יום חמישי, 04.07.2024 שעה 20:43
ליגת העל 24-25
00-00בית"ר ירושלים1
00-00בני סכנין2
00-00הפועל ב"ש3
00-00הפועל חדרה4
00-00הפועל חיפה5
00-00מ.ס אשדוד6
00-00מכבי בני ריינה7
00-00מכבי חיפה8
00-00מכבי נתניה9
00-00מכבי פ"ת10
00-00מכבי ת"א11
00-00עירוני ק"ש12
00-00עירוני טבריה13
00-00הפועל ירושלים14
לוח משחקים
  • מכבי בני ריינה
  • שבת, 24/08, 00:00
  • מכבי נתניה
  • מכבי חיפה
  • שבת, 24/08, 00:00
  • עירוני טבריה
  • בית"ר ירושלים
  • שבת, 24/08, 00:00
  • מ.ס אשדוד
  • עירוני ק"ש
  • שבת, 24/08, 00:00
  • הפועל ב"ש
  • בני סכנין
  • שבת, 24/08, 00:00
  • מכבי פ"ת
  • מכבי ת"א
  • שבת, 24/08, 00:00
  • הפועל ירושלים
  • הפועל חדרה
  • שבת, 24/08, 00:00
  • הפועל חיפה

פריצה: ניאבק על האליפות רק מול מכבי חיפה

צנוע ושקט, ההיפך מהחלוץ שמתפוצץ אחרי שער. תכירו לעומק את הענק שהגיע מהקור ונמס: "מכבי זו תשוקה, מוכן לסיים פה את הקריירה". צפו בראיון

|
ראדה פריצה.
ראדה פריצה. "לפרוש במכבי? למה לא?" (שי לוי)

ראדה פריצה יושב ביציע באצטדיון האתלטיקה שבהדר יוסף. לצידו בנו הבכור, על הדשא מתרוצץ בנו הקטן. שניהם משחקים במכבי תל אביב. חלוצים, כמובן. האבא הגאה נבלע בין הקהל, כזה הוא. צנוע, שקט, ההיפך המוחלט מהשחקן שאתם רואים מתפרץ בטירוף אחרי כל שער שלו.

הילדים מתחלפים ביניהם, הבן הבכור (11) יורד לכר הדשא לאימון, הוא גבוה יותר מכל השחקנים האחרים בקבוצה. כנראה שאת העליונות שלו על המגרש ראדה הוריש גם לבנו. הבן הקטן (8) מצטרף ליציע כשהוא לובש את חולצת המשחק הלבנה של הקבוצה הבוגרת. על הגב כתוב 'פריצה', המספר - 22. כמובן. כשהוא נשאל אם הוא רוצה שהם ילכו בדרכו, אין לו דעה בנושא. "שיהיו מאושרים, זה מה שחשוב", הוא מבהיר.

הוא עוד לא שנה מלאה כאן, אבל מרגיש לגמרי בבית. מזג האוויר נוח לו, המשפחה התאקלמה היטב, הילדים הולכים בדרכו והוא? תנו לו את השקט שלו ואת המשפחה שלו לצידו, השאר כבר יבוא מעצמו. הראיון עם פריצה מתקיים מספר ימים אחרי יום הכיפורים. הוא עשה כאן כמעט את כל החגים הגדולים חוץ מסוכות וחנוכה, עבר את יום השואה ויום הזיכרון, והוא היה כאן גם בכיפור.

אז איך זה עבור שחקן זר עם משפחה גדולה להעביר פה את היום הזה?
"האמת שהיה לי בסדר. טיילנו עם הילדים על האופניים, אבל לצערי באמצע לבן הקטן שלי היה פנצ'ר בגלגל. חוץ מזה בסה"כ זה היה יום מיוחד".

פריצה, בחור צנוע ושקט (כבר אמרנו), נראה כמו אדם שקשה מאוד להביך אותו. למרות הכל, הוא בא משבדיה, יש בו את הקור הסקנדינבי הזה. ועדיין, כשהוא שומע שבשנה האחרונה הוא שיחק יותר דקות מליאו מסי, אפשר לראות על פניו שהוא פתאום קצת מובך. קצת מוחמא. את החיוך הוא לא יכול להסתיר.

צפו בראיון עם ראדה פריצה

3,650 דקות שיחק מסי לאורך שנה אחת, 3,922 שיחק פריצה. אז איך ההרגשה לנצח את השחקן הטוב בעולם בגיל 33?
"האמת, אני לא ממש יודע איך לענות על השאלה הזאת", הוא מתנער מאחריות במבוכה ועם חיוך גדול. "לא חושב שזה השפיע עליי, הדקות הרבות והמשחקים הרבים, שיחקתי ברוזנבורג לפני שבאתי לכאן, הייתה לי הפסקה קצרה לפני שבאתי, אבל לא הרגשתי עייף".

 
 דרבי זה מדהים. אתה מרגיש את זה שבוע לפני כבר, כשהאוהדים באים למשחק, אנשים מדברים על זה בעיר, אתה פוגש אותם כל הזמן ושומע כמה המשחק הזה חשוב וזה מדרבן אותך הרבה 
 
 
 

מה אתה אומר לאלה שטענו שהגעת לעונה הזאת בכושר לא טוב?
"אני לא מסכים. הייתה לי פציעה קלה בהתחלה, קצת בעיות בגב, אבל זה בסדר עכשיו ואני מרגיש בכושר טוב ואני עדיין מרגיש שאני מפתח את המשחק שלי, מרגיש שאמשיך להתחזק בכל יום שיעבור".

התשובה שלו לא מפתיעה. המילה "צנוע" תחזור כאן עוד רבות בטקסט, ולפחות בגזרת האישיות שלו, פריצה נותר תעלומה. אז מי זה ראדה פריצה? "חושב שמה שרואים על המגרש זה מי שאני. צנוע, שקט, רגוע, לימדו אותי להיות כזה מגיל קטן, תמיד לכבד את כולם וזה מה שאני עושה. זאת הדרך לחיות".

ראדה פריצה ובנו הקטן (שי לוי)
ראדה עם הבן הקטן. עוד חלוץ במשפחה (שי לוי)
 

אבל אי אפשר לראיין את פריצה בלי להתייחס למה שקרה כאשר הגיע לכאן. בכל זאת, לא כל יום מגיע לישראל חלוץ עם רזומה כמו שלו ובטוח שהיו לו הצעות אחרות.

אז למה מכבי?
"היו לי עוד הצעות, אבל דיברתי עם ג'ורדי קרויף והוא סיפר לי על המועדון, ואני רציתי לנסות משהו חדש. ובסוף זאת לא הייתה החלטה קשה לעבור לישראל ולת"א, הרבה אנשים בשבדיה, חברים שלי, אמרו 'מה אתה עושה?', אבל אני לא מתחרט לרגע ואני באמת נהנה כאן".

ועדיין, במקום לנסות ולכפות את עצמו על המשחק, השבדי קנה את לב האוהדים, וכנראה גם את אוסקר גארסיה ואלירן עטר הרבה בזכות אותה צניעות. במשחקים הראשונים עלה מהספסל ובכלל לא ניסה להבקיע, התרכז רק בלבשל.

"היה לי מצב אחד טוב להבקיע בהתחלה שהחלטתי למסור לאלירן עטר, נגד עכו, אבל אני יודע שכחלוץ השער יבוא וככל שאתה עובד קשה ועבור הקבוצה, זה יבוא. לא הייתי מודאג כי אני יודע שאני יכול להבקיע וידעתי שזה יבוא בסוף".

ראדה פריצה (שי לוי)
"אמרו לי לא לבוא לפה". פריצה (שי לוי)
 

איך זה באמת היה לשחק תחת אוסקר גארסיה בעונה שעברה?
"זה היה טוב, הוא בחור מאוד שקט, מאמן מאוד טוב, ואהבתי אותו. מאחל לו את כל ההצלחה בברייטון".

ההחלטה שלו לעזוב איכזבה אותך? את השחקנים?
"לא, זה הכדורגל, שחקנים באים והולכים, מאמנים באים והולכים. עכשיו יש לנו מאמן טוב מאוד בדמותו של פאולו ואני מרגיש שאני לומד ממנו בכל יום".

הרבה אנשים מדברים על ההשפעה שהייתה גם לצוות של אוסקר. חואן טוריחו ורובן מרטינס עזבו רגע לפני תחילת העונה, זה השפיע? אתה חושב שזה היה הוגן מצידם?
"אני לא יודע, השחקנים אהבו אותם מאוד, אבל כמו שאמרתי זה חלק מהמשחק. הדברים האלה קורים כל הזמן. אני לא חושב שזה היה מעשה רע מצידם. בד"כ מאמנים חדשים מביאים צוות חדש ואוסקר רצה אותם איתי בברייטון, ואני מבין את ההחלטה שלהם".

אז מה ההבדל בין המאמנים?
"אוסקר היה יותר רגוע ושקט, פאולו הוא אדם שעובד עם הרבה תשוקה וזה ההבדל הגדול ביניהם".

ראדה פריצה (שי לוי)
ראדה פריצה. "אוסקר שקט יותר" (שי לוי)
 

אחזיר אותך שוב לעונה שעברה. ספר לי על הקשר שלך עם אלירן עטר
"היה קל מאוד לשחק איתו. הוא תמיד היה רגוע מול השער, הוא סקורר נהדר, כנראה אחד הטובים ביותר שראיתי ואני מאוד מקווה ואני גם יודע שהוא יתחיל להבקיע בצרפת בקרוב".

ואי אפשר להתייחס לאלירן עטר בלי להזכיר את אלו שבאו להחליפו. לפני כחודשיים, באירוע חלוקת מארזי האליפות של הצהובים לפני המשחק מול גיור, אחד העיתונאים שאל את פריצה איך יראה שיתוף הפעולה שלו עם ברק יצחקי וטל בן חיים בהשוואה לשיתוף הפעולה שהיה לו עם עטר. פריצה אמר אז שהוא מאמין שלא יהיה הבדל. אחרי השער הראשון שלו נגד בני יהודה, השניים היו אלו שרצו אליו ראשונים מבין כולם, מהספסל, וקפצו עליו. "אוהב אותם מאוד. מדבר איתם הרבה בחדר ההלבשה, אנחנו צוחקים הרבה, ואני אוהב אותם. את כל חבריי לקבוצה במכבי, הם חבר'ה נהדרים כולם", הוא מצהיר.

אתה יודע, אלירן וברק חברים טובים מאוד. אבל מי לדעתך החלוץ הטוב מביניהם?
"שניהם סקוררים מדהימים. לברק היו כמה שערים באימונים שהיו מרהיבים". אם בעונה שעברה השילוב המנצח הזה בין פריצה לעטר נהנה גם מסיוע של מונס דאבור ורוברטו קולאוטי מהספסל, העונה עושה רושם שבשיטה של סוזה, לפריצה אין תחליף.

ראדה פריצה חוגג עם אלירן עטר. &qout;מהסקוררים הטובים שראיתי&qout; (יוסי ציפקיס)
ראדה פריצה חוגג עם אלירן עטר. "מהסקוררים הטובים שראיתי" (יוסי ציפקיס)
 

כשהגעת לכאן אמרו שאתה חלוץ שמביא תארים. אתה חושב שמכבי צריכה עוד שחקן כמוך?
"זאת לא ההחלטה שלי. לא יכול לדבר על שחקנים. אני מתרכז בעצמי וכל השאר יקרה מעצמו. צריך גם לדעת איך להסתכל על זה, יש לנו מחליפים טובים ושחקנים צעירים טובים מאוד. יש לנו את מונס, יש את ברק שיכול לשחק כחלוץ מטרה גם, ככה שיש לנו מספיק שחקנים העונה. התפקיד שלי העונה לדעתי לא שונה. לכל מאמן יש דרישות שונות, ולפאולו יש רעיונות חדשים שזה טוב, כי אתה תמיד חייב לפתח את המשחק שלך. חייבים לראות וללמוד ואנחנו נהיה טובים יותר העונה מהעונה שעברה".

אז אתה חושב שמכבי יכולה לקחת עוד אליפות העונה?
"ברור שאני חושב. כישלון אם לא ניקח? לא, כי אנחנו יודעים כמה זה קשה לזכות באליפות. צריך להתרכז לאורך כל העונה ולכן זה חשוב לקחת כל משחק בזמנו. אסור לחשוב על מאי, כי ככה לא תנצח ולא תיקח אליפות".

מי יהיו הקבוצות לנצח במירוץ האליפות?
"אני חושב שמכבי חיפה, היא קבוצה טובה מאוד ולדעתי זה יהיה בינינו לבינם".

ראדה פריצה (שי לוי)
פריצה. לא ממש סופר את הפועל (שי לוי)
 

אתם משחקים נגד חיפה בקריית אליעזר ביום שני, מקום בו מכבי לא ניצחה כמעט עשר שנים. זה מדרבן אתכם?
"ברור. אבל אנחנו משחקים נגד קבוצה טובה מאוד וזה יהיה משחק קשה מאוד, אבל לפעמים זאת גם תהיה הפעם הראשונה".

אתה לא ממש סופר את הפועל במאבק האליפות.
"אני לא יודע. הייתה להם התחלה רעה, ודברים קורים מהר בכדורגל, אבל כשאתה מתחיל ככה תמיד קשה מנטאלית".

מה הפך אתכם לכל-כך עדיפים על הפועל בעונה שעברה?
"באתי כשחקן חדש והרגשתי שהקבוצה בכושר טוב, באתי לקבוצה מנצחת וזה תמיד קל. לפי שבאתי צפיתי בטבלה ואלו היו הפועל ומכבי בצמרת ואז משהו קרה להם, משהו מנטאלי, כשאתה מתחיל להפסיד זה לפעמים קשה מאוד לצאת מזה ולנו היה את היתרון. אנחנו היינו ברצף ניצחונות והם היו ברצף הפסדים ובד"כ הקבוצה שמגיעה ברצף החיובי ממשיכה לנצח".

השער הראשון שלך היה בדרבי. איך זה לשחק בדרבי של ת"א?
"זה מדהים. אתה מרגיש את זה שבוע לפני כבר, כשהאוהדים באים למשחק, אנשים מדברים על זה בעיר, אתה פוגש אותם כל הזמן ושומע כמה המשחק הזה חשוב וזה מדרבן אותך הרבה".

ראדה פריצה חוגג בדרבי. &qout;זה היה מדהים&qout; (יוסי ציפקיס)
ראדה פריצה חוגג בדרבי. "זה היה מדהים" (יוסי ציפקיס)
 

מה המטרות שלכם בליגה האירופית?
"יש לנו הזדמנות טובה, כמובן שבשלב הזה נשארו רק קבוצות טובות אבל בבלומפילד נהיה חזקים מאוד ואם ניקח כמה נקודות בחוץ, אני חושב שנוכל לעשות שם עונה טובה מאוד".

 
 קרויף? אדם אמיתי מאוד. אני חושב שמכבי יכולה להסתדר בלעדיו, זה מועדון גדול מאוד, אבל אני לא יודע למה אתה שואל אותי את השאלה הזאת 
 
 
 

ולא סתם פריצה מזכיר שוב ושוב את בלומפילד. עושה רושם שהאצטדיון ביפו הפך למקום האהוב עליו בעולם. עוד לפני הראיון פריצה סיפר כמה הוא מתרגש בכל פעם לעלות על הדשא מול הקהל הצהוב הרב, וגם מול המצלמה התשובה לא משתנה. "זה כנראה המקום הטוב ביותר בו שיחקתי משחק בית. שיחקתי בגרמניה, באנגליה, אבל בלומפילד זה משהו מיוחד ושונה עבורי". אז אחרי מכבי והשאלות עליו, נותר רק לברר מה עושה אותו כל כך מאושר. ת"א וישראל היא התשובה לשאלה הזאת.

כיצד נראים החיים בישראל עבורך?
"אני שמח שהילדים שלי פה, שהם משחקים במכבי. הייתי רחוק מהם שבעה חודשים והתגעגתי לצפות בהם מתאמנים, התגעגעתי לראות אותם משחקים, אני אוהב את זה ואני מאוד אוהב את החיים בת"א. האוכל כאן מדהים, המסעדות מדהימות יש לך מבחור עצום, השמש כמובן עושה את זה קל. לא צריך לקחת מעיל גדול, כובע וכפפות כשאתה יוצא מהבית".

ראדה פריצה ובנו הקטן (שי לוי)
ראדה ודור ההמשך. "התגעגעתי" (שי לוי)
 

איך זה עבור שחקן זר לחיות בישראל? זה לא נראה כמו הדבר הכי קל שיש
"זה יותר קל מגרמניה זה בטוח, כי שם אף אחד לא מדבר אנגלית. כאן כולם מדברים אנגלית, מזג האוויר עושה את זה קל, האנשים חברותיים, ורואים איך הישראלים אכפתיים כלפי המשפחה שלהם ואני אוהב את זה".

מה אתה לא אוהב בישראל?
"אני לא אוהב כל-כך לנהוג, יש פה קצת כאוס. הנהגים כאן לא עצבניים אבל מאוד אגרסיביים".

אתה בטח קורא או שומע את החדשות. דיברו לאחרונה על זה שמלחמה מתקרבת. זה משהו שמשפיע עליך? משהו שיכול לגרום לך לעזוב את ישראל?
"לא כל-כך. אולי אישתי תילחץ יותר, היא מפחדת יותר ממני, אבל ברור שאני עוקב אחרי החדשות ואני יודע שהיו תקופות לא טובות כאן, אבל אני לא יכול לעשות שום דבר לגבי זה ומבחינתי אין ממה לדאוג".

איך באמת נראה סדר היום שלך?
"היום שלי מתחיל באימון בבוקר, אח"כ אני הולך הביתה ואז הילד הצעיר שלי מתאמן, אני צופה בו. אח"כ הילד הגדול שלי ואני צופה גם בו. אח"כ חוזר הביתה, אוכל, משחק עם הבת שלי, רואה סרט. זה בסה"כ יום נחמד".

ראדה פריצה (שי לוי)
אחלה סדר יום, אתם לא חושבים? (שי לוי)
 

ספר לי קצת על שבדיה כדי שנוכל להשוות
"זאת מדינה יפה, לפעמים קצת יותר מדי קר שם אבל זאת מדינה נהדרת".

סיפרת מה אתה חושב על ישראל, מה אתה חושב על הכדורגל כאן?
"הרמה הטכנית פה טובה מאוד ומועדונים מובילים כאן מתנהלים בסטנדרטים גבוהים. אם אני משווה את זה לסקנדינביה, אז המועדונים המובילים פה בקלות יהיו גם בצמרת שם. מבחינת כדורגל, שם וגם באירופה הכדורגל אולי יותר פיזי מבישראל".

אז מה ההבדל בין שחקן שנולד בשבדיה לבין שחקן שנולד בישראל?
"בשבדיה תמיד מלמדים אותך לעבוד מאוד קשה, לעבוד עבור הקבוצה, ואני לא יודע מה קורה כאן עם שחקנים צעירים, אבל אותי לימדו לעבוד. אם הקשר שלי עולה קדימה, לימדו אותי לקחת את העמדה שלו ולעבוד עבורו עד שהוא יחזור. הכדורגל בכללי הוא זהה בכל מקום, פה עובדים יותר על הטכניקה ושם עובדים יותר על טקטיקה".

פריצה: &qout; (שי לוי)
"אותי לימדו לעבוד" (שי לוי)
 

אם ככה, מה לדעתך לא עובד בנבחרת הבוגרת?
"ראיתי את ה-3:3 מול פורטוגל, הם היו קרובים לניצחון ומשהו קרה שם בסוף. ראיתי גם את ה-1:1 מול אזרבייג'אן, וזה ההבדל הגדול. צריך לנצח משחקים נגד נבחרות כמו אזרבייג'אן וכשאתה עושה את זה, הכל יכול לקרות. אני חושב שישראל עושה צעדים גדולים. הם היו קרובים בקמפיין הזה ואם הם יקחו את זה איתם לקמפיין הבא, אולי הם יהיו הקבוצה שצריך לנצח".

אתה יודע, לפני שג'ורדי קרויף הגיע למכבי, היא הייתה סוג של נבחרת ישראל. ציפיות גבוהות, אבל במאני טיים הכל מתפרק. נבחרת ישראל צריכה מישהו כמו ג'ורדי?
"לדעתי צריך להתחיל את הכל בגילאים הצעירים, כמו במחלקת הנוער של מכבי ת"א. כל הקבוצות צריכות לעשתו את זה כשהשחקנים צעירים, לפתח את השחקנים, וככה יגדלו לך שחקנים טובים. אבל ברור שתמיד טוב לקבל קצת השפעה חיצונית".

מה אתה חושב על ג'ורדי? מכבי תוכל להסתדר בלעדיו אם הוא יעזוב?
"הוא אדם אמיתי מאוד. אני חושב שמכבי יכולה להסתדר בלעדיו, זה מועדון גדול מאוד, אבל אני לא יודע למה אתה שואל אותי את השאלה הזאת".

פריצה עם ג´ורדי: &qout; (הרשמי של מכבי ת&qout;א) (ONE)
פריצה עם ג´ורדי: "אדם אמיתי מאוד" (הרשמי של מכבי ת"א)
 

לסיום, מה זה "מכבי ת"א" עבורך?
"מכבי ת"א בשבילי זאת תשוקה, אוהדים נהדרים, צהוב וכחול".

אתה רואה את עצמך מסיים את הקריירה במכבי?
"אני לא יודע, יש לי עוד שנה אחת בחוזה ואז נראה מה קורה. אבל כמו שאמרתי אני אוהב את ת"א ואני אוהב את מכבי, אז למה לא?"            

אסור לפספס
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
נגןברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
ברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */