יום שישי, 20.09.2024 שעה 09:42

פרמיה של נהג צעיר ופרוע: הכירו את סבסטיאן פטל

נהג הפורמולה סומן כיורש של מיכאל שומאכר כבר בגיל 19 בשל הדמיון בסגנון הנהיגה, הריכוז והעבודה מאחורי הקלעים. פטל:גדלתי עם פוסטר של שומי בחדר"

|
סבסטיאן פטל. היורש של הנהג האגדי שומאכר (רויטרס)
סבסטיאן פטל. היורש של הנהג האגדי שומאכר (רויטרס)

נהג הפורמולה, סבסטיאן פטל, סומן כיורשו של מיכאל שומאכר כבר ב-2006, כשהיה בן 19 בלבד ושימש נהג אימונים בגרנד פרי של איסטנבול. שנה לאחר מכן כבר התחרה כנהג מן המניין בגרנד פרי האמריקאי באינדיאנפוליס, בעקבות פציעה של רוברט קוביקה והפך לנהג הצעיר ביותר המתחרה במרוץ גרנד פרי.

כמה חודשים לאחר מכן, במרוץ היפני בסבב שנערך בספטמבר 2007, היה פטל לנהג הצעיר ביותר שמוביל תחרות פורמולה 1. שנה לאחר מכן שבר שיא נוסף, שוב בזכות גילו הזאטוטי, הפעם בגרנד פרי האיטלקי במונזה, כנהג הצעיר ביותר הזוכה ב'פול פוזישן', עמדת הזינוק הטובה ביותר במסלול.

גם בגרנד פרי שנערך החודש בהונגריה זכה פטל בפול פוזישן. הגרמני כבר השיג יתרון של 12 הקפות על פני יריביו אך לא שמר על מרווח הולם ממכונית הביטחון שנכנסה לפעולה עקב לכלוך על המסלול. הנהג נענש ואולץ לבלות ברחבת הטיפולים, כשאת השניות היקרות ניצל עמיתו לקבוצת רד בול, האוסטרלי מארק וובר, שדהר לניצחון רביעי העונה וחלף על פני לואיס המילטון לראש דירוג הנהגים, כאשר פטל המתוסכל נשאר תקוע במקום השלישי.

"קיבלתי סוג של מתנה, אבל לא היו לי הרבה כאלו השנה", סיכם וובר, שמוביל עם 161 נקודות לעומת 157 להמילטון, "הניצחון הוא דבר טוב, ולא משנה מה קורה ליריבים שלך".

מארק וובר. קיבל מתנה שווטל נענש במרוץ  (רויטרס)
מארק וובר. קיבל מתנה כשפטל נענש במרוץ (רויטרס)
 

פטל (151 נקודות) זעם תחילה על העונש שספג והביע את כעסו בתנועות ידיים נמרצות בזמן שבזבז ברחבת הטיפולים ושמע באוזניות מסרים מרגיעים מקבוצתו. בסיום אף אמר: "אני עדיין לא מבין על מה העונש". לקראת הגרנד פרי בבלגיה היורש של שומי בעמדה טובה ומקדים את ג'נסון באטן (147 נקודות) ופרננדו אלונסו (141 נקודות).

שערורייה נוספת אירעה לפטל בגרנד פרי היפני הסוער של 2007, שנערך בגשם שוטף בעיר שיזוקה שבאי הונשו. הגרמני, שבאותו מרוץ הפך לנהג הצעיר ביותר שהוביל הקפה בפורמולה 1, היה בדרך הבטוחה להופעה ראשונה של נציג קבוצת טורו רוסו על הפודיום. הוא דורג שלישי אחרי המילטון ו-וובר, אבל התנגשות שלו בנהג האוסטרלי, לימים שותפו ברד בול, קלקלה את התוכניות והוציאה את השניים מהמרוץ ומתמונת הסיכויים.

וובר ווטל. פעם יריבים, היום משחקים באותה קבוצה (GettyImages)
וובר ופטל. פעם יריבים, היום משחקים באותה קבוצה (GettyImages)
 

אחרי המרוץ הביע וובר את כעסו על פטל בראיון לרשת ITV: "הילדים האלה, אין להם מספיק ניסיון. הם עושים עבודה טובה ואז מחרבנים הכל". הנהג הצעיר נפגע מהדברים ונענש על ידי מארגני הפורמולה, שמיקמו אותו עשירי בתחרות הבאה, אך מסתבר שהגרמני כלל לא היה אשם במתרחש. סרטון יוטיוב הוכיח כי התאונה אירעה בשל התנהלותו של המילטון בעת הסיבוב של מכונית הבטיחות.

הנהג הודה בראיונות שקיים בעבר כי היה לתלמיד גרוע וכי גיבורי ילדותו היו שלושת ה'מייקלים': שומאכר, ג'קסון וג'ורדן. הוא רצה ללכת בדרכי הג'קסון ולהיות זמר, אך הבין די מהר שקולו לא יעשה עבורו את העבודה.

אחד מאליליו של ווטל מייקל ג´קסון. הבין מהר שקולו לא יביא אותו רחוק (רויטרס)
אחד מאליליו של פטל, מייקל ג´קסון. הבין מהר שקולו לא יביא אותו רחוק (רויטרס)
 

פטל מתגורר בימים אלו בשווייץ כמו נהגי מרוצים וספורטאים רבים מגרמניה השכנה ואירופה בכלל, בשל הטבות המס המפליגות להן זוכים בעלי ההכנסות הגבוהות במדינה הנייטרלית.

כמו כל נהג בראשית דרכו, פטל החל בגיל שמונה לרכב במסלולי הקארטינג וכשהיה בן 12 זכה בגביע הקארטינג היוקרתי של מונקו. ב-2006 התקבל לקבוצת הפורמולה 1 'ב.מ.וו סאובר' (BMW Sauber) והשתלב בה כנהג שלישי. הג'ינג'י בעל הבייבי פייס הרשים במהירות שהפגין במבחני המיאוץ המסורתיים שלפני המרוצים (Friday practice sessions). פטל רשם את הזמן המהיר בשניים כאלה, בתחרויות הגרנד פרי בהונגריה ואיטליה של אותה שנה.

היורש התחיל את הקריירה כמו הנהג האגדי בתור נהג קארטינג (רויטרס)
היורש התחיל את הקריירה כמו הנהג האגדי בתור נהג קארטינג (רויטרס)
 

BMW החליטה לוותר עליו וביולי 2007 הצטרף לסקודריה טורו רוסו (קבוצת רד בול באיטלקית), אחת משתי קבוצות מרוצי המכוניות שבבעלות חברת משקאות האנרגיה, השנייה היא רד בול רייסינג. פטל החליף בטורו רוסו את סקוט ספיד והמשיך עם הקבוצה לעונה נוספת. הניצחון הראשון שלו היה בגרנד פרי של מונזה ב-2008 והאחרון בוולנסיה ביוני השנה, כשבאמצע רשם עוד חמש זכיות על מסלול המירוצים. 

את עונת הפורמולה 1 של 2009 סיים פטל במקום השני, אחרי ג'נסון באטן. כמובן שההצלחות של הנהג בן ה-23 גררו השוואות בתקשורת הגרמנית לבן ארצו, מייקל שומאכר. כינויים כגון "בייבי שומי" ו"שומאכר החדש" הודבקו לפטל, גם בשל סגנון הנהיגה הדומה אצל שניהם, הריכוז, והעבודה עם מכונאי הרכב מאחורי הקלעים ובהכנה למרוצים.

ג´נסן באטן. אלוף 2009 (רויטרס)
ג´נסן באטן. אלוף 2009 (רויטרס)
 

גם הרקע של השניים דומה. אביו של שומי היה בנאי ואביו של סבסטיאן נגר. שניהם התאהבו לראשונה במסלול במתחם הקארטינג בקרפל, ליד מנהיים. "גדלתי עם פוסטרים שלו על הקיר בחדר שלי", אמר פטל על אלילו, זוכה שבע אליפויות פורמולה 1 בעבר, בראיון לטיימס הבריטי. עוד סיפר על ילדותו כנהג קארטינג חובב בגינה הציבורית של השכונה, כשנהג במשך שעות ארוכות וכאשר ימים רבים היו מסתיימים ללא שאכל או התקלח.

סבסטיאן וטל והמאהב ראנדי מאנדי (רויטרס)
סבסטיאן פטל והמאהב ראנדי מאנדי (רויטרס)
 

בניגוד לשומי, פטל מקפיד לכנות את רכביו בשמות, המעידים על אהבתו הגדולה. למכונית הנוכחית שלו הוא קורא ראנדי מאנדי (ראנדי המרוגשת או המגורה) ואת המאהבות המהירות הקודמות שהיו לו על הכביש כינה לושיוס ליז (ליז המושכת או המפתה), קייט ו'האחות המלוכלכת של קייט'.

אסור לפספס
נגןהצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
הצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
נגןמי ביקש תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
מי רצה תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
נגןהכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
הכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
נגןהכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
הכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
/* LAST / NEXT ROUNDs */