יום שישי, 20.09.2024 שעה 10:27

פרגי, לפניך: על טעויות השיפוט ההזויות בספורט

ההרחקה של נאני מול ריאל היא ממש לא הטעות המביכה בהיסטוריה. יד האלוהים, השער של מביא הכדורים והקרב שהסתיים במוות. צפו ולא תאמינו

|
אדוני השופט, אדוני השופט. זאת לא כל האמת
אדוני השופט, אדוני השופט. זאת לא כל האמת

אם תשאלו היום את אלכס פרגוסון, קונייט צ'אקיר הוא הדבר הכי גרוע שקרה לו בחיים, כך מרגיש כל מאמן או שחקן שחווה טעות שיפוט גורלית. למרות מה שפרגי חושב, ההרחקה של נאני אינה טעות השיפוט הגדולה בהיסטוריה.

בכל משחק יש טעויות שיפוט, גורליות פחות או יותר, אבל לאורך ההיסטוריה, יש החלטות שיפוט שגורמות לשופטים להיראות לא קשורים לענף.

הטעות הגדולה והזכורה ביותר היא כמובן "יד האלוהים של מראדונה". אנגליה מול ארגנטינה, מונדיאל 1986, דייגו מראדונה נשלח מול שוער אנגליה, פיטר שילטון, הכדור קופץ גבוה, שני השחקנים קופצים לכדור, דייגו, 1.67 מטרים, מגיע לכדור מעל שילטון, 1.84 מטרים וכובש. השופט התוניסאי, עלי בין נאסר, מצביע על הנקודת האמצע והאנגלים, ביחד עם כל העולם, בשוק. מראדונה איגרף את הכדור פנימה וטבע את המשפט: “הגול היה קצת עם הראש וקצת עם היד של אלוהים".

1998, גמר פלייאוף ה-NBA, מייקל ג'ורדן חוטף כדור לקארל מלון ויוצא להתקפה. אלוהים הולך ימינה, זורק את ראסל עם המרפק, עולה לקליעה ונשאר בפוזה 2 שניות לאחר שהכדור פוגע רק ברשת. במקרה הזה קשה להאשים את שלישיית השופטים, רק משהו מיוחד מאוד יכול היה למנוע את אחת הזריקות החשובות והזכורות בהיסטוריה.

השופטים בישראל טועים לא מעט בשנים האחרונות, אך הטעות הזכורה ביותר היא זו של צבי שריר במשחק האליפות של הפועל ת"א בעונת 85/86. הפועל ת"א הייתה חייבת ניצחון מול מכבי חיפה בכדי לזכות באליפות, בדקה ה-86 הגיע הכדור לגילי לנדאו שבעט מהאוויר פנימה והעניק לאדומים את הצלחת. הבעייה היא ששחקן נוסף של התל אביבים, אלי יאני, עמד בעמדת נבדל בימים בהם לא היה נבדל פאסיבי. הדעות עד היום חלוקות בשאלה עד כמה יאני השפיע באמת על המהלך, שריר טוען שצדק, הירוקים טוענים שטעה, אך מי שזכה הם האדומים.

יד האלוהים שנכנסה להיסטוריה

בחזרה לאנגלים, שלאחר אותו שער של ג'ף הרסט לא מצליחים לקבל הנחות משופטים במונדיאלים. אנגליה וגרמניה נפגשו בשמינית גמר המונדיאל בדרום אפריקה, התוצאה הייתה 1:2 לגרמניה וקשר צ'לסי, פרנק למפארד השווה מטיל אדיר למשקוף ופנימה. נכון? לא לפי צוות השיפוט הרוסי שלא ראה את הכדור כמטר מאחורי קו השער. הקארמה על אותו שער שנוי במחלוקת מ-66' סוף סוף תפסה את האנגלים.

תיירי הנרי - כמעט יד האלוהים
האירים ידועים בעיקר בשל המזל שלהם, אך המזל לא היה לצידם בפלייאוף מוקדמות מונדיאל 2010 כאשר פגשו את נבחרת צרפת ותיירי הנרי. לאחר הפסד 0:1 במשחק הראשון, ניצחו האירים 0:1 בגומלין בתום 90 דקות ונכנסו להארכה. בדקה ה-103 קיבל הנרי כדור קשה ברחבה והדרך היחידה להשתלט עליו הייתה בעזרת היד. כך עשה האגדה מארסנל לפני שבישל את השער לוויליאם גאלאס והעלה את הצרפתים למונדיאל. הנרי הפך משחקן אהוב וסימפטי לרמאי הכי גדול בעולם בתוך רגע והאירים נאלצו לראות את המונדיאל מהבית.

מצעד הטעויות של גרהאם פול
ג'וזף סימוניץ' הוא כנראה השחקן עם המזל הגדול ביותר בעולם. במונדיאל 2006 נבחרתו, קרואטיה, פגשה את אוסטרליה כשעל המשרוקית היה אמון גרהאם פול האנגלי. סימוניץ' קיבל צהוב ולאחר מכן צהוב נוסף, שהיה אמור להקנות לו את האדום, אך בעקבות ויכוחים רבים בינו לבין פול, שכח השופט כי עליו להרחיק את סימוניץ' והקרואטי המשיך לשחק. כל שחקן נורמלי היה שומר על פרופיל נמוך מאותה נקודה, אך לא ג'וזף הקשוח שקיבל צהוב נוסף, השלישי במספר, לפני שהורחק.

ויש גם שחקנים שטועים מול שופטים

החלטה מוזרה נוספת של פול התקיימה בדרבי של ליברפול בעונת 99/2000. הכדור הגיע לשוער ליברפול, סנדר ווסטרוולד, בשניות האחרונות של המשחק, השוער בעט היישר לגבו של דון האצ'ינסון מאברטון, שבכלל לא שם לב לנעשה והכדור ניתז היישר לשער של ליברפול, אך פול בהחלטה שערוריתית, לא אישר את השער בטענה כי המשחק הסתיים עם הבעיטה של ווסטרוולד. תוספת זמן היא לא מדע מדויק וכך גם לא כושר השיקול של גראהם פול.

לואיס סוארס - גרסת המקור
אמרסון אקוניה מאתלטיקו ג'וניור הקולומביאנית הגיע למצב בתוך הרחבה ועשה מה ששחקנים רבים עושים, התחזה בתקווה לקבל פנדל. הרבה שופטים נפלו ועוד יפלו בהתחזויות ברחבה, אך מה שעשה אקוניה היה חריג בזה שהוא נפל כ-2 מטרים מהשחקן הכי קרוב אליו. מה שעוד יותר מוזר הוא העובדה שהשופט נמצא כ-5 מטרים ממנו ועדיין החליט לקנות את ההצגה. אקוניה גורם ללואיס סוארס להיראות כשחקן הכי הגון בעולם.

אמרסון אקוניה משאיר אבק לסוארס

מביא הכדורים היעיל בהיסטוריה
לא ברור אם אפשר להגדיר את המקרה הבא כטעות אבל את מה שעשה השופט במשחק בין סנטה קורזנסה לאתלטיקו סורוקאבה, אפשר להגדיר כטימטום במקרה הטוב וכפשע במקרה הרע. לאחר כדור חופשי כושל לזכות סורוקאבה, בא נער הכדורים המקומי ופשוט גילגל את הכדור פנימה, השופט, בכוונה או לא, פשוט אישר את השער והעניק את השיוויון למקומיים. כל המחאות לא עזרו והמשחק הסתיים בתיקו.

"אני צעקתי פאלי, לא עץ!"
פוטבול הוא המשחק עם הכי הרבה חוקים בעולם הספורט, לשופטים קל מאוד לטעות, אך מה שעשה פיל לאקט במשחק בין פיטסבורג לדטרויט פשוט הרס לסטילרס את המשחק. אחזקת כדור היא קריטית בפוטבול, במיוחד בהארכה. לפני ההארכה הטיל לאקט מטבע כדי לראות מי תזכה בכדור. ג'רום בטיס מפיטסבורג צעק לתוך המיקרופון "פאלי", כל העולם שמע "פאלי", חוץ מלאקט ששמע עץ, לקח את הכדור מפיטסבורג, שלא ראתה אותו יותר לאורך כל שאר המשחק.

אני צעקתי "פאלי", אתה שמעת "עץ"

הגניחה שנשמעה כמו "STOP"
קים וינסלואו היא השופטת היחידה מבין שופטי הלחימה המשולבת. בספורט בו השופט צריך לקחת החלטה במאית השנייה בכדי להציל לוחמים, הם צריכים להיות עירניים מאוד והחלטיים מאוד. וינסלואו לקחה את עניין ההגנה על הלוחמים קצת קשה מדי ועצרה את הקרב לאחר ששמעה את ג'ון אלברט גונח מכאב לאחר שאריק פרז חבט בו. מה שנשמע כמו גניחה לגיטימית לאדם שחוטף מכה, נשמע לווינסלו כמו המילה "stop” והיא הפסיקה את הקרב בטענה לכניעה של אלברט. אלברט, שהתכונן לקרב במשך 4 חודשים, הפסיד קרב נוסף והודח מה-UFC. אם לא היה גונח, כנראה שעדיין הייתה לו עבודה.

קרב האיגרוף שהסתיים במוות
ריצ'רד גרין עשה כנראה את טעות השיפוט הטראגית ביותר בהיסטוריה. גרין שפט את קרב האליפות במשקל קל בין ריי "בום בום" מנסיני לבין דוק קו קים הדרום קוריאני בנובמבר 1982. קים ספג כמות אדירה של נזק לפני הנוק אאוט, גרין לא עצר את הקרב בזמן, והקוריאני מת זמן קצר לאחר הקרב בבית החולים. מנסיני שקע בדיכאון גדול, איבד את התואר ולא חזר להיות אלוף, גרין לקח את המקרה קצת יותר קשה והתאבד כחצי שנה לאחר הקרב.

קרב האיגרוף שהסתיים במוות

אסור לפספס
נגןהצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
הצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
נגןמי ביקש תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
מי רצה תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
נגןהכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
הכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
נגןהכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
הכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
/* LAST / NEXT ROUNDs */