יום רביעי, 09.10.2024 שעה 16:22

"אמרו שאין לי מושג בנשים, זה אותו הכדורגל"

אלישע לוי, המנהל המקצועי החדש של כדורגל הנשים, בראיון בלעדי ל-ONE: "תמיד אני הולך אחרי הלב". וגם: האופטימיות לענף והמודל - אלמוג כהן בבית"ר

|
אלישע לוי (חג'אג' רחאל)
אלישע לוי (חג'אג' רחאל)

אלישע לוי הפתיע במינוי שלו כמנהל המקצועי של כדורגל הנשים בהתאחדות לכדורגל. מי שעבר כמעט הכל בכדורגל, מגיע עם הרבה מרץ ובטוח שהוא יוכל להביא את השינוי שלא קרה עד היום בכדורגל הנשים בגלל לא מעט סיבות. בראיון בלעדי ל-ONE, לוי מסביר מדוע הסכים לקחת את התפקיד, מה אמרו לו על כך, מה התכניות ואיך הוא רואה את המצב כיום.

אלישע, מה משך אותך בתפקיד של כדורגל נשים אחרי שעשרות שנים היית בכדורגל הגברים?
”תשמע, באמת עשיתי הכל כפי שאתה יודע. המשרה האחרונה שלי הייתה בבני יהודה לפני שנה. דרך אגב, די נהניתי, באמת, היו לי שתי קדנציות, קבוצה צעירה, מועדון טוב, ומאז שנה אני לא עובד. אני בגיל כזה שמצד אחד עשיתי הכל, ומצד שני אני לא יודע אם ‘הכל’ זו מילה נכונה, עשיתי הרבה. אין הכל. היו לי תובנות בשנה הזו וכל מני הצעות שלא רציתי, קיבלתי תובנות שאני מלא תשוקה ורוצה לעשות משהו אחר. אני חבר בוועדה המקצועית של הנבחרת הבוגרת בהתאחדות, ואז שינו (זוארץ, ג.ל) שם אותי גם אצל הנשים. מישיבה לישיבה זה די משך אותי ואז קיבלתי את ההצעה. הרגשתי שנכון לי לעבור לניהול מקצועי, לתפקיד מקצועי. זה משך אותי, אני יכול בתפקיד הזה להביא את כל הידע והניסיון שיש לי, גם אם זה נשים”.

“אני חושב שעם היכולות, הניסיון והידע שיש לי, אני יכול לקדם את הענף. גם אם זה נשים – מבחינת כדורגל זה אותו דבר. אם מדברים על תכנים ורואים כדורגל נשים בעולם, זה אותו הכדורגל, מדברים על המאפיינים של סגל, לחץ, כל המאפיינים של הכדורגל המתקדם. אלו דברים שאפשר לעשות ולקדם בכדורגל הנשים, ולשם אני מכוון. אני מכוון לתפקיד המקצועי”.

אלישע לוי (שחר גרוס)אלישע לוי (שחר גרוס)

אימנת את נבחרת ישראל ב-2016-2017, לפני כן במכבי חיפה והפועל באר שבע. לאחר מכן היית בקבוצות כמו בני יהודה וכפר סבא. כמה זה נכון שנבחרת ישראל הופכת לבית קברות למאמנים שמגיעים אליה?
”השוק המקומי מאוד קטן. כשאני הלכתי ועשיתי קמפיין מאוד דומה לעכשיו, היו לנו את ספרד בשיאה, איטליה בשיאה ואלבניה אחרי היורו. עשינו כמעט 40% הצלחה פחות או יותר”.

לא קיבלת עוד קמפיין.
”כן. אבל זאת הייתה זכות גדולה. לקחתי בחשבון שכשאתה מאמן הנבחרת הסיכויים, בטח בקמפיין כזה, לא גדולים במיוחד. עשינו דברים יפים, לא עשיתי חשבון אישי של מה שיקרה אחר כך. תפקיד כזה, אחרי שאתה מאמן והשוק קטן, ומגיע למכבי חיפה, באר שבע ונבחרת, אתה מקבל קבוצות אחרות. ולמה הזכרתי את בני יהודה? כשהייתי שם באתי ונשארנו בליגה בשנה קשה, פלייאוף וחצי גמר, ובפעם השנייה באתי לקבוצה צעירה שהתמודדה על ירידה ועשינו פלייאוף. זה די סיפק אותי, ולכן כשאני לוקח החלטות אני לא מצטער על מה שהיה. לקחתי הכל בחשבון. הרבה פעמים אני פועל לא רק מהשכל, אלא גם מבחינת הרגש, והיו מקרים שגם לקחתי החלטות לא נכונות, אין ספק, אבל בכדורגל מי שלא מעז לא מצליח”.

