יום ראשון, 06.10.2024 שעה 14:50
ליגת העל 24-25
132-155מכבי חיפה1
132-95מכבי ת"א2
104-85בית"ר ירושלים3
1010-116מכבי בני ריינה4
82-65הפועל ב"ש5
86-66הפועל חיפה6
88-46עירוני טבריה7
79-96מ.ס אשדוד8
710-46מכבי פ"ת9
66-56בני סכנין10
49-65הפועל ירושלים11
410-46עירוני ק"ש12
39-55מכבי נתניה13
38-36הפועל חדרה14
לוח משחקים
  • מ.ס אשדוד
  • 1 - 0
  • הפועל חיפה
  • מכבי חיפה
  • 0 - 3
  • בני סכנין
  • מכבי פ"ת
  • 1 - 2
  • מכבי בני ריינה
  • עירוני טבריה
  • 1 - 1
  • הפועל חדרה
  • בית"ר ירושלים
  • 1 - 1
  • עירוני ק"ש
  • הפועל ב"ש
  • ראשון, 06/10, 20:15
  • הפועל ירושלים
  • מכבי נתניה
  • ראשון, 06/10, 20:30
  • מכבי ת"א

רק כוונות טובות: גולדהאר כאן כדי להישאר במכבי

בהפועל שמח ובמכבי השקט שולט. הבעלים הקנדי מוכיח משבוע לשבוע שהקבוצה שלו הופכת לדבר החם, התוצאות מדברות על המגרש והקהל מאוהב מעל הראש

|
גולדהאר והאוהדים. שינוי מרענן עבור מכבי (עודד כהן)
גולדהאר והאוהדים. שינוי מרענן עבור מכבי (עודד כהן)

השבועיים האחרונים הם אולי החלום הרטוב של כל אוהד מכבי ת"א. מצד אחד בעיות בלי סוף בהנהלת הפועל, היריבה העירונית, שהגיעו לשיאן בפיצוץ בין מוני הראל לאלי טביב ובשלושה משחקים ללא ניצחון, ומנגד שקט מופתי בקרית שלום וניצחונות יפים על סכנין ונתניה. מעל כל השקט הזה יש איש אחד - מיץ' גולדהאר שמו.

ימים ספורים אחרי שמכבי תל אביב נחתה במירלו שבהולנד ביולי האחרון, שם ערכה את מחנה האימונים שלה, הופיע בבית המלון של הצהובים בחור בשנות ה-40 לחייו, לבוש במכנסי חאקי וטי-שירט אשר נכנס לבדו לבית המלון, אחרי שמכונית מרצדס מושכרת הביאה אותו לעיירה המרוחקת.

כל היושבים מחוץ לבית המלון לא התייחסו יתר על המידה לדמות שנכנסה. המראה החיצוני נתן תחושה של עוד תייר תמים. אלא שהתייר הזה היה הבעלים הקנדי של הצהובים, המיליארדר מיץ' גולדהאר.

זה בעצם תמצית הסיפור של מי שעשוי להיות חתום על התהליך שיחזיר את מכבי תל אביב לצמרת הכדורגל הישראלי. קצת יותר משנה עברה מאז גולדהאר נחת בקרית שלום ולקח את המושכות של הקבוצה מידיו של חברו, יהודי-קנדי אחר, אלכס שניידר. אם שופטים לפי פתיחת העונה של מכבי, זה בהחלט נראה טוב.

שחקני מכבי ת&qout;א מודים לקהל בסיום (דרור עינב)
שחקני מכבי ת"א בפוזה אופיינית. בינתיים זה נראה טוב (דרור עינב)
 

תחילה היה נראה היה גם לאנשי מכבי תל אביב שמדובר בעוד אפיזודה חולפת, אך הקנדי החל מהר בעבודה הקשה. מי שהפך להיות אחד מעשירי קנדה אחרי שהקים במו ידיו את רשת מרכזי הקניות הענקית "סמארט סנטר", הביא את מוסר העבודה והנהלים מהרשת המסחרית לקבוצה עצמה.

"בתוך חצי שנה ידע מיץ' הכל על הקבוצה", סיפר גורם במכבי. "הוא בילה את החצי הראשון של העונה הראשונה שלו כבעלים בקבוצה בפגישות, צפיה במשחקים ובכל דרך אפשרית כדי להכיר את המועדון, את אנשיו ואת נכסיו על בוריים".

מזרחי ונמני במירלו.  (ליאור טימור)
מזרחי ונמני במירלו. נהנו מבעלים פעיל ובעל מוטיבציה (ליאור טימור)
 

בקבוצה יודעים לספר שבמשך כל התקופה ששהה בארץ, ערך גולדהאר רשמים על כל דבר. מהמשחקים עצמם ואיך הקבוצה עומדת על המגרש ועד למתחם האימונים בקרית שלום ומחלקות הנוער השונות. בתוך חצי שנה, אף אחד כבר לא היה יכול להתקיל את הבעלים הקנדי בכל מה שקשור לצהובים. כך הוא עובד גם בעסקיו הפרטיים.

תהליך שמתחיל ב'סמארט סנטר' ומגיע עד לקרית שלום
היהודי-קנדי שסיים את לימודי התואר שלו ב-1984 ומאז החל את המיזם של רשת הקניות הגדולה שבבעלותו והפך למי שהביא את הרשת הגדולה בארצות-הברית "וולמארט" לתוך שטח קנדה, עובד בדקדקנות ועם הרבה סבלנות בכל עסקיו.

וולמארט (רויטרס)
וולמארט. גולדהאר עובד בדקדקנות בכל עסקיו, גם ברשת הגדולה (רויטרס)
 

כפי שכבר הזכרנו, גולדהאר עשוי להיות מי שהחל בתהליך להשבת מכבי תל אביב למרכז הבמה. התהליך הוא החלק המרכזי. הבעלים הקנדי ידוע כמי שעובד לאורך זמן ובבררנות. אחרי שהשקיע למעלה מ-100 מיליון שקלים בקיץ האחרון במכבי תל אביב, כל העיניים היו נשואות אל עבר בואו ארצה למשחקי הפתיחה של הצהובים במוקדמות הליגה האירופית. גולדהאר לא הגיע למשחקים מול מוגרן ומול אולימפיאקוס וכבר החלו התהיות האם הכל בסדר אצל הקנדי.

הבעלים, בדרכו האופיינית, נחת בשקט ובלי קרנבל עיתונאי בפאריס, לקראת משחקם של הצהובים מול סן ז'רמן בפלייאוף. באיחור של חצי שעה, אחרי שהמונית שהיתה אמורה לקחת אותו לאצטדיון בו ערכו הצהובים את האימון המסכם לקחה אותו לאצטדיון השני בעיר שרחוק כחצי שעה נסיעה, הגיע גולדהאר למתחם הפארק דה פרנס וצפה בשחקנים לראשונה העונה ב"לייב", כמו שתיאר זאת.

גולדהאר מגיע לארץ.  (אור שפונדר)
גולדהאר מגיע לארץ. צנוע ומלא כוונות טובות (אור שפונדר)
 

אחרי המשחק הגיעו כל אנשי התקשורת לאודיטוריום בפארק דה פרנס לקראת מסיבת העיתונאים של המנג'ר אבי נמני בסיום ההפסד 2:0 לצרפתים. אחרי שכל המצלמות מוקמו והעיתונאים תפסו את השורות הראשונות, נכנס גולדהאר בשקט, התיישב במרכז האולם וצפה במסיבת העיתונאים.

"זו הזדמנות להודות לבעלים שלנו מיץ' גולדהאר, שהסכים להחתים את פאביצ'ביץ' אחרי פציעתו של ניבאלדו ובכלל על ההשקעה הרבה שלו בקבוצה", אמר המנג'ר. ולא. לא בגלל שהבוס שלו היה נוכח באולם.

רכישת יצחקי - הצהרת כוונות
בכלל, דרך מסע רכישתו של יצחקי אפשר ללמוד על מטרותיו של גולדהאר. המשא ומתן הארוך והמתוקשר שכלל סכומי כסף גדולים שהוצעו בדרבי בין מכבי והפועל על רכישתו של החלוץ מטדי, הוכיח בעיקר לאנשי המערכת של מכבי תל אביב, שיותר משהם רוצים לקחת אליפות, גולדהאר רוצה להפוך את מכבי תל אביב למועדון המוביל בכדורגל הישראלי.

גולדהאר ויצחקי. (שי לוי)
גולדהאר ויצחקי. השאיפה: להפוך את מכבי למועדון המוביל בישראל (שי לוי)
 

בין אם הוא מכיר את ההיסטוריה של הצהובים או לא, גולדהאר רוצה להשיב עטרה ליושנה. אם בשנות ה-90 השחקנים הטובים בארץ היו מגיעים רק למכבי תל אביב, הרי שהצהובים איבדו מהיוקרה הזו ב-15 השנים האחרונות. גולדהאר יודע שסכומי הכסף שהושקעו ביצחקי גבוהים מאמות המידה הנהוגות בישראל. אבל אותו זה לא עניין. לנגד עיניו היתה מטרה אחת והיא לראות את חלוץ המבוקש בארץ לובש את המדים הצהובים ולא את האדומים.

רגע לפני שיצחקי וראשי הפועל תל אביב כבר עמדו ללחוץ ידיים בחדר הישיבות באזור סי אנד סאן, הורה גולדהאר לאנשיו לבקש מסוכנו של יצחקי, רונן קצב, לרדת ולשוחח עימו בטלפון. "אני מציע לך הצעה אחרונה של שני מיליון דולר", אמר גולדהאר לקצב. "אני רוצה לראות את ברק במכבי. זו ההצעה האחרונה, ענה לי עכשיו אם יש או אין עיסקה". קצב אישר את העיסקה והשאיר את ראשי הפועל תל אביב שיושבים כמה קומות למעלה בפה פעור.

אלי טביב וגבי קצרה. גולדהאר הותיר אותם בהלם (רועי גלדסטון)
אלי טביב וגבי קצרה. גולדהאר הותיר אותם בהלם (רועי גלדסטון)
 

"זו היתה הצהרת כוונות", אמר גורם המקורב לקבוצה. "המטרה של גולדהאר היתה קודם כל להביא את יצחקי למכבי, אבל הרבה מעבר לזה, הוא רצה להצהיר: 'אני פה. מכבי פה. ומעתה והלאה אם יש שחקן שמכבי רוצה הוא יהיה במכבי'".

בזמן שכולם דיברו על הכסף הרב שהוא שופך, התעסק גולדהאר רק בדבר אחד: איך להעמיד את הסגל הטוב ביותר עבור הצוות המקצועי. גם בנושא הרכש הזר הבעלים לא התפשר. הוא דרש מהצוות המקצועי, המנג'ר אבי נמני ויד ימינו, ג'ק אנגלידיס, להגיש לו תחקיר על שחקני הרכש הזרים שמבוקשים. בין השמות היו האריס מדוניאנין וניבאלדו הברזילאי שהיו שייכים לוויאדוליד הספרדית, שעמדה על סף פשיטת רגל.

גולדהאר מוחא כפיים (ליאור טימור)
גולדהאר. מסע רכש ענק (ליאור טימור)
 

המיליארדר הקנדי ידע לנצל את ההזדמנות העיסקית, שהרי ויאדוליד תרצה להיפטר מהשחקנים בעלי החוזה הגדול כדי לשמור על קיומה. הוא הצליח אחרי משא ומתן חרישי וקצר לרכוש את הקשר הבוסני-הולנדי והבלם הברזילאי.

אם מישהו חשב שפה הפסיק מסע הרכש של הצהובים הוא טעה. במחזור הפתיחה של העונה, היה גולדהאר עד לפציעתו הקשה של יצחקי שגמרה לו את העונה. גולדהאר הבין שאחד השחקנים החשובים במערך של הצהובים כבר לא יעמוד לרשות הצוות המקצועי ונתן אור ירוק להבאתו של חלוץ נוסף, במקביל למשא ומתן הארוך והמייגע עם גל אלברמן שאמור לחזק את מרכז השדה. שמו של דימיטאר רנגלוב הבולגרי של דורטמונד הגרמנית עלה ברשת של נמני ובתום שבוע, השניים חתמו בקבוצה.

