יום שבת, 05.10.2024 שעה 01:09

אילנה רומנו: סיפור מינכן לא נשלם, נשמיע את קולנו

לנצרת עילית, שם נפתח פסטיבל לימוד אולימפי וחנכו כיכר לזכר י"א חללי מינכן, הגיעו אלמנות הנרצחים. אנקי שפיצר: "זה הניצחון שלנו". אברבוך ירצה

|
גזירת הסרט בכיכר (חגי ניזרי)
גזירת הסרט בכיכר (חגי ניזרי)

פסטיבל לימוד אולימפי נפתח היום (רביעי) בנצרת עילית, בטקס חניכת כיכר מרכזית בעיר לזכרם של י״א חללי מינכן שנרצחו במשחקים האולימפיים במינכן לפני 40 שנה. ״בין מטרות הוועד האולימפי נמצאת גם המטרה העליונה לזכור ולא לשכוח את זכרם של ספורטאי מינכן״, אמר יו״ר הועד האולימפי, צבי ורשביאק

פרוייקט הלימוד האולימפי FSU נערך זו הפעם החמישית בישראל לדוברי השפה רוסית, בו הם ילמדו בין היתר על הטבח במינכן. בפרוייקט צפויים ללמוד כ-800 איש. ״הקמת הכיכר לזכר הי״א מהווה עוד חלק בפעילות לזכרם. יותר ויותר מדברים על כך בעולם וכעת גם בארץ. אני שמח שמעבר לנעשה פה, גם משרד החינוך קבע את החמישה בספטמבר כיום זיכרון לי״א״, הוסיף ורשביאק. 

לאחר דקת דומייה והקראת שמות הנרצחים, החל הטקס במהלכו נגזר הסרט והוסר הלוט מעל השלט המכריז על שמה של הכיכר. בטקס השתתפו בין היתר יו״ר ומנכ״ל הוועד האולימפי, ראש העיר שמעון גפסו, שרת הקליטה ח״כ סופה לנדבר, שר ההסברה והתפוצות ח״כ יולי אדלשטיין, הספורטאית אסתר רוט שחמורוב ואלמנות הנרצחים, אנקי שפיצר ואילנה רומנו. 

ורשביאק: לזכור ולא לשכוח את מינכן

אילנה רומנו, אלמנתו של יוסף רומנו ז״ל, אמרה: ״זהו יום מיוחד ומרגש, אנו חונכים כיכר ראשונה לזכרם של הי״א. היום גם נודע לנו על כך שהוועד האולימפי הגרמני פנה באותם ימים לוועד הבינלאומי וביקש להמשיך במשחקים כי אחרת לא יהיה להם מה לשדר בטלוויזיה. זו בושה וכלימה. סיפור מינכן לא תם ולא נשלם, נמשיך במאבק ובחמישה בספטמבר נשמיע את קולנו על אדמת מינכן״. 

אילנה רומנו- אלמנה (חגי ניזרי)
אילנה רומנו. "יום מיוחד ומרגש" (חגי ניזרי)
 

אסתר רוט שחמורוב אמרה במהלך הטקס: ״כשמבקשים מהעולם לעמוד דקת דומייה, צריך קודם לכן לדאוג שזכרם של הי״א יישמר בישראל. פרוייקט הלימוד והקמת הכיכר חשובים מאוד ויפה לראות איך תוך שבעה חודשים הוקמה כיכר יפה שכזאת״. 

אנקי, אלמנתו של מאמן הסייף אנדריי שפיצר ז״ל, סיפרה בהתרגשות: ״הכיכר הזאת היא לא סתם פסל, הרוח האולימפית חיה בעיר הזאת. זה הניצחון שלנו, להסביר וללמד את הנוער על מינכן. אסביר גם לעולם מה היה שם. אמנם את דקת הדומייה לא קיבלנו עד היום אבל גם לא היה שקט וזכינו לתמיכה רחבה, גם בנצרת עילית״.  

צבי ורשביאק ואסתר רות שחמורוב (חגי ניזרי)
צבי ורשביאק ואסתר רות שחמורוב (חגי ניזרי)
 

״לא פעם אמרנו שיש לפתח את תרבות הספורט והפרוייקט הזה הוא מסר לדור הבא. אנו לא רק מנציחים אלא גם מלמדים על ספורט״, ציין מנכ״ל הוועד האולימפי, אפרים זינגר שהוסיף על היום בנצרת עילית: ״עשינו המון אירועים לזכר הי״א אבל פה ההתרגשות הייתה מיוחדת כי היוזמה באה מהישוב״. 

חיים זינגר- מנכ&qout;ל ועד אולימפי (חגי ניזרי)
זינגר. "זה מסר לדור הבא" (חגי ניזרי)
 

אורח הכבוד של פרוייקט הלימוד האולימפי הוא אלוף אירופה בקפיצה במוט, אלכס אברבוך, שיעביר הרצאה: ״אספר איך הגעתי להיות אלוף ומה צריך על מנת להצליח. זה חשוב ליצור תרבות ספורט ולזכור את החללים״, אמר.

שלט בכיכר (חגי ניזרי)
הסימן האולימפי בכיכר (חגי ניזרי)
 

 

המצבה (חגי ניזרי)
המצבה בנצרת עילית לזכר החללים (חגי ניזרי)
 

דקת דומיה (חגי ניזרי)
דקת דומיה בנצרת עילית (חגי ניזרי)
 
אסור לפספס
נגןמי ינצח במירוץ? אמבפה מול אצנית מאה מטר
מי יותר מהיר? אמבפה מול אצנית מאה מטר
נגןמה גרם לדני אבדיה להתפוצץ מצחוק בטיקטוק?
מה גרם לדני אבדיה להתפוצץ מצחוק בטיקטוק?
נגןאיך מתלבשים כמו כריסטיאנו רונאלדו?
איך מתלבשים כמו כריסטיאנו רונאלדו?
נגןהמעריץ הצליח לברוח מהשומרים והגיע למסי
המעריץ הצליח לברוח מהשומרים והגיע למסי
/* LAST / NEXT ROUNDs */