האם השם מרי אנדרסון מצלצל לכם מוכר? כנראה שלא, אבל שימו לב איך ביקור שלה בניו יורק בשנת 1902 השפיע לא מעט על תעשיית הרכבים, ואנחנו מדברים כאמור על לא פחות מ-119 שנים אחורה.
כאשר מרי הייתה בת 36 היא נסעה ברכבת חשמלית בעיר המכונה “התפוח הגדול” ושמה לב כי הנהג נוסע עם חלונות פתוחים עקב העובדה שהם לא היו נקיים. באמצעות מעצב היא יצרה מגב לשמשה קדמית ואף רשמה עליו פטנט ל-17 שנים.
שנתיים לאחר סיום תקופתו של הפטנט, הפכה יצרנית הרכב האמריקאית קדילאק לחברה הראשונה שאימצה את המגב כפריט סטנדרט ברכבים, והיום מדובר בפריט שלא רק מאפשר לכם לנסוע בגשם, אלא גם פוסל אתכם לא מעט בטסט השנתי (למי מאיתנו זה לא קרה...).
ומדוע פריט כה פשוט דוגמת מגב שמשה קדמית קשור ליצרנית הרכב Tesla, אשר שמה עולה בהקשר של טכנולוגיות מתקדמות, ממשק משתמש יוצא דופן ובינה מלאכותית? מסתבר כי כבר לפני שנתיים Tesla הגישה בקשה לפטנט לטכנולוגיה המשתמשת בקרני לייזר לניקוי לכלוך משמשת המכונית, וכי רישום הפטנט אושר לפני מספר ימים.
באותה בקשה נרשם בין השאר כי מדובר במערכת הפולטת קרן לייזר לאחר זיהוי פסולת על גבי השמשה הקדמית. המערכת שולטת ברמה החשיפה של קרן הלייזר על הפסולת שהצטברה על סמך כיול של מספר פרמטרים, ובכך היא יכולה לקבוע בין השאר את עומק חדירת קרן הלייזר.
יש לציין בנקודה זו כי רישום פטנט אינו מעיד בוודאות על שימוש בטכנולוגיה בפועל עבור הצרכן הסופי, ולאורך ההיסטוריה לא חסרות דוגמאות לפטנטים אשר נשארו ברמת הרעיון בלבד.
במקרה של יצרנית הרכבים החשמלית ייתכן ואפשרות זו מקבלת משנה תוקף על רקע העובדה כי כבר פורסם כי היא מפתחת מגבים אלקטרומגנטיים, שלמרות חזותם העתידנית נראים הרבה יותר מציאותיים מרכבים ללא מגבים כלל.
עם זאת, כאשר Tesla הציגה את האבטיפוס לרכב העבודה המתקדם שלה ה-Cybertruck, שנראה יותר כמו רכב חלל מאשר טנדר, הוא הוצג ללא מגבים, ואותו דבר גם אמור לגבי ה-Tesla Roadster, שגם הוא נמצא כרגע בשלב האבטיפוס בלבד (ראו בתמונה הראשית של הכתבה מעלה).
ייתכן ובנקודה זו תשאלו ומה לגבי גשם? הרי מים על השמשה הם הבעיה העיקרית לה נדרשים מגבים. מסתבר ש-Tesla עובדת על הטכנולוגיה האמורה כבר מספר שנים והיא אמורה לתת מענה הן למים והן לבוץ, מעבר לניקוי הלכלוך השוטף המצטבר על גבי השמשה.
לסיום נזכיר כי עניין הלכלוך על השמשה מעסיק כה רבות את טסלה עקב העובדה שברכבים חשמליים קיים משקל מכריע לכל רכיב המשפיע על האוירודינמיות של הרכב, שכן כל שינוי מהצורה המקורית של הרכב ייאט אותו וישפיע על צריכת הסוללה. דוגמה נוספת לעניין זה ניתן למצוא בעיצוב ידיות הפתיחה של ה-Tesla, אשר שקועות בתוך הדלת ואינן יוצאות החוצה (הן נמשכות החוצה רק בעת שהרכב עוצר ואחד הנוסעים מעוניין להיכנס אילו מבחוץ).
הכותב שי לב שימש בעבר כעורך הראשי של אתר ONE ובימים אלו עורך את מדור האזור המוטורי באתר.
רוצים לדעת ראשונים על כל כתבה במדור בריאות וכושר? היכנסו לתפריט באפליקציית ONE בסמארטפון, בחרו “התראות” וסמנו את בריאות וכושר. נתראה בכתבה הבאה!