יום שבת, 06.07.2024 שעה 01:50
לוח משחקים
  • ריאל מדריד
  • 95 - 77
  • פנאתינייקוס

בספרד לעגו למכבי, סמית': אנחנו בעמדה קשה

תחושות קשות במכבי לאחר ההפסד לריאל, הפורוורד: "ניצחון בשלישי הוא חובה". בספרד כתבו: "יול צחק על מכבי בדרך ל-0:2". צפו בתקציר

|
דווין סמית´. ספג ביקורת מבלאט (יוסי ציפקיס)
דווין סמית´. ספג ביקורת מבלאט (יוסי ציפקיס)

התחושות במכבי תל אביב בסיום ה-75:63 לריאל מדריד היו קשות. היו"ר, שמעון מזרחי, נראה חיוור מתמיד ודי במבט אחד בפניו בכדי להבין את סבלו. גם המנכ"ל, דני פדרמן, שישב מאחורי הספסל הצהוב לאורך כל המשחק נראה רחוק מאוד מלהיות מרוצה.

השחקנים עצמם שוב התקשו להתמודד עם ההפסד, חלקם הגדול בכלל סירב לתקשר וגם שמץ האופטימיות האחרון שנותר בהם לפני המשחק השני נראה כמתפוגג. מהיכן ישאבו הצהובים את הכוחות לשוב עכשיו אל הפרקט בשבוע הבא? היום בצהריים תנחת הקבוצה בישראל ולדייויד בלאט מצפה המשימה הקשה ביותר בחייו – לנסות ולהרים את השחקנים שלו מהרצפה. התכונה היחידה עליה העידו כולם בסיום המשחק היא שקט קודר ומרמור על תצוגת נפל משפילה.

לאן נעלם השחקן הישראלי? או יותר נכון לאן נעלמה התפוקה של השחקן הישראלי? בהנהלת מכבי אוהבים לראות הרבה כחול-לבן על המגרש אבל במצבנו כיום אנו מתקשים להחליט האם מדובר במאמן שלא נותן להם קרדיט בכלל או דווקא בשחקנים עצמם שלא לוקחים את העצמות שנזרקות לעברם. 4 נקודות בלבד תרמו השחקנים הישראלים במשחק במדריד, נתון מאכזב ביותר.

גיא פניני ומורן רוט כלל לא קיבלו את הצ'אנס מבלאט לעלות על הפרקט במעמד הנכבד. ליאור אליהו שיחק 11:44 דקות, יוגב אוחיון הוסיף עוד 24 וסיבלן לנדסברג קינח עם 10:34 דקות סתם בשביל הממוצע. בערב שבו ליגיון הזרים של מכבי לא מצליח להפיק מעצמו ולא טיפה תוצרת והמשחק כבר נמצא בדרך לאבדון לא ברורה הסיבה לפיה בחר בלאט שלא לשתף את השחקנים בכחול-לבן שהניצחון חשוב להם יותר מכל. אז נכון, אליהו לא נמצא בתקופה טובה, ורוט לא בנוי למעמדים הללו אך אם כבר מצוקה אז מדוע לא לסמוך עליהם ולתת להם את האפשרות להוכיח שהם מסוגלים לעשות את המהפך?

שני ההפסדים של מכבי מזכירים תקופה חשוכה יותר בהיסטוריה של המועדון הצהוב, בה המדרידאים שלטו ביד רמה ומכבי לא הצליחה להתמודד מולם בשום נקודה. כותרות העיתונים בעיר הספרדית אף לא איחרו להתדיין בכך: "סרחיו יול צחק על מכבי תל אביב כל הדרך ליתרון של 0:2 בסדרה". ובמה כוונת המשורר? תודות לבמאי השידור הנכבד מצלמות המשחק קלטו בעדשה רגעים שמחים בספסל המקומי כאשר שחקני הסגל הספרדי התפוצצו מצחוק לאחר עוד שלשה של ג'ייסי קארול על הפרצוף של הצהובים, ולפעמים אין מה לעשות, תמונה אחת אומרת הכל. בתקשורת הספרדית בחרו לעסוק בכך ולהציג את העליונות של הקבוצה הגדולה של מדריד על פני היריבה "החלשה" מישראל שכלל לא מזכירה את מכבי של השנים הטובות – בלשון הכותבים המקומיים בעיר.

צפו בריאל מנצחת בדרך ל-0:2 על מכבי

אף קבוצה מעולם לא הצליחה לחזור מפיגור של 2:0 בסדרת ההצלבה של היורוליג. ללא ספק מדובר בנתון מדאיג ביותר היות והסטטיסטיקה לא משקרת. לאורך כל השנים בהן נהוגה היתה סדרת ההצלבה קבוצה שפיגרה 2:0 בסדרה לא הצליחה לגלות את האופי כדי לחזור בחזרה לעניינים ולקחת את הניצחון במאזן הכללי. אז האם דינה של מכבי כבר נחרץ? אם תשאלו את אנשי המועדון תשמעו רק דבר אחד: "בסוף הסטטיסטיקה תמיד מתיישרת". כעת נותר להמתין ולראות האם מכבי תצליח להיות חתומה על פרט נוסף בהיסטוריה של הכדורסל ותשוב מן המתים בדרך אל הפיינל פור הנחשק.

שתי התבוסות האחרונות בספרד מוכיחות באופן חד משמעי שלמכבי אין מה למכור מול הקבוצות הבכירות ביותר ביבשת. נכון, לצהובים מגיע קרדיט על כך שהשלימו מהפך היסטורי ובכלל עלו להצלבה, אך בל נשכח שכדי להגיע לשם הם נעזרו בדרך בקבוצות בלא יציבות בעצמן בשלב הקודם. סיינה שהחזיקה במאזן כמעט מושלם בסיבוב הראשון שכחה לשחק כדורסל בסיבוב השני ועשתה למכבי את העבודה הרבה יותר קלה. חימקי מוסקה שנראתה כמו אחת החזקות בבית לא עמדה בלחץ וברגעי ההכרעה הפסידה את הכרטיס שלה לשלב הבא. קאחה לבוראל ויטוריה סבלה מחוסר יציבות משווע וגם האלופה היוצאת, אולימפיאקוס, לא הצליחה לשמור על קו אחד לאורך כל השלב. לפיכך חלק נכבד מההישג שלה בשלב הקודם יכולה לזקוף מכבי גם לעברן של היריבות בבית שפילסו לה את הדרך אל שמונה הגדולות של המפעל.

ליאור אליהו (GettyImages)
ליאור אליהו. הישראלים תרמו 4 נקודות בלבד (GettyImages)
 

מכבי תל אביב היא לא קבוצה גדולה וטוב יהיה אם תשכיל להבין זאת כבר עתה. במכבי יכולים לטעות ולחשוב כי העפלה להצלבה יכולה להיחשב כהישג גדול וכהצלחה ברורה אך בסופו של דבר קבוצה נמדדת באיכות שלה לא רק בתוצאות הסופיות אלא גם ביכולת שלה על המגרש – שם עוד לא ראינו ממכבי שום דבר מיוחד, מעבר לעובדה שיש לה עוד הרבה מאוד בעיות שזקוקות לפתרון. או כמו שנאמר – יש תחושה שבועת האשליה התנפצה.

בלאט מבקר את השחקנים
ביקורת אישית היא חשובה ביותר, אך יש לדעת לתזמן אותה בצורה ובדרך הנכונה. מאז ההפסד ביום רביעי האחרון המאמן הצהוב, דייויד בלאט, לא מפסיק לבקר את שחקניו בפומבי וגם באופן פנימי. כמובן שזוהי זכותו של המאמן להעמיד את השחקנים על טעותם, אך בסדרה כל-כך לחוצה ואינטנסיבית לא בטוח שמה שצריכים השחקנים לשמוע ממאמנם זה ביקורת נוקבת שתוריד להם את הביטחון עוד יותר לפני המשחק הבא.

בשתי העונות הקודמות לא שמענו את בלאט מבקר את שחקניו בפומבי. לאחר התבוסה לפאו אשתקד המאמן נשמע אופטימי ובטוח בקבוצתו ולא ניסה להעביר את האש לשחקניו אלא לקח אחריות והבטיח לתקן את המצב – כך גם עשה. הפעם הוא כבר בחר בגישה קצת שונה. "סמית' החטיא הרבה זריקות והיקמן איבד כדורים, אי אפשר לקלוע כל-כך מעט ולנצח. נתתי לסמית' למצוא את עצמו תוך כדי המשחק למרות שהיה נראה שהוא לא שייך לפה. הוא הכוכב ומגיעה לו סבלנות, אבל זה לא דווין שנבחר לשחקן החודש ביורוליג ואנחנו צריכים אותו", אמר.

דייויד בלאט (יוסי ציפקיס)
דייויד בלאט. מבקר בפומבי את שחקניו (יוסי ציפקיס)
 

גם הסנטר האמריקני, שון ג'יימס, זכה לביקורת ממאמנו דרך אמצעי התקשורות, מול חבריו לקבוצה וגם ברמה האישית. ג'יימס לקח זאת קשה והתקשה להתייצב גם למשחק השני.

