יום שישי, 20.09.2024 שעה 00:30

יביא מדליה? הדרך של אסף יסעור לזהב אולימפי

אלוף העולם בטאקוונדו יתמודד לראשונה במשחקים הפראלימפיים. היריבים שמחכים לו, החוקים, הסיכויים ואפילו: מי התכונן אליו עם תמונות של ארדואן?

|
אסף יסעור עם מדליית הזהב (מערכת ONE)
אסף יסעור עם מדליית הזהב (מערכת ONE)

מחר (חמישי) יגיע היום הגדול של אסף יסעור. הילד שריגש מדינה שלמה לפני כעשור אחרי ששתי ידיו נקטעו בתאונה בה התחשמל, ואשר מאז הקדיש את חייו לטאקוונדו, ינסה להגשים את חלומו ולרגש שוב את מדינת ישראל. יסעור בן ה-22 יתמודד במשחקים הפראלימפיים בפאריס במטרה לזכות במדליית זהב. הוא נחשב לפייבוריט בקטגוריית משקל עד 58 ק"ג (דרגת קושי K44) אחרי שלפני שנה זכה בפעם השנייה באליפות העולם (הראשונה הייתה ב-2021) ולאחר מכן באליפות אירופה שהתקיימה במאי האחרון בבלגרד. 

יסעור לא רק זכה בתארים החשובים ביותר בשנים האחרונות, הוא נחשב למועמד לזהב גם בגלל שזכה בתארי הגראנד פרי האחרונים וכמעט ולא הפסיד בשנה האחרונה. בדרגת הקושי K44 רשאי להתחרות כל מי שאיבד שתי ידיים, יד אחת, או את אחת הבהונות בצורה שמקשה עליו להרים את העקבים.

ההופעה בפאריס תהיה הראשונה של יסעור במשחקים הפראלימפיים. לטוקיו 2020 הוא לא הצליח להעפיל בעקבות הפסד בקרב המכריע בתחרות המיון לאימאמדין חלילוב מאזרבייג'ן, אבל הפעם הבטיח אוטומטית את מקומו בפאריס בזכות זכייתו באליפות העולם לפני שנה. אחרי שהטאקוונדו נכנס למשחקים הפראלימפיים לראשונה בטוקיו 2021, הקטגוריות שונו לעומת הפעם הקודמת, אז המשקל הנמוך ביותר לגברים היה עד 61 ק"ג וכעת יהיה עד 58 ק"ג, הקטגוריה בה מתחרה יסעור.

אסף יסעור (לילך וייס רוזנברג)אסף יסעור (לילך וייס רוזנברג)

הטאקוונדו הפך לספורט המגע השני במשחקים הפראלימפיים, 33 שנה אחרי שתחרויות הג'ודו נכנסו למסגרת זו בסיאול 88. הענף עצמו חדש יחסית בספורט הנכים והחלו להתחרות בו לראשונה ב-2005. כעבור ארבע שנים נערכה אליפות העולם הראשונה. החוקה בטאקוונדו הפראלימפי שונה מזו של הטאקוונדו הרגיל. במקום קרב של הטוב משלושה סיבובים בני שתי דקות (מתחרה שמנצח בשני סיבובים מוכרז כמנצח) מתקיים סיבוב אחד הנמשך חמש דקות.

השוני המהותי העיקרי הוא האיסור על בעיטות לראש. מתחרה שעובר על האיסור ובועט לראשו של יריבו לא רק שאינו זוכה בנקודות (שלוש בבעיטה רגילה וחמש בבעיטה בסיבוב בטאקוונדו הרגיל), אלא גם נענש (גאם-ג'ום), דבר שמזכה את יריבו בנקודה. למתחרים מותר לבעוט רק למגן הגוף של היריב, כאשר בעיטה רגילה מזכה בשתי נקודות, בעיטה בחצי סיבוב כמו בעיטת סוס ("טי צ'אגי", בעיטה שמבצעים בסיבוב לאחור כאשר הרגל נעה לאחור בקו ישר) מזכה בשלוש נקודות ובעיטה בסיבוב מלא (טורנדו) מזכה בארבע נקודות.

בניגוד לטאקוונדו הרגיל, המתחרים בעלי יד אחת בריאה אינם יכולים לצבור נקודות באמצעות אגרופים למגן הגוף של היריב. כל האיסורים בטאקוונדו הרגיל חלים גם בטאקוונדו הפראלימפי כמו בעיטות מתחת לחגורה, אחיזה, דחיפה שאינה מלווה בבעיטה מיידית ויציאה משטח הזירה. ניתן להשיג ניצחון בשלוש דרכים: השגת יתרון בן 30 נקודות, יתרון בנקודות בתום חמש דקות של קרב או היריב צובר 10 גאם-ג'ומים (עונשים) ונפסל בשל כך. 

