היה המאמן, הוא קיבל את הכדורגלנים הכי טובים שהיו בכדורגל הישראלי, הזרים הכי טובים שהגיעו לישראל, בתוספת השחקנים המוכשרים ביותר שהיו במועדון ולכן גם זכה בצדק באליפוית, אך המצב כיום הוא שקם לו מתחרה רציני בדמות מיץ' גולדהאר שהתווה דרך למועדון עם אנשים מוכשרים בכל תפקיד, מה שמעמיד בצל את מכבי חיפה גם בסגל, בארגון וניהול וגם במחלקת הנוער".

"אם פעם חיפה הייתה מתחילה את הליגה בפור על כל קבוצות הליגה בעשר נקודות פור, כיום מכבי ת"א מתחילה בעשר פור על מכבי חיפה", סיכם אהרונוביץ'.

אריק בנאדו. חסר ניסיון (עמית מצפה)
אריק בנאדו. סובל מחוסר ניסיון (עמית מצפה)
 

גולדהאר חושב קדימה ולכן הביא לפה מנג'ר על בדמותו של ג'ורדי קרויף, האיש שמעניק את השקט למאמן ולשחקנים של מכבי, האיש שבעזרתו גולדהאר יכול לישון היטב בלילה בלי לדאוג לקבוצה.

מנגד, במכבי חיפה הולכים רק אחורה. לכן, בגלל שכשלו בעונה שעברה עם ראובן עטר, הזעיקו את בנאדו מהנוער וחשבו כבר שבנאדו הוא הגרנט החדש, או מינימום רוני לוי. אך כל זה התגלה לפי שעה כרחוק. המבחן האמיתי של בנאדו היה בבניית קבוצה, מאמן לא יכול להמדד במושגי הצלחה אחרי חצי שנה בלבד, הוא חייב להוכיח את עצמו לפחות לאורך שנתיים.

ג´ורדי קרויף. שחר היה חייב להביא מישהו בדמותו (עמית מצפה)
ג´ורדי קרויף. שחר היה חייב להביא מישהו בדמותו (עמית מצפה)
 

שחר החליט לתת לבנאדו עוד הזדמנות אחרי חצי העונה מוצלחת שלו בעונה שעברה וזה בסדר ואף לגיטימי, אך שחר היה חייב לעמוד על כך כבעל בית שלפחות יהיה לצידו צוות מנוסה שעשה משהו בכדורגל הישראלי.

עם כל הכבוד לאורי אוזן כעוזר מאמן, כאיש צוות בכיר, בצוות שמוביל את מכבי חיפה זוהי טעות גדולה. אוזן בחור אינטליגנטי, אך לא היה שחקן שהטביע את חותמו בכדורגל הישראלי. לפני שאוזן הוקפץ לעמדת העוזר, היו צריכים בחיפה לשפשף אותו כדי שיוכיח את עצמו. הדרך הנכונה הייתה לתת לו לאמן בוגרים בליגות נמוכות, או לאמן קודם כל במחלקת הנוער של המועדון, או במקום אחר.

אורי אוזן. היה חייב לאמן קודם במקום אחר (משה חרמון)
אורי אוזן. היה חייב לאמן קודם במקום אחר (משה חרמון)
 

אהרונוביץ' התרעם גם על אוזן ואמר: "לא יכול להיות ששחקן בינוני, שלא אימן באף מקום אפילו ילדים והיה פרשן מספר חודשים, הפך להיות בצוות המקצועי ואפילו קיבל מבנאדו את הסמכות להיות אחראי על בחירת הזרים. ידוע שאוזן חבר טוב של בנאדו, אבל האם זה מכשיר אותו להיות עוזר מאמן בחיפה, עוד לפני שאימן פעם אחת בחייו?".

בנאדו רצה לחזק את צוות האימון והביא את פטריסיו סייג, שהיה בצוות האימון של מכבי ת"א בעונה שעברה. סייג בחור חביב, אבל גם הוא צריך היה לעבור משהו לפני שיהיה בצוות הבכיר של חיפה. לשחר היה אסור להסכים לזאת ובנאדו טעה שלא התעקש על מישהו בכיר יותר, שיתרום לו מהניסיון במצבים כמו שהוא נמצא בהם כיום.

 
 אהרונוביץ': לא יכול להיות ששחקן בינוני בדמות אוזן, שלא אימן באף מקום אפילו ילדים והיה פרשן מספר חודשים, הפך להיות בצוות המקצועי ואפילו קיבל מבנאדו את הסמכות להיות אחראי על בחירת הזרים 
 
 
 

לא יכול להיות ששחר, שראה דבר או שניים בחייו, לא ישים לצד בנאדו מנג'ר מקצועי, מישהו שיתווה את הדרך לטווח ארוך. לא יכול להיות גם שמועדון בסדר גודל של מכבי חיפה לא יעבוד עם סקאוט, זה הדבר המתבקש כיום, אבל בחיפה מיוחדים, והחליטו לוותר על אלון חרזי.

מי עוקב אחרי שחקנים, למי יש ניסיון להביא זרים? לאוזן שמדבר עם סוכנים? כמה זרים הוא הביא והצליח איתם? כמה זרים בנאדו הביא עד היום? מי יודע בחיפה לנתח את היריבות בליגה האירופית? מי חשוף לכדורגל האירופי? כל אלה שאלות שצריכות לקבל תשובות.

ההתנהלות ממשיכה בהבאת שחקני רכש בינוניים ומטה ואפילו הצוות המקצועי של חיפה למעשה מודה בכך. הקבוצה הביאה את רן אבוקרט מהיריבה העירונית, הפועל חיפה, אבל העובדה שהוא בקושי מתלבש מוכיחה כמה עמוק הכישלון. 

רן אבוקרט.  (האתר הרשמי של מכבי חיפה)
רן אבוקרט. בינוני ומטה (האתר הרשמי של מכבי חיפה)
 

עוד מהעונה שעברה ידעו במכבי חיפה שחסר לקבוצה חלוץ תשע אמיתי, האם בכל אירופה אין חלוץ כזה? כל ההתנהלות סביב הבאת החלוץ הייתה חובבנית, לא מקצועית ומתאימה לקבוצה מהליגה למקומות עבודה. הצוות המקצועי החליט להביא את שמעון אבוחצירה, שהוא חלוץ נחמד, אבל לא מתאים לרמות הגבוהות. בקבוצה הביאו גם את אלעד גבאי, מגן שהגיע למועדון גדול ולא יודע איך להתנהל מקצועית על המגרש.

זאהי ארמלי, חלוץ העבר הגדול של חיפה, דיבר גם הוא על בעיית החולצים של חיפה: "יש בעיה במכבי חיפה, הם בכלל לא מגיעים למצבים נוחים להבקעת שערים. הכל רחוק מהרחבה וכך אי אפשר להבקיע. יש בעיית חלוצים לקבוצה, ברגע שאין לך חלוץ אחד או שניים שמבקיעים גולים זו בעיה. חיפה סובלת מכך ולא שנה ראשונה. ידעו על הבעיה הזו והיו חייבים להביא את החלוץ החסר".

בינתיים סבור ארמלי כי חיפה חייבת להחזיר את וויאם עמאשה: "איך שהדברים נראים, בחיפה היו צריכים להחזיר איתו ולהגיע להסכמות כדי שיתאזנו לפחות מבחינה התקפית".

זאהי ארמלי. &qout;יש בעיה גדולה בהתקפה לחיפה&qout;.
זאהי ארמלי. "יש בעיה גדולה בהתקפה לחיפה".
 

ארמלי חושב כי כעת כל המערכת של הקבוצה חייבת להתלכד: "זו מערכת שצריכה לתפקד כולם במאה אחוז, המאמן, ההנהלה והשחקנים. כל האווירה מסביב לקבוצה חייבת להיות מאורגנת. מתחילה הפרדה בין הקבוצה לקהל, הוא מנסה לתמוך אבל שהדברים לא באים לידי ביטוי בקבוצה עצמה זו בעיה. צרכים ליכוד בין כל המערכות. הקבוצה סבלה מכך בעונה שעברה ואסור לה שזה יחזור", אומר ארמלי.

גם הקשר הספרדי, רובן ראיוס, שהגיע בקול תרועה גדולה, הראה ניצוצות במשחקים המוקדמים באירופה, אך ההתלהבות ממנו פסקה כשהתחילה הליגה. ראיוס פורח כאשר יש לו שטח והיריבה נותנת לו לשחק ושומרת עליו מרחוק. במקרים כאלה הספרדי יודע לעשות דברים יפים, אך ששומרים עליו קרוב לחולצה ובצורה אגרסיבית, נראה כאילו מכבי חיפה משחקת עם פחות שחקן.

ראיוס מול שוקרני. נעלם אחרי פתיחת עונה טובה (חגי ניזרי)
ראיוס מול שוקרני. נעלם אחרי פתיחת עונה טובה (חגי ניזרי)
 

במכבי חיפה ידעו גם שיש להם בעיות עם השוער הסרבי, בויאן שאראנוב. היציאות שלו לכדורי גובה הם לא פחות מקטסטרופליות, אך זה לא דבר חדש. שאראנוב משרה חוסר ביטחון על כל הגנת חיפה והקבוצה משחקת בלי שקט נפשי. כאשר עמדת השוער בעייתית ולא יציבה, הדבר משפיע על כל הקבוצה. 

אהרונוביץ' דיבר גם על קבלת ההחלטות של הצוות המקצועי: "לא כל כדורגלן ישראלי, מוכשר ככל שיהיה, מתאים למועדון בסדר גודל של חיפה. לדוגמה, אבוחצירה היה שחקן מוביל בקריית שמונה, אבל הקבוצה הצפונית היא קבוצה שלא נספרת בכדורגל הישראלי, כי הקבוצות שמשחקות נגדה לא מחשבנות, באות כדי לנצח ותוקפות. במצב כזה לאבוחצירה יש יותר מרחבים ושטחים, הוא רחוק מהשומרים שלו וכך הוא מגיע ליותר מצבים. זה לא אומר שאבוחצירה הוא לא כובש מצטיין, אך במשחקים מול חיפה כל הקבוצות בליגה באות ומשחקות בהגנה נסוגה עם כל השחקנים מאחורי הכדור. המשחק הוא יותר טקטי ולמי שלא רגיל לשחק כך, זה קשה מאוד. אבוחצירה לא רגיל למשחק טקטיקה הגנתי שכזה",

אבוחצירה לא מאמין. לא מתאים לרמות האלו (משה חרמון)
אבוחצירה לא מאמין. לא מתאים לרמות האלו (משה חרמון)
 

מציין אהרונוביץ' ומוסיף דוגמא הפוכה על שחקן שבנאדו לא נותן לו הזדמנות: "שובל גוזלן גדל מגיל עשר בכל הקבוצות בכל הגילאים של מכבי חיפה, הקבוצות בגילאי הנוער גם משחקות צפוף מול מכבי חיפה וגוזלן רגיל לכך וכבש מאות שערים עד שעלה לבוגרים. אם בנאדו היה נותן לו צ'אנס, הוא היה מטביע את חותמו".

אהרונוביץ' סבור כי הבעיה החמורה של בנאדו היא בתחום הטקטי ובהבנה המקצועית של המשחק: "הרוטציות לפעמיים מוגזמות. שחקן ששבוע לפני כן היה טוב בהרכב, לפתע יושב ביציע. לדוגמא משומר, ששיחק מול פאוק ביום חמישי ואתמול בדרבי היה ביציע. אפשר להבין עייפות, אבל הוא יכול היה להיות בסגל".

אריק בנאדו (חגי ניזרי)
אריק בנאדו. בעיה טקטית קשה (חגי ניזרי)
 

"לאריק יש בעיה והוא לא מבין מה זה מאץ' אפ בכדורגל, מה זה נקודות תורפה ומה זה טקטיקה. חוסר הניסיון שלו יוצר מגבלות ומגרעות ויש הבדל בין להיות שחקן לבין מאמן, שאחראי על 25 שחקנים, ששוגה שבוע אחרי שבוע. בצבא אי אפשר להפוך סג"מ ישר לרמטכ"ל וזה גם מקביל לכדורגל. אי אפשר לאמן קבוצה בסדר גודל של חיפה בלי לעבור כמה שלבים ובטח בתקופה שהזמנים השתנו ואין לקבוצה את השחקנים הכי טובים בארץ והיא לא לבדה בפסגה". 

המבחן הגדול של שחר יהיה איך הוא יתמודד עם המשבר הזה ואיך הוא מתכוון לשנות אותו. הדרך של חיה כושלת בשנתיים האחרונות, ושחר צריך להפנים שהשתנו סדרים בכדורגל הישראלי?

אי אפשר להפיל את הכישלון כולו על בנאדו, זה כישלון מערכתי של כל מכבי חיפה מבעל הבית ועד למטה.

יעקב שחר. האשם הבלעדי (משה חרמון)
יעקב שחר. האשם הבלעדי (משה חרמון)
 

אסור לפספס
נגןהצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
הצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
נגןמי ביקש תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
מי רצה תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
נגןהכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
הכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
נגןהכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
הכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
/* LAST / NEXT ROUNDs */