אותו דווין סמית' שחטף לא מעט ביקורות בשני המשחקים צפוי להאריך בשבוע הבא את חוזהו לשתי עונות עם אופציה לעונה נוספת, זאת כאשר סוכנו יגיע ארצה כדי להתדיין עם מכבי. אחרי שהפך לנכס של הקבוצה העונה, לא הצליח סמית' להתעלות על עצמו ולהיות שם גם בסדרת ההצלבה. שחקנים גדולים נמדדים דווקא ברגעים גדולים וסמית' שמוערך על-ידי בלאט וההנהלה הוא ללא ספק שחקן שיכול להשתייך לרמות הבכירות ויש לו בדיוק שבוע אחד להוכיח זאת.

למועדון הצהוב היה ברור דבר אחד: "מהסגל של העונה הנוכחית, מי שבטוח אנחנו רוצים שימשיך זה דווין סמית'". השחקן שבו תלו ציפיות גבוהות לפני ההצלבה מאכזב בגדול וגם החששות לגבי האופי שלו או לגבי היכולת שלו להתמודד מול קבוצות גדולות עולות, מצד שני במכבי מבינים שלפעמים כדי ששחקנים גדולים יוכלו לבלוט הם צריכים שיהיה להם עם מי לשחק, בצמד המשחקים במדריד נדמה היה כי מכבי לא מתבססת על אף שחקן וכי החבר'ה שלל כלל לא הבינו את המעמד.

דווין סמית´ מוציא התקפה (משה חרמון)
דווין סמית´ וניק קיינר מדלי. הראשון סופג ביקורות (משה חרמון)
 

בסיום המשחק סיפר סמית' על התחושות הקשות: "זה עוד הפסד קשה ואנחנו כבר מפגרים 2:0 בסדרה, זה לא מצב קל ולכן אנחנו נצטרך לעשות עבודה הרבה יותר טובה במשחק הבא בישראל כדי לנצח את ריאל מדריד. אני חושב שמבחינה הגנתית הצלחנו לעשות משחק טוב יותר מאשר המשחק הראשון, התקפית קצת נתקענו. עכשיו אין ברירה וניצחון ביום שלישי הוא בגדר חובה. אנחנו בעמדה קשה עכשיו, אבל ניאלץ לצאת ממנה, אחרת העונה תיגמר".

לא תמיד התוצאה משקפת, אז כך שלא תטעו ותחשבו בטעות כי מדובר בהפסד מינימלי כי אילולא המאמן הספרדי, פאבלו לאסו, מוציא את הכוכבים הגדולים שלו בדקות הסיום הרי שהמשחק מסתיים בהפרש גדול הרבה יותר והופך את השבוע האחרון לטראומה גדולה שלא תשכח עוד הרבה מאוד שנים במועדון הצהוב. במכבי מבינים ויודעים היטב כי באיזשהו מקום ריאל אף עשתה עימם חסד שלא לחצה על כל הנקודות החלשות שלהם באמצעות הנקודות החזקות שלה ואפשרה להם לסיים את המשחק בפער נקודות קטן יותר.

"אל תספידו את מכבי לעולם"
במצב הנוכחי בו משחקת מכבי בסדרת הצלבה של הטוב מחמישה, לפער הנקודות בסיום המשחק אין כלל חשיבות על ההמשך. זוהי סדרה של שובר שוויון אך למרות זאת נתון זה כלל אינו מעניין את הצהובים היות ושתי התבוסות בשני המשחקים הראשונים בוודאי לא ישפיעו באופן חיובי על האווירה בקרב השחקנים לפני הקרב הגדול ביום שלישי בהיכל נוקיה.

שמעון מזרחי (שרון קביליו)
שמעון מזרחי. אסור להספיד את מכבי? (שרון קביליו)
 

"אל תספידו את מכבי לעולם", כך אומרים במועדון הצהוב כל הזמן. האמת שמבט אל ההיסטוריה עם ניסים כמו נס ז'לגיריס ועוד כמה ניצחונות גדולים וקאמבקים מזדמנים בהחלט משאיר את האפשרות שמכבי תעפיל לפיינל פור פתוחה. אין לנו כל-כך מה להרחיב בעניין אלא רק להמתין האם תצליח הקבוצה בצהוב לרשום לעצמה עוד נס על שמה.

בשנים האחרונות מכבי כלל לא מהווה פקטור בזירה האירופית במסחר השחקנים בכל עונה. היא מצליחה מדי פעם להניח את ידיה על סחורה חמה וצעירה אך עד כה לא הצליחה בשנים האחרונות להחתים שחקנים גדולים אשר עם השכר שלהם תצליח להתמודד. בימים אלה מנהל המועדון מגעים תדירים עם איש נדל"ן מניו יורק בשם בן אשכנזי שעשוי להיכנס כשותף במועדון ולהזרים לו מזומנים חשובים שיסייעו לקבוצה לחזור בחזרה אל מרכז המפה ולא רק להיות עוד דגל צהוב-כחול עליה.             

אסור לפספס
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
נגןברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
ברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */