יום רביעי, 25.09.2024 שעה 22:20

"זכר החללים הוא חלק ממורשת הספורט בישראל"

52 שנה אחרי האירוע הטרור הטראגי, נערך טקס האזכרה לי"א חללי מינכן, ארד: "אנחנו כאן, הספורט הישראלי לא נכחד והטרור לא ינצח. מחבקים את המשפחות"

|
יעל ארד (רדאד ג'בארה)
יעל ארד (רדאד ג'בארה)

52 שנה אחרי אירוע הטרור הטראגי, טקס האזכרה השנתי לי”א חללי מינכן שנרצחו במשחקים האולימפיים במינכן 1972 נערך היום (רביעי) באנדרטה לזכרם של הקרבנות בתל אביב, עליה הונחו זרים. האירוע התקיים בעת המלחמה ברצועת עזה ובגבול הצפון.

הטקס השנתי נערך לזכרם של י”א הנרצחים: דוד ברגר ז״ל, יוסף גוטפרוינד ז״ל, משה ויינברג ז״ל, אליעזר חלפין ז״ל, מארק סלבין ז״ל, זאב פרידמן ז״ל, יוסף רומנו ז״ל, קהת שור ז״ל, אנדריי שפיצר ז״ל, עמיצור שפירא ז״ל ויעקב שפרינגר ז״ל שנטבחו בכפר הספורטאים במינכן ב-1972. בטקס השתתפו יו״ר הוועד האולימפי יעל ארד, שגריר גרמניה בישראל סטפן סייברט, משפחות החללים, ראשי הספורט הישראלי וספורטאים אולימפיים.

יו״ר הוועד האולימפי יעל ארד אמרה: “52 שנה אחרי הרצח הנורא בכפר האולימפי אנו ניצבים כאן היום באמצע מלחמה עקובה מדם ואומרים לעולם כולו - אנחנו כאן, הספורט הישראלי לא נכחד והטרור לא ינצח. זכרם של החללים הוא חלק מהמורשת של הספורטאים הישראלים. אנו מחבקים את בני המשפחות היקרות שהקימו שושלת של דורות חדשים״. 

טקס האזכרה לי"א חללי מינכן (רדאד ג'בארה)טקס האזכרה לי"א חללי מינכן (רדאד ג'בארה)

ארד הוסיפה: “לפני כשבועיים התבשרנו שקרה אסון נורא למשפחת שפיצר באסון המסוק ברפיח עם נפילתו של דניאל אלוש ז״ל בשדה הקרב. השכול בישראל, כך מסתבר, לא פוסח על אף אחד ולפעמים דופק בדלת פעמיים. אנקי, אנחנו איתך ועם משפחתך הכאובה. לצערנו גם משפחת סמדג׳ה איבדה את בנה הבכור עומר ז״ל במלחמה ברצועת עזה. ב-7 באוקטובר ראינו את אויבנו רוצחים בהתנהגות ברברית כמו בשואה, כמו בטבח מינכן, כמו ביישובי העוטף ובהחזקת החטופים במנהרות עזה. זה אותו טרור. על כתפינו מוטלת האחריות להעניק תקווה לדורות הבאים, כאשר לעולם לא נשכח את 11 כוכבי ספטמבר והם בליבנו לעד. אנו בימי מלחמה ואנו שולחים חיזוק לכוחותינו בימים אלה ונושאים תקווה לחזרתם של החטופים הביתה”.

יעל ארד וסטפן סייברט (רדאד ג'בארה)יעל ארד וסטפן סייברט (רדאד ג'בארה)

מנכ״ל משרד התרבות והספורט, כפיר כהן, ציין: ״לא נשכח את החללים שנרצחו במינכן. לצערנו, אנו מתמודדים עם מציאות קשה גם בימים אלה במלחמה על חיינו. באולימפיאדת פאריס תיגברנו את האבטחה סביב ספורטאינו ולשמחתנו לא היינו זקוקים לה - והם הביאו גאווה גדולה עם ההישגים שרוממו את הרוח. אנו מוכיחים פעם אחר פעם שלא ינצחו אותנו, שבע המדליות הראו לכל העולם שאנו חזקים מהכל ובמיוחד מול המפלצות שרוצות ברעתנו. אנו שולחים חיבוק ענק למשפחות השכולות. עם ישראל חי״.

שגריר גרמניה בישראל סטפן סייברט נאם בעברית: “זו הפעם השלישית שאני מגיע לכאן ובכל פעם אני עושה זאת עם לב כבד. בכל פעם שאני עומד לצד האנדרטה, אני מרגיש את כובד הפשעים שנעשו נגד בני משפחותיכם ומרגיש את גודל האחריות שלנו הגרמנים. אני שולח חיבוק ענק למשפחות״.

שגריר גרמניה בישראל סטפן סייברט (רדאד ג'בארה)שגריר גרמניה בישראל סטפן סייברט (רדאד ג'בארה)
שגריר גרמניה בישראל סטפן סייברט (רדאד ג'בארה)שגריר גרמניה בישראל סטפן סייברט (רדאד ג'בארה)

לדבריו, ״לקח לתנועה האולימפית יותר מידי זמן כדי לקבל את האחריות על מתקפת הטרור במינכן, אבל השנה דקת הדומייה והטקסים באולימפיאדת פאריס נערכו כמעט בסתר ולא על הבמה הגדולה כפי שצריך לקרות עקב איומים מוגברים, כך שלא הכל היה בסדר. המתקפה במינכן ב-1972 היא אחד הרגעים החשובים בהיסטוריה של גרמניה אחרי המלחמה. אי אפשר לתקן את השגיאות החמורות שנעשו על ידי הרשויות והאישים הגרמנים, אבל אנחנו לוקחים אחריות על הכשלים שהיו בטבח ולפני שנתיים נעשתה ההכרה וניתן הפיצוי. אני מרכין ראש ומתחייב שלא נשכח את זכרם״.

טקס האזכרה לי"א חללי מינכן (רדאד ג'בארה)טקס האזכרה לי"א חללי מינכן (רדאד ג'בארה)

השגריר הוסיף: “אלו ימים לא קלים בישראל, מאז ה-7 באוקטובר אנו חיים מציאות אחרת. בתור שגריר של מדינה, אין מטרה חשובה יותר מלבד להשבת האזרחים החטופים הביתה עכשיו. כמעט שנה אחרי, קשה להאמין שזה המצב גם עכשיו. באולימפיאדת פאריס הייתה משלחת אחת שנסעה ברגשות מעורבים, תחת איומים על הספורטאים ושמחתי לשמוע שבסופו של דבר הם נהנו מהחוויה ונפגשו עם ספורטאים מכל העולם, כפי שצריך להיות. אני מקווה שהשנה החדשה תביא זמנים טובים יותר וזמנים של שלום”.

אושרת רומנו, נציגת משפחות החללים, נשאה דברים: “אנחנו כבר עשרות שנים משפחה אחת גדולה. קיבלנו בהלם את הבשורה המרה על נפילתו של דניאל ז״ל חתנך האהוב, לא חלמנו שקימי תקבל את התואר הארור אלמנה, דווקא בספטמבר. משפחת הי”א הבינה שמהכאב עלינו לקום. אני זוכרת את הכאב שנעצר בגרונה של הילדה הצעירה, לקח לי זמן את המשמעות של לגדול ללא אב. חלפו 52 שנה מאז טרוריסטים נכנסו בחשיכת הליל לחדריהם של אהובינו והתעללו בהם חמושים בנשקים. אף אחד לא הציל אותם. ה-7 באוקטובר החזיר אותי חמישה עשורים אחורה. אירוע טראומתי כמו שחווינו לא נשכח לעולם. אנחנו בחרנו להמשיך בחיים ולהנציח את יקירינו בכל דרך אפשרית. הרוח שלהם תמשיך ללוות אותנו לדורי דורות”.

טקס האזכרה לי"א חללי מינכן (רדאד ג'בארה)טקס האזכרה לי"א חללי מינכן (רדאד ג'בארה)

רז הרשקו, שזכתה במדליית הכסף בג׳ודו באולימפיאדת פאריס, דיברה בשם הספורטאים: “לא נשכח לעולם את חברי המשלחת שנרצחו בדם קר ב-1972. מאז ועד היום אנו נושאים את זכרם. לייצג את מדינת ישראל זו זכות ושליחות יוצאת דופן, מאז אנו ממשיכים את צוואתנו להגשים את חלומם של החללים עם הצלחתנו בתחרויות בעולם. הם לעד חלק בלתי נפרד מהמורשת של ספורטאי מדינת ישראל”.

רז הרשקו (רדאד ג'בארה)רז הרשקו (רדאד ג'בארה)
טקס האזכרה לי"א חללי מינכן (רדאד ג'בארה)טקס האזכרה לי"א חללי מינכן (רדאד ג'בארה)
אסור לפספס
נגןמישל גרציג מככבת בדוקו החדש של טיבו
מישל גרציג מככבת בדוקו החדש של טיבו
נגןהחיים הם אגדה: רונאלדו עושה לעצמו דוקו
החיים הם אגדה: רונאלדו עושה לעצמו דוקו
נגןלאמין ימאל הפך את נהג המונית למפורסם
לאמין ימאל הפך את נהג המונית למפורסם
נגןלאמיצים בלבד: אופנוע עם מצנח רחיפה
לאמיצים בלבד: אופנוע שטח עם מצנח רחיפה
/* LAST / NEXT ROUNDs */