יום שני, 08.07.2024 שעה 05:46

עד מתי זרים יעלוזו? על האפליה בכדורסל הישראלי

בית המשפט קבע כי קבוצות לא ישלמו מיסים על זרים והשחקן הישראלי שוב ספג מהלומה: "ביזיון גדול, עושים הכל כדי להרוס אותנו, אסור לשתוק הפעם"

|
סטיט מול סטול. מה עם קצת ישראלים? (יוסי ציפקיס)
סטיט מול סטול. מה עם קצת ישראלים? (יוסי ציפקיס)

השבוע קיבלו קבוצות הכדורסל המקצועניות בישראל הודעה משמחת במיוחד עם החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב שלא לחייב את הקבוצות לשלם מיסים על שחקנים זרים שמרוויחים פחות מ-12 אלף דולר בחודש. אלא שלמרות שאיגוד הכדורסל הכריז על ניצחון במשפט, המפסידים העיקריים מההחלטה שקיבל השופט, מגן אלטוביה, הם השחקנים הישראלים.

אחד השחקנים היותר וותיקים ובכירים בענף אמר בשיחה ל-ONE בהתייחסו לנושא: "מדובר בביזיון גדול. נמאס כבר מהאפליה הזאת. עושים הכל כדי להרוס את הכדורסלן הישראלי וזהו צעד שמחייב אותנו להגיב ביחד כארגון. אסור לנו לשתוק על זה כי זאת החלטה שתהיה בכיה לדורות ויכולה להרוס את הבסיס של כל הכדורסל בישראל. אנחנו חייבים לפעול למען הדורות הבאים כדי שהכדורסל הישראלי יהיה שייך לישראלים ולא יישלט על ידי זרים רק בגלל שיקולים כלכליים". 

בשנים האחרונות מתלוננים השחקנים המקומיים ובצדק על האפליה שנעשית בענף בחסות הרשויות. הסיבה לתלונות הישראלים ברורה - בעוד עליהם חלים חוקי מס קשוחים, הזרים נהנים מהטבות שמעודדות את תופעת ריבוי הזרים בכדורסל הישראלי. לדוגמא, שחקן אמריקני שמשתכר במאה אלף דולר יעלה לקבוצה שלו בדיוק מאה אלף דולר ולעומת זאת, שחקן ישראלי שמרוויח מאה אלף דולר, יעלה לקבוצה שלו יותר ממאתיים אלף דולר. אבסורד? גרוטסקי? תחליטו אתם.

כדי לעשות קצת סדר בדברים נחזור לנקודת ההתחלה. בית המשפט המחוזי בתל אביב החליט השבוע לקבל את ערעורה של מכבי ראשל"צ נגד פקיד שומה רחובות וקבע כי הקבוצה מעיר היין לא תצטרך לשלם שומות מס בגובה 550 אלף שקל על העסקת שחקנים אמריקנים בין השנים 1998-2001. משמעות הההחלטה מבחינת קבוצות הכדורסל המקצועניות היא שמהיום הן לא יחוייבו לשלם מס על הזרים שמרוויחים 12 אלף דולר לחודש ופחות - שזה בפועל כולל כמעט את כל הזרים בליגה מלבד הבכירים ממכבי ת"א והפועל ירושלים.

חנוכי חוגג (יוסי ציפקיס)
חנוכי. לשחקנים הישראלים יהיה הרבה יותר קשה להשתלב (יוסי ציפקיס)
 

המיסוי המקסימלי על ספורטאים זרים בישראל הוא 25 אחוז אבל קבוצות הכדורסל מצליחות להתחמק גם ממנו על ידי סעיף מס נוסף, שמשחרר אותן מתשלום - אמנת המס למניעת כפל מס בין ארה"ב לישראל, שקובעת כי ספורטאי תושב ארה"ב שעובד בישראל, לא יצטרך לשלם מס על הכנסתו, בתנאי שהיא אינה עולה על 12 אלף דולר בחודש.

כלומר, קבוצות שמחתימות שחקנים אמריקנים, לא משלמות עבורם מס במידה ששכרם לא עולה על 108 אלף דולר ולכן מלבד מכבי ת"א והפועל י-ם, כמעט כל הקבוצות האחרות רוכשות באופן מכוון זרים אמריקאים בשכר של פחות מ-12 אלף דולר לחודש.

קופל ובירנבוים (יניב גונן)
קופל ובירנבוים. שמישהו יעצור את המפולת (יניב גונן)
 

על פי החשד, מכבי חיפה, כדי להימנע מתשלום מס על השחקנים האמריקנים שלה החתימה אותם לכאורה על חוזים כפולים כשהיא למעשה מחלקת את השכר שלהם לשניים על ידי שני חוזים - חצי מהחוזה מדווח לרשויות המס בישראל וחציו השני מדווח לרשויות בארה"ב.

ואם שאלתם את עצמכם למה קבוצות כבר לא נוהגות להחתים שחקני חיזוק ממדינות יוגוסלביה לשעבר כמו שהיו נוהגות לעשות בעבר, אז הנה לכם התשובה: הכדאיות הכלכלית של העסקת אמריקנים, והכל כמובן בחסות החוק הבעייתי.

קאר וגרינברג חוגגים ניצחון ענק (יוסי ציפקיס)
גרינברג ושחקני חיפה. הקבוצה תחת חקירה (יוסי ציפקיס)
 

בעוד הקבוצות חוגגות, השחקנים הישראלים זועמים בעקבות החלטת בית המשפט. לטענתם מדובר בצעד שפוגע בצורה חמורה במעמד של השחקן המקומי מכיוון שהיא מפלה אותם לרעה ויוצרת מצב שלבעלים של קבוצה יש אינטרס כלכלי בלבד, ולא מקצועי, להעדיף את האמריקנים על פני המקומיים. 

יו"ר ארגון השחקנים, ניר אלון, הגיב: "קודם כל זאת החלטה אומללה של בית המשפט המחוזי שסותר החלטה אחרת של בית המשפט המחוזי בעניין אשקלון. למעשה היא החלטה לא סופית ועדיין לא עברה את מבחן בג"ץ. לגופו של עניין זאת החלטה שמפלה בין השחקן הישראלי שצריך לשלם מס מלא לבין זר אמריקני שפטור קליל ממס. ברור שההעדפה של כל קבוצה היא להביא זרים משיקולים כלכליים ולא משיקולים מקצועיים".

שמעון מזרחי וניר אלון (יוסי ציפקיס)
שמעון מזרחי וניר אלון. מי דואג לשחקן הישראלי? (יוסי ציפקיס)
 

"ביום שני אנחנו מכנסים את כל צוות היועצים המשפטיים על מנת להגיב בהתאם. אני חושב שגם הציבור בארץ כבר מקיא ממספר הזרים ורוצה לראות שחקנים ישראלים משחקים ולא שחקן זר שהיום הוא פה ומחר הוא במקום אחר".

אסור לפספס
נגןהקולקצייה הספורטיבית של נטע אלחמיסטר
הקולקצייה הספורטיבית של נטע אלחמיסטר
נגןרק בישראל: קורטואה משחק כדרוסל ומטביע!
רק בישראל: קורטואה משחק כדרוסל ומטביע!
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */