יום שבת, 05.10.2024 שעה 03:09

הפרוייקט של שטריקס התגשם: זה היה צעד ראשון

גמר הבלקנית יפגיש ב-21:00 את גלבוע/גליל ולבסקי. רגע לפני, הודה מנכ"ל הליגה: "כל הקב' נהנו בישראל". שידור בערוץ ONE וב-ONE TV LIVE

|
שי שטריקס ואוחיון. רגע השיא מתקרב
שי שטריקס ואוחיון. רגע השיא מתקרב

מקדוני, בולגרי ושני ישראלים נכנסים למלון בנצרת. נשמע כמו התחלה של בדיחה, אבל אא אם תשאלו את שופט העבר, שי שטריקס, הישראלי המקושר ביותר בבלקן כיום. בזכות שטריקס, משפט הפתיחה של הכתבה הזו מתאר את פתיחת מסיבת העיתונאים הרשמית של הפיינל פור הרביעי בתולדות הליגה הבלקנית שיגיע הערב (שני) לשיאו ב-21:00 בגן-נר במשחק הגמר בין גלבוע/גליל ללבסקי סופיה.

המשחק יועבר שידור ישיר בערוץ ONE, ערוץ 50, 550 ב-HD וב-ONE TV LIVE כאן באתר.

שטריקס הוא המנכ"ל של הליגה ובזכות קשריו הטובים בארצות הבלקן ובכדורסל הישראלי, הצליח לשלב העונה שתי קבוצות ישראליות בליגה שאותה הקים לפני ארבע שנים. בראיון ל-ONE סיפר שטריקס איך הגה את רעיון הליגה הבלקנית וגרם לשיתוף הפעולה המבורך של ישראל עם הכדורסל בארצות הבלקן, למרות המרחק הפיזי על המפה. 

איך הפכת למנכ"ל של הליגה הבלקנית?
"סיימתי את הקריירה שלי כשופט פעיל באליפות אירופה 2007 והחלטתי שאני רוצה להקים משהו חדש בתחום הכדורסל. מאחר שבתקופה הזו שפטתי גם בישראל ובבולגריה והבנתי שאזור הבלקן, למעט הליגה האדריאטית, זקוק לעוד ליגה. כזו שתאפשר לקבוצות המקומיות הטובות שמרביתן בעלות תקציב נמוך ויש להן רצון להשתתף בטורניר בינלאומי לעשות זאת, גם אם כלכלית אין להם אפשרות להשתתף ביורוקאפ או באדריאטית. הרעיון היה להקים ליגה שתכסה את כל ההוצאות של הקבוצות כמו דמי שיפוט, הוצאות נסיעה ולינה ותאפשר לקבוצות להשתתף בטורניר בינלאומי. הרעיון נראה הזוי להרבה אנשים, אבל אנחנו כרגע בפתח פיינל פור רביעי. כנראה שזה היה רעיון לא רע".

גורדון: מחר יום גדול, באים לנצח

מתי עלתה המחשבה לצרף קבוצות ישראליות לליגה הבלקנית? מה הקשיים שעמדו בפניכם כשרציתם לצרף את הישראליות לליגה?
"לאחר העונה הראשונה הייתה לי פגישה עם שי שני ואבנר קופל והזמנתי אותם לישיבת הליגה השנתית. העליתי את האפשרות שהליגה תקבל קבוצות ישראליות. מעצם זה שאני ישראלי ומבעלי הליגה היה לי רצון לראות קבוצות ישראליות משתתפות במפעל. אחד החוקים הבסיסים של הליגה הבלקנית הוא שעלינו לשתף פעולה עם ההתאחדויות המקומיות ולגבי החלטה של הוספת מדינה נוספת לליגה שלא מאזור הבלקן אנחנו צרכים אישור נוסף של פיב"א אירופה. זה היה הקושי הראשון והאמיתי".

"השתמשתי בטענה שמאחר שמכבי תל אביב משתתפת בליגה האדריאטית אני לא רואה סיבה לאסור על קבוצה ישראלית אחרת להשתתף בבלקנית. זה עבד טוב מאוד וקיבלתי אישור. הקושי השני היה הוצאות הנסיעה. בבלקן כל הקבוצות נוסעות למשחקים באוטובוסים וגם השופטים והליגה מכסה את ההוצאות, הייתי צריך לשכנע את ההתאחדיות המקמויות והקבוצות לוותר על החזר הנסיעות בבלקן והליגה תשלם עבור 16 חברי משלחת את הטיסות לישראל. כך הצלחתי לשכנע אותם. ברור שהטיעון המקצועי והאפשרות לחשיפה במדיה היה חשוב ולכן כל הקבוצות וההתאחדויות הסכימו".

שחקני גלבוע/גליל. ינצחו גם בגמר? (עמית מצפה)
שחקני גלבוע/גליל. ינצחו גם בגמר? (עמית מצפה)
 

מה גרם לכם לבחור דווקא בהפועל תל אביב ובגלבוע/גליל כנציגות של ישראל במפעל?
"הקבוצה הראשונה שפנתה לליגה דרך איגוד הכדורסל הייתה הפועל ת"א. היה ברור שאני אצטרך לשכנע את חברי הנהלת הליגה שקבוצה מהליגה השניה מתאימה לליגה ושזו לא קבוצת כדורסל רגילה. זו קבוצה עם מסורת וקהל מסור וחם. ברגע שהפועל תל אביב הסכימה לתנאים, הדרך לאישור הסופי הייתה קצרה. לאחר מכן הייתה פניה של הפועל חולון וגלבוע/גליל. לאחר בדיקות ושיחות הוחלט בהסכמה שגלבוע/גליל תהיה הקבוצה השניה. חולון תבסס את עצמה בליגה, במיוחד אחרי השינויים הטובים שעברו אליה בקיץ האחרון, ותמיד הדלת של הליגה הבלקנית תהייה פתוחה לקבוצת נעוריי".

איך היית מגדיר את ההשתלבות של הקבוצות הישראליות בליגה?
"הפיינל פור בישראל ויש שתי קבוצות ישראליות. זה ההסבר הכי פשוט להשתלבות שלהן בליגה. היו קשיים בהתחלה, בעיקר בנושא נוהלים ונושאים שונים הקשורים לתקשורת אבל בולגריה זה כמו ישראל. הכל מסתדר ברגע האחרון. זאת השיטה הבלקנית-ישראלית. בפן המקצועי, הליגה תרמה המון לקבוצות הישראליות. המגבלה שיש בליגה שלנו שרק שלושה שחקנים לא אירופיים רשאים לשחק, תרמה רבות לביטחון של שחקנים ישראלים צעירים".

ארז אדלשטיין. שטריקס: &qout;הפועל ת&qout;א פנתה ראשונה&qout; (עמית מצפה)
ארז אדלשטיין. שטריקס: "הפועל ת"א פנתה ראשונה" (עמית מצפה)
 

מה התגובות שקיבלת משאר הקבוצות שמתחרות במפעל?
"כל הקבוצות מהבלקן היו מרוצות, נהנו להגיע לישראל ולשחק באווירה אחרת. עצם המשחק מול קבוצות ישראליות עם דפוס משחק שונה לחלוטין תרם רבות גם להן ולראיה כל הקבוצות שהגיעו לשלבים האחרונים של הליגה הבלקנית ממונטנגרו, ממקדוניה ומבולגריה. כולן מתמודדות בליגה המקומית על האליפות וזה משכנע מקצועית".

מה המטרה של הליגה הבלקנית לטווח הארוך?
"המטרה של הליגה הייתה ותישאר לקדם כדורסל מקומי וצעיר בשיתוף עם שחקנים זרים בעלי ניסיון ולתת אפשרות לקבוצות בעלות תקציב סביר להשתתף בטורניר בינלאומי בעלויות נמוכות וסבירות. יש רצון גם לאפשר לקהל המקומי לראות את שחקני הבית שלו משחקים ומתקדמים".

האם אתם שואפים להגדיל את הליגה או להתרחב למדינות נוספות?
"כרגע יש פניות מקבוצות מצפון יוון. אישית נפגשתי עם נציגי פאוק סלוניקי ושתי קבוצות נוספות מצפון יוון מתעניינות, אבל הכל תלוי בתקציב של הליגה ובהנחת העבודה שהקבוצות מיוון יבינו שהתנאים והמציאות ביוון השתנתה. חלק גדול מהמשחקים של קבוצות יווניות ישוחק בבלקן והן תיסענה באוטבוסים ולא בטיסות".

שולדבראנד. שטריקס: &qout;המטרה היא לקדם כדורסל מקומי&qout; (משה חרמון)
שולדבראנד. שטריקס: "המטרה היא לקדם כדורסל מקומי" (משה חרמון)
 

האם קבוצות ישראליות נוספות צפויות לשחק בליגה בעונה הבאה?
"הצעד הראשון נעשה העונה. אני מקווה שגלבוע/גליל והפועל ת"א מרגישות שהן התקבלו לבית חם וטוב ושיהיה רצון להמשיך להשתתף במפעל, כמובן בהסכמה של איגוד הכדורסל. מקומן שמור. זה המקום להודות לאיגוד הכדורסל בישראל, ליושב ראש הקודם שי שני וליושב ראש החדש אבנר קופל, שדלתם תמיד פתוחה. הם עזרו לי לדחוף את הרעיון של קבוצות ישראליות בליגה הבלקנית ובלעדי העזרה והפתיחות שלהם לא היינו היום בפיינל פור של הליגה הבלקנית בגן נר במדינת ישראל".

"בנוסף אני רוצה להודות לאנשי גלבוע/גליל, בראשם חיים אוחיון, שתמיד מבין עניין. ירון אוחיון אסתריקה, שי גוטמן, לכל הצוות של הליגה הבלקנית שעמד באתגר של עריכת פיינל פור בישראל וכמובן לספונסר הראשי שלנו, יורו הולד בולגריה, שתמכו ברעיון של עריכת הפיינל פור בישראל ותמכו בליגה לאורך כל השנים".

אסור לפספס
נגןמי ינצח במירוץ? אמבפה מול אצנית מאה מטר
מי יותר מהיר? אמבפה מול אצנית מאה מטר
נגןמה גרם לדני אבדיה להתפוצץ מצחוק בטיקטוק?
מה גרם לדני אבדיה להתפוצץ מצחוק בטיקטוק?
נגןאיך מתלבשים כמו כריסטיאנו רונאלדו?
איך מתלבשים כמו כריסטיאנו רונאלדו?
נגןהמעריץ הצליח לברוח מהשומרים והגיע למסי
המעריץ הצליח לברוח מהשומרים והגיע למסי
/* LAST / NEXT ROUNDs */