"גולדהאר העמיד לרשות הקבוצה את כל הכלים בלי לחסוך", אמרו בקבוצה. "הוא לא שפך סתם כסף. הוא ביקש לדעת הכל על כל שחקן שהיה מועמד. מה התפקיד, איך הוא מתאים למערך, מה התועלת שלו לעומת הערך הכספי שנדרש כדי להחתים. רק אחרי שעשה את כל הבירורים ותיחקר את העניין עד הסוף, נתן אור ירוק להחתמה. אין ספק שזה מראה על מעורבות, רצינות והצהרת כוונות".

אנשי קרית שלום מעריכים, אוהבים ובעיקר מכבדים את גולדהאר, שאישר ימים ספורים אחרי פציעתו של ניבאלדו את רכישתו של הבלם המונטנגרי, סאבו פאיביצ'ביץ'. תרחיש דומה היה שבוע אחרי עם הפציעה הקשה של החלוץ ברק יצחקי.

נטול אינטרסים פוליטיים ועסקיים, בעל אינטרסים חברתיים
כבר עם בואו למכבי תל אביב החלו התהיות מה מוביל את המילארדר הקנדי-יהודי, שכלל לא ידע מה זה כדורגל עד לפני כשנתיים ובטח שלא הכיר או היה אוהד מכבי תל אביב, לרכוש קבוצת כדורגל ישראלית ולהשקיע בה סכומי כסף אדירים.

גולדהאר והשחקנים.  (שי לוי)
גולדהאר והשחקנים. הרבה גבות הורמו כשהוא הגיע לארץ (שי לוי)
 

אחרי שהתברר כי אינטרסים פוליטיים ואישיים לא עומדים בראש מעייניו של גולדהאר, וגם עסקיים כנראה שעוד לא ממש מתוכננים עם ישראל, נראה שגם הפעם את התשובה ניתן ללמוד מההתנהלות אל מול עסקיו הפרטיים.

באתר של החברה הגדולה של גולדהאר בקנדה רשום בין היתר אודות החברה. גולדהאר היה ממש פעיל כדי להקים מחלקה חשובה עבור הילדים החולים. בית החולים לילדים בטורונטו הקים מחלקה קרדיולוגית חדשה שאמורה להיא את הטיפול המודרני ביותר לילדים.

משרד הבריאות המקומי השקיע 7.2 מיליון דולר, תורמים פרטיים הביאו עוד 15.8 מיליון דולר, אבל מי שהיה הרוח החיה מאחורי איסוף התרומות המסיבי הזה היה גולדהאר ובית החולים הודה לו על כך באופן רשמי. "זה היה חשוב עבורי להשקיע בתחום שיש לו השפעה חשובה כל כך על הרבה מאוד ילדים ולנסות לשפר את עתידם", אמר גולדהאר.

בית חולים בקנדה. &qout;חשוב לנסות ולשפר את עתיד הילדים&qout; (רויטרס)
בית חולים בקנדה. "חשוב לנסות ולשפר את עתיד הילדים" (רויטרס)
 

בכל הזדמנות שניתנת לו מסביר גולדהאר שאת עסקיו הוא מנהל מאהבה והרווח הגדול ביות שלו הוא ההשקעה בחברה. בתחילת העונה שעברה אישר גולדהאר להעביר ארבעה מיליון דולר לקבוצה הבוגרת של המועדון כדי לכסות את החובות שלה ועל מנת שתוכל לפתוח את העונה עם חיזוק אחד או שניים של שחקנים זרים. אך מה שעמד בראש מעייניו של הבעלים היתה דווקא מחלקת הנוער. גולדהאר העביר לרשות המחלקה סכום כסף לא מבוטל של כמה מיליונים כדי שזו תוכל להתפתח.

"אני רוצה לראות עתיד של שחקנים צעירים במועדון", הצהיר גולדהאר. כשביקר השנה בארץ, היה מגיע באופן קבוע למתחם האימונים בקרית שלום, אלא שאת מרבית הזמן היה מעביר בהתבוננות באימוני מחלקת הנוער, כמו גם בצפיה במשחק הדרבי של הנוער, בזמן שבמגרש הסמוך מתאמנת הקבוצה הבוגרת שלו לקראת משחק הגומלין מול סן ז'רמן. עם כיבוש שער הניצחון של הנוער בדרבי קשה היה לפספס את הברק בעיניו של הבעלים הקנדי שחיוך גדול נמרח על פניו.

קבוצת הנוער של מכבי. עתיד של שחקנים צעירים במועדון (ליאור טימור)
קבוצת הנוער של מכבי. עתיד של שחקנים צעירים במועדון (ליאור טימור)
 

גולדהאר מכבד מאוד את אנשי התקשורת והעיתונאים, אבל לא מרבה להתראיין. כשעשה זאת כבר, הוא דאג שכל אנשי התקשורת יהיו במתחם האימונים בקרית שלום. "לפני שהתפנית אלינו שוחחת עם השחקנים. מה אמרת להם?", נשאל הבעלים, שענה בקצרה: "זה ביני לבינם, לא עניינכם".

זה לא שהקנדי גילה לשחקניו את סודות המקצוע, אלא בסך הכל עודד אותם להמשיך ולהילחם כמו שהציגו בחצי השעה הראשונה בהפסד 1:0 למכבי חיפה. "אנחנו נמצאים בתחילתו של טריאתלון ועוד לא עשינו את הצעד הראשון", אמר גולדהאר כשענה לכל התוהים אם בסוף העונה יישאר במועדון בקרית שלום, גם אם לא יזכה באליפות.

"אנחנו עוברים תהליך ארוך. לא פשוט. יש פה קבוצה כמעט חדשה של שחקנים צעירים. לוחמים. הם יודעים שהדרך ארוכה. אני לא הגעתי לפה לעונה אחת או שתיים. מדובר בתהליך שיכול להימשך אפילו ארבע או חמש שנים. אנחנו נעבור אותו עם העליות והמורדות ביחד".

אוהדי מכבי ת&qout;א. התאהבו מיד בבעלים הקנדי-יהודי (דרור עינב)
אוהדי מכבי ת"א. התאהבו מיד בבעלים הקנדי-יהודי (דרור עינב)
 

"הנבואה ניתנה לשוטים", אומר הפתגם ואי אפשר באמת לדעת האם גולדהאר הוא האיש שיביא את מכבי תל אביב לתור הזהב שלה. אבל מה שבטוח הוא שמדובר בדמות שונה ממה שהכרנו עד היום בכדורגל הישראלי. מיליארדר נטול אינטרסים אישיים, שמשקיע בענף שהוא לא מכיר, לומד אותו תוך חצי שנה ומציב מטרה אחת ברורה - רוצה לראות את מכבי תל אביב ברמות הגבוהות של אירופה.

לא סתם אוהדי הקבוצה מוצאים כל הזדמנות להודות לו: "גולדהאר זה נכס. אנחנו חייבים לו הכל וניתן את הכל ביציעים", אמרו האוהדים שרכשו למעלה מ-9,000 מנויים. "עכשיו הגיע תור השחקנים להצדיק את ההשקעה", סיכם גורם בצוות המקצועי של מכבי.

ביום שני מכבי יוצאת למשחק חוץ באשדוד וניצחון שלישי ברציפות בליגה הוא בהחלט הצהרת כוונות. הפועל מדשדשת ועסוקה באירופה, מכבי חיפה לא מפחידה כמו פעם ובית"ר עדיין מחפשת ניצחון ראשון. מי יודע, בקצב הזה אולי האוהדים בשער 11 יחגגו אליפות העונה.

אסור לפספס
נגןמי ינצח במירוץ? אמבפה מול אצנית מאה מטר
מי יותר מהיר? אמבפה מול אצנית מאה מטר
נגןמה גרם לדני אבדיה להתפוצץ מצחוק בטיקטוק?
מה גרם לדני אבדיה להתפוצץ מצחוק בטיקטוק?
נגןאיך מתלבשים כמו כריסטיאנו רונאלדו?
איך מתלבשים כמו כריסטיאנו רונאלדו?
נגןהמעריץ הצליח לברוח מהשומרים והגיע למסי
המעריץ הצליח לברוח מהשומרים והגיע למסי
/* LAST / NEXT ROUNDs */