יום חמישי, 24.10.2024 שעה 18:31

השחמטאי הפיקח: סובימנדי מחכה למכבי ת"א

קשר סוסיאדד שיפגוש את הצהובים ב-19:45 הוא טיפוס מחושב שדחה הצעה מליברפול ומציג נאמנות. על ההשוואה לבוסקטס וכיצד הפך למנהיג גם בנבחרת ספרד?

|
מרטין סובימנדי (רויטרס)
מרטין סובימנדי (רויטרס)

היריבה הבאה של מכבי תל אביב בליגה האירופית, ריאל סוסיאדד, תגיע למשחק ביום חמישי (24.10, 19:45) כשהיא במצב לא פשוט. השחקנים של אימנול אלגואסיל רשמו העונה שלושה ניצחונות בלבד ב-12 משחקים בכל המסגרות וספגו כבר ארבעה הפסדים בליגה הספרדית, שם הם מדורגים במקום ה-11.

עם התקפה מקרטעת שכבשה רק שמונה שערי ליגה ב-10 מחזורים, ואחרי שצברו נקודה אחת בשני משחקים בליגה האירופית (תיקו 1:1 בניס והפסד ביתי 2:1 לאנדרלכט), מצפים הכחולים-לבנים לרשום ניצחון ראשון במפעל היבשתי. אחת מנקודות האור שיציגו היא בעמדת הקשר האחורי, בה בולט מרטין סובימנדי.

עד לא מכבר נחשב סובימנדי בן ה-25 לשחקן אלמוני ברמה העולמית ומעטים הכירו אותו מחוץ לספרד, אבל כיום הוא מבוקש על ידי המועדונים הבכירים בפרמייר ליג וכבר מדברים עליו כמנהיג של הנבחרת.

לפני מכבי ת"א: צפו בניצחון של ריאל סוסיאדד על ג'ירונה

סובימנדי, שלאחרונה הבקיע את שער הניצחון של נבחרת ספרד ב-0:1 על דנמרק בליגת האומות, שותף בעיקר כמחליף ביורו 2024 בו זכתה לה רוחה, אבל כבר נחשב ליורש של סרחיו בוסקטס. סוסיאדד נחשבת לקבוצה צנועה יחסית, כזו שמייצרת שחקנים ומוכרת אותם, וגם הוא צפוי להיות אחד השחקנים שיעזבו בעתיד. השאלה מתי.

מרטין זובימנדי (רויטרס)מרטין זובימנדי (רויטרס)

אלוף שחמט בילדותו

מרטין סובימנדי איבנייס החל את הקריירה באנטיגואוקו שבעיר הולדתו, סן סבסטיאן מחבל הבאסקים, ובמקביל נחשב בילדותו לשחמטאי מצטיין, שגם זכה באליפות מחוז גיפוזקואה. בגיל 12 עבר לריאל סוסיאדד, המועדון הגדול של העיר ואז החליט לנטוש את הלוח עם הכלים לטובת מגרש הכדורגל.

ב-2016 החל סובימנדי לשחק בקבוצה השלישית של סוסיאדד בליגה החמישית בספרד, כעבור שנתיים עלה לקבוצה השנייה ששיחקה בליגה השלישית ואת הופעת הבכורה בלה ליגה ערך בניצחון 1:2 על חטאפה ביולי 2020, כאשר הליגה נדחתה בגלל הקורונה.

מרטין סובימנדי גאבי (רויטרס)מרטין סובימנדי גאבי (רויטרס)

את שערו הראשון בזירה האירופית כבש  בניצחון 1:3 על לייפציג בליגה האירופית בפברואר 2022. כעבור חודש הבקיע לראשונה בליגה הספרדית ב-0:1 על אלאבס ובספטמבר 2023 ערך הופעת בכורה בליגת האלופות בתיקו 1:1 עם אינטר.  
לכל אורך הדרך בלט סובימנדי כקשר אחורי שעושה עבודה הגנתית והתקפית כאחד, מה שהזכיר לרבים את בוסקטס האגדי מברצלונה. הוא מפגין קור רוח, מנהיגות ומכתיב את קצב המשחק. הבנת המשחק העמוקה שלו, היכולת הטכנית והמנהג לרוץ לשטחים ריקים, לצד היכולת לשמור על הכדור ולסגור מרווחים בהגנה, הפכו אותו לאחד השחקנים החשובים של קבוצתו.

גם העונה בולט סובימנדי כשחקן הציר המתפקד לפני רביעיית ההגנה ומאחורי רביעיית הקישור במערך 4-1-4-1, שמעלה המאמן אימנול אלגואסיל. הוא כבש שער אחד ב-10 משחקים, אחרי שבעונה שעברה הבקיע ארבעה שערים ב-45 משחקים. הוא בעיקר נחשב לאחד הקשרים האחוריים הטובים ביותר בליגה. שחקן שלא רק עושה עבודה הגנתית, אלא גם טכני בעל מסירות מדויקות, שיודע להתמודד עם לחץ שמפעילות היריבות.

מרטין סובימנדי (La Liga)מרטין סובימנדי (La Liga)

סובימנדי פחות פיזי מבוסקטס, אבל יודע לנצח במאבקים על כדורים לא פחות טוב ממנו וגם נחשב לטכני יותר ממנו, מכיוון שקשה מאוד לחלוץ כדורים מרגליו. וחוץ מזה, הוא ממעט לבצע עבירות ולספוג כרטיסים. בשל כך יש כאלו המשווים אותו דווקא לצ'אבי אלונסו, שכזכור שיחק בהצלחה בריאל סוסיאדד לפני שעבר לליברפול ובהמשך לריאל מדריד.

גם מחוץ למגרש מדובר בטיפוס חיובי. מיקל אויארסבאל (כובש שער הניצחון בשבת האחרונה ב-0:1 על ג'ירונה), המבוגר מסובימנדי בשנתיים, נחשב אמנם למנהיג בחדר ההלבשה, אבל היחסים בין השניים טובים. בכלל, מדובר בחדר הלבשה מגובש של קבוצה הנחשבת למשפחתית, כזה שלא סובל ממלחמות אגו ושמרבית השחקנים בו חברים אחד של השני.

סובימנדי אמנם לא נחשב לביישן, אבל הוא בחור רגוע שלא מדבר הרבה. כיאה לשחמטאי,הוא טיפוס מחושב עם הראש על הכתפיים, כזה שלא מככב במדורי הרכילות. העיתונאים הספרדים אפילו לא יודעים לספר אם יש לו חברה או לא, מכיוון שמדי פעם רואים אותו אמנם מטייל עם הכלב שלו ברחוב, אבל אף אחד לא ראה אותו מבלה במועדונים.

מרטין סובימנדי בקאמפ נואו (רויטרס)מרטין סובימנדי בקאמפ נואו (רויטרס)

ליברפול הציעה לו להרוויח פי 3 - והוא סירב

גם הסיפור על דחיית ההצעה שקיבל בקיץ האחרון מליברפול מעיד על האישיות של סובימנדי. אוהדי סוסיאדד הרימו גבה ולא הבינו איך לא עזב, מכיוון שהוא מרוויח בסביבות 2.5 מיליון אירו בעונה וקיבל מהאדומים הצעה למשכורת הגבוהה פי שלושה. האדומים גם היו מוכנים לשלם את סעיף השחרור הנקוב בחוזהו (60 מיליון אירו) שיסתיים ב-2027, הגבוה אף מזה של ניקו וויליאמס (50 מיליון) שנשאר באתלטיק בילבאו ולא עבר לברצלונה.

כיצד באמת נשאר סובימנדי בסופו של דבר ולא עבר לפרמייר ליג? אז זהו, שמדובר בבחור מחושב שלא קופץ על כל הצעה מפתה אלא חושב לטווח ארוך. לדבריו, הקיץ האחרון לא היה הזמן הנכון לעזוב והוא העדיף להמשיך להתפתח בקבוצת נעוריו.

העיתונאים הספרדים, מאידך, היו משוכנעים שאם סובימנדי נשאר הקבוצה אמורה להאריך את חוזהו, מה שלא קרה עד עכשיו. בשל כך, עתידו לוט בערפל. מצד אחד ישנם כאלו המשוכנעים שהוא יעזוב בחלון ההעברות הקרוב בינואר, ומצד שני אחרים סבורים שיעזוב רק בקיץ 2025 ואולי אפילו מאוחר יותר על מנת לא לאכזב את האוהדים, אחרי שהבטיח להישאר עד סוף העונה ולעזוב לקבוצה לעלות למפעל אירופי בפעם השישית ברציפות.

ארנה סלוט, לא קיבל את סובימנדי (רויטרס)ארנה סלוט, לא קיבל את סובימנדי (רויטרס)

כאשר נשיא ריאל סוסיאדד ג'וקין אפריבאי נשאל לגבי אי הארכת החוזה הוא הגיב בביטול, טען ש"הכל בסדר, אין בעיות, אנחנו רגועים", אבל אף אחד לא באמת חושב שסובימנדי ימשיך במועדון עד סוף החוזה הנוכחי שלו. בינתיים לא חסרות קבוצות שמתעניינות בקשר, בעיקר באי הבריטי. ב'דיילי מירור' נכתב שמנצ'סטר סיטי רוצה לצרף אותו כמי שיחליף את רודרי הפצוע כבר בחלון ההעברות בינואר.

השחקן עצמו הגיב: "יש הרבה שמועות, אבל עד עכשיו חשבתי שהדבר הטוב ביותר בשבילי הוא להישאר בריאל סוסיאדד. יש לי עדיין מה לתת למועדון הזה. אני עדיין רוצה לגדול ולהתפתח בו. יש למועדון הזה חלק גדול במה שאני כשחקן וכאדם, אני חייב להם הרבה. ריאל סוסיאדד החדירה בי ערכים ואני רוצה להמשיך איתה. ההחלטה להישאר הייתה הטובה ביותר שיכולתי לקבל. אני משוכנע שנעלה שוב לאירופה".

שחקני מנצ'סטר סיטי, סובימנדי יצטרף אליהם? (רויטרס)שחקני מנצ'סטר סיטי, סובימנדי יצטרף אליהם? (רויטרס)

מאידך, ב'ליברפול אקו' טענו שסובימנדי עדיין עשוי להגיע לאנפילד ושהוא מתחרט שלא עבר לקבוצה בקיץ. בעיתון נכתב שהוא שקל להיענות בחיוב ושינה את דעתו רק לאחר שמאמנו, אלגואסיל, הזכיר לו כמה הוא אוהב את האוכל הבאסקי שיחסר לו באנגליה וכמה הוא אוהב לטייל במחוז הולדתו.

גם ארסנל וניוקאסל הוזכרו כמי שמעוניינות בסובימנדי וכמובן שגם בספרד יש לו ביקוש. על פי פרסום באתר 'אל גול דיגיטל', ריאל מדריד מנסה לצרפו, אבל לא מוכנה לשלם עבורו 60 מיליון אירו ומנסה להוריד את המחיר.

אז עד מתי יישאר סובימנדי בריאל סוסיאדד? לא ברור, אבל מה שבטוח - במועדון שמחים על כל דקה ועל כל משחק בו הוא עדיין לובש את המדים שלהם. הנאמנות שלו אינה מוטלת בספק, אך ברור שזו שאלה של זמן עד שיעבור לליגה גדולה יותר. אחרי שזה יקרה, הקבוצה תצטרך למצוא פתרונות כשהיא איבדה לא מעט כישרונות בשנים האחרונות. כך למשל הם איבדו בקיץ את מיקל מרינו, שעבר לארסנל ואת הבלם הצרפתי רובין לה נורמנד, שעבר לאתלטיקו מדריד.

שחקני ריאל סוסיאדד (לה ליגה)שחקני ריאל סוסיאדד (לה ליגה)

"מחזיק את ההגה בנבחרת, הפך למצפן שלה"

במקביל להצלחות האישיות בקבוצתו, הפך סובימנדי בחודשים האחרונים לאחד משחקני המפתח של נבחרת ספרד, אחרי שעד לאחרונה נחשב לשחקן מחליף ושולי בסגל. הוא ייצג את המדינה בנבחרות הצעירות ואת הופעת הבכורה בבוגרת ערך במשחק מול ליטא ביוני 2021, כאשר בוסקטס עדיין שיחק בנבחרת. עד היורו האחרון הוא הספיק לרשום 112 דקות בלבד בשלושה משחקים רשמיים.

סובימנדי נכלל בסגל ליורו 2024, שולב כמחליף בניצחון 0:3 על קרואטיה בשלב הבתים ופתח בהרכב ב-0:4 על אלבניה. בניצחון 1:2 על צרפת בחצי הגמר עלה מהספסל ובניצחון 1:2 על אנגליה בגמר החליף בהצלחה את רודרי, שנפצע במחצית הראשונה.

לוקה מודריץ' מול מרטין סובימנדי (רויטרס)לוקה מודריץ' מול מרטין סובימנדי (רויטרס)

הדובדבן שבקצפת היה שער הניצחון ב-0:1 על דנמרק שכבש לאחרונה בליגת האומות, שהיה הראשון שלו בנבחרת. המאמן לואיס דה לה פואנטה נשאל לפני המשחק אם הוא יכול להחליף בהצלחה את רודרי לטווח ארוך, והשיב: "מרטין הוא השחקן השני הטוב בעולם בתפקיד שלו, יש לנו מזל ששניהם משחקים אצלנו".

אחרי שהבקיע את שער הניצחון בבעיטת וולה מרשימה, הגיעו הכותרות והמחמאות. "סובימנדי לקח את ההגה", נכתב בכותרת של ה'אס', "הוא עשה את זה בגדול". ב'אל פאיס' ציינו שהוא הפך למנהיג ולבורג המרכזי: "סובימנדי לא מתחבא, להפך. כאשר נדמה היה שרק ההשראה של לאמין ימאל יכולה לשבור את דנמרק, הוא הפתיע". ב'אל מונדו' נכתב שהוא "המצפן של ספרד".

לואיס דה לה פואנטה (רויטרס)לואיס דה לה פואנטה (רויטרס)

פתאום, סובימנדי נחשב למנהיג של אלופת אירופה ופתח גם בהרכב בניצחון 0:3 על סרביה. במלון ובחדר ההלבשה רואים אותו בעיקר משחק שחמט עם דני אולמו, ולכולם ברור שהוא אחד השחקנים עליהם בונה דה לה פואנטה לקראת המונדיאל הבא.

שחמטאי או לא, מול מכבי תל אביב אמור סובימנדי לספק את המהלך שיוביל למט סופי, אבל את האוהדים של ריאל סוסיאדד מעניין בעיקר מה יהיה המהלך הבא שלו בקריירה. 

אסור לפספס
נגןלברון ג'יימס חונך את ברוני בדרך הקשה
לברון ג'יימס חונך את ברוני בדרך הקשה
נגןאתם תצליחו לעמוד באתגר של מירן בוזגלו?
מי יצליח לעמוד באתגר של מירן בוזגלו?
נגןכל הרגעים הקורעים מהערוץ של כריסטיאנו
כל הרגעים הקורעים מהערוץ של כריסטיאנו
נגןזאת פאדיחה: חגג שער בזמן שהמשחק המשיך
זאת פאדיחה: מול המצלמות חגג שער שלא היה
/* LAST / NEXT ROUNDs */