יום שישי, 05.07.2024 שעה 21:06
ליגת העל 24-25
00-00בית"ר ירושלים1
00-00בני סכנין2
00-00הפועל ב"ש3
00-00הפועל חדרה4
00-00הפועל חיפה5
00-00מ.ס אשדוד6
00-00מכבי בני ריינה7
00-00מכבי חיפה8
00-00מכבי נתניה9
00-00מכבי פ"ת10
00-00מכבי ת"א11
00-00עירוני ק"ש12
00-00עירוני טבריה13
00-00הפועל ירושלים14
לוח משחקים
  • מכבי בני ריינה
  • שבת, 24/08, 00:00
  • מכבי נתניה
  • מכבי חיפה
  • שבת, 24/08, 00:00
  • עירוני טבריה
  • בית"ר ירושלים
  • שבת, 24/08, 00:00
  • מ.ס אשדוד
  • עירוני ק"ש
  • שבת, 24/08, 00:00
  • הפועל ב"ש
  • בני סכנין
  • שבת, 24/08, 00:00
  • מכבי פ"ת
  • מכבי ת"א
  • שבת, 24/08, 00:00
  • הפועל ירושלים
  • הפועל חדרה
  • שבת, 24/08, 00:00
  • הפועל חיפה

עמדת המחץ: קולינאס ושאראנוב תחת מבחן

האחד מנוסה הרבה יותר, השני מגלה אינסטיקטים בריאים. לופא קדוש, איציק ויסוקר וחיים לוין עם המדריך לשוער המצליח לקראת 21:00, מי עדיף?

|
בויאן שאראנוב וחואן פאבלו קולינאס
בויאן שאראנוב וחואן פאבלו קולינאס

ליגת העל תפגיש כבר במחזור השלישי את מכבי חיפה ומכבי ת"א, למה שמסתמן כמשחק העונה. הערב (שני) ב-21:00 תתארח האלופה אצל הירוקה מהכרמל במפגש מסקרן, בסופו המנצחת תוכל לסמן 'וי' חשוב במיוחד בדרך למאבק על תואר האליפות.

שתי הנציגות הישראליות בליגה האירופית מגיעות למפגש בניהן עם טעם מר ממשחקן הראשון בשלב הבתים.  מכבי ת"א לא השכילה לנצח את אפואל ניקוסיה, ברק יצחקי החטיא פנדל בתוספת הזמן והמשחק הסתיים ב-0:0 מאכזב. מנגד, חיפה נחלה הפסד ביתי לאלקאמר ההולנדית עם 1:0 כואב ואובדן נקודות יקרות.

מלבד היכולת ההתקפית ויכולת הכיבוש הדלה, דווקא אלו שיגנו על השער עשויים לקבוע את גורל המפגש בין חיפה למכבי. שתי הקבוצות מתהדרות בשוער זר בין הקורות, והם מיועדים להיות אנשי המפתח במשחק העונה בקריית אליעזר.

בויאן שאראנוב בן ה-26 הגיע לפני שנתיים למכבי חיפה כהבטחה הגדולה לשמש כמחליף לניר דוידוביץ'. במהלך עונת 2011 שארנוב התמודד מול התמנון על אפודת השוער הראשון וברוב שלבי העונה מצא עצמו על הספסל בהתבוננות ולמידה מהשוער הוותיק.

הנה זה בא: קליפ חימום למשחק העונה

בעונתו השנייה, הסרבי לא היה בתכניות של ראובן עטר והפך לשוער השלישי של הקבוצה, אך בעקבות פציעתו של דוידוביץ', הוזנק השוער בחזרה לסגל וקנה לעצמו את אפודת השוער הראשון מיד עם מינויו של אריק בנאדו למאמן.

שאראנוב. איש המפתח של חיפה? (יניב גונן)
שאראנוב. איש המפתח של חיפה? (יניב גונן)
 

מנגד, חואן פאבלו קולינאס בן ה-34 הגיע לארץ בקיץ האחרון לאחד ששיחק בארבע השנים האחרונות בספורטינג חיחון. לכשנודע למכבי ת"א כי שוערה הניגרי בעונה החולפת, וינסנט אניימה, לא ימשיך להגן על השער הצהוב, פנתה הקבוצה לשוער הספרדי הוותיק וסגרה את הסיפור במהרה.

שוחחנו עם אנשי מקצוע ושוערי עבר על מנת שינתחו את שתי הדמויות הללו על פי כמה פרמטרים מרכזיים של עמדת השוער.

קריאת משחק: קולינאס יכול לבשל שערים
שוער העבר, איציק ויסוקר, לא בטוח שהמושג הזה בכלל קיים: "מדובר בניסיון שהשוער רוכש עם השנים. ככל שהפעולה חוזרת על עצמה, כשהוא נתקל בסיטואציה דומה הוא צופה מה יקרה ויודע איך לפעול. אפשר לקרוא לזה ניסיון".

קולינאס. ניסיון עדיף (יניב גונן)
קולינאס. ניסיון עדיף (יניב גונן)
 

גם לופא קדוש, שהיה שוער בעברו, מסכים עם ויסוקר: "קריאת המשחק של שחקן שדה שונה מקריאת המשחק של שוער. עבור שחקן שדה מדובר בלראות מהלך אחד קדימה ולדעת איך להתנהל על פי זה. שוערים שקוראים משחק כמו אניימה לדוגמא, אלה שוערים שיודעים לתת בישולים ממצבים נייחים ולשלוח כדורי עומק. בפרמטר הזה, לפאבלו קולינאס יש יתרון על שאראנוב".

ויסוקר הוסיף: "יש כל כך הרבה דברים שיכולים לקרות לשוער תוך כדי מהלך, כמו כדור שפוגע בשחקן ומשנה כיוון או בעיטה מסובבת בצורה כזו או אחרת. שוער נתקבל בהרבה יותר מצבים כאלה מאשר שחקן שדה, ואת ההתמודדות איתם הוא רוכש עם השנים. כשהוא עושה את זה בצורה טבעית, זה נקרא קריאת משחק".

שאראנוב 1:0 קולינאס

משחק גובה: יתרון של ניסיון?
שוער העבר חיים לוין, לא חושב ששוערה של חיפה מוכשר מספיק: "יש לשאראנוב קצת תפיסת מקום ונוכחות, אבל הוא לא שוער ברמה גבוהה. משחק הגובה שלו חלש מאוד, בפרמטר הזה הוא נופל מקולינאס בהרבה".

שאראנוב מאוכזב.  (עמית מצפה)
שאראנוב מאוכזב. לא ברמה גבוהה (עמית מצפה)
 

ויסוקר מסכים בעניין כדורי הגובה: "עניין התרגול משחק כאן תפקיד, קולינאס מנוסה יותר ומעריך את ההגבהות נכון יותר". גם לופא חושב כך: "במשחקי החוץ של מכבי ת"א באירופה ראיתי שקולינאס לא מגלה בעייתיות עם כדורי הגובה. יכול להיות שכאן הבעיה של שאראנוב, ואני לא שופט על פי המשחקים הראשונים שהוא הגיע לארץ, אז הוא היה חלש ולקח לו זמן להתאקלם".

שאראנוב 2:0 קולינאס

משחק רגל: דעות חלוקות
חיים לוין סבור כי משחק הרגל של שוער חיפה טוב יותר: "בניגוד לשאר הקריטריונים, משחק הרגל של שאראנוב בסדר גמור, אפילו טוב יותר מקולינאס". ויסוקר חושב אחרת: "שניהם משחקים לא רע בכלל. לקולינאס יש משחק רגל טוב יותר, הוא מכוון ומדויק יותר.  גם משחק הרגל זה עניין של בטחון ולשוער של מכבי יש ניסיון וביטחון רב יותר משאראנוב".

קולינאס (משה חרמון)
קולינאס (משה חרמון)
 

גם לופא חושב שמשחק הרגל של קולינאס טוב יותר: "הוא מוסר כדורים מדויקים, לא רק בעזרת היד, אלא גם בעזרת הרגל. הוא שיחק שנים רבות בליגה הספרדית וינק משם לא מעט דברים. מדובר בשוער מנוסה ומבוגר יותר משאראנוב, בקטע הזה היתרון אצלו".

שאראנוב 3:0 קולינאס

אחד על אחד: עניין של אומץ
אם בכדורי הגובה קולינאס גילה יתרון, בכל מה שקשור לאחד על אחד הדעות חלוקות: "שאראנוב טוב יותר באחד על אחד. הוא נועז יותר ומגיב מהר יותר, יכול להיות שזה בגלל הגיל", אומר לופא. "הוא זריז יותר ביציאות ובאחד על אחד, אבל אני לא יודע אם זה משחק תפקיד כי במצב של אחד על אחד יש גם עניין של הרבה מזל".

ויסוקר מסכים: "מדובר במצבים שקשורים יותר באומץ לב. שאראנוב צעיר ואמיץ יותר לעומת קולינאס, שתנועותיו מחושבות יותר, לכן שאראנוב טוב יותר באחד על אחד". חיים לוין חולק על שניהם: "לשאראנוב יש רפלקסים בריאים, אך האחד על אחד שלו לא מספיק טוב".

שאראנוב 3:1 קולינאס

קולינאס מרוצה. המפתח הצהוב (משה חרמון)
קולינאס מרוצה. המפתח הצהוב (משה חרמון)
 

אינסטינקטים: הגיל עושה את שלו
בכל מה שקשור לאינסטינקטים, השוער הצעיר של חיפה לוקח בגדול: "למרות שאין לו נוכחות, יש לו אינסטינקטים טובים", אומר לוין. גם ויסקר מסכים: "שאראנוב טוב יותר מקולינאס בפרמטר הזה". "הגיל עושה את שלו", מוסיף לופא. "פאבלו מבוגר יותר ונמצא בשלהי הקריירה, שאראנוב רק בתחילתה. הוא שוער חתולי וחד יותר".

שאראנוב 3:2 קולינאס

אישיות: ניסיון בליגה הספרדית משמעו יתרון, לא?
כאן אולי מדובר בקריטריון פחות מקצועי, אך הכרחי וחשוב ביותר. בכל מה שקשור לאופי ולמנהיגות של השוערים, לוין מחזיק בדעה נחרצת: "הבעיה של שאראנוב היא בנוכחות, הנוכחות שלו חלשה מאוד. מבחינת האישיות, לא מדובר בשוער שעומד בשער ואתה מצליח להתלהב ממנו".

"לא אתייחס לקולינאס במקרה הזה כי אופיו על המגרש טרם עמד במבחן רציני", הוסיף שוער העבר, "אך ניר דוידוביץ' היה טוב משאראנוב בכמה וכמה רמות". ויסוקר הוסיף: "אני לא מכיר את השוערים אישית והשחקנים לא סיפרו לי עליהם, אך אלה דברים שרואים במהלך המשחק. יש הרבה פרמטרים לבחינת אישיות ומנהיגות, בעיקר במצב בו הקבוצה נמצאת בפיגור או כשהיא תחת לחץ. קוליאנס הגיע למכבי רק הקיץ וייקח לנו זמן לבחון את זה אצלו".

קולינאס. הפרמטר הספרדי ישחק תפקיד? (רויטרס)
קולינאס. הפרמטר הספרדי ישחק תפקיד? (רויטרס)
 

מבחינת האישיות של השוערים, לופא חושב שמכבי ת"א עדיפה: "לקולינאס חייב להיות יתרון. הוא שיחק בליגה הספרדית והוא מבוגר יותר משאראנוב. היתרון של שוער בא לידי ביטוי ככל שהוא מתבגר, כך הוא נעשה מנוסה ומשפיע יותר".

שאראנוב 4:2 קולינאס

סיכום: שאראנוב חד, קולינאס מנוסה
ויסוקר מסכם את ההשוואה בין השניים: "שוער צריך למצוא את האיזון בין ניסיון לבין כושר וחדות. האיזון הזה מגיע בגילאים 26-28, כשאתה צעיר ועדיין מחזיק בניסיון של עשר שנים. אומרים ששוער מגיע לשיא הבשלות עד גיל 30, כי הוא כבר צבר מספיק ניסיון אך עדיין מחזיק בתגובות ואינסטינקט של שוער צעיר, הוא עוד לא מבוגר. ברגע שהוא מגיע לגיל מתקדם יותר התגובות והמחשבות נעשות איטיות יותר, אך הניסיון עוזר".

"שאראנוב בן 26 והוא מתקרב לשיא, אך בכל זאת יש לו ניסיון". הוסיף ויסוקר. "כאיש מקצוע אני יודע שהתגובה אצל שוערים מבוגרים איטית יותר. לשאראנוב יש פלוס כי הוא משחק עם ניסיון רב אך הוא עדיין צעיר, הוא נמצא בנקודה מאוזנת יותר מקולינאס".

בויאן שאראנוב (יוסי ציפקיס)
בויאן שאראנוב. חד יותר (יוסי ציפקיס)
 

לוין לא מסכים: "אני לא מחזיק משאראנוב", אמר. "אין מה להשוות. אמנם יש לו קריאת משחק טובה ומעט תפיסת מקום, אבל משחק הגובה שלו חלש מאוד. גם משחק הרגל שלו בסדר, אך הדברים החשובים כמו האחד על אחד והנוכחות לא קיימים אצלו, אין מה להתלהב ממנו".

"הנתונים שלהם שונים לגמרי", מסכם לופא. "קולינאס הרבה יותר מנוסה, אך שאראנוב חד וגמיש יותר". מעניין יהיה לראות מי מהם, אם בכלל, יצליח לשמור על רשת נקייה ולהבטיח לפחות נקודה בקרב הראשון בין הירוקים לצהובים בדרך לצלחת האליפות.

אסור לפספס
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
נגןברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
ברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */