אנשי ספורט ושיווק התכנסו הערב (שני) בכפר המכבייה לכנס שעסק בדרכים לעידוד נשים להגיע ליציעי הספורט בישראל ולקחת חלק במלאכת העידוד. הכנס, שכותרתו "קמות מהספסל", נערך על ידי הקרן החדשה לישראל בשיתוף עם ההתאחדות לכדורגל וארגון 'אתנה', ועסק בשאלות מדוע אין מספיק נשים ביציעים? אילו גורמים דוחקים אותן ממגרשי הכדורגל? וכיצד מעודדים נשים להגיע למגרשים?
אורי שילה, מנכ"ל ההתאחדות לכדורגל נימק מדוע נשים אינן מגיעות ליציעים: "איכות מתקני הכדורגל בישראל נמוך ומרחיק את כל האוהדים, לא רק נשים. קיים שיפור בהשוואה לעבר, אך דרושה עוד הרבה עבודה. האלימות והגזענות הוא חסם נוסף באי הגעת נשים למגרשים", אמר.
בהתייחס לפתרונות האפשריים, ציין שילה: "אם נשכיל להפוך את הכדורגל למוצר בידורי, דוגמת מופע תיאטרון או קונצרט, נשים יחזרו למגרשים. אני תומך באפליה מתקנת במחירים ואפילו לאפשר כניסה חופשית לנשים. גידול במספר הנשים יביא לשינוי האווירה ביציעים וגברים ירגישו פחות נוח לקלל".
מנכ"ל הפועל ת"א, אמיר לובין, שנכח גם הוא בכנס אמר: "בהפועל ת"א יש למעלה מ-10% מנויות. הדרך להגיע לנשים הוא להכניס אותן חינם למגרשים. נשים ביציע זה דבר חיוני וחיובי להפחתת האלימות והגזענות. לצערי הרב, חברות המתעניינות בפרסום במגרשים עדיין פונות לקהל הגברי בלבד, והקבוצות מפספסות נתח שוק משמעותי מעוגת הפירסום".
|
אורנית שוורץ וגילי שם טוב במהלך הכנס |
|
|
אשרת עייני, קפטנית נבחרת ישראל בכדורגל ושגרירת 'אתנה' אמרה: "לנוכחות נשית ביציעים יש צד חיובי ושלילי. מצד אחד, הן סופגות קללות פוגעניות, רובן סקסיסטיות. מצד שני, נשים ביציעים מביאות לתופעה הפוכה. הרבה פעמים קללות מושתקות וגברים חשים חוסר נוחות להתנהג בפראות ליד נשים. כדורגלניות סובלות מכפל סטיגמות. לא רק שהסטיגמות המקובלות נגד כדורגלנים, דוגמת טיפשים ונטולי השכלה, מופנות גם אליהן, אלא שהן סופגות גם הערות על מבנה גוף גברי".
בכנס הוצגו ממצאי סקר, שיזמה הקרן החדשה לישראל, שבדק מדוע נשים מסרבות להגיע ליציעים. מהממצאים עולה שלמרות ש–68% מהנשים בישראל מגלות עניין בספורט, 79% מהן העידו כי אינן הולכות לצפות במשחקים. 2% בלבד מהנשים אוהדות הספורט פוקדות את היציעים לעיתים.
|
אשרת עיני (מור שאולי) |
|
|
על פי התוצאות, האלימות והגזענות ביציעים מהווים הסיבה העיקרית למיעוט הנשים במגרשי הספורט.חשש מהטרדה מינית מהווה אף הוא גורם משמעותי להדרת נשים מהיציעים.
נעמה כהן, מנהלת קשרי אוהדים במכבי ת"א אמרה: "במכבי אנו פועלים ליצור מצב בו המשחק הופך לחוויה תרבותית. כלומר, להפוך את מגרש הכדורגל למקום שנעים לבוא אליו בתור משפחה. המועדון מקיים לפני כל משחק פעילות למשפחה, מפעיל משחקים היתוליים מסביב לאצטדיון ובובת קמע שמסתובבת בין הקהל לאורך המשחק. בנוסף, תחמנו חלקים ביציעים למשפחות בלבד. זאת, בניסיון לייצר סביבה סטרילית, בו חווית הצפייה תהיה שונה משאר יציעי המגרש. אלה יציעים שנותנים דוגמא ומופת להתנהגות לשאר האוהדים והם נחשבים למבוקשים מאוד".
|
אמיר לובין (מור שאולי) |
|
|
טל תאומים, מנהלת התקשורת השווקית באל-על ומנהלת השיווק בהפועל ת"א בעברה התייחסה לשאלה האם ספורטאיות המצטלמות בעירום תורמות להגדלת המודעות לספורט הנשי: "אני מתנגדת לשיווק של ספורטאיות בעירום והמחשבה ששיווק הנושא יבוא דרך צורה זו אפילו פוגע בי כאישה. יש משהו מאוד מלקה בכך שנשים מסתכלות על עצמן מזווית מגדרית בלבד. השינוי האמיתי במודעות מגיע ויגיע דרך נשים משפיעניות שמנפצות סטראוטיפים".
תאומים המשיכה: "צריך להשריש תרבות ספורט שונה בישראל , בין השאר, דרך דמויות הזדהות נשיות. מה שהתחיל בהפועל בזמני, בהכנסת נשים וילדים בחינם למגרשים, עזר להכניס למגרש ולספורט ערכים של משפחתיות והצמיח דור של נשים, אשר כיום מביאות את הילדים שלהם למשחקים והכדורגל הנו חלק מהווי המשפחתי".