אסף יסעור (ההתאחדות הישראלית לטאקוונדו)אסף יסעור (ההתאחדות הישראלית לטאקוונדו)

אם נוצר שוויון בתום חמש דקות של קרב המנצח נקבע בסיבוב זהב בו הוא מצליח להיות הראשון שצובר שתי נקודות. אם השוויון נותר גם בתום סיבוב הזהב הנמשך דקה ייקבע המנצח בהחלטת שופטים על פי אותם הקריטריונים בטאקוונדו הרגיל (מספר הנקודות שהושגו בבעיטות).

היריב העיקרי: הטורקי עלי אוזקאן

יריבו הגדול ביותר של יסעור במאבק על מדליית הזהב צפוי להיות הטורקי עלי צ'אן אוזקאן בן ה-23, האיש מולו התמודד הישראלי במרבית הגמרים של התחרויות הגדולות בשנים האחרונות, כולל בגמר אליפות אירופה האחרונה. אוזקאן, שזכה ארבע פעמים באליפות אירופה, הפסיד ליסעור בגמר אליפות העולם ב-2021, גבר עליו בגמר המשחקים האירופים ברוטרדם ב-2023 והודח במפתיע בחצי גמר אליפות העולם האחרונה במקסיקו על ידי הטייוואני שיאאו שיאנג.

הטורקי, שהחל להתאמן בטאקוונדו במקרה בגיל 9 (המורה שלו בבית הספר המליץ לו לשחק כדורגל) וטען כל השנים שהעיסוק בענף עזר לו להתגבר על נכותו ועל קשיים בהם נתקל, התאמן לקראת המשחקים הפראלימפיים באולם שעל קירותיו נתלו תמונות של השליט רג'פ טאיפ ארדואן. אוזקאן הצהיר לקראת התחרות: "אני רוצה להביא גאווה ולזכות במדליית הזהב בפאריס וגם ב-2028, 2032 ו-2036. חשוב מאוד שאנשים יעשו ספורט, כי כל עוד הם עושים את זה הם לא מאבדים את ההנאה שלהם בחיים ולא שוכחים שהם יכולים לשמש דוגמא עבור אחרים".

הציפיה במשלחת הישראלית היא שיסעור ינצח את אוזקאן גם הפעם, מכיוון שהוא גילה עליונות מוחלטת בקרב האחרון ביניהם בגמר אליפות אירופה וניצח בצורה משכנעת 20:37 בניגוד לקרבות הצמודים שהיו ביניהם בעבר.

אסף יסעור (איגוד הטאקוונדו הבינ״ל)אסף יסעור (איגוד הטאקוונדו הבינ״ל)

התאונה שלא חיסלה את הקריירה לסגן של יסעור

הטייוואני שיאאו שיאנג בן ה-25, אלוף אסיה (רשם באוקטובר הישג היסטורי עבור ארצו) שהפסיד ליסעור בגמר אליפות העולם, מועמד גם הפעם למדליה וכעת מקווה לנצח את הישראלי ולזכות בזהב. הוא התאמן בטאקוונדו לפני שאיבד את ידו בתאונת דרכים בדיוק כאשר עמד להשתתף במבחני הכניסה לנבחרת טייוואן בזמן לימודיו באוניברסיטה. 

"אתה לא נולד אמיץ, אלא בוחר לחיות בלי פחד", אמר שיאנג (מדורג רביעי בעולם) בראיון לאתר הטייוואני 'ואמוס ספורטס' לקראת המשחקים הפראלימפיים וסיפר כיצד התאונה לא רק שלא חיסלה את החלום שלו, אלא שבעקבותיה הוא דווקא הגשים אותו כשהפך לספורטאי בינלאומי. "אחרי התאונה חשבתי שגמרתי עם הספורט ברמה הבינלאומית, אבל מצאתי מטרה חדשה בחיים בעידודם של המאמנת וו יין-ני (זכתה במדליית כסף בטאקוונדו במשחקי אסיה ב-2006), החברה שלי והמשפחה שלי", סיפר שיאנג, שהפסיק להתאמן משך שנתיים בהן עבד כמאמן. "נכון שהתנאים הפיזיים שלי שונים כעת מאשר בעבר אבל התשוקה לנצח, המאמץ וההרגשה המתוקה בהישגים הם אותו הדבר". 

