יום שישי, 05.07.2024 שעה 08:18
לוח משחקים
  • ריאל מדריד
  • 95 - 77
  • פנאתינייקוס

סחור סחור: סופו חייב להוכיח מול באטיסט ופאו

הירידה בהשפעה של היווני על מכבי וההיעלמות בגמר היורוליג. משהו לא טוב עובר על סופו מול האמריקאי. ערן סלע מנתח ובטוח: הסדרה תשפיע על עתידו

|
סופו. חובת ההוכחה עליו (משה חרמון)
סופו. חובת ההוכחה עליו (משה חרמון)

8 במאי 2011. פנאתינאיקוס אוספת עוד תואר אירופי לארון, הפעם על חשבון מכבי ת"א, 70:78 בסיום. גם בקרב על משקל כבד נרשם הפסד לנציג מכבי: מייק באטיסט ניצח את סופוקליס שחורציאניטיס ללא עוררין.

השניים האלו נפגשו לא פעם ולא פעמיים לאורך שנותיו של שחורציאניטיס באולימפיאקוס, וכמעט תמיד מצאה פנאתינאיקוס את הדרכים לשבש את התפוקה של סופו. בגמר היורוליג האחרון, שהיה אגב הפעם הראשונה והיחידה ששחורציאניטיס פגש את פנאתינאיקוס במסגרת האירופית, הנוקאאוט היה מושלם.
 
שימו לב לנתונים של שחורציאניטיס במשחק ההוא: 14 דקות, 4 עבירות, 4 נקודות, אף ריבאונד, 2 מ-5 מהשדה, סחט שתי עבירות וביצע ארבע, לא הגיע אפילו פעם אחת לקו העונשין. המדד המשוקלל שלו היה 0 עגול ומוחלט. כלומר, בשורה התחתונה התרומה שלו הייתה לא משמעות ולא אפקטיבית. ובמלים אחרות: זה היה המשחק הכי חלש שלו בעונה שעברה ודווקא בגמר. כל הנתונים שלו בערב ההוא היו נמוכים מהממוצע העונתי.

ואלה המספרים של באטיסט באותו משחק: 23 דקות, 18 נקודות ב-70 אחוז מהשדה, 6 ריבאונדים, סחט 6 עבירות וביצע 3. מדד משוקלל 21. עלייה כמעט בכל הפרמטרים לעומת הממוצעים העונתיים.
 
העניין הוא שכאשר מתקדמים אל העונה הזו ומשווים בין מידת הדומיננטיות של שחורציאניטיס למידת הדומיננטיות של באטיסט, מתבררים מספר דברים. הראשי והמרכזי שביניהם נוגע לשחורציאניטיס עצמו, בלי קשר להשוואה ליריב כזה או אחר: לא רק שהתפוקה של סופו העונה שולית למדי ביחס לתוצאות הסופיות שהקבצה משיגה כשהוא על המגרש, בטופ 16 הנוכחות שלו הייתה לחלוטין לא מורגשת. ואם לדייק, היא אפילו הייתה שלילית.

מאריץ´ מעל סופו (GettyImages)
מאריץ´ מעל סופו. היווני יופיע לסדרה מול פאו? (GettyImages)
 

הנה נתוני היורוליג שימחישו זאת: למכבי ת"א יש שלושה שחקנים שמשחקים בעמדת הסנטר העונה. משלושתם ריצ'ארד הנדריקס הוא זה שנוכחותו על המגרש היא החיובית ביותר מבחינת השפעתו על הקבוצה. בדקות שהנדריקס על המגרש, מכבי ת"א מנצחת את היריבות שלה ב-4.4 נקודות הפרש, בעוד עם סופו היא עושה זאת ב-1.6 נקודות בלבד. לג'יימס, שחלקו במערך של מכבי קטן בלאו הכי, יש מדד פלוס-מינוס שלילי: מכבי ת"א מפסידה איתו ב-3.3 נקודות בממוצע.
 
אבל שימו לב מה קורה לשחורציאניטיס בחלוקה בין שלבי העונה: בשלב הבתים הפלוס-מינוס שלו עמד על 3 נקודות בזכות, ובטופ 16 ירד למינוס 0.7. אצל הנדריקס הכיוון אחר: לא רק שהוא השתפר מאוד מבחינה אישית במדד המשוקלל האישי שלו, הוא שומר על יציבות ואף על שיפור קל גם מבחינת ההשפעה שלו על הקבוצה: בשלב הבתים מכבי ניצחה איתו ב-4.2 נקודות בממוצע ובטופ 16 עשתה זאת ב-4.8. במלים אחרות, מכבי עם הנדריקס היא קבוצה אפקטיבית יותר מאשר מכבי עם שחורציאניטיס העונה ביורוליג.   

סופו (GettyImages)
סופו. יצטרך לעבוד קשה מול פנאתינאיקוס (GettyImages)
 
דברים לא היו ככה מאז ומעולם. מבט חוזר אל העונה שעברה מלמד וגם מזכיר, שמכבי עם סופו לעומת מכבי עם הנדריקס הייתה שתי קבוצות שונות, ולטובתו של היווני. יחד איתו בשלב הבתים, למשל, הקבוצה של דייויד בלאט ניצחה בפער ממוצע של 9.8 נקודות בעוד עם הנדריקס בחמישייה לא היה כל שינוי, והתוצאה הייתה זהה איתו או בלעדיו. אלא שבטופ 16 של העונה שעברה המספרים התהפכו וכבר אז התפוקה של הנדריקס בדקות שלו על המגרש היה טובה יותר לקבוצה מאשר של היווני. פלוס 4 לעומת מינוס 0.3 של סופו.
 
המספרים מבטאים היטב את הצניחה במשמעות הממשית של סופו לקבוצה שלו, לפחות עד עכשיו, לעומת התלות ההולכת וגוברת בהנדריקס.
 
ובחזרה לבאטיסט. האמריקני של פאו מוגדר למעשה כפאוור פורוורד, אבל בפועל הוא משחק כמעט אך רק כסנטר. ליוונים יש גם את אלכס מאריץ' ואיאן וויוקאס, שניהם סנטרים גבוהים מסופו וגם מבאטיסט, וכל אחד מהם יקבל את מנת הדקות שבה יתבקש להיצמד לסנטר של מכבי.
 
בעוד שחורציאניטיס הלך אחורה העונה בין שלב הבתים לטופ 16, באטיסט המנוסה התקדם מאוד ביניהם. היכולת האישית שלו השתפרה בפני עצמה, אבל הסיפור החשוב יותר הוא זה: בחלק הראשון של העונה פאו ניצחה את היריבות שלה ב-4.4 נקודות בממוצע כשהוא על המגרש, ובטופ 16 הנוכחות שלו אפילו הייתה חשובה יותר והיוונים ניצחו ב-8.3 בממוצע.
 
ומכאן ברור: החץ הולך עם באטיסט והכיוון הוא לגמרי שלו. מי שצריך להפוך את הסיטואציה הוא שחורציאניטיס, והסדרה מול פאו תראה אם הוא מסוגל לזה או לא. לפחות לתחושתי, רק סדרה טובה מאוד של שחורציאניטיס מול פאו, הן במישור האישי והן במידת השפעתו על הקבוצה, תביא להישארותו במכבי גם בעונה הבאה.

אסור לפספס
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
נגןברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
ברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */