יום רביעי, 03.07.2024 שעה 22:48
ליגה בלגית 23-24
8237-9043קלאב ברוז'1
8245-7342אנדרלכט2
7848-8041אוניון סט. גיליוס3
6950-7840גנט4
6551-6243סרקל ברוז'5
6450-5843גנק6
6148-5838מכלן7
5647-5941אנטוורפן8
5361-4940סט. טרוידן9
4251-3435שרלרואה10
4155-4338לובן11
3963-4539סטנדרד ליאז'12
3272-4937ווסטרלו13
3163-2935קורטרייק14
3073-3935מולנביק15
2962-3034אופן16
לוח משחקים
  • גנק
  • 1 - 0
  • גנט

מודל לחיקוי: סוד ההצלחה של נבחרת בלגיה

בלגיה אמנם לא תזכה בגביע העולמי אך היא ללא ספק מועמדת להיות הסוס השחור בטורניר. התהליך התחיל בבניית אקדמיה מתקדמת בכל מחוז. ג'ון סינוט מנתח

|
נבחרת בלגיה. מה הסוד שלה?  (רויטרס)
נבחרת בלגיה. מה הסוד שלה? (רויטרס)

האם בלגיה תזכה בגביע העולמי? לא. אבל העובדה שמדינה עם אוכלוסייה של רק 11 מיליון אנשים מוזכרת כמועמדת להיות הסוס השחור בגביע העולם היא מדהימה בהתחשב שבלגיה לא העפילה בחמש הפעמים הקודמות לטורניר גדול.

הנבחרת של מארק וילמוטס נמצאת בראש הבית שלה במוקדמות ואפילו אם הם יפסידו לקרואטיה במשחק הבא, ניצחון במשחק האחרון שלהם, בבית מול וויילס, ישלח את בלגיה למונדיאל בברזיל בקיץ הבא.

אסופת כשרונות כמו וינסנט קומפני, קווין דה ברווין, אדן הזאר, סיימון מינולט, תומאס ורמאלן, מרואן פלאייני, קווין מיראלס, רומלו לוקאקו, יאן ורטונגן, מוסא דמבלה וכריסטיאן בנטקה הם שחקנים ידועים לכל צופי הפרמיירליג.

אבל העומק בסגל של וילמוטס מומחש ע"י שחקנים כמו השוער של אתלטיקו מדריד, טיבו קורטואה, שנמצא בהשאלה מצ'לסי, המגן, טובי אלדרוירלד, קשר זניט סנט פטרסבורג, אקסל ויטסל, חלוץ נאפולי, דרייס מרטנס וקשרה של קליארי, ראג'ה ניאנגולן.

"אנחנו יודעים שלבלגיה יש נבחרת טובה", אמר מאמן סנטנדרד ליאז' לשעבר, חוזה ריגה. "אבל ההפתעה הייתה איך השחקנים גילו בגרות ממשחק למשחק. האיכות תמיד הייתה שם, אבל בכל היה צריך לבנות את הקבוצה וברמה הבינלאומית לא תמיד יש מספיק זמן. מה שעזר, הוא שהשחקנים היו ביחד לאורך זמן ולמדו להכיר אחד את השני".

קומפני. אחד הסמלים של בלגיה  (רויטרס)
קומפני. אחד הסמלים של בלגיה (רויטרס)
 

מלבד פיתוח יכולות עתידיות של המשחק, ריגה מאמין שהנוכחות של 'אנשים טובים' הייתה המפתח להצלחה של בלגיה. "בכל סיפור צריך דמויות שיהוו מודל לחיקוי", אמר ריגה וציין במיוחד את קומפני והזאר בתור דוגמאות.

"האופי הטבעי של הבלגים הוא צנוע", ממשיך ריגה, "אין לנו את אותה המנטאליות של ההולנדים. הם איכותיים, אבל הם גם מדברים על כך. בבלגיה אנחנו יותר מופנמים, אבל השחקנים שלנו הלכו למדינות רבות ומדי פעם עברו למועדונים גדולים בגיל צעיר, דבר שהוא מאוד חשוב בשביל לצבור נסיון".

"אין גם טעם בהעתקת השיטה בספרד", אמר ריגה. "מערכת החינוך היא שונה כמו מזג האוויר והתרבות, אבל זה טוב לפתוח את העיניים ולנסות להבין את הגישות האלה."

האזר ואקסל ויטסל. הדור הבא של בלגיה (רויטרס)
האזר ואקסל ויטסל. הדור הבא של בלגיה (רויטרס)
 

אפשר לסלוח להתאחדות האנגלית, שלאחרונה הקימה ועדה שתבחון את צמצום השחקנים האנגלים שזמינים למאמן הנבחרת, רוי הודג'סון, עם קמצוץ של קנאה לנוכח עומק הכישרונות שצומח בבלגיה.

הנבחרת הצעירה של בלגיה ניצחה 1:3 את איטליה, כשבקבוצה לא היה מקום אפילו לשחקנה המוערך של אנדרלכט בן ה-19, דניס פראט, שרק פתח על הספסל. אפילו צעיר יותר ממנו, הוא החלוץ בן ה-19 של איינדהובן, זאקריה באקאלי, שבאוגוסט הפך לשחקן הצעיר ביותר שכובש שלושער בליגה ההולנדית. הוא כל כך מוכשר שוילמוטס שוקל לעלות אותו לסגל הבוגר של הנבחרת. רק פציעה מנעה ממנו את ההזדמנות לערוך את הופעת הבכורה שלו נגד צרפת בחודש הקודם.

"לפני 13 שנים ההתאחדות הבלגית החליטה לארגן מחדש את התוכניות של הכדורגל הבלגי והקימה אקדמיה מתקדמת בכל מחוז", סיפר מאמן הנוער הבכיר, מישל ברוינינקס, שכבר תקופה ארוכה מעוניין לקדם את הדרך בה שחקנים משתמשים במוח שלהם כחלק ממערכת אימונים חדשנית.

אקדמיה לנוער. זאת השיטה המובטחת להלצחה (רויטרס)
אקדמיה לנוער. זאת השיטה המובטחת להלצחה (רויטרס)
 

ברוינינקס המשיך: "בשיתוף פעולה עם כל האוניברסיטאות במדינה שלנו ואחרי שבחנו אסטרטגיות שונות במדינות אחרות, ההתאחדות הבלגית יצרה תוכנית בעלת חזון חדש שתיושם בהתאחדויות השונות ולאט לאט תשלב אותם בתוכניות של המועדונים". 

"חשוב שמשרד החינוך הסכים ליצור תוכנית לימודים שתרחיב את מספר השעות לימוד בשבוע. זה אומר שיכולנו להבטיח לכישרונות צעירים בערך 20 שעות אימונים בשבוע, מבלי לפגוע בלימודים שלהם. המבנה, הארגון ואורך החיים באקדמיות נבדק על בסיס קבוע כדי להיות בטוחים שהפרויקט הזה מייצר שחקנים מקצועיים או חבר'ה צעירים בעלי כישרון". סיכם מאמן הנוער.

אנדרלכט הוא המועדון המוביל בעונה הזו בליגה הבלגית והוא יתחרה בליגת האלופות עם סגל בגיל ממוצע של 22.5 שנים בלבד.

"שילוב של שחקנים צעירים רבים מאוד בהרכב הראשון הוא ההוכחה להצלחה של מה שקרה בבלגיה. ויותר מכל, השחקן בן ה-16, יורי טילמאנס, שהפתיע את כל בלגיה והוא התוצר של האסטרטגיה החדשה". סיפר אחד מאנשי המועדון הבלגי.

יורי טילמאנס. רק בן 16 וכבר כוכב (רויטרס)
יורי טילמאנס. רק בן 16 וכבר כוכב (רויטרס)
 

מאמן סטנדרד ליאז' לשעבר גם הזהיר כי לבלגיה אסור לנוח על זרי דפנה: "זה סיפור שלא נגמר", הוסיף ריגה. "אתה צריך לחפש כל הזמן חידושים לאבולוציה של הכדורגל".

ג'ון סינוט הוא כתב הספורט של רשת CNN.

אסור לפספס
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
נגןברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
ברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */