האם אוהדי הספורט השונים יקבלו בקרוב בשורה משמחת? המועצה לצרכנות החליטה להילחם במחירים המופרזים של מוצרי המזון והשתייה באצטדיונים השונים ולאחר שבדקה את המחירונים בכמה מהם, היא קראה ל-15 ראשי עיריות, מחזיקי תיקי הספורט ואחראים על המכרזים העירוניים, לאמץ מחירון מוצרים מפוקח בדומה לעיריית תל אביב ולהציבו כתנאי במסגרת תקנוני המכרזים.
הצעד של הארגון מגיע לאחר שהיא קיבלה לאורך העונה שעברה תלונות על כך שבמזנונים המוצבים במגרשים ובאצטדיונים נמכרים מוצרי מזון ושתייה במחירים מופרזים, המגלמים פערי תיווך משמעותיים, לעתים בעשרות אחוזים. בעלי המזנונים מנצלים את העובדה שהאוהדים לא יכולים להכניס אוכל מבחוץ בשל שיקולי אבטחה ודרישת המשטרה ונתוניהם לחסדיהם של המחירונים השרירותיים.
 |
המחירונים הגבוהיים כיום |
|
|
כך למשל, במושבה, באצטדיון בנתניה, בבלומפילד, בסמי עופר ובארנה בירושלים משלמים עשרה שקלים עבור כוס קולה, כשכוס קפה/תה תעלה בכל ברוב המגרשים אותו מחיר ובהיכל מנורה מבטחים 15. בעקבות כך, היא חברה לאוהדים שיזמו מחאה כדי לדאוג שבמחירון יוגדרו מחירי מקסימום לפריטים נבחרים מתוך תפריט המזנון (כגון כריך ובקבוק מים), לטובת ציבור האוהדים המבקרים במגרשים וביניהם בני נוער, חיילים וסטודנטים, המתקשים להתמודד עם יוקר המחייה בישראל.
 |
טבלת המחירים מומלצים במגרשים השונים |
|
|
בייגלה למשל, שעולה ברוב האצטדיונים והמגרשים בין 10 ל-12 שקלים, יעלה על פי המלצת העירייה 5 שקלים בלבד. קפה או תה, שעולה ברוב האצטדיונים בין שמונה לעשרה שקלים, יעלה לא יותר מחמישה שקלים. כוס מים, שנמכרת במגרשי הכדורסל בשבעה עד עשרה שקלים, תעלה לא יותר משישה שקלים על פי ההמלצות.
 |
אצטדיון סמי עופר. השינוי בדרך? (עמית מצפה) |
|
|
מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג: "כיום, גם אם קבוצתו מנצחת, האוהד הישראלי מפסיד בכיסו. הזוכה במכרז להפעלת המזנון נבחר על סמך קריטריונים שמטרתם למקסם את הרווח לעירייה ואין תחרות או פיקוח על מחיר המוצרים הנמכרים באצטדיון".
 |
אצטדיון טדי. המחירים ישובו להיות סבירים? (אורן בן חקון) |
|
|
"יש לתת משקל יתר לאינטרס הצרכני כביטוי לאינטרס הציבורי. במקומות בהם הצרכן שבוי ותנאי המכרז לא כוללים סעיפים המונעים מהצרכן לשלם מחיר גבוה ולא סביר, הוא נותר חשוף לדרישות בעלי הדוכנים. לכן חשוב לכלול במכרזים אלה קריטריון הנוגע לגובה מחירי המוצרים הנמכרים, כך שתהיה העדפה לזכיין המציע את המחירים הנמוכים ביותר לצרכנים וכך הם יהיו יכולים ליהנות לפחות מכמה מוצרים הנמצאים בפיקוח".
 |
בלומפילד. כוס קולה באצטדיון תעלה עשרה שקלים (יניב גונן) |
|
|
יוזם מחאת האוהדים, יניב סילוביסקי: "ציבור צרכני הספורט בישראל נאלץ לשלם סכומים בלתי הגיוניים עבור מוצרי צריכה בסיסיים. להבנתנו, שורש הבעיה מתחיל בעיריות הדורשות דמי שכירות גבוהים מזכייני המזנונים באצטדיונים השונים. כך נוצר מצב של מחירים גבוהים מאוד ביחס למוצר המתקבל. חווית הספורט צריכה להיות נגישה לכלל ולא לעשירים בלבד. אנו קוראים לעיריות להרים את הכפפה ולהכניס מוצרי בסיס לפיקוח. בדרך זו גם העירייה תאכוף את המחירים וגם הצרכן הפשוט יהנה ממחיר הוגן".
מחזיק תיק הספורט בעיריית תל אביב, אלון סולר, אמר בתגובה: "עיריית ת"א-יפו אישרה לפני למעלה משנה מחירון אחיד במחירים סבירים המחייב את כל מוסדותיה, לרבות היכלי הספורט. המחירון כבר בתוקף בהיכל קבוצת שלמה ויהיה בתוקף במכרזים הבאים למזנוני בלומפילד והיכל מנורה מבטחים, כשאנו אף בוחנים אפשרות להקדים בהם את יישומו".