שיאנג זכה בשתי מדליות זהב ואחת מארד בתחרויות הראשונות שלו כספורטאי פראלימפי באוסטרליה. "זה גרם לי להרגיש שזה יכול ללכת ושאני מסוגל לעשות את זה". מאחר ששיאנג החל להתחרות בטאקוונדו הפראלימפי רק מספר חודשים לפני אליפות העולם האחרונה, הוא נתקל בקשיים בגלל שהיה צריך להפחית ממשקלו, להתגבר על חולשה בידיו ונאלץ גם להשתתף בשתי תחרויות בחודש כדי לצבור נקודות. זו הייתה הסיבה לכך שהוא הגיע לאותה אליפות עולם במקסיקו כאלמוני לחלוטין. 

אסף יסעור (ההתאחדות הישראלית לטאקוונדו)אסף יסעור (ההתאחדות הישראלית לטאקוונדו)

"זה היה אתגר גדול עבור הגוף שלו, אבל הוא עמד בזה", סיפרה המאמנת שלו וו יין-ני. "לפני כן שיאאו לא היה ספורטאי בינלאומי ולפתע הרגיש שהוא יכול לעשות את זה. כעת ברור מהן המטרות שלו ומדליית הזהב במשחקי אסיה רק הגבירה את הביטחון שלו". לקראת התחרות הקרובה קיים שיאנג אימונים בשיטות מיוחדות וציין שהוא מרגיש שהכושר הגופני שלו השתפר. בעיתון הטייוואני ציינו: "אחד המתחרים הגדולים שלו יהיה המדורג ראשון בעולם, הישראלי אסף יסעור. למרות ששיאנג הפסיד לו הוא למד טוב יותר את ההתקפות שלו בזכות השתתפותו בקרב אמיתי נגדו ושוחח עם המאמנת שלו על הדרכים להתגבר עליו".

מועמד נוסף הוא המדורג שלישי בעולם, סביר זיינלוב מאזרבייג'ן שזכה בארד באליפויות אירופה שהתקיימו ב-2022 ו-2023 ובאליפות העולם ב-2021. השנה הוא התחרה גם באליפות אסיה הפתוחה, הגיע לגמר והפסיד בו לשיאנג. מלבד ארבעת הבכירים הבטיחו אוטומטית את השתתפותם גם המדורגים 5 ו-6 בדירוג העולמי. היפני מיטסויה טנאקה, שהתחרה בטוקיו 2021 בקטגוריה עד 61 ק"ג והודח ברבע הגמר, הוא סגן אלוף אסיה אחרי שהפסיד בגמר לשיאנג באוקטובר 2023.

המתחרה הנצחי: הצרפתי בופה קונג

המדורג שישי בעולם, הצרפתי בופה קונג, אולי לא נחשב למועמד הבכיר לזכייה, אבל הוא אחד הספורטאים המזוהים ביותר עם הענף. המתחרה המבוגר בתחרות (בן 43) זכה באליפות העולם הראשונה שהתקיימה בטאקוונדו הפראלימפי ב-2009 והפסיד בקרב על מדליית הארד בטוקיו 2021 (לרוסי דניל סידורוב בקטגוריה עד 61 ק"ג). קשה לדמיין תחרות טאקוונדו פראלימפי ללא קונג הנצחי שזכה בעבר ארבע פעמים במדליית זהב באליפות העולם (2009, 2010, 2015 ו-2019), פעמיים במדליית כסף (2013 ו-2017) ופעמיים בארד (2012 ו-2014).

אסף יסעור (אמאדין לוריאול, ההתאחדות הישראלית לטאקוונדו)אסף יסעור (אמאדין לוריאול, ההתאחדות הישראלית לטאקוונדו)

באליפויות אירופה זכה קונג (יליד וייטנאם שהגיע לצרפת בגיל 3) פעמיים במדליית הזהב (2017 ו-2018), פעמיים במדליית כסף (2016 ו-2019) ופעם אחת בארד (2021). הוא מופיע בקביעות בתחרויות החשובות ועוסק באומנויות לחימה מאז איבד את ידיו בתאונה בגיל 18, כאשר פצצה מתוצרת בית התפוצצה כשהחזיק בה. על מנת להתגבר על הקשיים לאחר שהפך לנכה החליט קונג לעסוק באומנויות לחימה, תחילה באיגרוף ואחר כך בטאקוונדו. שנת 2018 הייתה שנת השיא שלו כאשר הוא לא הפסיד בה בשום קרב וזכה בשישה תארים בינלאומיים.

יסעור גבר על קונג במפגש האחרון ביניהם בגמר הגראנד פרי של מנצ'סטר בדצמבר 2023 וגם בחצי גמר הגראנד פרי של סופיה ב-2022 (לפני שהפסיד לאוזקאן בגמר). חמשת המשתתפים האחרים בקטגוריה העפילו מתחרויות המיון היבשתיות. מדליסט הארד בשתי אליפויות אירופה האחרונות, הספרדי יואל מרטין ויאלובוס (9 בעולם), העפיל מיבשת אירופה אחרי שסיים ראשון בתחרות המיון שנערכה בסופיה בזכות ניצחון בגמר על הרוסי אסקאט אחמטוב.

שלוש פעמים הובס ויאלובוס על ידי יסעור. ב-2022 הוא הפסיד לישראלי 24:2 ברבע גמר אליפות אירופה שהתקיימה במנצ'סטר, כעבור שנה הפסיד לו 26:7 בחצי גמר משחקי אירופה ברוטרדם וגם במפגש האחרון ביניהם בחצי גמר אליפות אירופה בבלגרד ניצח יסעור 4:28. מהאזור האפריקני העפיל המדורג 35 בעולם אידה אומרו דג'בירו מניז'ר, סגן אלוף היבשת ב-2022. באליפות העולם באיסטנבול ב-2021 (בה זכה יסעור) הוא הודח ברבע הגמר והבטיח את מקומו בפאריס לאחר שניצח בתחרות המיון את לאסינה קויאטה ממאלי, איסמעיל עבד אל באסט ממצרים ובקרב המכריע בגמר את המרוקאי זכריה נזירי. האחרון הפסיד כזכור ליסעור בחצי גמר אליפות העולם ב-2023 במקסיקו.

את אסיה ייצג התאילנדי ת'אנווה קאנקאם (14 בעולם), שזכה פעמיים במדליית ארד באליפות היבשת (2019 ו-2023). באליפות אסיה שהתקיימה השנה הוא הודח בשמינית הגמר על ידי האיראני מוחמד טהא הסנספור והשיג את הכרטיס לפאריס לאחר שניצח בגמר תחרות המיון את המונגולי טיימירבייק קאולייט. לפני כן גבר בחצי הגמר על אברהים דנישי מאפגניסטן, שישתתף גם הוא אחרי שקיבל כרטיס חופשי למשחקים הפראלימפיים. 

עובד עם פרות בחווה ומוכר חלב כדי להתפרנס

ספורטאי נוסף שקיבל כרטיס חופשי למשחקים הפראלימפיים בפאריס הוא המפסיד השני בחצי גמר תחרות המיון באסיה, בהרט סינגה מהטה בן ה-27 מנפאל (דנישי ניצח בקרב על המקום השלישי בין שניהם). למרות שיש לו רק יד אחת עובד סינגה מהטה בעבודה חקלאית הדורשת מאמץ באחת החוות באזורים הכפריים בארצו על מנת לפרנס את אשתו ושני ילדיו.

אסף יסעור (צילום: התאחדות הטאקוונדו בישראל)אסף יסעור (צילום: התאחדות הטאקוונדו בישראל)

בכל יום מתעורר סינגה מהטה ב-06:30 בבוקר כדי לטפל בפרות והצהיר שאם יזכה במדליה בפאריס יקנה או ישכור בית חדש עבור משפחתו, עימם מתגוררת גם אימו. המשפחה מתקיימת בדוחק ועל מנת לשרוד מכרה אימו של סינגה מהטה את תכשיטיה. לדבריו, הוא מכר בקבוקי חלב על מנת לממן את הלימודים של ילדיו. לא רק השאיפה להתקיים בכבוד משפיעה על המוטיבציה העצומה של סינגה מהטה. המקרה שעיצב את אישיותו כספורטאי התרחש לפני שנים רבות, כאשר הוא למד בבית הספר. אחד המורים העליב אותו על רקע הנכות שלו, התלמידים האחרים צחקו ותחושת ההשפלה דחפה אותו לעסוק בספורט. "אמרתי לעצמי שיום אחד אעשה דבר גדול בשביל עצמי", סיפר לעיתון 'הימלאייה טיימס'.

מאוקיאניה העפיל סולומון ג'גירי מאיי סולומון, שהגיע ב-2023 לרבע גמר אליפות אוקיאניה במשקל עד 63 ק"ג. ג'גירי הפחית ממשקלו ועבר מהקטגוריה עד 63 ק"ג, בה הוא מדורג 33 בעולם. מאזור פאן אמריקה העפיל הארגנטינאי מיגל איסק גלאנו (33 בעולם), שניצח בקרב המכריע ברפובליקה הדומיניקנית את המקסיקני איוואן טורס פרס. לפני כן הוא ניצח ברבע הגמר את גרסון מחיה אלבארס מגווטמלה ובחצי הגמר את הברזילאי פבריסיו מרקש דה סוזה.

גם עדנאן מילאד ינסה להשיג מדליה

ספורטאי נוסף שייצג את ישראל בטאקוונדו במשחקים הפראלימפיים הוא עדנאן מילאד בן ה-23, אשר יתחרה בקטגוריית משקל עד 63 ק"ג (דרגת קושי K44) אחרי שהעפיל מתחרות המיון באירופה, בה ניצח את הגאורגי סנד מגרלשווילי בקרב המכריע. מילאד המדורג 11 בעולם מקווה לעלות על הפודיום אחרי שזכה גם במדליית ארד באליפות אירופה האחרונה שהתקיימה בבלגראד במאי. הוא בהחלט מסוגל לעשות זאת אם יהיה במיטבו כפי שהיה בתחרות המיון. 

אסף יסעור עם הצוות שלו (מערכת ONE)אסף יסעור עם הצוות שלו (מערכת ONE)

בקרב הראשון צפוי מילאד להתמודד נגד הדרום קוריאני לי דונג הו המדורג 13 בעולם (סדר הקרבות בקטגוריה ידוע למעשה לפי הדירוג ואמור להימסר רשמית לאחר שקילת הספורטאים). אם ינצח הוא יפגוש ברבע הגמר את המועמד לזהב והמדורג ראשון בעולם הטורקי מהמוט בוזטקה, מדליסט הארד מטוקיו 2021 (בקטגוריה עד 61 ק"ג) ובאליפות העולם ב-2019 והזוכה בכסף באליפויות העולם ב-2017 ו-2023. 

בוזטקה, שאיבד את זרועותיו שנתפסו בתוך ציר גלגלים של טרקטור כשהיה בן 11, זכה גם פעמיים במדליית זהב באליפויות אירופה ב-2019 ו-2021 ובכסף באליפות היבשת האחרונה שהתקיימה במאי בבלגרד. גם אם מילאד יפסיד לבוזטקה עדיין יישאר לו סיכוי לזכות במדליית ארד, מכיוון שכמו במשחקים האולימפיים כל מתחרה שמפסיד לספורטאי שמגיע לגמר מתמודד בבית הניחומים נגד המתחרים האחרים שהפסידו לאותו פינאליסט. המדורג שני בעולם בקטגוריה של מילאד הוא המונגולי גנבטין בולור-ארדנה בן ה-29, אלוף אירופה המכהן שגם זכה ארבע פעמים באליפות העולם (האחרונה ב-2019). 

שלישי מדורג אלוף העולם האיטלקי אנטונינו בוסולו, אשר ניצח את בוזטקה בגמר בספטמבר האחרון והפסיד לטורקי בקרב על מדליית הארד בטוקיו 2021. רביעי מדורג הברזילאי נתן טורקטו, הזוכה בזהב בטוקיו 2021 שהפסיד לבוסולו בחצי גמר אליפות העולם במקסיקו. חמישי מדורג האיראני סעיד סדגיאנפור (צפוי לא להתייצב במקרה שיהיה אמור להתחרות מול הישראלי) ושישי זוקהרידין טוקירוב מאוזבקיסטן.

המתחרים האחרים העפילו כמו מילאד מתחרויות המיון האזוריות. המרוקאי איוב אדואיח (25 בעולם) ניצח בקרבות שהתקיימו ביבשת אפריקה, קווין באקי מפפואה גיניאה החדשה הגיע מתחרות המיון באוקיאניה ומאזור פאן אמריקה העפיל חראלדו קסטרו אנקרנסיון מהרפובליקה הדומיניקנית.

קבלת פנים לנבחרת ההתעמלות
אסור לפספס
נגןהצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
הצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
נגןמי ביקש תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
מי רצה תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
נגןהכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
הכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
נגןהכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
הכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
/* LAST / NEXT ROUNDs */