יום שבת, 26.10.2024 שעה 02:38
ליגה ספרדית 24-25
2710-3310ברצלונה1
247-2110ריאל מדריד2
206-1610אתלטיקו מדריד3
1818-1810ויאריאל4
1711-1710אתלטיק בילבאו5
178-1010מיורקה6
159-1010בטיס7
1516-1410אוססונה8
1515-1211סביליה9
1310-1110ראיו וייקאנו10
13 17-1710סלטה ויגו11
128-810ריאל סוסיאדד12
1213-1110ג'ירונה13
1018-1310אלאבס14
1019-1011אספניול15
98-710חטאפה16
812-610לגאנס17
821-810ויאדוליד18
619-1210לאס פלמאס19
616-710ולנסיה20
לוח משחקים
  • אספניול
  • 2 - 0
  • סביליה
  • ויאדוליד
  • שבת, 26/10, 15:00
  • ויאריאל
  • ראיו וייקאנו
  • שבת, 26/10, 17:15
  • אלאבס
  • לאס פלמאס
  • שבת, 26/10, 19:30
  • ג'ירונה
  • ריאל מדריד
  • שבת, 26/10, 22:00
  • ברצלונה
  • לגאנס
  • ראשון, 27/10, 15:00
  • סלטה ויגו
  • חטאפה
  • ראשון, 27/10, 17:15
  • ולנסיה
  • בטיס
  • ראשון, 27/10, 19:30
  • אתלטיקו מדריד
  • ריאל סוסיאדד
  • ראשון, 27/10, 22:00
  • אוססונה
  • מיורקה
  • שני, 28/10, 22:00
  • אתלטיק בילבאו

הקאמבק האגדי של "החזיר" והבדיחה לקלאסיקו

קהל יובה הדביק לאנצ'לוטי את הכינוי, הוא הידרדר לאברטון ועל פליק צחקו בגלל אסיפה על אווזים. ב-22:00 מאמני ריאל ובארסה ראש בראש (חי בערוץ ONE)

|
קרלו אנצ'לוטי והאנזי פליק (רויטרס)
קרלו אנצ'לוטי והאנזי פליק (רויטרס)

המאמנים של ריאל מדריד וברצלונה הם כיום שניים מהמאמנים הטובים בעולם, שני מוחות כדורגל מבריקים ומנוסים שמצליחים להתחבר נהדר לשחקנים צעירים שיכולים להיות הנכדים שלהם. שניהם מובילים מפלצות פיזיות עם הרבה אופי וניתן למצוא קווי דמיון בין דפוסי העבודה שלהם, ומצד שני להצביע על מסלול חיים הפוך ומנוגד לחלוטין – מה שמביא אותם ראש בראש לקלאסיקו המרתק ביותר מאז ימי ליונל מסי נגד כריסטיאנו רונאלדו. המשחק, כמו כל משחקי הליגה הספרדית, ישודר בערוץ ONE למנויי HOT, מנויי Yes, STING TV, סלקום TV, פרטנר TV ו-FreeTv.

קרלו אנצ'לוטי והאנזי פליק. שניהם נחשבו למאמנים גמורים. רבים במולדתם פקפקו ביכולותיהם. עם זאת, שניהם עשו קאמבק אגדי לקריירה, בדיוק כמו הקבוצות שלהם השבוע בליגת האלופות מול שני המועדונים הגרמנים הגדולים, כשבארסה נקמה סוף סוף בבאיירן מינכן וריאל מדריד חזרה ודרסה (שוב) את דורטמונד.

מאמני כדורגל, ספורטאים ולמעשה בני אדם בכלל – כולם נמדדים בשעת צרה יותר מאשר ברגעי ההצלחה שלהם. אז בואו ניזכר במשברים הגדולים של אנצ'לוטי ופליק ואיך הם יצאו מהם.

החזירו את הקריירה למסלול. האנזי פליק וקרלו אנצ'לוטי (רויטרס)החזירו את הקריירה למסלול. האנזי פליק וקרלו אנצ'לוטי (רויטרס)

קרלו אנצ'לוטי נחשב בצדק לאחד המאמנים הגדולים בהיסטוריה. התואר הקרוב של ריאל מדריד יהיה ה-15 של אנצ'לוטי עם הבלאנקוס ויהפוך אותו בלעדית למאמן שזכה בהכי הרבה תארים בתולדות המועדון (למיגל מוניוס גם יש 14).

כזכור, אף מאמן לא זכה יותר משלוש פעמים בהיסטוריה בגביע האלופות, עד שאנצ'לוטי חזר לריאל מדריד ובשנים האחרונות הגיע לחמש(!) זכיות בליגת האלופות כמאמן (ועוד שתיים כשחקן). קרלטו הוא גם כמובן המאמן היחיד אי פעם לזכות באליפות בכל חמש הליגות הגדולות באירופה (לה ליגה, פרמייר ליג, סרייה א’, בונדסליגה, הליגה הצרפתית).

אנצ'לוטי יסגור העונה 30 שנים כמאמן ראשי בקריירה רבת תהפוכות עם רגעי שפל לצד פסגות, מאז החל לעבוד ברג'יאנה בסרייה B בקיץ 1995 והעלה אותה לסרייה א’.

מיררו את חייו של אנצ'לוטי. אוהדי יובנטוס (רויטרס)מיררו את חייו של אנצ'לוטי. אוהדי יובנטוס (רויטרס)

שתי ההתרסקויות הכי גדולות של אנצ'לוטי התרחשו בהפרש של 15-20 שנה. הראשונה הייתה כמאמן יובנטוס מפברואר 1999 עד יוני 2001. אנצ'לוטי, שהיה כשחקן סמל גדול של מילאן וסמל קטן יותר ברומא, הגיע ליובה במקום מרצ'לו ליפי, אהוב ליבם של אוהדי יובה שגם חזר במקום אנצ'לוטי כשזה פוטר מעבודתו בגברת הזקנה.

מהרגע הראשון של אנצ'לוטי במועדון, אוהדי יובה מיררו את חייו. כינו אותו "החזיר" ועוד שלל כינויי גנאי בשל מראהו. על גבי שלט זכור של אוהדי יובנטוס ביציעי אצטדיון דלה אלפי, כבר בתחילת דרכו של קרלטו במועדון ב-1999, נכתב: "חזיר לא יכול לאמן, לך מכאן אנצ'לוטי". הכרוז של יובה נהג שלא להקריא את שמו של אנצ'לוטי לפני משחקים, מחשש לתגובת הקהל.

השנתיים וחצי של אנצ'לוטי ביובנטוס נחשבות לכישלון חרוץ ומהדהד: הוא הפסיד אליפות בצורה לוזרית ביותר, הפסיד בליגת האלופות בצורה מביכה למנצ'סטר יונייטד, דירדר את יובה למקום השביעי בליגה ולמפעל האינטרטוטו, ובסיכומו של דבר לא מיצה את הפוטנציאל של אחד הסגלים הנוצצים בתולדות יובנטוס, שכלל שחקנים כזידאן, דוידס, דל-פיירו, טרזגה, אינזאגי וקונטה.

לא תמיד זה נראה כך. פרס ואנצ'לוטי (אתר רשמי ריאל מדריד)לא תמיד זה נראה כך. פרס ואנצ'לוטי (אתר רשמי ריאל מדריד)

הקריירה של אנצ'לוטי ידעה עוד מפלות ומבוכות, הגדולה מכולן הייתה כמובן בגמר ליגת האלופות באיסטנבול 2005 ואיבוד חסר תקדים של יתרון 0:3 של מילאן על ליברפול במחצית, כדי להפסיד את הגביע בגדול הקאמבקים שביצעה קבוצה אי פעם, אבל חלפו שנתיים ואנצ'לוטי נקם באתונה וגמל לליברפול עם ניצחון שכולו נקמה בגמר 2007 (באדיבות קאקה ואינזאגי).

המכה האחרונה הקשה ביותר שספג אנצ'לוטי וממנה כבר רק בודדים חשבו שיתאושש, הייתה לפני 10 עונות כשפוטר בסיום עונת 2014/15 מריאל מדריד, למרות אהבה ותמיכה מצד השחקנים המובילים. פלורנטינו פרס איבד אמון באנצ'לוטי כי חשב שריאל מדריד לא מתאמנת חזק מספיק תחתיו והאווירה רופפת מדי, בלי יד נוקשה כלפי השחקנים.

לבאיירן מינכן הגיע ב-2016 אחרי פפ גווארדיולה והמוניטין שלו המשיך להתרסק: הנהלת באיירן הדליפה נגד אנצ'לוטי סיפורים מביכים, בין היתר המנהל הספורטיבי של באיירן, חסן סליהמידג'יץ', אסר על אנצ'לוטי לעשן במתחם האימונים של באיירן אחרי שהאיטלקי נתפס לוקח שאכטות בחשאי במתקני המועדון.

מהגדולים בהיסטוריה. אנצ'לוטי (רויטרס)מהגדולים בהיסטוריה. אנצ'לוטי (רויטרס)

אולי הנס, נשיא אגדה והאיש החזק בבאיירן, טען שאנצ'לוטי לקח את באיירן אחורה מאוד אחרי עידן גווארדיולה. הנס כעס על כך שאנצ'לוטי דרש וקיבל את המינוי של הבן שלו, דוידה, טירון בן 27, לעוזר שלו בבאיירן וליד ימינו במגרש האימונים. כיום דוידה הוא עוזר המאמן האהוב והמוערץ של אבא בריאל מדריד, אבל אז הוא היה בראשית דרכו בכדורגל בוגרים והנס טען שמדובר בלא יותר מנפוטיזם בלתי ראוי.

התחנה הבאה של קרלטו הייתה שנה וחצי בנאפולי, כשהבעלים אאורליו דה-לורנטיס משפיל אותו, נועל את אנצ'לוטי עם שחקניו במחנה אימונים סגור, כשאף שחקן לא יוצא הביתה למשך שבועות ארוכים. מפה לשם, אנצ'לוטי הידרדר למועדון הפאתטי באנגליה ב-40 שנה האחרונות (חוץ מטוטנהאם) – אברטון.

מאז שפלורנטינו פרס, נשיא ריאל מדריד, זרק את אנצ'לוטי מהקבוצה ב-2015, הקריירה של המאמן האיטלקי הייתה בכיוון אחד – למטה. לכן כשפרס פנה ב-2021 לאנצ'לוטי המדשדש באברטון, המוני אוהדי ריאל מדריד ופרשני כדורגל הרימו גבה. טוב, אי אפשר טקסט על אנצ'לוטי בלי להזכיר גבה מורמת.

פלורנטינו פרס וקרלו אנצ'לוטי (רדאד ג'בארה)פלורנטינו פרס וקרלו אנצ'לוטי (רדאד ג'בארה)

למען הדיוק ההיסטורי נזכיר שאחרי עזיבת זידאן את ריאל מדריד, בסיום עונת 20/21, האופציה הראשונה של פלורנטינו היתה מסימיליאנו אלגרי, שהעדיף לחזור ליובנטוס כדי לגמור בה את הקריירה שלו, ואחריו מאוריסיו פוצ'טינו שהיה תחת חוזה בפאריס סן ז’רמן.

אנצ'לוטי נחשב בקיץ 2021 למועמד פשרה, שבמעמדו הנחות יתיישר ויגיד "אמן" ו"תודה" לכל מה שינחית עליו פלורנטינו פרס בתקופה בה ריאל הייתה קצרה כלכלית (קורונה ושיפוץ הברנבאו) – גם אם המועדון קיבל החלטות לא פופולאריות באותם זמנים, לא להביא תחליף ראוי לרונאלדו ב-2018 (עם כל הכבוד לאדן הזארד), לא להביא תחליף ראוי לקארים בנזמה ולבנות בעיקר על שחקני המועדון הקיימים.

כיום אפשר כבר לומר בפה מלא ולא מתנצל כי (זהירות, בדיחה) אנצ'לוטי בהחלט הוכיח שחזיר לא רק יכול לאמן אלא גם להפוך למאמן המעוטר בהיסטוריה.

קרלו אנצ'לוטי ושחקני ריאל מדריד (רויטרס)קרלו אנצ'לוטי ושחקני ריאל מדריד (רויטרס)

פליק לא מגיע ללב השחקנים?

כשהאנזי פליק מונה למאמן ברצלונה בקיץ האחרון, רבים מאוהדי בארסה התלהבו מאוד. למאמן יצא שם של מאמן קשוח הדוגל בעבודה קשה, משמעת קפדנית, כושר גופני וכדורגל התקפי מהפנט. תדמית זו של פליק נצרבה בזיכרון באותו 2:8 מפורסם של באיירן על בארסה בדרך לעונה בווארית מושלמת ב-2020.

אבל דעת הקהל בגרמניה לגבי פליק הייתה בשפל. מעמדו התדרדר אחרי הכבוד שזכה לו כמאמן באיירן וכעוזרו הדומיננטי של יוגי לב בזכייה במונדיאל 2014 על אדמת ברזיל.

מה שחירב להאנזי פליק את המוניטין כמאמן היה הסדרה הדוקומנטרית של אמאזון פריים על נבחרת גרמניה במונדיאל 2022 בקטאר, בו ניתנה הצצה לחדר ההלבשה של גרמניה ולדרכי עבודתו של המאמן. בפרק השני של הסדרה רואים אסיפה נינוחה של נבחרת גרמניה לפני משחקה הראשון נגד יפן שהסתיים בהפסך מביך.

האנזי פליק (רויטרס)האנזי פליק (רויטרס)

באסיפה פליק הציג לשחקני נבחרת גרמניה סרט שמסביר על עוצמתם של להקת אווזי-בר כשהם ביחד, בניגוד לחולשה של אווז בודד בטבע. תוך כדי הקרנת הסרט, המצלמה התמקדה בפרצופים המשועממים של שחקני נבחרת כמו אנטוניו רודיגר, ניקולאס זולה ויוסופה מוקוקו.

בגרמניה לגלגו. לעגו לפליק על עניין האווזים ושהוא לא מצליח באמת להגיע ללב השחקנים, אבל היו בסדרה קטעים מביכים נוספים שהראו כמה השחקנים לא סופרים את פליק, ושיא הבושה היה באסיפה לפני המשחק מול ספרד. חלק משחקני נבחרת גרמניה איחרו לאימון.

פליק נשמע מתחנן ולא סמכותי מולם, "דיברנו עד עכשיו רק על פוליטיקה", פליק זורק שם במהלך נאום המוטיבציה המביך בקריירת האימון שלו. אחרי שפליק מסיים להתחנן בפני שחקניו לא לאחר יותר לאימונים להבא, ושאם יש לשחקני ספסל בעיות עם ההחלטות שיבואו לדבר איתו על כך בארבע עיניים.

הוא שואל אותם "הכל ברור?" וישדממה בחדר. פליק מתוסכל ואומר "חברים, אתם יכולים להראות קצת תגובה, רגשות ולענות לי? 'בטח, בטח שזה ברור'" (תוך כדי הוא מוחא כף).

סיבכו את פליק. אווזים (נעם מורנו)סיבכו את פליק. אווזים (נעם מורנו)

פליק הפך לבדיחה בגרמניה בעיני רבים מאוד, במיוחד שני-שליש הגרמנים שאינם אוהדי באיירן מינכן וכך רבים לא מעריכים את דמותו כמאמן סמכותי בגרמניה עד היום. בדיוק כשם שאוהדי יובה עד היום לא מחזיקים מאנצ'לוטי כמאמן טקטיקן מוצלח, אלא מקסימום כמנהל שחקנים טוב שיודע לגעת באנשים.

באותה סדרת דוקו על נבחרת גרמניה 2022, אמר פליק משפט שבדיעבד שופך המון אור על ההצלחה המסחררת-הזויה של השחקן הבולט ביותר של ברצלונה עד כה - ראפיניה. פליק מנסה להפיח חיים ומוטיבציה בשחקני המאנשאפט וגוער בהם: "כשאני רואה איך השחקנים הברזילאים חוגגים את השערים של הנבחרת שלהם באופוריה ואושר גדול, זה נפלא חברים. זה הכדורגל. אני רוצה לראות את זה גם בקבוצה שלי".

במילים אחרות, פליק נחשב עד שהגיע לבארסה לגרמני קר והכי רחוק מהדי-אן-איי של הקבוצה, אבל בעצם הוא ממש לא. היה ונותר מאמן שדוגל במשמעת אבל מייצר כדורגל שובה-עין.

כיום אפשר לומר בפה מלא ולא מתנצל כי (זהירות, בדיחה) האנזי פליק עדיין מדבר באנגלית עם שחקניו, הוא עוד לא מדבר קטלונית או ספרדית ובקושי יש לו מתורגמן בצוות האימון אחרי שטיאגו אלקנטרה שימש בתחילת העונה כמתורגמן ועזב (אמור לחזור בהמשך לאותה משימה). אני חושש שברגע ששחקני בארסה יתחילו להבין את ההוראות האמיתיות של פליק, יגיע המשבר הראשון.

עשה ספוילר? פליק וראפיניה (רויטרס)עשה ספוילר? פליק וראפיניה (רויטרס)

פליק בכלל לא מתקרב לאנצ’לוטי

יש הרבה יותר דברים שונים שמבדילים בין אנצ'לוטי לפליק בקריירה שלהם ככדורגלנים וכמאמנים. כשחקן אנצ'לוטי היה 10 רמות מעל פליק, וכמאמן – מסתבר שחזיר יכול להיות המאמן המעוטר בהיסטוריה, מה? רמות מעליו. עם כל הכבוד לעבודה של פליק בשנים האחרונות בבאיירן מינכן וכעוזר נבחרת גרמניה, הוא בכלל לא מתקרב לדגדג את אנצ'לוטי בראייה היסטורית, ו"יכול לצחצח לו את הנעליים" כמו שאנחנו אוהבים לומר.

למרות שאנצ'לוטי ופליק דוגלים במתודות אימון שונות, מידת מעורבתם בנושא הכושר שונה (פליק הרבה יותר דומיננטי בתחום), פליק שם יותר דגש על נושא הלחץ המתמיד על היריבה, וכמובן לרשות פליק עומדים המוני כוכבים צעירים שמרביתם גדלו בלה מאסיה, בעוד אצל ריאל מדריד המוני כוכבים צעירים שמרביתם גדלו מחוץ למועדון המפואר בעולם.

מצד אחד, ברצלונה וריאל מדריד לא הגיע מעולם לקלאסיקו במצב כל כך דומה – אחרי ניצחונות בליגה ובאירופה, ניצחונות בהפרש שלושה שערים על יריבות גרמניות. מצד שני ברצלונה וריאל מדריד לא הגיע מעולם לקלאסיקו במצב כל כך שונה – ריאל עדיין לא התחברה ולא משחקת מספיק כקבוצה למרות ציפיות בשמיים עם הגעת אמבאפה בקיץ, בעוד בארסה של פליק היא ההצגה הכי טובה באירופה, כבשה הכי הרבה גולים והמשחקים שלה בקצב מטורף עם מכונה מתואמת ודורסת - הם הכי מהנים לצפייה.

מי יחגוג בסיום? לאמין ימאל ורוברט לבנדובסקי מול קיליאן אמבפה ו-ויניסיוס ג'וניור (רויטרס)מי יחגוג בסיום? לאמין ימאל ורוברט לבנדובסקי מול קיליאן אמבפה ו-ויניסיוס ג'וניור (רויטרס)
אסור לפספס
נגןלברון ג'יימס חונך את ברוני בדרך הקשה
לברון ג'יימס חונך את ברוני בדרך הקשה
נגןאתם תצליחו לעמוד באתגר של מירן בוזגלו?
מי יצליח לעמוד באתגר של מירן בוזגלו?
נגןכל הרגעים הקורעים מהערוץ של כריסטיאנו
כל הרגעים הקורעים מהערוץ של כריסטיאנו
נגןזאת פאדיחה: חגג שער בזמן שהמשחק המשיך
זאת פאדיחה: מול המצלמות חגג שער שלא היה
/* LAST / NEXT ROUNDs */