"עשינו דברים יפים בתקופתי". אלישע לוי (שחר גרוס)"עשינו דברים יפים בתקופתי". אלישע לוי (שחר גרוס)

עכשיו כשמביאים אותך לתפקיד בהתאחדות, בנבחרת הנשים, זה כמו פיצוי על זה שנתנו לך קמפיין אחד? כי בזמנו סברת שלא היו איתך בסדר והיו צריכים לתת לך עוד קמפיין.
”תראה, עשינו אם תסתכל לאחור, כמעט 40% הצלחה בקמפיין שדומה לעכשיו. אז האם קיפחו אותי? לא מסתכל על זה ככה, לקחו החלטה, גמרתי את הקמפיין ולקחו החלטה שלא אמשיך, עכשיו למשל חשבתי שכן נכון לתת לרן בן שמעון ארבע שנים, כי כך זה צריך להיות”.

אנשים בטח אומרים לך ‘למה אתה בא לכדורגל הנשים, תראה איזה בלגן יש שם’, וכו’.
”תמיד אני הולך אחרי הלב. אני רוצה לעשות משהו אחר, וזה כן נכון לי עכשיו. אני חושב שכן אפשר לקדם את הענף הזה. אני חושב שיש ווייב מאוד גדול, זה חשוב, ענף הנשים הולך קדימה, גם פה אפשר לעשות הכל גם מהמקום הזה שהענף נמצא. כן אפשר לקדם את זה וזה מאוד מעניין אותי”.

שחקניות קבוצת כדורגל הנשים של הפועל תל אביב (באדיבות המדיה של הפועל ת"א)שחקניות קבוצת כדורגל הנשים של הפועל תל אביב (באדיבות המדיה של הפועל ת"א)

אם יש משחק של הנבחרת, ובנות אומרות שיש להן חתונה והן רוצות ללכת, כמו שהיה בהפועל תל אביב. מה תגיד להן?
”כשאני דיברתי על התפקיד שאני הולך לעשות, אני שם קודם כל דגש על הנושא המקצועי, ויש הרבה מה לעשות. עד כמה שאני יודע בהפועל ת”א אין מנהל מקצועי בנשים”.

היה.
”אני לא יודע, אמרו בתגובות שאם היה מנהל מקצועי הוא היה אחראי לזה. בכל מקרה, זה לא היה תקין. כשאני מסתכל על מה שאני הולך לעשות, זה תפקיד די חדש בהתאחדות מבחינה מקצועית. עד כה היו אקדמיה, פיתוח ובוגרת, לא היה מי שמתווך שיבוא ויעזור. אני אהיה מאוד מעורב בפן המקצועי, אבל לא להיות במקום המאמנים, אלא לעזור להם בסטנדרטים יותר גבוהים, להיות יותר מקצוענים, לדעת לתווך בינם לבין שינו כדי שיהיו את כל התנאים לקדם את הענף הזה. אני חושב שאני מאוד יכול לעזור, לבוא לידי ביטוי ולהביא את היכולות שלי”.

בקושי יש פה 8 קבוצות, אין בקושי שחקניות ישראליות בוגרות, הענף במצב לא טוב מבחינת התנאים, למה אתה חושב שאתה יכול להצליח?
”דווקא מהמקום הזה, הנבחרת נגזרת ונשענת על הליגה. אז יש קשיים בטח כשאין מאגר, הכל יחסי, הצלחה זה דבר יחסי. הנבחרת תמיד שואבת את כוחה מהליגה, ולכן צריך לעשות הרבה פעולות. אנשים משקיעים הרבה כדי לקדם את זה, צריך לעשות תוכנית, זה לא יהיה ביום אחד, לא משנה לכמה זמן אני בא. פה צריך לעבוד ולנגוע בכל הנקודות שאמרנו. צריך לנסות להגדיל את מאגר השחקניות, בסוף אתה צריך להיות תחרותי. כל המוחות צריכים לחשוב גם איך לשווק את הליגה יותר טוב, הדברים יבואו קודם כל מלמטה ולא באופן מלאכותי”.

"הצלחה זה דבר יחסי". אלישע לוי (ראובן שוורץ)"הצלחה זה דבר יחסי". אלישע לוי (ראובן שוורץ)

“אם יראו שהכל מתנהל כמו שצריך ולכל נבחרת יש צוות מלא, תנאים מקסימליים ומעטפת גדולה של אנשי מקצוע שמקדמים נשים.  עדיין לא הושלם כל הפאזל, אבל נעשה מאמץ גדול לשמור על חלק מהאנשים, כי בסופו של דבר אני מוכן לקדם את הנקודות שמנית. אומרים שעבדתי עם גברים ושאין לי מושג בנשים, אז אני מתכוון ללמוד את הנושא לחלוטין, מבחינתי זה אותו כדורגל, יש ניואנסים שצריך לשפר ולעשות התאמות, אבל באופן כללי השאיפה זה לנסות להיות הכי טובים. צריך לדעת לנהל את חדרי ההלבשה כדי שלא יקרו המצבים שהזכרת, לעשות חוקים כאלה ואחרים, אבל אלו דברים שנעשה בהמשך כצוות ונעשה הכל כדי לקדם את זה”.

מה הבטיחו לך בהתאחדות מבחינת תנאים ודברים שישנו?
“כל דבר שצריך כדי לשפר את המערכת, אני מאמין שנוכל להשיג. עוד בעלי מקצוע, עוד אנליסטים, עוד תוכנה, עוד אנשי צוות”.

אתה חושב שכשנדבר עוד שנה תהיה מהפכה ותעשה שינוי שלא נעשה כל השנים?
”אני מאוד מקווה, זה דבר שצריך לתת לו זמן, אבל מקווה שכשתראיין אותי עוד שנה יהיו שינויים מאוד גדולים”.

שואף לעשות שינוי גדול. אלישע לוי (עמרי שטיין)שואף לעשות שינוי גדול. אלישע לוי (עמרי שטיין)

מה ייחשב בעיניך הצלחה?
”אם נשיג את היעדים בטווח הקצר. זו שנה מיוחדת, שנה קשה, זו לא שנה רגילה, הנבחרות לא משחקות בארץ, זו תקופה קשה ונקווה שהחטופים יחזרו. מה שייחשב כהצלחה זה שנצביע על הליקויים ונגיד – פה השתפרנו, אנחנו יותר תחרותיים, שומרים על סטנדרטים יותר גבוהים, כדי שבאמת הענף הזה, כפי שקורה גם בעולם, יידחף קדימה גם בארץ”.

בהתאחדות אמרו שאתה בטירוף להצליח במלוא המרץ, כמו מאמן מתחיל. מאיפה כל התשוקה?
”אם אין משהו שמניע אותי ואני נהנה ראית שישבתי שנה בבית, אבל ברגע שיש אעשה הכל כדי להצליח ולתרום מהידע והניסיון וכל מה שצברתי לטובת הענף, ויש לי”.

לאמן לא מעניין אותך? אתה רוצה תפקידים מקצועיים ולא דברים יום-יומיים?
”בנקודה שאני נמצא בחרתי לא לקחת קבוצה ולרדת לשטח, ולהיות עדיין המנהל שבא במגעים עם המאמנים, עוזר למאמנים ונגיעה בכל דבר שאני יכול להביא מהניסיון שלי. בכל מה שקשור בלשפר גם את המאמנים וגם לעזור לשחקניות. מבחינת תובנות, הכדורגל הוא אותו דבר, צריך לשפר את האינטנסיביות והתנועה, יש דברים שלוקים בחסר גם בכדורגל הגברים, נשים דגש על מה שאפשר לשפר”.

שחקניות נבחרת ישראל שרות את ההמנון (רויטרס)שחקניות נבחרת ישראל שרות את ההמנון (רויטרס)

יש גם בעיה מבחינת מאמנים, רמת המאמנים ודברים שצריך לשנות.
”זה גם עניין של תהליך ולכן עושים שינויים. מנסים להביא את הכוחות שיש להם ניסיון, להשיג כוחות חדשים, גם זה בסופו של דבר תהליך עד שמשלימים את כל הפאזל. אני חושב שהנבחרת זה או ליגיונריות או שחקניות מלמטה, אבל שום דבר לא קורה ביום אחד”.

יצא לך לדבר עם שחקניות?
”כן, אני רק מתחיל עכשיו, אבל יצא לי לשבת עם נציגות שחקניות מהנבחרת הבוגרת, ואני מתכוון להיות פיזית במגרשים, במשחקי הליגה וגם באימונים, בכל אימון”.

מאיפה הדוגמה שלך מבחינת המנג’ר, כמו מי אתה רוצה להיות?
”היום מאמן הוא סוג של מנהל ספורטיבי, אני לא מדבר על מנהל טכני, שיש אנשים שיודעים להתעסק בטכני, אני אומר שהיום כל מאמן צריך לדעת לנהל צוות שלם. לדוגמה התפקיד שעושה אלמוג כהן בבית”ר ירושלים זה כן מודל נכון, ומה שעשה יוסי בניון בנבחרת ישראל. אלו פונקציות שיכולות לעזור לקבוצה ובנבחרת להיראות יותר טוב”.

אלמוג כהן (ראובן שוורץ)אלמוג כהן (ראובן שוורץ)

אתה מתחיל ללמוד את כדורגל הנשים גם בעולם קצת?
”אעשה הכל כדי ללמוד הכל”.

אז אם היה נראה אחרי בני יהודה שסיימת עם כדורגל – זה לא נכון.
”אני תמיד עושה מה שאני מרגיש וזה מה שנכון לי עכשיו”.

איך אתה רואה בכלל את הכדורגל הישראלי, כמי שהיה בחוץ ועקב מקרוב?
”אי אפשר להתנתק מכל מה שקורה לנו, יש פה בעיה, איבדנו את הביתיות בכל מקום, הכדורגל הישראלי נחלש בשנה שנתיים האחרונות בגלל הנסיבות, יש לזה מחיר, אתה רואה את הזרים והתחרות, זה מאוד משפיע, ומצד שני עצם זה שיש כדורגל בתקופה הזאת זה בכלל נס”.

היית מאלו שבחרו ברן בן שמעון לאימון הנבחרת. איך אתה רואה אותה עד עכשיו?
”זה קמפיין דומה לשלי, שיחסי הכוחות בו מאוד ברורים. קשה להביא את הכוחות כשאתה מתמודד מול יריבות כאלה, אני רואה את  המשחקים, אבל יש דקות מאוד טובות, הנבחרת הולכת בכיוון טוב. יש חילופי דורות, הרבה שחקנים מוכשרים, בטח בחלק הקדמי ומרכז השדה. יש בעיות שצריכים לפתור בהגנה, יש מקרים שכמה דקות לא טובות מחריבות את המשחק. רן מאוד מקצועי, הוא ימצא את הדרך, הוא מקבל את הגב והסבלנות. כולם חולמים על טורניר גדול, היינו קרובים בפורמט של ליגת האומות, זה לא קרה, אבל נקווה שבהמשך תהיה הזדמנות שנעלה”.

רן בן שמעון (שחר גרוס)רן בן שמעון (שחר גרוס)

את דין דוד היית מזמין אצלך או לא?
”כשאני הייתי מאמן הנבחרת, היו שואלים אותי למה לא הזמנת את זה ואת זה. זה קורה גם עכשיו ויקרה גם בעתיד. לא הייתי רוצה להיכנס לזה, כי זה לא נכון. אני לא יודע את הפרטים והנסיבות, אבל תמיד יש טענות על זימונים וזה לא חדש. כנראה שיש שיקולים, אני לא מכיר את כל הנתונים ואני לא נכנס לזה, כמו שלא הייתי אוהב שנכנסים לשיקולים שלי, שהיו מקצועיים”.

עד כה בעלי תפקידים לא החזיקו הרבה זמן בכדורגל הנשים, הייתה מנהלת טכנית שהביאו משווייץ והלכה מהר, אתה תצליח יותר?
”אני מאוד מקווה, יש לי סבלנות. נקווה שכן”.

כאזרח במדינה, איך אתה רואה את מה שעובר עלינו פה? מה אתה מצפה להמשך מהממשלה?
”אנחנו נמצאים במלחמת קיום, לא הייתה תקופה כזאת בחיים. אנחנו צריכים להיות מאוד מאוחדים כפי שהחיילים שלנו שאנחנו רואים שהם מאוד מאוחדים. אין ברירה אחרת, צריכים להיות מאוחדים כדי לעבור את התקופה הזאת, שיהיה שקט ושהחטופים שלנו יחזרו”.

אסור לפספס
נגןצ'אבי אלונסו בוחר: אינייסטה או זידאן?
צ'אבי אלונסו בוחר: אינייסטה או זידאן?
נגןמצא שיטה מגעילה לבזבז עוד זמן במשחק
מצא שיטה מגעילה לבזבז עוד זמן במשחק
נגןעכשיו למכירה: הבית שהיה שייך לכריסטיאנו
עכשיו למכירה: הבית שהיה שייך לכריסטיאנו
נגןהחתים על המונית שלו את כריסטיאנו רונאלדו
החתים על המונית שלו את כריסטיאנו רונאלדו
/* LAST / NEXT ROUNDs */