יום ראשון, 06.10.2024 שעה 07:16

כיכר הי"א הוצגה, שחמורוב: יש עולם לפני 72 ואחרי

הכיכר בנצרת עילית לזכר חללי מינכן תחנך בעוד יומיים, אילנה רומנו: "דקת דומיה בלונדון לא הייתה, אבל המאבק עשה רעש עולמי. היום הכל יוצא החוצה"

|
גדלקין מציג את הכיכר בנצרת עילית (יניב גונן)
גדלקין מציג את הכיכר בנצרת עילית (יניב גונן)

בנצרת עילית יתקיים מחרתיים טקס חניכת כיכר לזכרם של י״א חללי מינכן, במסגרת אירועי פסטיבל הלימוד FSU שיעסוק השנה בנושא המשחקים האולימפיים, לציון 40 שנה לרצח י״א חללי מינכן. קודם לכך, הוצג היום (שני) פרוייקט הקמת הכיכר במסיבת עיתונאים שנערכה בוועד האולימפי, המשתתף בפסטיבל ובפרוייקט. 

יושבי ראש הכבוד של הפסטיבל שייפתח ברביעי הם כלת פרס ישראל לספורט וניצולת מינכן, אסתר רוט שחמורוב, ואלוף אירופה בקפיצה במוט, אלכס אברבוך, שלקחו חלק גם במסיבת העיתונאים יחד עם ראש עיריית נצרת עילית שמעון גפסו, יו״ר הוועד האולימפי צבי ורשביאק, המנכ״ל אפרים זינגר, יו״ר פרוייקט הלימוד חיים צ׳סלר ואלמנות מינכן, אנקי שפיצר ואילנה רומנו. 

״יש כאן שילוב של ערכי חינוך, תרבות הספורט, היהדות ואהבת הארץ״, אמר ורשביאק. ״שילוב הפסטיבל עם חניכת הכיכר מייצג את פני הספורט בישראל. אנחנו עושים הכל כדי לזכור ולא לשכוח, כך עשינו באירוע לזכרם בלונדון, כך נעשה בחמישה בספטמבר במינכן ובפאריס וכך יהיה לאחר מכן גם בארץ. כל מי שייכנס לעיר ייראה את הכיכר״.

ראש העיר שמעון גפסו ציין: ״זה כבוד גדול לנצרת עילית לקחת חלק בפסטיבל ולהנציח את חללי מינכן בכניסה לעיר. אני שמח שנפל בחלקי לעשות זאת. חשוב להזכיר את הנספים ולהבהיר לנוער את חשיבות זכרם״.

אלמנת מינכן, אילנה רומנו אמרה: ״פרוייקט לימוד שיעביר את המורשת של חללי מינכן מביא אותנו לפינה שמעולם לא הגענו אליה. אחרי 40 שנה של מאבק, כיכר לזכרם עדיין לא הוקמה. האזכור הזה חשוב לנו ביותר וזהו רגע של נחת. אמנם דקת דומיה לא הייתה בלונדון אך הרעש בעולם בנושא זה עשה את שלו״.

אילנה רומנו: &qout; (יניב גונן)
אילנה רומנו: "האזכור הזה חשוב לנו ביותר וזהו רגע של נחת" (יניב גונן)
 

על הפרסומים האחרונים בעיתון ״דר שפיגל״, לפיהם גרמניה שיתפה פעולה באותן שנים עם גורמי טרור שפעלו בשטחה, אמרה רומנו: ״לנו העיתון לא מחדש כלום. אנחנו 40 שנה נוברים במסמכים וזה לא הפתיע אותנו. 40 יום לאחר האירוע, הייתה חטיפת מטוס מפוברקת לשחרור החוטפים. למעשה, האירוע היה חלק מהסכם בין הממשלה הגרמנית לטרוריסטים. זה קצת מכאיב. רק היום הכל יוצא החוצה והעיתון עושה עבודה מצויינת״.

אסתר רוט שחמורוב סיכמה: ״אני רואה חשיבות גדולה בפרוייקט הלימוד שכן הרבה מהנוער לא יודע ולא מכיר את הרצח. אני טוענת שיש עולם לפני מינכן ואחרי מינכן, הרי שהעולם השתנה והטרור החל ב-1972״. 

משתתפי מסיבת עיתונאים מציגים את הפרוייקט (יניב גונן)
משתתפי מסיבת עיתונאים מציגים את הפרוייקט (יניב גונן)
 

פרוייקט הלימוד FSU הינו לדוברי רוסית והוא נערך בישראל זו הפעם החמישית. ביום חמישי בשעה 10:00 ייפתחו אירועי הפסטיבל ויימשכו ללא הפסקה עד למחרת בבוקר.

אסור לפספס
נגןמי ינצח במירוץ? אמבפה מול אצנית מאה מטר
מי יותר מהיר? אמבפה מול אצנית מאה מטר
נגןמה גרם לדני אבדיה להתפוצץ מצחוק בטיקטוק?
מה גרם לדני אבדיה להתפוצץ מצחוק בטיקטוק?
נגןאיך מתלבשים כמו כריסטיאנו רונאלדו?
איך מתלבשים כמו כריסטיאנו רונאלדו?
נגןהמעריץ הצליח לברוח מהשומרים והגיע למסי
המעריץ הצליח לברוח מהשומרים והגיע למסי
/* LAST / NEXT ROUNDs */