יום שישי, 20.09.2024 שעה 07:12
ליגה ספרדית 24-25
154-175ברצלונה1
112-95אתלטיקו מדריד2
112-95ריאל מדריד3
118-115ויאריאל4
106-86אתלטיק בילבאו5
910-135סלטה ויגו6
84-55בטיס7
84-46מיורקה8
76-75ראיו וייקאנו9
76-75אלאבס10
78-85ג'ירונה11
75-55אספניול12
710-65אוססונה13
56-45סביליה14
57-36לגאנס15
47-36ריאל סוסיאדד16
413-25ויאדוליד17
34-25חטאפה18
210-65לאס פלמאס19
110-35ולנסיה20
לוח משחקים
  • אלאבס
  • שישי, 20/09, 22:00
  • סביליה
  • ויאדוליד
  • שבת, 21/09, 15:00
  • ריאל סוסיאדד
  • אוססונה
  • שבת, 21/09, 17:15
  • לאס פלמאס
  • ולנסיה
  • שבת, 21/09, 19:30
  • ג'ירונה
  • ריאל מדריד
  • שבת, 21/09, 22:00
  • אספניול
  • חטאפה
  • ראשון, 22/09, 15:00
  • לגאנס
  • אתלטיק בילבאו
  • ראשון, 22/09, 17:15
  • סלטה ויגו
  • ויאריאל
  • ראשון, 22/09, 19:30
  • ברצלונה
  • ראיו וייקאנו
  • ראשון, 22/09, 22:00
  • אתלטיקו מדריד
  • בטיס
  • שני, 23/09, 22:00
  • מיורקה

על אהבה אמיתית: ברצלונה שלי, לא של כולם

הגעגועים לתקופת האנדרדוג ולמחירים השפויים בקלאסיקו. לכבוד ביקור הכוכבים, זה הסיפור על האוהדים השרופים בארץ. טרמפיסטים? מילה גסה

|
אוהדי בארסה בארץ. מחכים בקוצר רוח
אוהדי בארסה בארץ. מחכים בקוצר רוח

ביום ראשון ברצלונה הגדולה על שלל כוכביה תשחק על הדשא של אצטדיון בלומפילד. מי שזכתה בשנים האחרונות לכינוי 'הקבוצה של המדינה' מגיעה לביקור קצר בארץ הקודש, וביציעי האצטדיון ביפו, בנוסף לבני הנוער שזכו לכרטיסים ממשרד החינוך, ישבו עוד אנשים נרגשים - האוהדים.

זה אולי לא מפתיע שלקבוצה הפופולרית בתבל בשנים האחרונות יהיה קהל אוהדים גדול גם בארץ, אבל אולי תופתעו לדעת שהאוהדים של בארסה היו כאן גם הרבה לפני. כשמסי עוד היה בארגנטינה, כשרונאלדיניו היה בברזיל וכשפפ גוארדיולה עוד הנהיג את הקבוצה על הדשא.

מאז 1999 יש בישראל קהילה נלהבת של אוהדי ברצלונה, שרק הלכה וגדלה עם ההצלחה המסחררת של המכונה הקטאלונית בשנים האחרונות. ב-2004 היא כבר קיבלה מעמד רשמי ממשרדי המועדון בקטאלוניה, והיום חברים בה כ-40,000 אוהדים, כשרובם, כמובן, מצטרפים חדשים.

מתגעגעים ל'אנדרדוג'
יו"ר מועדון האוהדים בישראל, שי פל, נזכר שפעם הדברים היו נראים אחרת לגמרי: "ב-2001 נסעתי לראות את ברצלונה משחקת נגד בילבאו, בעיצומה של תקופת ההדרדרות של הקבוצה  בתחילת המילניום. ניצחנו 0:7 אבל אף ישראלי לא הבין למה אני מתלהב לנסוע לקאמפ נואו, או מי אלו השחקנים שאני מדבר עליהם, ולמה לא עדיף לראות מופע פלמנקו בפובלה אספניול במקום".

"הכרתי את בארסה כשהיא לא הייתה מלכת הכיתה, מקסימום הסגנית השלישית שלה. לא הכי יפה, לא הכי מוכשרת, נאיבית בטירוף. דמיינו רעמה לא אסתטית שמחביאה את פניה, אבל ככל שחושפים עוד ועוד ממנה, למדים כמה עומק יש בה, ופוטנציאל הריגוש איתה הוא אין סופי", הוסיף.

 
 תהיה לאוהדים החדשים בעיה איתי אם הם לא יתמכו בקבוצה כשהיא לא תזלול תארים על ימין ועל שמאל. זה חלק מתופעת העדר. בהיסטוריית הספורט הקטנה שלנו בישראל, יש מספיק קבוצות שנשאו את כתר 'הקבוצה של המדינה'. החוכמה היא להישאר פה עם הצבע הכחול והאדום אחרי שהעדר נודד לתופעה הבאה, והוא ינדוד 
 
 
 

"האמת היא שיש אנשים שאוהבים את האנדרדוג, את המפסידה, ואני כבר בגיל ארבע אהבתי את ברצלונה", סיפר שביט מרחבי, אוהד ותיק וחבר פעיל בקהילת האוהדים, "חלק מתאהבים בסגנון המשחק, חלק מתאהבים בלוזריות ותחושת האנדרדוג וחלק הולכים אחרי שחקן מסוים ונשארים עם הקבוצה. יש לא מעט סיבות, ובכלל, אומרים שאתה לא בוחר בבארסה, היא בוחרת בך".

קטיה אגינוב, גם היא אוהדת מן המניין, הגיעה לברצלונה דרך רונאלדיניו: "ראיתי אותו במונדיאל 2006, וכשהטורניר נגמר התחלתי לעקוב אחרי בארסה. היה משהו יפה בקבוצה גם כשלא הכל הלך טוב ושמחנו מכל ניצחון קטן".

שביט מרחבי (ONE)
שביט מרחבי עם טייו. בארסה בחרה גם בו
 

ההצלחה המסחררת של הקבוצה בשנים האחרונות אמנם הייתה בשורה טובה עבור האוהדים הישראלים, אבל מסתבר שהנהירה ההמונית מישראל לקאמפ נואו לא הלהיבה במיוחד את האוהדים הוותיקים, שמאמינים שמדובר בתופעה חולפת: "יש לנו המון מצטרפים חדשים וזה טבעי לחלוטין לנוכח הצלחת הקבוצה. אין לי בעיה איתם ואני מברך אותם על האהבה החדשה שלהם, תהיה להם בעיה איתי אם הם לא יתמכו בקבוצה כשהיא לא תזלול תארים על ימין ועל שמאל. זה חלק מתופעת העדר. בהיסטוריית הספורט הקטנה שלנו בישראל, יש מספיק קבוצות שנשאו את כתר 'הקבוצה של המדינה'. החוכמה היא להישאר פה עם הצבע הכחול והאדום אחרי שהעדר נודד לתופעה הבאה, והוא ינדוד". הסביר שי.

"אין בזה משהו רע. להיפך. זה נחמד שהאוהדים מתאהבים בבארסה בגלל סגנון המשחק, אבל האם הם יישארו אוהדיה גם כשיגיעו ימים אחרים, שבהם לא נשחק בשיטה הנוכחית ובסגנון הנוכחי? בארסה לא תמיד שיחקה ככה" המשיך שביט, "בסופו של דבר יגיע מאמן אחר או הנהלה אחרת עם כיוון אחר, ולדעתי אותם אוהדים לא יישארו. המבחן האמיתי יהיה לראות מי מהאוהדים של היום באמת התחבר למועדון ולמה שהוא מייצג, ולא רק להצלחה שלו או לסגנון משחק הנוכחי שלו. לפעמים אני מוצא את עצמי מאחל לכך שבארסה 'תרד' טיפה, ותחזור להיות בארסה שלי ולא של כל המדינה. שיהיה אפשר לנסוע למשחק קלאסיקו במחיר שפוי, בלי לשמוע ישראלים בכל רחוב בברצלונה".

טיאגו, טייו (בארסה-מאניה)
טיאגו טייו מפרגנים (בארסה-מאניה)
 

ברשת, על הדשא ועם בירה ביד
אז איפה תוכלו לפגוש את האוהדים של ברצלונה? כנראה שבכל מקום. אבל אם תחפשו את המעגל המצומצם של חברי מועדון האוהדים, שמונה בערך 1000 חברים, כדאי שתתחילו מהמחשב. המועדון הישראלי מתחזק אתר אינטרנט שמספק מידע, תמונות וסיקורים על הקבוצה, ומנהל גם פורום פעיל שכבר שנים משמש את חבריו לדיונים על כל מה שזז במועדון הקטאלוני.

אם תרצו לצאת מהבית, תוכלו לפגוש אותם צופים במשחקים בפאבים ברחבי הארץ, או אפילו בטורנירי כדורגל תקופתיים. "זה תמיד כיף לראות משחק עם אוהדים של אותה קבוצה ולא לבד. זה אונם לא מתקרב להרגשה של קאמפ נואו, אבל זה המיטב שאפשר להוציא בארץ", כך לפי שביט.  "באים לפני תחילת משחק, מנשנשים ושותים, ואז מתחיל טירוף. במהלך המשחק שרים וצועקים. אווירה של מגרש", מתארת קטיה את המפגשים, "יש שם אנשים איכותיים שעם הזמן הופכים לחברים".

בכלל, מסתבר שבישראל קל מאוד להיות אוהד של בארסה, שביט הסביר: “בזכות האינטרנט והשידורים בטלוויזיה האוהדים בארץ יודעים כל מה שצריך לדעת על הקבוצה. בזכות הפורום של הקהילה למשל האוהדים הישראלים תמיד מעודכנים בכל מה שקורה במועדון, בדיוק כמו האוהדים בחו"ל, והם מרגישים אהבה למועדון ולמה שהוא מייצג לא פחות, חוץ מהקטע הלאומני. חוץ מזה האוהדים של בארסה טסים המון למשחקים". 

 
 מה שיפה בקהילה הזאת, היא חציית הגבולות הפנומנאלית. יש לנו אוהדים בני 70 פלוס שמלווים את הקבוצה דרך הרדיו ושמחו על גולים שהם ראו רק אחרי 30 שנים. אחר כך זה ממשיך למבוגרים קצת פחות, שמגדלים דור שני של אוהדי בארסה ומנחילים להם את האהבה באותה תשוקה זהה שהם מרגישים. וזה נכון גם מבחינה רב תרבותית. יהודים, ערבים, נוצרים, עם בסיס אהדה זהה. זה גם מה שהמועדון עצמו בברצלונה נדהם ממנו פעם אחר פעם 
 
 
 

כשהכוכבים באים
עד עכשיו האוהדים הישראלים של ברצלונה נאצלו להסתפק בביקורים חטופים של שגרירים מהמועדון, רק לפני כחודש ביורו לנבחרות צעירות שנערך בישראל זכו הנציגים של ברצלונה לביקור של חברים מהקהילה הישראלית ולשיחה ארוכה עמם בבית המלון. עם פפ גוארדיולה, סיפר שביט, זה היה הרבה פחות קל: "התרוצצתי בלי סוף בנמל התעופה, חיכיתי המון, אבל בסוף השגתי את החתימה ואפילו הספקתי להחליף איתו כמה מילות נימוס. פגשתי בשדה התעופה גם את חבייר סביולה כשהגיע עם בנפיקה לארץ וגם את טיאגו וטייו שהגיעו הקיץ. יצא לי שם של אחד שתופס את המפורסמים בארץ", והוא כמובן לא היחיד. 

אבל עכשיו ברצלונה מגיעה לישראל בהרכב מלא, ועבור האוהדים השרופים מביניכם שירצו בוודאי לגעת בכוכבים, המשימה תהיה קשה בהרבה. שי הזהיר: "לתפוס אותם בשדה התעופה זה חסר סיכוי. המארגנים מצהירים בכל מקום שאת השחקנים ילוו באבטחה כבדה מאוד ברמה של ראשי מדינות. מנתב"ג הם אפילו לא עוברים בטרקלינים הצדדיים, המקסימום שאפשר לקבל זה לצלם אותם מהאוטובוס".

אוהדי ברצלונה (ONE)
אוהדי ברצלונה בארץ. הזדמנות גדולה לראות את הכוכבים
 

אולם בהמשך הביקור, כמות נכבדת של חברי מועדון האוהדים ייצפו מקרוב בשחקני הבלאוגרנה ביום ראשון. משחק לא ממש יהיה שם, אבל מסי, ניימאר, צ'אבי ואינייסטה דווקא כן. "זה מרגש לחשוב על העובדה שהם פה בישראל, אבל מבאס שהם לא משחקים פה אלא רק עורכים אימון. החברים מהקהילה מגיעים לעשות הרבה רעש וטירוף, תהיה הרבה התלהבות", אמרה קטיה.

נציגי מועדון האוהדים הכינו עבור שחקני הקבוצה חולצות מיוחדות לכבוד הביקור וגם מגן עם ברכה בקטאלנית. שי בטוח ששיתוף הפעולה ימשיך מעתה להיות הדוק יותר: "ג'ורדי קרדונר, הראש החדש במחלקת ה'סוסיוס' במועדון, שידרג את היחס בין הפניות (מועדוני האוהדים) ברחבי העולם למועדון. זה אומר שמועדוני אוהדים בעולם, שעד עתה קיבלו יחס צדדי בהשוואה לאלה בתוך ספרד, יקבלו יחס של שווים. החותמת הרשמית תהיה כשנעלה את הסמל שלנו על קאמפ נואו, אבל לשם יש עוד זמן. בקיץ הזה אנחנו פותחים מחדש את ההרשמה למועדון האוהדים הרשמי שלנו יחד עם רשימת הטבות מפוארת לכל אוהד ברצלונה. והעיקר חיבור יותר חזק של כולנו למועדון האם בברצלונה".

ברצלונה (ONE)
המגן המיוחד שהוכן. יש כבוד (בארסה-מאניה)
 

יו"ר מועדון האוהדים סיכם: "מה שיפה בקהילה הזאת, היא חציית הגבולות הפנומנאלית. יש לנו אוהדים בני 70 פלוס שמלווים את הקבוצה דרך הרדיו ושמחו על גולים שהם ראו רק אחרי 30 שנים. אחר כך זה ממשיך למבוגרים קצת פחות, שמגדלים דור שני של אוהדי בארסה ומנחילים להם את האהבה באותה תשוקה זהה שהם מרגישים. וזה נכון גם מבחינה רב תרבותית. יהודים, ערבים, נוצרים, עם בסיס אהדה זהה. זה גם מה שהמועדון עצמו בברצלונה נדהם ממנו פעם אחר פעם".            

אסור לפספס
נגןהצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
הצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
נגןמי ביקש תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
מי רצה תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
נגןהכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
הכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
נגןהכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
הכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
/* LAST / NEXT ROUNDs */