בדו"ח שפירסם היום (רביעי) מבקר המדינה נמתחת ביקורת קשה על משרד הספורט בנושא קידום ספורט הנשים בישראל. המבקר ציין כי מאז התקבלה החלטת הממשלה בעניין הקמת המועצה לספורט נשים (מארס 2005) לא פעל המשרד בנחרצות ובמרץ הדרושים ליישום מיטבי של ההחלטה ולהשגת יעדי הפרויקט לקידום ספורט נשים.
מבקר המדינה כותב: "חל עיכוב ניכר בתחילת הפעולות לביצוע הפרויקט ובראשן הקמת המועצה וההתקשרות עם הקבלן המבצע של הפרוייקט - מכון וינגייט. גם לאחר שהמשרד נקט את הפעולות הדרושות, הוא עשה זאת באופן מוגבל ומצומצם, לא פיקח כנדרש על המועצה לספורט נשים ועל פעולותיה להשגת היעדים שנקבעו ולא פעל לכך שהמועצה תטפל באופן יסודי ומקיף בגורמים שעיכבו במשך השנים פיתוח וקידום ממשי של הנושא".
המבקר אף מוסיף: "משרד הספורט גם לא פיקח כנדרש על ההתקשרויות לקבלת שירות ולהעסקת עובדים שביצע מפעיל הפרויקט שזכה במכרז (מכון וינגייט) עבור המועצה לספורט נשים ועל פי הכוונתה. המשרד לא דרש במסגרת המכרזים למתן שירותים לפרויקט שכל ההתקשרויות האלה יבוצעו באמצעות הליך תחרותי של בחינת כמה הצעות. גם המכון לא הקפיד לקיים הליכים תחרותיים, שלא על פי עיקרי הנורמות של המשפט הציבורי בתחום דיני המכרזים למרות היות גוף בעל מאפיינים ציבוריים, המקבל תמיכה כספית מהמדינה ונציגי המדינה משתתפים בהנהלתו".
המבקר אף רומז לניגוד עניינים בפעולותיה של המועצה. הביקורת נוגעת ליו"ר המועצה לשעבר, חנה גרטלר. המבקר דורש שמשרד הספורט יפיק את הלקחים הדרושים וינקוט בצעדים המתבקשים.
על גרטלר כותב המבקר: "ליו"ר המועצה וליועץ השיווק שלה אחזקות בחברה שיש לה מניות בחברה אחרת שבה הם משמשים כמנהלים ומכאן שהתקיימה זיקה עסקית ביניהם. לחברה שהם משמשים בה כמנהלים קשרים עסקיים עם ערוץ הספורט שעמו התקשרה המועצה. יו"ר המועצה הייתה מעורבת בבחירת יועץ השיווק, על אף זיקתה העסקית אליו. בפרוטוקול של מליאת המועצה לא תועד שום דיווח של יו"ר המועצה על זיקתה ליועץ השיווק ושום הודעה שמסרה יו"ר המועצה בעניין זה לכל גורם אחר במועצה או מחוצה לה".
|
לימור לבנת. מרבית הליקויים בתקופתה תוקנו (חגי ניזרי) |
|
|
המבקר מצא כי ביוני 2009 התקשר מכון וינגייט עם יועץ שיווק חיצוני לשם מתן שירותים למועצה, תפקיד שלא נכלל במבנה הארגוני של הפרויקט, כאשר להתקשרות לא קדם פרסום של המכון לקבלת הצעות לתפקיד ויו"ר המועצה והמכון אישרו לתשלום חשבוניות שהגיש יועץ השיווק אף שהן לא היו על שמו, אלא על שם אביו ולעתים לא כללו פרטים מהותיים, כמו לאיזה חודשים הן מתייחסות וכמה שעות עבד היועץ בכל חודש.
עוד כותב המבקר על גרטלר: "לא דיווחה כנדרש, במסגרת השאלון שמילאה, על אחזקות שהיו לה במישרין או בעקיפין בחברות פרטיות או ציבוריות שבגינן הייתה לה השפעה על זכויות הצבעה וזכויות בחברות אלה ועל שותפותה בחברות פרטיות". המבקר טוען כי בשאלון שמילאה גרטלר במאי 2009 היא לא דיווחה כנדרש על זיקתה האישית לשר וכי היועצת המשפטית של משרד הספורט לא הנחתה אותה להשלים את הפרטים המהותיים האלה".
כמו כן כותב המבקר כי בדצמבר 2010 הנחתה יו"ר המועצה את מכון וינגייט להעביר לכל אחת מנבחרות הנשים של ישראל בכדורסל ובכדורעף מענק בסך 50 אלף שקל, וזאת לדבריה בהתאם להחלטת המועצה. אך המבקר מציין כי :"בביקורת נמצא כי מליאת המועצה לא החליטה לתת את המענקים האמורים, מתן המענקים לא הובא לאישור כנדרש לפני הגורמים המקצועיים הרלוונטיים במשרד הספורט ולדעת משרד הספורט פעולות שביצעו מכון וינגייט ויו"ר המועצה בשנים 2008 ו-2009 ליצירת יתרות תקציביות שמהן מומנו, בין היתר, מענקים אלה, לא היו תקינות".
תגובת משרד הספורט
"מרבית הליקויים לכאורה המועלים בדוח הביקורת אותרו זה מכבר על ידי משרד הספורט כנושאים הדורשים שיפור ותיקון, ורובם המכריע כבר טופלו על-ידי המשרד או נמצאים בתהליך עבודה".
