כנראה שזה קרה לכם אינספור פעמים: אתם הולכים להיכנס למכונית שלכם שהשארתם בחוץ באמצע גל חום, ואתם מגלים שהטמפרטורה בפנים היא הרבה יותר מ-45 מעלות – מה גם שהמושב והגה בוערים כאילו היו בתנור.
בתגובה אתם מורידים במהרה את החלונות, מרחיקים מעט את הגב ממשענת המושב כדי לא לשרוף את עצמכם, ומקווים שהמיזוג או בקרת האקלים יתנו לכם תחושת הקלה מיידית. אבל לא, לא הכל מהיר כפח שהייתם רוצה.
כעת מסתבר שישנן מספר דרכים להימנע ממצב זה (אחת מהן תפתיע אתכן, השאר פחות), ואם תפעילו מספר דרכים בו-זמנית, ייתכן שלא תסבלו מייסורים בכל פעם שתיכנסו לרכב שלכם בחודשי הקיץ.
הכירו את אזורי הצל ותזמונו
אחת העצות הטובות ביותר באשר לטמפרטורת הרכב בקיץ היא לקחת בחשבון את נתיב השמש בעת החניה. אז נכון, אם אתם נמצאים בעיר הגדולה אתם תחנו פשוט איפה שיש חניה, אבל אם מדובר במקום שאתם מגיעים אליו באופן קבוע, נסו למצוא חניה שנמצאת רוב הזמן באזור מוצל.
מה שעוד יכול לעזור זה להשאיר את החלונות למטה כחמישה סנטימטרים מהקצה העליון, אך כמובן שלא נמליץ לעשות זאת באזורים “בעייתיים, אלא בחניות סגורות או ביישובים/שכונות בהם תוכלו לעשות זאת בבטחה.
השתמשו בסכי שמש בשמשה
שימו לב למחקר שנערך בשנת 2022 על הפרשי הטמפרטורות בין שתי מכוניות דומות שחונות בשמש באותו יום במשך 60 דקות. הבדיקה בוצעה ביום בו הטמפרטורה עמדה על 25 מעלות בלבד והראתה כי המכונית ללא סכי השמש הגיעה לטמפרטורות פנימיות של עד 43 מעלות, כאשר הטמפרטורות על הפלסטיקים של לוח המחוונים הגיעו עד ל-77 מעלות.
לעומת זאת, המכונית עם סכי השמש רשמה טמפרטורת פנים של 32 מעלות לאחר אותה שעה בשמש, כאשר הטמפרטורות באזור העליון של לוח המחוונים נותרה על 38 מעלות. אם ההבדלים הללו היו ניכרים ב-25 מעלות באוויר, תארו לעצמכם מה יקרה כשמדובר על יותר מ-40 מעלות צלזיוס בחוץ…
מכיוון שסכי השמש השונים עוזרים מאוד, אך לא מונעים מהחום להמשיך להיות גבוה מאוד, הפתרון הנחוץ הוא להוציא את האוויר החם שנשאר בפנים. פתיחת כל הדלתות לכמה שניות אמנם תעזור להחליף את האוויר הפנימי באוויר פחות חם, אך היא לא תהווה פיתרון מיידי, בטח לא בטווח של פחות מדקה.
הטריק שחיכיתם לו…
אז לפני כמה שנים הבין פרופסור יפני שמה שהוא כינה 'טריק האוורור' היה הרבה יותר יעיל. מדובר בפועל בהורדת החלונות האחוריים עד הסוף, השארת החלונות הקדמיים סגורים, ובפתיחה וסגירה נמרצת של דלת הנהג חמש פעמים (כאילו השתמשתם בה כדי לאוורר את המכונית שלכם במרץ).
מה שקורה הוא שנוצר “אפקט שאיבה”, כך שהאוויר החם נפלט בכל פעם שאתם פותחים במהירות את הדלת שלכם, בעוד האוויר שנכנס דרך החלונות האחוריים תופס את מקומו. הטריק הזה מאפשר להוריד את טמפרטורת הרכב בכ-10 מעלות ב-20 השניות לערך – שזה לא פחות ממדהים.
הכותב שי לב שימש בעבר כעורך הראשי של אתר ONE ובימים אלו עורך את מדור האזור המוטורי באתר.
רוצים לדעת ראשונים על כל כתבה במדור האזור המוטורי? היכנסו לתפריט באפליקציית ONE בסמארטפון, בחרו “התראות” וסמנו את האזור המוטורי. נתראה בכתבה הבאה!