יום שבת, 19.10.2024 שעה 19:42

הבן של כוכב בני יהודה יהיה היורש של מודריץ'?

מרטין בטורינה בן ה-21, בנו של מאטה, שזהר בשכונה, פורח בדינמו זאגרב ובנבחרת קרואטיה, ומוכן לעשות בקרוב צעד גדול קדימה. גם ריאל מדריד בתמונה?

|
מרטין בטורינה (רויטרס)
מרטין בטורינה (רויטרס)

החודש הנוכחי הוא המוצלח ביותר בקריירה של מרטין בטורינה. בתחילתו, פגש קשר דינמו זאגרב את מונאקו בליגת האלופות, בישל בכדור מדוד את השער של חברו למרכז המגרש פטאר סוצ'יץ', והפציץ בעצמו לרשת בבעיטה חדה מחוץ לרחבה, ברגלו השמאלית, שנחשבת על הנייר כחלשה יותר. בשבוע שעבר, הוא שחזר את המופע הזה גם במדי נבחרת קרואטיה, מול פולין בוורשה בליגת האומות. מסירה כפולה מושלמת עם סוצ'יץ' הניבה את הבישול הראשון שלו במדים הלאומיים, ומיד לאחר מכן הגיע גם שער הבכורה – מאסיסט של סוצ'יץ'. 

שיתוף הפעולה ביניהם פורח, והם מוגדרים ככוכבי העתיד של הנבחרת המשובצת. פטאר סוצ'יץ' הוגדר על ידי המאמן זלאטקו דאליץ' כמחליפו האפשרי של מרצלו ברוזוביץ', אך לבטורינה יש אתגר קשה אפילו יותר. בקרואטיה מדברים עליו ברצינות כיורשו הפוטנציאל של לוקה מודריץ'. בימים אלה, הוא לומד מהמאסטרו של ריאל מדריד, ואחרי פרישתו הוא אמור לקבל את החולצה מספר 10. בדינמו זאגרב, הוא לובש אותה כבר עכשיו, ולא מתרגש מההקבלות שנוטות להיות לעתים קצת מוגזמות. בגיל 21, נראה כי השמיים הם הגבול מבחינתו.

אם הכל ילך כשורה, יהיה בטורינה "הבן של הקשר הבלקני מליגת העל שהפך לכוכב גדול". המשבצת הזו הייתה אמורה להיות של אלן חלילוביץ', הצאצא המפורסם של סיאד חלילוביץ' מהפועל באר שבע. הוא הוגדר כ"מסי הבא" כאשר עבר מדינמו זאגרב לברצלונה ב-2014, וההמולה הייתה גדולה סביב הנער בן ה-17 אשר הקסים בכדרורים המרהיבים באגף. ההמשך ידוע – חלילוביץ' ג'וניור ממש לא עמד בציפיות האסטרונומיות שהרסו לחלוטין את הקריירה שלו. אחרי מסלול מוזר למדי, הוא משחק כיום בפורטונה סיטארד בליגה הבכירה בהולנד, וזה סביר מבחינתו, כי בזמנו הוא בילה גם בליגת המשנה באנגליה במדי ברמינגהאם סיטי ורדינג.

אלן חלילוביץ' (רויטרס)אלן חלילוביץ' (רויטרס)

בקורות חייו של בטורינה יש נקודות דמיון לעלילה הזו. כמו אלן חלילוביץ', הוא נולד בדיוק לפני בואו של אביו לישראל. זה קרה בפברואר 2003 בציריך, שם שיחק מאטה בטורינה בגראסהופרס, ממנה עבר באותו קיץ בבני יהודה כדי להפוך לאחד הזרים האהובים בתולדות המועדון הכתום. את ילדותו המוקדמת בילה מרטין בתל אביב, בעוד אבא מאטה כבש שערים ולבבות בסגנונו האלגנטי בשכונת התקווה. ב-2007 שבה המשפחה לקרואטיה והתגוררה בספליט – עיר הולדתו של מאטה. שם עשה מרטין את הצעדים הראשונים על הדשא, והיה באופן טבעי אוהד היידוק ספליט, כמו רוב הילדים שצומחים בחבל דלמטיה. 

מאטה דווקא לא דחף את בנו לכדורגל מקצועני, ובילדותו עסק מרטין בהתעלמות. עם הכדור הוא התרוצץ בחצר, ושם הבחין בו חבר של מאטה בטורינה שניהל קבוצת חובבים מקומית בספליט. "אתן לך ערכת צעצועים אם תשחק איתנו פעם אחת", הוא אמר למרטין, שאהב את הרעיון. הערכה הזו הייתה "השכר" הראשון בחייו, ומשם הדרך למעלה הייתה קצרה. כישרונו בלט למרחקים, היידוק צירפה אותו לאקדמיה בה כבר למד אחיו הגדול רוקו, ואז הוא עשה מפתיע בגיל 14 כאשר עבר ליריבה המושבעת מהבירה.

מרטין בטורינה (רויטרס)מרטין בטורינה (רויטרס)

הייתה זו החלטה משפחתית מחושבת. אמנם דינמו זאגרב היא ישות שנואה בדלמטיה, אבל מסלול הקידום שהובטח לנער היה טוב פי כמה בהשוואה למה שהיה אפשר לדמיין בעירו. הזימונים לנבחרות הצעירות לא איחרו להגיע, ובטורינה הפך בהדרגה לאחד הצעירים המבטיחים בכדורגל הקרואטי. עם זאת, בניגוד לחלילוביץ' הוא לא נזרק מוקדם מדי למים העמוקים, ונעשה ניסיון ברור לשמור על פרופורציות. את הבכורה בליגה הראשונה ערך הקשר רק בגיל 18, ואת המקום הקבוע בהרכב קיבל לפני שנתיים, בגיל 19. 

אז הוא גם קיבל את המספר 10, שמביא איתו לא מעט לחץ. הוא מזוהה בזאגרב לא רק עם מודריץ', אלא גם עם זבונימיר בובאן, ולא מחלקים אותו לצעירים סתם. בטורינה הוא הפליימייקר האולטימטיבי, ולא היה קשה לראות שיש לו התכונות הנדרשות. "כמו מודריץ', בטורינה אוהב לראות את המשחק לפניו ולמצוא את הפתרונות הנכונים. כמו מודריץ', הוא שולט בקצב המשחק. יש לו פוטנציאל להפוך לשחקן גדול, אבל חשוב שהוא לא מתאהב בעצמו יותר מדי. הוא יודע שחייבים לעבוד קשה, והשבחים לא גורמים לו לאבד את הקשר עם המציאות", אמר ב-2023 עוזר המאמן טוימיסלאב אוברדוביץ'.

לוקה מודריץ'. נמצא היורש? (רויטרס)לוקה מודריץ'. נמצא היורש? (רויטרס)

בטורינה באמת נותר צנוע. "אני מרוצה מהשיפור במשחק ההגנה שלי, כי הוא קשור להשקעה ולא לכישרון. עכשיו אני רוצה לשדרג גם את היעילות מול השער", הוא אמר בקיץ לפני שנה, וכאשר נשאל היכן הוא רואה את עתידו בטווח הזמן המיידי השיב: "כאן, בזאגרב".

זה לא היה טריוויאלי, כי ארסנל הביעה בו לכאורה עניין לא מבוטל. בטורינה זהר כאשר נבחרת קרואטיה הצעירה ניצחה את אנגליה 1:2 במרץ 2023, הבקיע בבעיטה חופשית והיה המצטיין במגרש מול קול פאלמר, קרטיס ג'ונס ונוני מדואקה. נציגי התותחנים התרשמו, אבל הקשר העדיף בבירור לא לעזוב את קבוצתו מהר מדי, והמגעים לא תפסו תאוצה. העונה שעברה אכן הייתה מוצלחת עבורו מבחינה אישית, בעוד דינמו זכתה באליפות בעונה לא קלה – ובקיץ האחרון כבר הגיעו שתי הצעות שנשקלו בכובד ראש.

מרטין בטורינה חוגג (רויטרס)מרטין בטורינה חוגג (רויטרס)

פיורנטינה הציעה תמורתו כ-18 מיליון אירו, והקשר היה שמח לעבור לפירנצה, אבל דינמו זאגרב דרשה לפחות 25 מיליון והמשא ומתן נתקע. מנגד, לידס יונייטד הייתה מוכנה לשלם כ-30 מיליון יורו, והמועדון סבר שיהיה נכון לעשות קופה, אך בטורינה החליט שליגת המשנה באנגליה לחלוטין לא מתאימה לקריירה שלו. הוא דחה את האפשרות על הסף, ושיתוף הפעולה עם מנור סולומון לא יצא לפועל. הפליימייקר העדיף לנסות להעפיל לליגת האלופות, והחלום התגשם בזכות צמד הניצחונות על קרבאח, במהלכם הפגין בטורינה יכולת מצוינת ותרם אסיסט אופייני.

מאז הכל הולך לו. בטורינה הגיע תוך שמונה משחקים לשישה בישולים בליגה הקרואטית, תוך שהוא שובר את השיא העונתי הפרטי כבר עכשיו. ההופעה מול מונאקו הייתה סנסציונית, במיוחד בהתחשב במגרש המוצף. כעת הוא תופס פיקוד גם בנבחרת הבוגרת, ומראה על הבמה הגדולה את מגוון היכולות. יש לו ראיית משחק, טיפול עדין בכדור, מסירות מדויקות לכל הטווחים, והוא גם אוהב מאוד לאיים על השער. גם מודריץ' התרשם, ולפי הדיווחים בספרד המליץ לריאל מדריד לעקוב אחרי התפתחותו של החבר הצעיר. 

מטה בטורינה במדי בני יהודה (ניר בוקסנבאום)מטה בטורינה במדי בני יהודה (ניר בוקסנבאום)

אם הנסיקה תימשך בקצב הנוכחי, סביר כי קבוצות בכירות יותר מפיורנטינה ולידס יעמדו בתור כדי להחתים את בטורינה בקיץ הבא. האם ארסנל תוכל להציע לו מקום אמיתי ברוטציה? האם באמת יש סיכוי שהוא יגיע כבר ב-2025 לסנטיאגו ברנבאו על תקן האמן הקרואטי החדש במרכז המגרש? נחכה ונראה. בינתיים, מאטה יכול להיות גאה בממשיך דרכו. האב רשם הופעה אחת בנבחרת ב-1999, לבן יש כבר שבע, והגנים עברו היטב. גם אוהדי בני יהודה מוזמנים להצטרף לחוג המעריצים של מרטין בטורינה.

המפגש המשעשע בין לוקה טוני לפפ
אסור לפספס
נגןמי צילם את כריסטיאנו מתגלש בבריכה?
לא מניחים לו: רונאלדו צולם מתגלש בבריכה
נגןהצצה לשגרת הטיפוח של נטע אלחמיסטר
הצצה לשגרת הטיפוח של נטע אלחמיסטר
נגןהשחלה מהילד: מרסלו לא האמין שזה קורה לו
השחלה מהילד: מרסלו לא האמין שזה קורה לו
נגןכוכב טוטנהאם חושף את אוסף החולצות שלו
כוכב טוטנהאם חושף את אוסף החולצות שלו
/* LAST / NEXT ROUNDs */