"מוטב היה לו ממצאי הדוח היו נבחנים ומוצגים בחלוקה לשתי תקופות זמן על רצף פעילות הפרויקט- הראשונה עד לשנת 2010 והשנייה החל משנת 2010. שכן, החל משנת 2010, לאחר מינויה של ח"כ לימור לבנת לשרת התרבות והספורט חלה תפנית משמעותית לטובת קידום הפרויקט תוך הצבת ספורט הנשים בעדיפות גבוהה בסדרי הקדימויות של המשרד. המשרד פועל כיום בשיתוף פעולה מלא עם המועצה לספורט נשים ומכון וינגייט במטרה ליישם את החלטת הממשלה במלואה. במקביל ממשיך המשרד בפעולות הפיקוח והסדרת תהליכי העבודה מול מכון וינגייט ומול המועצה, זאת לצד קביעת מטרות ויעדים חדשים לשם העצמת הנשים וקידומן בספורט בישראל. מדיניות זו באה לידי ביטוי במספר מישורים, ביניהם: כתיבת מכרז חדש לקבלת שירותי קבלן להפעלת היחידה הלאומית לספורט נשים, גיבוש אסטרטגיה חדשה, מיסוד ישיבות עדכון סטאטוס בראשות המנכ"לית, מינוי סגן ראש מינהל הספורט כאיש מקצוע לליווי פעילות המועצה ופיקוח על עבודת היחידה ומכון וינגייט, הצמדת יועץ משפטי קבוע המלווה את פעילות המועצה בהיבט המשפטי ובניית מסד נתונים מתואם למשרד הספורט ולמועצה להסדר ההימורים בספורט, גיבוש טיוטת תקנון להסדרת סדרי עבודת המועצה לרבות קיום מעקב אחר מספר התכנסויותיה השנתיות ונוכחות החברים בישיבות".
"הישגי הפרוייקט באים לידי ביטוי בגידול משמעותי במספר הספורטאיות הפעילות באיגודי הספורט השונים כאשר החל משנת 2007 ועד סוף 2012 חל גידול של 79% במספר הספורטאיות הפעילות באיגודי הספורט השונים, זאת בניגוד לנטען בדוח הביקורת לפיו חל גידול של 62%. מאז תחילת הפרויקט הוקמו יותר מ- 200 קבוצות נערות חדשות בענפים הקבוצתיים, מונו מתאמות לספורט נשים והוגשו תכניות עבודה לקידום ספורט הנשים באיגודים/ התאחדויות אשר קיבלו את התמיכה מכוח אמות המידה. גופי הספורט השונים הפנימו את חשיבות ספורט הנשים ונעשו מאמצים אקטיביים על-ידם להגדלת מספר הספורטאיות, בהתאם לתכניות העבודה שהוגשו על-ידי המועצה".
"לעניין תקצוב הפרויקט, החלטת המועצה להסדר ההימורים בספורט קבעה מסגרת תקציבית כללית, שנשענה על הערכות שהוצגו בפני המועצה להסדר ההימורים בספורט. לפיכך, לא הוגדרה חובה לניצול של סכום זה או אחר בשנת תקציב אחת. החלטת המועצה להסדר ההימורים בספורט קבעה סכום כולל של 80 מיליון ₪ בפריסה לשמונה שנות פרוייקט. מכאן שאין הדבר מעיד על תכנון וניהול לקויים של הפרויקט. נדגיש כי הפער המשמעותי בין השאיפה לניצול תקציב שנתי לבין השימוש בפועל טמון גם בהעדרה של פעילות בשנת 2007. אמות המידה לחלוקת כספים פורסמו רק בסוף שנת 2007 ולפניה לא היו כללים לחלוקת הכספים עבור הפרויקט ולכן לא הייתה כלל אפשרות לניצול תקציבי בשנה זו. יתרת הסכום, אשר לא חולק באותה השנה, נשמרה ונצברה במסגרת התקציב לשנות הפעילות הבאות של המועצה".
"משרד הספורט נמנע מהוצאת כספי ציבור שלא לצורך. העובדה שלא נוצלו כל הכספים היא הוכחה שנהג בצורה ראויה ולא אפשר הוצאת כספים לשווא, ללא הוצאה מקבילה אצל מקבלי התמיכה. בשנת 2012, עם כניסתה של הרפורמה באמות המידה של ספורט נשים, נוצל תקציב המועצה בהיקף של 94.6% (כ– 9.4 מיליון שקלים) לטובת קידום מטרות הפרוייקט".
"לעניין הפעילות המשותפת המתוכננת של המועצה עם ערוצי הספורט והילדים פעילות אשר נעשתה בניגוד לנדרש, ההתקשרויות הספציפיות אלה לא הובאו על ידי מכון וינגייט לאישור הגורמים המקצועיים במשרד. המשרד הכין נהלי עבודה והנחיות מסודות להתקשרויות מסוג זה, לפיהן חל איסור על יצירת התקשרויות חדשות או קיימות בכל צורה שהיא, אלא לאחר קבלת אישור בכתב מנציג משרד הספורט האמון על הפיקוח בפרויקט זה. אישור זה מותנה בהצגת פרוטוקולים מאושרים של המועצה המעידים על קיום דיון וקבלת החלטות מתאימות. בנוסף, סוכם כי התקשרויות בפרויקט, יובאו לעיון ובחינה מראש של הלשכה המשפטית במשרד בהיבט המשפטי מכרזי".