יום שישי, 20.09.2024 שעה 00:57

"היחידה נגד האלימות הייתה מונעת את אירוע טרנר"

ביוזמתו של ח"כ נאור שירי וחברי כנסת נוספים מהאופוזיציה, נערך דיון בוועדה לביטחון לאומי על אלימות השוטרים והאוהדים במגרשים. כל הציטוטים כאן

|
יחידת הפרשים מחוץ להיכל (שחר גרוס)
יחידת הפרשים מחוץ להיכל (שחר גרוס)

האלימות בספורט נמצאת בשיאה בשנים האחרונות, דבר מדאיג במיוחד. נושא שעלה היום (רביעי) על סדר היום בוועדה לביטחון לאומי כנסת ביוזמתו של ח”כ נאור שירי ממפלגת יש עתיד וחברי כנסת נוספים מהאופוזיציה הוא נושא האלימות המשטרתית כנגד אוהדי הספורט.

ח”כ נאור שירי אמר: “כשאיתמר בן גביר התמנה היה המון שיח על זה שהמשטרה גמורה. בכנות, לא חשבתי ככה. הייתי בטוח שהמשטרה גוף חזק, זה החוק. נכון שהשר יכול להכתיב מדיניות אבל בסוף המשטרה זה החוק. אני מסתובב במקומות שיש הבדלים בכוחות האכיפה, במקומות שאתה רואה. אנחנו חיים במדינה שבה השר שאמון על המשטרה נוסע בלי חגורת בטיחות והנהג שלו נוסע באדום. יש שינוי בהתנהלות של המשטרה. שוטר על דעת עצמו לא יכול לקחת החלטה על חולצה שאדם לובש ולהגיד לו אתה לא נכנס למשחק כדורגל. אוהד הוצא ממשחק באשדוד כי לבש חולצה של ‘פאק בן גביר’ ועוד אוהד הוצא כי קילל את בן גביר. זה לא יכול לקרות”. 

ח”כ סימון דוידסון הוסיף: “אני נורא מפחד. אני מאוד אוהב ספורט וחושב שזו הדרך הטובה ביותר לשנות את החברה הישראלית. זה הדיון השמיני בשנתיים וחצי האחרונות שאני וחבריי מקיימים בנושא האלימות במגרשים. בסוף הצלחנו להעביר לחוק האלימות בספורט שעבר בכנסת וצריך ליישם אותו. בלי האוהדים אין ספורט, אי אפשר ללכת עם הראש בקיר ולהגיד שהאוהדים אשמים. צריך לעשות הסברה ועבודה משותפת”.

“יש את משרד האוצר, הספורט והביטחון הלאומי. עומד חוב של 27 מיליון ש”ח של הספורט לביטחון הלאומי על החוק שעבר. יש דיון שהסתיים לפני שנה בין שלושה שרים שההחלטה הייתה להקים חזרה את היחידה לאלימות בספורט. יש 11 תקנים שעוסקים באלימות בספורט. ההחלטה הייתה להקים מחדש את היחידה (10 מיליון ש”ח). אם היחידה הייתה פעילה כמו שצריך האירוע של ב”ש וסכנין לא היה קורה. האלימות שהייתה בשנה שעברה בין קהלים לא הייתה מתרחשת כי היו קציני מודיעין שהיו יודעים מראש והיו מטפלים”.

ח"כ סימון דוידסון (ראובן שוורץ)ח"כ סימון דוידסון (ראובן שוורץ)

“היום אנחנו נמצאים ללא יחידה למניעת אלימות במגרשים ומדובר בסוף על כסף, כי גם השר בן גביר כתב שהוא מאשר את הקמת היחידה. לא קרה כלום בשנה האחרונה כי עדיין עומד החוב בין המשרדים, ובסוף הילדים והמשפחות שלנו סובלים. אימהות לא רוצות לשלוח את הילדים למגרשים כי זה מפחיד ואנחנו הורסים את הספורט בישראל בידיים שלנו. יש תוכנית שלמה איך הופכים את הדבר הזה לדבר ללא אלימות, עשו את זה כבר בחו”ל ואנחנו יכולים לעשות את זה גם פה. אבל כדי לעשות זאת צריכים את היחידה הזו, צריכים 33 תקנים, שראש היחידה יהיה סגן ניצב כי זה בחוק של המשטרה, לא אני המצאתי את זה”.

“את כל הדברים הללו צריך ליישם אחרי שהשרים אישרו אותם. אני קורא לשר הספורט, שבאמת עושה עבודה נהדרת, לסיים את הסאגה הזו. להעביר את הכסף למשרד לביטחון לאומי כפי שהם סגרו ביניהם. ברגע שזה יקרה תקום היחידה ויהיה אפשר לעבוד עם האוהדים ולא נגדם. היום אי אפשר לעשות את זה, אתה הולך למגרש כדורגל ומרגיש במלחמה. ההרוג הראשון במגרשי הספורט הוא כבר כתוב על הקיר בכל הצבעים ואנחנו נבכה על זה ביום שזה יקרה כי לא עשינו מספיק, הגיע הזמן להתעורר”.

חבר הכנסת סימון דוידסון (אלעד גוטמן)חבר הכנסת סימון דוידסון (אלעד גוטמן)

נירון פרץ, אוהד הפועל ת”א, אמר: “רוצה להבין אם זה נוהל במשטרה שמוציאים אוהד בגלל חולצה של ‘פאק בן גביר’. ביציע ממול, יציע אוהדי בית”ר, שאנחנו יודעים שבן גביר הוא אוהד בית”ר, התנופף שם דגל של תנועת ‘כך’ שיצאה מהחוק, למה שום דבר לא נעשה עם זה? בסדרת גמר הכדורסל, הגענו להיכל מנורה מבטחים אחרי שבשני המשחקים הקודמים נדלקו אבוקות ביציע. המשטרה החליטה לאסור הכנסה של ציוד עידוד. הביאו מגנומטרים ועשו בידוק קפדני בכניסה וזה לא מנע את ההכנסה של האבוקות. ישבנו בחוץ והמשטרה נכנסה בנו עם סוסים ופרשים ופירקו אותנו במכות”.

“סגירת היכל קבוצת שלמה אחרי שני אירועי אלימות שלקחו בהם חלק מספר פעוט של אוהדים בהוראה ישירה של השר בן גביר. רק בשבת האחרונה ראינו אירוע אלימות בטרנר, מישהו דיבר על סגירת האצטדיון? חיים בובליל אמר לאוהד ששר קללות על המשטרה ‘אני אבוא אליך היום בבית, אעיר אותך ואתה תראה אותי, תזכור את הפנים, אתה תראה אותי היום בלילה’, זה המפקד של השוטרים שאמור להגן עליי כשאני בא למשחק כדורסל. למה זה קורה כמעט רק לאוהדי הפועל תל אביב? למרות מגנומטרים ובדיקות קפדניות וביטול ציוד עידוד, בסוף המשטרה לא עושה את העבודה שלה. עדיין נכנסות האבוקות, מישהו משלם על זה בתפקיד שלו במשטרה?”

אוהדי הפועל תל אביב מדליקים אבוקות (אופיר מגדל)אוהדי הפועל תל אביב מדליקים אבוקות (אופיר מגדל)

אלון טל, אוהד הפועל ת”א, אמר: “כשהיה את המקרה עם האלימות בהיכל קבוצת שלמה בן גביר ישר רצה לסגור את האולם, אבל אחרי מה שהיה עכשיו בטרנר, לא שמעתי את בן גביר מדבר, אלא רק מגנה את אוהדי סכנין. בכדורסל, במשחק מספר 3, ישבנו על כיכר שהיא חסומה לתנועה גם ככה ושרנו כי לא נכנסנו למגרש. למישהו במשטרה זה הפריע והם הוציאו עלינו האוהדים את העצבים. זה יצר נקמנות, אגו. לאחר שבסוף החליטו כן להכניס תוף אחד, באמצע הרבע הראשון היה דוחק בכניסה והמשטרה החליטה לשרוף כרטיסים, קיבלתי 3 אגרופים לפנים משוטרים ונפלתי על הרצפה כשהייתי בתור לכניסה. חברים שלי באו והרימו אותי, לקחו אותי לקיוסק והביאו לי מים. הדברים האלה קורים בכל משחק. כשיש אירוע עם הפועל ת”א, בן גביר הראשון לדבר. בשנה שעברה כשאוהדי בית”ר הרביצו מחוץ לטדי לאוהד הפועל לא דיברו על זה. הסיבה הזו היא בן גביר, קל לו לדבר כשמדובר באוהדי הפועל ת”א”.

מיכאל אלן גורביץ, אוהד הפועל ת”א, הוסיף: “אני ואחי הגענו לדרבי, ליציע אוהדי מכבי ת”א עם חולצה ניטרלית. שוטרים סמויים החלו למשוך אנשים החוצה מתוך היציע. באנו לצאת מהאצטדיון לגמרי, קפצו עלינו חמישה סמויים, ריתקו אותנו, לקחו לנו את הטלפונים מהידיים כדי שלא נוכל לתעד, בעטו בנו. השוטרים סירבו להזדהות. אח שלי בכה וחווה התקף חרדה, הוציאו אותנו מהמגרש. הגשנו תלונה למח”ש ולא עשו עם זה כלום. זה לא הגיוני שבכל פעם שאח שלי הולך למשחק כדורסל והוא רואה שוטר אז הוא עובר את המדרכה לצד השני”.

אוהדי הפועל תל אביב (חגי מיכאלי)אוהדי הפועל תל אביב (חגי מיכאלי)

העיתונאי גבריאל היידו אמר: “אני עובד בערוץ הספורט מ-2007, סיקרתי אלפי משחקים, תחושה כזו של אלימות לא זוכר שראיתי. התחושה ששוטרים מגיעים לגנוב את ההצגה, כאילו סימנו את אוהדי הפועל ת”א ורוצים להראות להם מי ‘בעל הבית’. לראות איך תת ניצב בישראל מדבר לנער זה מטריד. האווירה הייתה שמחה ונעימה מחוץ לאולם הכדורסל, האוהדים לא באו לעשות צרות והשוטרים מסמנים אותם מראש ורוצים ‘להראות להם’. שוטרים התנפלו על אוהדים ללא סיבה. שוטר איים עליי כי אמרתי לו שזה לא נראה טוב שמצלמים אותו והוא מאיים על אוהדים. המשטרה מנצלת את זה שיש לאוהדי הפועל תדמית לא טובה. שוטר לא חייב להגיב לכל מילה שאומרים לו, כפי שאני לא מגיב בכל פעם שמקללים אותי. יש תחושה שהמשטרה קצת איבדה את הכיוון”.

רפ”ק איציק עמיר, ראש מדור מניעת אלימות בספורט, אמר: “כרגע יש שיח בין המשרדים לגבי ההסדר התקציבי ואני מקווה שזה יסתדר ונוכל לממש את הנושא שבו התחלנו לטפל. הצלחנו לתקן את החוק ולהתחיל עם הקנסות המנהליים בספורט, אני חושב שזה יהיה שובר שוויון בכל התהליך. הגדלנו את גודל ההרחקות לאוהדים וזה משמעותי. באירוע של ב”ש – סכנין האוהדים הורחקו ע”י בית המשפט ל-180 יום. בעניין הפירוטכניקה אנחנו עובדים על פירוטכניקה קרה, שתהיה אפשרות למפעיל זיקוקים מוסמך להפעיל את זה עם אישור. יש כרטיס אוהד חכם, דבר שקורה בעולם, ומה שמגביל אותנו כרגע זה חוק הפרטיות בעניין של זיהוי פנים, זה משהו שעדיין בתהליך. חשוב שנמשיך בתהליך”.

ניידת משטרה (שחר גרוס)ניידת משטרה (שחר גרוס)

נציג ממחוז תל אביב במשטרה אמר: “לפני כל משחק אנחנו מתעסקים בסיכול ומניעת קטטות המוניות של ארגוני האוהדים הקיצוניים, שקובעים בצורה מחתרתית ברשתות החברתיות ומשתמשים בחפצים מסוכנים. אם אנחנו לא שם עם עשרות ומאות עצורים אנחנו פוגשים אירועים מצערים של פצועים והרוגים. מובילי חוג האוהדים מבריחים דרך אירופה מזוודות עם מאות פרטי פירוטכניקה מסוכנים דרך המטוסים, מסכנים את כל הנוסעים במטוסים רק כדי להביא את זה לארץ. רק השנה סיכלנו הברחות כאלה של אלפי אבוקות. מדובר בנפצים שמסוגלים להפיל מטוס. קיים מנהג קבוע של תהלוכות אלימות לפני כל משחק, המלוות בסגירות כבישים, כניסה לתוך צירי התנועה, תקיפות אקראיות מהקהל היריב, שימוש בפירוטכניקה בשכונות מגורים. שירים כמו ‘בא לי לזרוק שוטר לפסי רכבת’. קריאות ‘נאצים’. עצרנו השנה עשרות אוהדים שמבריחים בחלקים אינטימיים בגוף אמצעי פירוטכניקה צבאיים”.

“השנה תפסנו חבר הנהלה של הפועל ת”א, צלם שהבריח 26 רימוני עשן לתוך שער 5 בבלומפילד. בגלל זה אנחנו עושים בדיקות כל כך קפדניות, כי לצערי גם עובדי המזנונים ועוד אנשים מתוך הקבוצות ובכלל פועלים לסכן חיי אדם. אוהדים קונים כרטיסים ליציע היריב וקופצים קפיצות מסוכנות מגבהים מטורפים ליציע אחר ומובילים את היציע לצפיפות. הם משתמשים באלכוהול וסמים, משתמשים ברעלות פנים, עושים ונדליזם במגרשים ופורצים לדשא. אנחנו מסתכלים רק על ההיבט המקצועי, לא אוהדים של אף קבוצה. התפקיד שלנו הוא שהאוהדים יכנסו ויצאו בשלום לכל מגרש. כוחות יס”מ השבוע נכנסו לדשא ויצרו חציצה בין שתי מחנות האוהדים, וזה דברים שקרו לא פעם ולא פעמיים. בכל העונה האחרונה לא נכנסו כוחות שיטור ליציעי 4-5, אנחנו לא מתעסקים באוהדים שבתוך היציעים אלא אם כן מנהל האירוע באצטדיון אומר שהוא לא יכול להתמודד עם האלימות ומבקש מאיתנו להיכנס”.

הפרשים בין אוהדי הפועל תל אביב (שחר גרוס)הפרשים בין אוהדי הפועל תל אביב (שחר גרוס)

“מה שצריך לעשות זה כך: שיפור מערך המצלמות הוא עניין משמעותי, למנוע אפשרות כניסה למגרשים עם סוג של דברים שמטשטשים את זהות האדם. לקדם את כל הנושא של זיהוי עם תעודת זהות לכל מנוי, לנסות לשפר את החפ”קים שלנו. לשים עין על ציוד העידוד, להציב מגנומטרים בכל משחק. הספורט שייך לאוהדים, אבל לא לאוהדים הקיצוניים. אם המדינה תצליח לבסס התמחות לפרקליטי ספורט ושופטי ספורט המצב יהיה טוב יותר. במשחק האחרון של הפועל ת”א מול ראשל”צ היו 26 רימוני עשן ואבוקות. בנוסף, אוהד שהפר את ההרחקה הגיע למגרש והצית כיסאות, אבל לצערי בית המשפט שחרר אותו. אנחנו מנהלים מאות משחקי ספורט שעוברים בקלות, אבל בכל מקום שארגוני האוהדים הקיצוניים מחליטים להשתולל, אין לנו ברירה אלא להיכנס לתוך התווך המכוער הזה”.

נציג ממרחב איילון במשטרה אמר: “אם זה ימשיך בצורה הזו, אנחנו צריכים להגיע מוגנים וחזקים. אנחנו צריכים חוק חזק שיאפשר התמודדות עם האלימות הזו, וזה לא כל האוהדים. התפקיד שלנו להגיע חמושים ומסודרים כדי שיהיה סדר ציבורי וכדי שאנשים יחזרו בשלום הביתה”.

אסור לפספס
נגןהצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
הצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
נגןמי ביקש תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
מי רצה תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
נגןהכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
הכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
נגןהכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
הכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
/* LAST / NEXT ROUNDs */