יום חמישי, 19.09.2024 שעה 19:04

ד"ר איאן פרומן, אבי הטניס הישראלי, הלך לעולמו

מי שיזם את הקמתו של מרכז הטניס בישראל, נפטר בגיל 87. אנדי רם: "כל שחקני הטניס גדלו במרכזים שהוא הקים". ארליך: "כל שחקן לדורותיו חייב לפרומן"

|
איאן פרומן  (אייל תעוז)
איאן פרומן (אייל תעוז)

ד”ר איאן פרומן, אבי הטניס הישראלי נפטר בלילה שבין ראשון לשני בחיק משפחתו, בביתו שבבית ינאי, והוא בן 87 במותו. איאן, שנולד ביוהנסבורג, דרום אפריקה, היה רופא שיניים שעסק בתחום במולדתו ולאחר שעלה לארץ בשנת 1964. הוא גילה את הטניס בגיל ארבע, והמשחק הפך לאחת האהבות הגדולות בחייו, ולמרות שלא היה מקצוען הוא שיחק בווימבלדון בשנת 1955 ואף העפיל לסיבוב השלישי בטורניר היחידים לגברים.

לאחר עלייתו לארץ הפך לחבר נבחרת ישראל, וייצג את המדינה בטורנירי הדייויס בשנים 1968-1971, והחל לאמן את נבחרות הנוער והבוגרים של ישראל. בשנת 1976 יזם איאן, לצד חמישה תורמים מארצות הברית, את רעיון הקמתו של מרכז טניס בישראל, וזה היווה את הבסיס להקמת 13 מרכזים דומים ברחבי הארץ. איאן כיהן כיו"ר מרכזי הטניס במשך 21 שנים ולאחר פרישתו הוא מונה בו לנשיא כבוד.

איאן פרומן ז"ל עם אנדי רם ואייל תעוז (פרטי)איאן פרומן ז"ל עם אנדי רם ואייל תעוז (פרטי)

איאן היה חתן פרס ישראל לשנת 1989 ואף נבחר להדליק משואה לציון יום העצמאות ה-56 למדינת ישראל. בשנת 2022 נערך ערב גאלה לכבודו, בו הוקרן סרט על פועלו. בין המברכים בסרט היו שלמה גליקשטיין, גלעד בלום, ציפי אובזילר ואחרים, שתייגו אותו כאיש שעשה יותר מכל למען הטניס בישראל.

האיש שהגה את החזון והטביע חותם עם ״אלפים יביאו אלופים ואלופים יביאו אלפים״. איאן היה אישיות מיוחדת, איש של חזון ועשייה, ציוני אמיתי ואיש משפחה למופת. תנחומינו למשפחה, הוא יחסר לכולנו.

איאן פרומן ז"ל עם אשתו רות ואנדי רם (פרטי)איאן פרומן ז"ל עם אשתו רות ואנדי רם (פרטי)

שחקן העבר, אנדי רם שהכיר היטב את פרומן אמר ל-ONE: “עצוב, בזכותו יש טניס בישראל. הוא יזם את  מרכזי הטניס, אני גדלתי בירושלים, דודי סלע והראל לוי בקריית שמונה, יוני ארליך בחיפה, שחר פאר בתל אביב. כל שחקני הטניס גדלו וצמחו בתוך מרכזי הטניס שהוא הקים. כדי להבין מה הוא היה בשבילי, בפרישה שלי בפלורידה בגביע דייויס מול ארגנטינה, בסוף המשחק האחרון שלי, כולם נכנסו, רצו להצטלם, כולם מחייכים, מתחלפים כל הזמן כדי להצטלם איתי, אך כאשר פרומן בא לשבת, התחלתי לבכות, רעדתי”.

רם המשיך: “אמרתי לו, 'אני מוקיר לך תודה, בזכותך יש לי את החיים. אשתי שרי גדלה במרכז הטניס בערד. כאשר היא הייתה בת עשר ראיתי אותה בפעם הראשונה, בגיל 15 נשיקה ראשונה, משם משפחה וילדים. הוא היה בן אדם של חזון, למדתי ממנו המון, אני מנסה להמשיך את  הדרך שלו, אני טס בעולם כדי לגייס כספים להמשיך את הדרך הזו. הוא היה גאון בגיוסי כספים, תמיד מצחיק, עד היום האחרון. עם הומור, בחן, הכל בכיף".

איאן פרומן ז"ל עם אנדי רם (פרטי)איאן פרומן ז"ל עם אנדי רם (פרטי)

שחקן העבר וקפטן נבחרת הדייויס, יוני ארליך, הוסיף ואמר: “מהרגע שקיבלתי את הבשורה נפל לי עצב גדול בלב, עם כל מה שקורה במדינה, עוד נדבך. איאן מדור מייסדי הטניס בישראל, אחרי שנפרדנו מביל ליפי שהיה מדור המייסדים, איאן היה אחרון המייסדים, לצערנו הוא נפטר הלילה”.

כילד של שנות השבעים-שמונים הוא היה הכל, היה הפנים של הטניס הישראלי, אנחנו חייבים לו הכל, כל שחקן ושחקן לדורותיו חייב לאיאן פרומן. הבן אדם עם החזון הכי גדול שיש, הכי שנון, היה לו בדיחה על כל דבר, סיפור על כל דבר. הייתי יכול לשמוע אותו שעות”.

איאן פרומן ז"ל עם רות אשתו, אנדי רם ואייל תעוז (פרטי)איאן פרומן ז"ל עם רות אשתו, אנדי רם ואייל תעוז (פרטי)

בתור ילד שגדל כמעט בתחילת הפרויקט של המרכזים, כואב לי בלב, אהבתי אותו מאוד. בגיל 8-9 הייתי חלק ממסע גיוסים שלו לארה"ב. ממש דמות רוחנית שלי ושל כולנו.  ביום שאנחנו טסים לשחק בגביע דייויס מול אוקראינה, כל כולי רוצה ומקווה להקדיש לו את המשחק הזה,  ובעזרת השם את הניצחון".

יו״ר איגוד הטניס אבי פרץ: “הלב שלי שבור. אהבתי את איאן אהבה אמיתית. היינו בקשר רציף, נהניתי ולמדתי מכל שיחה ומפגש איתו. לאחרונה רותי והוא שלחו לי הודעת ניחום מרגשת לאחר פטירתו של אבי. ליבנו באיגוד הטניס עם המשפחה העוטפת והחמה. יהי זכרו של האיש המדהים הזה ברוך”.

ממרכזי הטניס והחינוך בישראל נמסר: “בוקר מאוד עצוב, ד"ר איאן פרומן אחד מששת האבות המייסדים של מרכזי הטניס והחינוך בישראל הלך הלילה לעולמו והוא בן 87. ד"ר פרומן יחד עם חמשת חבריו הוביל את המפעל הציוני של הקמת מרכזי הטניס והחינוך ברחבי הארץ. מרכזים שהיוו, ועד היום נחשבים, לסלע חינוכי למאות אלפי ילדות וילדים בערי הפריפריה הגאוגרפית והחברתית של מדינת ישראל. מאות אלפי בוגרות ובוגרים בישראל חייבים לאיאן תודה גדולה על מפעל החיים שלו ושל חבריו במדינת ישראל. ענף הטניס כולו מוקיר תודה לאיאן וחבריו על פיתוח הטניסאים המצטיינים שלנו. כולנו מרכינים ראש על לכתו. ברוך דיין אמת”.

אסור לפספס
נגןהצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
הצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
נגןמי ביקש תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
מי רצה תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
נגןהכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
הכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
נגןהכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
הכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
/* LAST / NEXT ROUNDs */