מבין כל המשתתפים בכנס השיווק שנערך היום (ראשון) במלון 'דייויד אינטרקונטיננטל' נטלו חלק רק שני גופי ספורט. "זו טעות גדולה מצד קבוצות הכדורגל והכדורסל הבכירות לא להגיע לכאן", אמר דירק שלונץ, מנכ"ל 'ספורטפייב', החברה שמכרה עבור ההתאחדות לכדורגל את זכויות השידור לליגת העל והביאה ספונסרים לנבחרת ישראל, דבר שלא היה קודם.
פרט ל'ספורטפייב' היתה נציגות למועדון הכדורסל של מכבי ת"א, שהביתן שלהם בכנס היה הפופולארי והצפוף ביותר.
שלונץ משמש כמנכ"ל משותף יחד עם חזי ויטקובסקי בנציגות 'ספורטפייב' בישראל מזה ארבע שנים. לפני כן היה האחראי מטעם החברה העולמית על שיתוף הפעולה עם ריאל מדריד וסגר עסקאות רבות עבור נבחרות ממזרח אירופה.
לשלונץ יש ביקורת על כל הקשור להתנהלות עסקית בספורט הישראלי. "הרבה פה עדיין מבוסס על קשרים אישיים, לא תמיד מפגינים גישה מקצוענית. עדיין לא גילו את היתרונות הטמונים בחסויות ספורט וזה לא משהו שקורה רק באירועים גדולים כמו מונדיאל או ליגת האלופות".
לדבריו, בניגוד לישראל, "בליגה הגרמנית השניה לכל קבוצה יש אנשים שאחראים בשיווק. גם בליגה השלישית יש קבוצה עם שלושה אנשים שמתעסקים בשיווק ופרסום, ואלה קבוצות עם תקציבים נמוכים יותר מהגדולות של ליגת העל", הוא עוקץ.
"לכן אנחנו כאן, בשביל לפתח פה את העניין הזה, לא בכל מועדון יש את הידע. לפני שבאנו לפה, למבחרת ישראל לא היה אף ספונסר. הבאנו את AIG, את בנק לאומי. וזה לא היה במטה קסם. עשינו קונספט חדש, לוגו".
|
דייויד בלאט. הגיע לייצג את הצהובים בכנס (יניב גונן) |
|
|
לדעת שלונץ, "יש פוטנציאל למותגי ספורט ישראלי, כמו בית"ר ירושלים בכדורגל, או הפועל ת"א בכדורסל למשל. אבל צריך לעשות את הדברים באופן מקצועני. יש אנשים שמסתובבים ומנסים לגזור קופון. אנחנו באים לקבוצה, שואלים מה היעדים של המועדון, בונים תוכנית מיתוג ורק בסוף מדברים על ההכנסות". שלונץ כמובן מתנגד לשיטה הישראלית שרואה רק את השורה התחתונה ומחפשת את קיצורי הדרך.
מי שזכתה למחמאה נדירה משלונץ היא מחלקת השיווק של מכבי ת"א, בראשה עומד אלי דריקס, שמנווט בביתן בכנס את אנשי המועדון, בהם הכדורסלנים דריק שארפ וגיא פניני, כמצביא בשדה קרב. "אם לא היה שיווק ומכירות לא היתה קבוצה", אומר דריקס, "זה הבסיס".
|
הביתן של מכבי ת"א. בין הפופולאריים בכנס (יניב גונן) |
|
|
"אנחנו גוף עסקי וכל הקהילה העסקית נמצאת פה. גם כיום רוב החברות המובילות שותפות שלנו לדרך באמצעות קידומי מכירות, תאי צפייה וגם מחוץ לאיצטדיון. הקהל זה לא רק ה-11 אלף שבאים לנוקיה אלא אוהדים מקרית שמונה ועד אילת. הקהל נמצא בכל מקום".
דריקס מתייחס גם לשיתוף הפעולה עם ערוץ 10 ולפרומואים הכיפיים, בהשתתפות השחקנים, שמנעימים את זמנם של הצופים בהפסקות המשחק. "הפרומואים מאודי יצירתיים. אנחנו מודעים לאיך שזה נראה בציבור ולחשיבות למה שוקרה במכבי ת"א, מבינים שזכויות שידור זה אחד ממקורות ההכנסה החשובים. ללא ספק, השחקנים הם חלק מהמערך השיווקי".