יום שישי, 05.07.2024 שעה 11:16

ענף בקריסה: איגודים אולימפיים יפסיקו פעילותם?

תמיכת מינהל הספורט לא רציפה בהיעדר תקציב מדינה, ובאיגוד השייט מתריעים: "כמעט לא שלחנו נציג לאליפות אירופה". לבנת פנתה ללפיד שאישר תקציב

|
ניקי פאלי. יפסיק לקפוץ בקרוב? (GettyImages)
ניקי פאלי. יפסיק לקפוץ בקרוב? (GettyImages)

שנה לאחר אולימפיאדת לונדון ובהיעדר תקציב מדינה ותמיכה רציפה ממינהל הספורט, ראשי ענפי הספורט האולימפיים בישראל מתריעים כי הם בדרך להפסקת פעילות.

רבים מענפי הספורט מקיימים בקושי את שגרת פעילותם עקב בעיות כלכליות, שפוגעות באופן ישיר בהתנהלות הספורטאים. עד כמה המשבר קשה, ניתן היה לשמוע בקולו של ניקי פאלי, שעשוי יהיה להכריז, בגיל 26, על פרישה בסיום אליפות ישראל באתלטיקה שתיערך בשבוע הבא.

פאלי, שהתארח במסיבת העיתונאים שיזם איגוד האתלטיקה לקראת האירוע, מתח ביקורת כנגד האיגוד. "אני מבין שיש בעיות ואין תקציבים", אמר, "אבל זה לא עוזר לי להתאמן בראש שקט. אני חי על 1,500 שקל בחודש, איך זה יכול להיות? איפה האיגוד שצריך לעזור לנו בדרך?".
 

לפני כחודשיים עשה זאת גם משה פונטי, יו"ר איגוד הג'ודו, שקרא במהלך קבלת הפנים לירדן ג'רבי וטומי ארשנסקי ששבו עם מדליות ארד מאליפות אירופה. "אני מבקש", פנה אז פונטי בנוכחות כלי התקשורת, "תעלו לנו את התקציבים. ככה אי אפשר לעשות ספורט".

כמו פאלי, גם מעיין שחף מרוויחה סכום דומה אותו היא מקבלת מאגודת מכבי חיפה. "אני וניקי בסיטואציה לא פשוטה", הודתה הספורטאית המשתייכת לענף האתלטיקה, זה שהוגדר לא מכבר ע"י ועדת לובצקי כאחד משלושת הענפים המועדפים והחשובים בספורט הישראלי.

פאלי: &qout; (עדי בן ברון)
פאלי. חי על 1500 ש"ח בחודש (עדי בן ברון)
 

"ראיתי את הסרטונים של מעיין וניקי, וזה נוגע ללב", אמר הסוכן רפי עגיב, המייצג ספורטאים אולימפיים ותומך בהם בגיוס ספונסרים. "בסופו של יום הספורטאי לבד. אריק זאבי, בלי התמיכה של 'מגדל', לא יכול היה להמשיך כל כך הרבה שנים. לכן הוא מקים עכשיו עמותה שהמטרה שלה תהיה לתמוך בספורטאים ובמאמנים שיש להם חזון אולימפי והאיגוד שלהם לאו דווקא תומך בהם".

"ניקי הוא מקרה יוצא דופן. אני מבין את הקושי ואנחנו מנסים לעשות ככל שניתן. התהליך מורכב", התייחס לכך דורון קופמן, יו"ר איגוד האתלטיקה, שקיים שיחות בנושא עם ראש מנהל הספורט, ד"ר אורי שפר. על השולחן עלתה האפשרות ליזום פרויקט מצוינות ופגישה צפויה להתקיים בין השניים בימים הקרובים.

"לא ברור לי מה קורה עם זה", טוען קופמן, שמטיל את האשמה במצב במדינה. "הסכומים שאמורים להגיע אלינו ממינהל הספורט לא ברורים לי בכלל והבעיה היא שגם אם אתה יודע שאמור להגיע סכום מסוים, לא ברור לך אם זה יחזור על עצמו. כמובן שאם הפרויקט היה קיים והכסף היה זורם, היה יותר קל. מנהל הספורט הקטין את התקציב משמעותית לחלוקה בסכומים שהם ממילא קטנים וזה פוגע ביכולת שלנו לקיים פעילות. אנחנו לא מרשים לעצמנו להוציא כסף שאין לנו אפשרות לקבל אותו חזרה".

זאבי.  (יוסי ציפקיס)
זאבי. התמיכה של מגדל איפשרה לו להמשיך שנים (יוסי ציפקיס)
 

איגוד האתלטיקה נאלץ להתנהל מתקציב שנתי של 2.4 מיליון שקל מהטוטו ו-440 אלף שקלים שאמורים להגיע ממנהל הספורט עד סוף השנה. לאחרונה, בעקבות לחצים שהפעילו אנשיו של קופמן, אישר מינהל הספורט לאיגוד להשתמש ב-85 אלף שקלים מתקציב המיועד ל"הכנות אולימפיות". היה מי שהגדיר זאת כסוג של אקמול, אך במינון הלא נכון.

ראשי האיגודים השונים טוענים כי מלבד המועצה להסדר הימורים בספורט שממשיכה לתמוך בהם באופן רציף, לא מבוצעת הזרמה מוסדרת של כספי התמיכה מטעם המדינה לאיגודים, מה שפוגע נואשות בהתנהלותם הפיננסית ובעיקר בספורטאים כאמור. כך למשל, באיגוד הג'ודו טוענים כי קיבלו עד כה, בשתי פעימות, רק כ-40% מתקציב 2013 שאמור להגיע ממינהל הספורט.

במינהל הספורט הבהירו כי בהיעדר תקציב מדינה, משרדי הממשלה, וביניהם גם משרד התרבות והספורט, פועלים על-פי נוהל החשב הכללי במשרד האוצר להעברת כספי תמיכות לכלל הגופים הנתמכים בשנה הנוכחית, על-פי תקציב המשכי, המתבסס על תקציב 2012. לאור זאת, מאשרים במשרד התרבות והספורט, הועברו עד כה לגופי הספורט מקדמות בהיקף של כ-40% מסך התמיכה בהם בשנה שעברה.

דורון קופמן (חגי ניזרי)
קופמן. לא מוציאים כסף שלא בטוח אם הוא יחזור (חגי ניזרי)
 

כמעט שבעה חודשים חלפו מאז החלה השנה ובאיגוד השייט מספרים על מצב לא קל. עיקר פעילות הענף מתרכזת בחודשים מרץ עד אוגוסט ובאיגוד קרובים מאוד להרים ידיים. "זה שיא העונה ואנחנו צריכים מסה גדולה של כסף כדי לעבור את התקופה הזאת", מבהיר היו"ר גילי אמיר.

"אני לא מתכוון לצאת בהצהרות על קריסה", הוסיף היו"ר, "אבל אנחנו חיים מהיד אל הפה. עיקר הבעיה היא שכבר שישה חודשים לא ידוע לנו מה התקציבים שנקבל ממשרד הספורט ומתי. מביאים אותנו למצב שנצטרך לקחת הלוואות. אנחנו לא משלמים לספקים כי אין לנו כסף, זה המצב. אני הרבה שנים באיגוד ואני לא זוכר שנה שהעניינים התנהלו בצורה כזאת. עצרתי את כל התשלומים וקבענו סדר עדיפויות".

לטענת הנהלת האיגוד, לפני כחודש יצא האיגוד בבקשה לקבלת סיוע בהלוואת ביניים מהוועד האולימפי, שאינו גורם מממן כדרך קבע, אולם בעבר, במקרים בהם איגודים נקלעו למצוקה, בחנה זאת ועדת התמיכות שלעיתים אף אישרה הלוואות. עוד טוענים בשייט, כי טרם קיבלו מענה לפנייתם.

"לא הגיוני שעל כל תנועה הכי קטנה שקשורה בשחר צוברי, נמרוד משיח, לי קורזיץ ומעיין דוידוביץ' אני צריך לחשוב עשר פעמים מהי היכולת שלי לעמוד בה. הבעיה שלנו היא הרבה יותר גדולה מאיגודים אחרים, כי כל פעילות שלנו מצריכה שליחה של ציוד וזה עולה המון כסף. הספורטאים אצלנו מכניסים את היד לכיס ומשלמים 700 יורו תמורת הזכות לייצג את ישראל ולהשתתף באליפות העולם או באליפות אירופה. היינו קרובים מאוד למצב שלא נשלח את הנציגים שלנו לאליפות אירופה בברסט, כולל האולימפית, בגלל הבעיות הכלכליות", טוען היו"ר.

דוידוביץ´.  (יניב גונן)
דוידוביץ´. הספורטאים מכניסים יד לכיס ומשלמים (יניב גונן)
 

גם איגוד הג'ודו, שנקלע לקשיים כלכליים בעקבות פירוק הנהלת האיגוד הקודם ומוציא מקופתו כ-470 אלף שקלים בשנה במסגרת הסדר תשלומי חובות האיגוד הקודם (סך החובות עומדים על כשני מיליון שקלים, מתוכם נותר לשלם כמחצית מהסכום), לא מצליח להתקיים מ-2.2 מיליון שקלים ממועצת ההימורים - סכום שמכסה את סעיפי הוצאות שכר עובדים, מאמנים והוצאות שוטפות - ומתמיכה של כ-550 אלף שקלים. בסוף כל שנה עשוי האיגוד להיכנס לגירעון תקציבי משוער של כמאה אלף שקלים אם יעמוד בכל התחייבויותיו.

"הישגים זו גם פונקציה של כסף", אמר היו"ר משה פונטי. "אנחנו איגוד במצוקה, מישהו צריך לבוא ולעזור לנו. מועצת ההימורים מעבירה את הכסף באופן שוטף, מינהל הספורט עושים את המקסימום שהם יכולים אבל זה לא מספיק, אין תמיכה מהוועד האולימפי ואנחנו לא יודעים איך נגמור את החודש. נבחרות הקדטים ונבחרות העתיד, שהג'ודאים שלהם יתחרו בעוד שמונה שנים באולימפיאדה, לא יכולות לקבל אגורה על הפעילות שלהם ועל הכל ההורים משלמים. יש לנו ספורטאים מאוד מוכשרים אבל הם לא מקבלים את ההכנות המינימאליות ולא כך צריך להיות במדינת ישראל".

לנוכח העיכוב באישורו של תקציב המדינה, מספרים במשרד התרבות והספורט, פנתה השרה לימור לבנת לפני מספר שבועות לשר האוצר, יאיר לפיד, על מנת שזה יאפשר את הגדלת היקף מקדמות התמיכה ליותר מ-40% כפי שנהוג עד כה, זאת על מנת לאפשר את המשך פעילותם השוטפת של גופי הספורט ללא פגיעה בספורטאים. שר האוצר נעתר לבקשתה וחתם על תיקון נוהל שר האוצר להגדלת המקדמות לשיעור של 70%.

פונטי.  (יוסי ציפקיס)
פונטי. ביקש שיעלו את התקציבים (יוסי ציפקיס)
 

ממשרד התרבות והספורט נמסר בתגובה: "עד כה העביר משרד הספורט מקדמות בהיקף של 40% מסך התמיכה שניתנה בשנת 2012, לגופי הספורט שנמצאו תקינים מבחינה מינהלית. יצוין, כי מאחר שתקציב המדינה טרם אושר וחלוקת כספי התמיכות מבוצעת ע"פ תקציב המשכי, הרי שלא ניתן לדון בהיקף התמיכות ולקבוע את גובה התמיכה בכל גוף נתמך. כמובן שמיד עם אישור תקציב המדינה יועברו כספי התמיכות בנוהל המקובל והידוע".

"אם אישור תקציב המדינה יתעכב, יפעל המשרד מול החשב הכללי להעברת מקדמות נוספות לכלל גופי הספורט. בין גופי הספורט האולימפיים שקיבלו כבר מקדמות בהיקף של כ-40% מכספי התמיכה לשנת 2013 נמנים: איגודי השייט, האתלטיקה, ההתעמלות, הג'ודו, השחייה, האופניים ועוד".

אסור לפספס
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
נגןברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
ברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */