יום שישי, 20.09.2024 שעה 06:36

הכל כלול: טורקיה רוצה לארח את יורו 2016

מדינת הנופש לישראלים מתמודדת על אירוח האליפות מול צרפת ואיטליה. 13 נציגים יחליטו האם אחרי 3 ניסיונות יארחו הטורקים טורניר גדול?

|
טורקיה רוצה לארח טורניר גדול (GettyImages)
טורקיה רוצה לארח טורניר גדול (GettyImages)

האם אירופה מוכנה להעניק את הכבוד לארח טורניר ספורט גדול לטורקיה? מחר(שישי), בעיצומו של משבר כלכלי במדינות גוש היורו, כשבמקביל הופכת טורקיה למעצמה איזורית חשובה, תתקבל התשובה לכך.

המדינה המקשרת בין היבשת הישנה לאסיה, מועמדת מובילה לאירוח אליפות הכדורגל בעוד שש שנים, יורו 2016. שתי המועמדות האחרות, איטליה וצרפת, אירחו כבר אירועים דומים רבים בעבר.

צרפת אירחה את האליפות הראשונה ב-1960 ואת זו ב-1984, בה גם זכתה. באיטליה התקיימו האליפויות ב-1968, בסיומה הניפו האזורי את הגביע, וב-1980. בנוסף התחלקו שתי המדינות באירוח ארבעה מונדיאלים, איטליה ב-1934 וב-90, צרפת ב-38 וב-98.

אך בעוד פיפ"א יוצאת אל מעבר לגבולותיה הטבעיים ובשני העשורים האחרונים קיימה מונדיאלים בארה"ב, המזרח הרחוק ואפריקה, הארגון האירופאי המקביל, אופ"א, שמרן יותר.

יו"ר הקמפיין לאירוח המונדיאל בטורקיה, אורחן גורבון, אמר השבוע לכתבים כי המדינה מדרום מזרח היבשת, בעלת האוכלוסייה הצעירה ו-73 מיליון התושבים, יכולה לפתוח את אופ"א כלפי שווקים חדשים.

טורקיה ניסתה שלוש פעמים בעבר לארח את הטורניר אך נענתה בשלילה. הפעם בונים שם על הרוחות הרב תרבותיות המנשבות באירופה ועל יכולתה של טורקיה לגשר בין מזרח ומערב, בין נצרות לאיסלאם.

פלטיני, ימנע מלהצביע בקרב בין האיטלקים, הצרפתים והטורקים
פלאטיני, ימנע מלהצביע בקרב בין האיטלקים, הצרפתים והטורקים

מאז המשבר הפיננסי של 2001 צומחת כלכלת טורקיה ב-6 אחוזים בשנה בממוצע. "הצמיחה הכלכלית חשובה בגלל שצריך אנרגיה. אירופה והכדורגל האירופאי צריכים אנרגיה חדשה", הוסיף גורבון.

טורקיה חברה ב-G-20, הארגון המאגד את עשרים הכלכלות הגדולות בעולם. בשנים האחרונות המדינה נהנית מצמיחה ומתופת השקעות והבירה הפיננסית שלה, איסטנבול, מדורגת רביעית בעולם במספר המיאלירדירם שבה, 35, אחרי מוסקבה, ניו יורק ולונדון.

איסטנבול מלמעלה. תארח את יורו 2016 ?
איסטנבול מלמעלה. תארח את יורו 2016 ?

באיסטנבול שני איצטדיונים נמצאים בתהליכי בנייה, אחד אולימפי ונוסף עבור מועדון הפאר גלאטאסראיי. ראש הממשלה טייפ ארדואן, ששיחק בצעירותו כדורגל חצי מקצועני, הקצה כבר קרן השקעות ממשלתית של כמיליארד יורו למען הכדורגל. בצרפת ואיטליה, לעומת זאת, רוב המימון יגיע מחברות פרטיות.

האליפות ב-2016 תהיה הראשונה שתכלול 24 נבחרות, 8 יותר מאשר ביורו 2012 ובשלב זה אין מספיק ערים בטורקיה שעומדות בסטנדרטים המחמירים של אופ"א בכל הקשור לתשתיות. באופ"א גם לא ירצו לחזור על המבוכה שבבחירת אחת המארחות ל-2012, אוקראינה, מדינה שנפגעה קשות במשבר הכלכלי האחרון ולא מצליחה לעמוד בדרישות הארגון.

ליברפול חוגגת באיסטנבול. האצטדיון אירח את אחד הגמרים המדהימים, למה לא היורו ?
חגיגות באיסטנבול. האצטדיון אירח את אחד הגמרים המדהימים, למה לא היורו ?

"זו תהיה החלטה היסטורית", הוסיף גורבון. "אם ההצעה שלנו תזכה, אין ספק שהכדורגל האירופי יזכה". לא בטוח שהוא מגזים. החלטת 13 חברי הוועדה תהיה מושפעת יותר מפוליטיקה מאשר מסיבות כלכליות.

עד כה דחתה אירופה את קבלתה של טורקיה לאיחוד. ביום שישי יוכרע האם פניה של היבשת לקראת פיוס עם הטורקים או שמא הקרע בין הצדדים רק יחריף.

אסור לפספס
נגןהצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
הצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
נגןמי ביקש תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
מי רצה תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
נגןהכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
הכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
נגןהכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
הכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
/* LAST / NEXT ROUNDs */