יום שישי, 20.09.2024 שעה 06:45
ליגת העל 24-25
91-63מכבי ת"א1
72-83מכבי חיפה2
76-93מכבי בני ריינה3
63-53בית"ר ירושלים4
43-53הפועל חיפה5
46-63מ.ס אשדוד6
32-43בני סכנין7
33-33עירוני ק"ש8
35-13מכבי פ"ת9
36-13עירוני טבריה10
21-13הפועל ב"ש11
22-13הפועל חדרה12
17-23הפועל ירושלים13
08-33מכבי נתניה14
לוח משחקים
  • הפועל ירושלים
  • שבת, 21/09, 19:30
  • מכבי בני ריינה
  • עירוני טבריה
  • שבת, 21/09, 19:30
  • בני סכנין
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 21/09, 20:00
  • הפועל חיפה
  • מכבי נתניה
  • שבת, 21/09, 20:00
  • עירוני ק"ש
  • הפועל ב"ש
  • שבת, 21/09, 20:30
  • הפועל חדרה
  • מ.ס אשדוד
  • ראשון, 22/09, 20:15
  • מכבי ת"א
  • מכבי חיפה
  • שני, 23/09, 20:30
  • בית"ר ירושלים

18 לב אדום: שי אבוטבול המנהיג של הפועל בדרבי

מי שב-2009 שלח קלטת לחבריו עם מסר לקראת מכבי, הוא התקווה של האדומים. ב-21:10 יעלה אבוטבול לדרבי ה-20 בליגה במטרה אחת: נקמה

|
שי אבוטבול חוגג בדרבי לפני עונה (יוסי ציפקיס)
שי אבוטבול חוגג בדרבי לפני עונה (יוסי ציפקיס)

כשלוח התוצאות באצטדיון בלומפילד הראה 0:4 למכבי לאחר שריקת הסיום של הדרבי הגדול של תל אביב ב-11 בפברואר 2013, כל מי שמחשיב עצמו אדום התכווץ. הפועל ת"א הובסה והושפלה ע"י היריבה העירונית השנואה במשחק שייכנס להיסטוריית מפגשי הדרבי השחורים ביותר עבור האדומים.

ב-21:10 ינסו חניכיו של פרדי דוד להשכיח את אותה מפלה, כשיפגשו שוב את הצהובים. מעבר לרצון בנקמה מתוקה, מדובר בראש ובראשונה בדרבי להצלת הכבוד של המועדון האדום אשר נרמס לחלוטין בדרבי הקודם.

מי שמכיר מקרוב את המאבק על השליטה בעיר ועבר בעצמו קרבות רבים שכאלה במהלך 11 השנים האחרונות שלו בהפועל הוא הקשר הוותיק, שי אבוטבול, או "18 לב אדום" אם תרצו. לאחר עונה אישית לא פשוטה המלווה בפציעה קשה בברך ותהליך החלמה ארוך שהסתבך, חזר אבוטבול במשחקים האחרונים להיות באנקר בהרכב של דוד והמנהיג המוביל שבמרכז השדה.

בתור אחד מהשחקנים הבודדים בסגל של הפועל שגדל במועדון, בתור הקפטן בהיעדרו של וואליד באדיר, בתור שחקן אהוב ומוערך על האוהדים, או בקצרה - בתור השחקן הכי 'אדום' על הדשא, אין ספק כי אבוטבול הוא הבורג המרכזי של האדומים בדרבי הנוכחי.

תמיד חושב על הפועל
כאמור, מבחינה אישית עבר הקשר עונה קשה. למעשה הוא כלל לא פתח את העונה עם שאר חבריו בעקבות הפציעה הקשה בברך שספג במשחק חצי גמר גביע המדינה מול עירוני רמה"ש עוד בסוף העונה הקודמת, בחודש מאי 2012. לאחר ארבעה חודשים השבר שנוצר בפיקת הברך לא התאחה, ואבוטבול קיבל את הצעתו של פרופסור מרטנס הבלגי ובלב כבד החליט לעבור ניתוח, שהוא אמנם שיגרתי ולא מסובך, אך משך ההחלמה ממנו ארוך ועומד על 3-4 חודשים.

אימון מסכם הפועל ת"א לקראת הדרבי

יש הטוענים כי אפילו הפציעה עצמה מעידה עד כמה מספר 18 מחובר וקשור למועדון. "אחרי ששי גמר את העונה שעברה בגלל הפציעה, מרוב שהוא רצה לחזור מהר לשחק הוא חזר מוקדם מדי לאימונים. הוא התאמן כבר במחנה האימונים בקיץ, מה שבדיעבד הזיק לו מאוד לפציעה עד שלא הייתה לו ברירה לעבור ניתוח. זה רק מראה עד כמה המועדון והרצון לשחק ולתרום חשובים לו, אפילו על חשבון הבריאות שלו", סיפר איש הפועל לשעבר, יעקב הלל, שמכיר מקרוב את אבוטבול.

בתור אדם מסורתי ומאמין שמר אבוטבול על אופטימיות והאמין כי הניתוח מכוון "מלמעלה", אך אין ספק כי היה לו בכלל לא קל לפתוח את עונתו ה-11 במועדון ביציע ועוד כשהוא פצוע. בהמשך ולאחר שכבר החל בשיקום, ערך אימונים חלקיים וכשנראה היה כי הוא בדרך הנכונה לחזרה למגרשים, נוצרה דלקת בברכו בחודש נובמבר אשר האטה את קצב החלמתו. הפציעה הסתבכה עוד יותר אבל הקשר הוותיק, שכבר סבל בעונת 2008/9 מפציעה חמורה בדמות שבר בקרסול שהצריכה שיקום ארוך ואינטנסיבי, ידע כיצד להתמודד עם המצב והמשיך לעבוד קשה על מנת לחזור במהרה למגרשים. "חזרה מפציעה מלווה בתהליך מנטאלי קשה מאוד, רק שחקן שעבר פציעה קשה יודע עד כמה, ושי עשה הכל כדי לחזור לשחק", ציין הלל.

שי אבוטבול ותומר סוויסה על הדשא (יניב גונן)
שי אבוטבול ברגע הפציעה מול רמה"ש (יניב גונן)
 

במשך תקופת השיקום אוהדי הקבוצה לא הפסיקו לחזק את ידיו של מספר 18, בין אם זה דרך הרשתות החברתיות ובין אם זה בהודעות פרטיות, והעבירו לו את המסר כי הם כבר משתוקקים לראות אותו על המגרש. ואכן, בתחילת חודש ינואר, כחמישה חודשים אחרי שנותח, אבוטבול שב לראשונה לסגל וישב על הספסל במשחק מול עירוני רמה"ש במהלך הסיבוב השני של הליגה הסדירה. למשחק פעיל הוא חזר לראשונה בתבוסה הקשה 3:0 למכבי חיפה, ושיחק גם בהפסד הצורם למכבי נתניה (0:3) ובהשפלה בדרבי.

לאחר מכן שוב ברכו בגדה בו והשחקן חש כאבים שאילצו אותו לערוך בדיקות נוספות בארץ ולבקר שוב אצל פרופ' מרטנס בבלגיה. "שי סבל מחוסר מזל העונה עם הפציעה שלו אבל עכשיו הוא חוזר לעצמו וזה הכי חשוב", העיד שחקן בקבוצה.

אדום מלידה: המנהיג על כר הדשא
ישנם כאלה הטוענים כי רק שחקן שגדל בהפועל יכול להבין באמת את המשמעות הגדולה שיש לדרבי. ביניהם נמצא סמל ושחקן האדומים לשעבר, שייע פיינגנבוים, שטוען: "שחקן שגדל במועדון, הדרבי נמצא בשורשים שלו, זה דרך חיים עבורו, הוא חי בשביל הדרבי. בשביל שחקן זר, לדוגמא, מדובר אמנם במשחק חשוב אבל זה פשוט לא אותו דבר, וזה בא לידי ביטוי גם על המגרש". גם הלל, שעבר הרבה מאוד משחקי דרבי במהלך הקריירה שלו, מודה: "לשחקן שגדל במועדון הדרבי הוא קצת מעבר לעומת האחרים".

שי אבוטבול חוגג (יוסי ציפקיס)
שי אבוטבול חוגג בדרבי. מהבודדים שאדומים באמת (יוסי ציפקיס)
 

ייתכן מאוד כי היום אבוטבול יהיה, לפחות לזמן מה, השחקן היחיד שכזה על המגרש, השחקן היחיד בין ה-11 של פרדי דוד שהוא 'אדום מלידה'.

במארס 2009, בזמן ששכב בבית החולים עם קרסול שבור ונעדר מהמפגש הרביעי עם הצהובים באותה העונה, שלח אבוטבול דרך המאמן דאז, אלי גוטמן, סרטון לשחקנים בו הוא מבקש מהם להתאמץ בדרבי גם קצת בשבילו אבל בעיקר עבור האוהדים; וכמו שהשחקן מחובר אל האוהדים, כך גם הקהל מחובר אליו, מעריך אותו ואף רואה בו סמל. לראייה, לקראת עונת 2011/12, בשיאו של הפיצוץ בין אבוטבול לבעלים לשעבר אלי טביב, כ-100 אוהדי הקבוצה פוצצו את אחד מהאימונים כאות מחאה על היחס לשחקן.

החיבור העז למועדון, השנים הרבות בו, הקשר ההדדי בינו לבין האוהדים וניסיונו הרב במשחקי דרבי (שיחק עד כה ב-19 משחקי דרבי בליגה!), הופכים את אבוטבול לשחקן שצריך להוביל ולסחוב אחריו את יתר חבריו. "לעובדה ששי גדל במועדון, שהוא סמל ושהוא מחובר לקהל יש משמעויות גדולות מאוד. לכל אלה יש משקל גדול בכלל ובעיקר בדרבי, כך שזה נותן לשי את הערך המוסף שלו", פסק הלל בהחלטיות.

שלטי המחאה נגד אלי טביב (יוסי ציפקיס)
שלטי המחאה נגד אלי טביב. אבוטבול זכה לתמיכה מהאוהדים (יוסי ציפקיס)
 

מעבר לכך, במועדון מדברים על שחקן בכיר שנחשב למנהיג על כר הדשא ומחוצה לו, על שחקן המוערך על ידי יתר השחקנים ועל כזה שפשוט חשוב לקבוצה. "מבחינתנו שי הוא סוג של מנהיג, כולם מכבדים אותו, וכולם אוהבים אותו", ציין שחקן בקבוצה. באופן דומה הוא מצטייר גם בעיני הצוות המקצועי: יומיים בלבד לפני הדרבי ולאחר ההופעה שלו מול בני יהודה, החמיא לו המאמן פרדי דוד בפני השחקנים והסביר שחזרתו לעניינים חשובה מאוד לקבוצה.

באופן דומה גם הלל טוען כי "שי הוא מנהיג. הוא לא פראייר, יש לו נוכחות, הוא יודע לדבר, הוא נותן הוראות כמו מאמן על המגרש, מכוון ודוחף והשחקנים מעריכים אותו". גם שייע מסכים לכך: "בהפועל אין כרגע ציר שיוכל לנווט ולכוון את השחקנים, כך ששי יכול לעשות את זה".

שי אבוטבול (שי לוי)
שי אבוטבול. לא סתם נחשב לאהוב הקהל (שי לוי)
 

אי אפשר להתעלם גם מתרומתו המקצועית של אבוטבול על כר הדשא, למרות שהקשר עדיין לא חזר לעצמו לגמרי. הקשר ניחן במסירות מדויקות, מה שיכול לתרום רבות להפועל המתבססת על ההתקפה המהירה שלה, ידוע בתור שחקן שיודע 'להרגיע' ולשלוט בקצב המשחק וכמובן מסוכן מאוד במצבים הנייחים, ובעיקר בבעיטות החופשיות שלו. "חסרונו של אבוטבול במשך כל התקופה שהוא היה פצוע הורגש מאוד", טען שייע והוסיף: "אין ספק שאם הוא בכושר טוב הוא יכול לעזור לקבוצה, במרכז המגרש הוא הלב של הקבוצה" .

אז האם '18 לב אדום' יצליח ביחד עם שאר האדומים לעצור את המכונה המשומנת של אוסקר גארסיה ולהחזיר להפועל את הכבוד? נחכה ונראה...

אסור לפספס
נגןהצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
הצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
נגןמי ביקש תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
מי רצה תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
נגןהכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
הכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
נגןהכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
הכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
/* LAST / NEXT ROUNDs */