יום שישי, 20.09.2024 שעה 05:48

הכירו את 27 הישראלים במשחקים הפראלימפיים

לאחר שהצליחה לחזור עם 9 מדליות מטוקיו, המשלחת הישראלית לבירת צרפת תנסה לשחזר את ההישג וזה הזמן להכיר את הסיפורים האישיים והפוטנציאל למדליות

|
עמי דדאון, טליה אילת ואסף יסעור (אסנת פליס דואר, לילך וויס-רוזנברג ואירן שפיר)
עמי דדאון, טליה אילת ואסף יסעור (אסנת פליס דואר, לילך וויס-רוזנברג ואירן שפיר)

ב-27.8 ייצאו לדרך המשחקים הפראלימפיים בפאריס, באותם המתקנים תחת אותה הוועדה המארגנת של המשחקים האולימפיים, ורגע לפני שילבשו את מדי נבחרת ישראל זה זמן טוב להכיר לכם את 27 הספורטאים הפראלימפיים שהשיגו את הקריטריון, ייצגו את ישראל וינסו להביא מדליות ולהניף את דגל ישראל בבירת צרפת. בטוקיו הצליחה המשלחת לחזור לארץ עם 9 מדליות, 8 בענף השחייה ועוד מדליה אחת בענף החתירה.

יוליה צ'רנוי (קליעה, בת 44)

אלופת העולם בקליעה לשנת 2023. יורה ברובה אוויר ורובה טוטו. אחת מהתקוות הגדולות למדליה בפאריס. נולדה עם שיתוק מוחין קל, מתאמנת בבית הלוחם בתל אביב תחת המאמן גיא סטריק.

זאת תהיה הפעם השלישית שצ׳רנוי מייצגת את ישראל במשחקים הפראלימפיים. בריו השתתפה בענף החתירה בסירה זוגית מעורבת יחד עם ראובן מגנאג׳י והם הגיעו אל המקום התשיעי. לאחר מכן עשתה הסבה לענף הקליעה ובטוקיו ייצגה את ישראל בקליעה. שנת 2022 הייתה שנת הפריצה שלה בענף כשבחודש נובמבר זכתה במדליית הארד באליפות העולם שנערכה באבו דאבי ובכך הייתה לספורטאית הראשונה שהבטיחה את מקומה בפאריס. בספטמבר האחרון היא זכתה בתואר אלופת העולם בלימה, פרו. 

יוליה צ'רנוי (קרן איזיקסון)יוליה צ'רנוי (קרן איזיקסון)

עמי דדאון (שחיין, בן 23)

שלוש מדליות היו בטוקיו לדדאון שהפך להיות סוג של סמל בספורט הפראלימפי כשהוא בן 20 בלבד. מאז הוא הספיק להוסיף אל ארון המדליות שלו עוד לא מעט כאלה מאליפויות אירופה ועולם, להתנדב ולהשתחרר מצה״ל ותוך כדי להמשיך בהכנות לפאריס.

דדאון נולד פג, עם שיתוק מוחין ונכות בארבעה גפיים, בגיל 6 החל להתאמן בבריכה באיל״ן בחיפה ויעקב ביננסון, המאמן הלאומי, החל לאמן אותו בשלב מאוחר יחסית כשאת הפריצה הגדולה שלו עשה בשנה שלפני טוקיו, שם ניפץ את שיא העולם ב-200 מטר חופשי וקבע שיא אולימפי ב-50 מטר חופשי. בשני המקצים זכה במדליית זהב, והוסיף מדליית כסף ב-150 מעורב אישי. אל המשחקים הנוכחיים הוא מגיע עם ציפיות ותקוות להשיג בין שלוש לארבע מדליות נוספות.

עמי דדאון (אסנת פליס דואר)עמי דדאון (אסנת פליס דואר)

מארק מליאר (שחיין, בן 24)

מליאר היה עוד אחד שהצליח לרשום הישגי שיא בטוקיו כשזכה בשלוש מדליות, שתי מדליות מזהב (ב-400 מטר חופשי ו-200 מטר מעורב אישי) ועוד אחת מארד ב-100 מטר גב. כשב-400 מטר חופשי וב-200 מטר מעורב אישי הוא ניפץ את שיא העולם. אחיו התאום של אריאל מליאר שגם הוא שחיין פראלימפי. באליפות אירופה האחרונה הוסיף מדליית זהב נוספת. 

זאת הייתה המדליה הראשונה של מליאר אחרי שסווג בדרגת נכות s8, עד טוקיו שחה מליאר בדרגת הנכות s7, אלא שלאחר מכן הוא סווג מחדש בדרגת נכות ׳קלה׳ יותר מה שאומר שאחרי שהיה לאחד מהשחיינים הבולטים בדרגת הנכות שלו, הוא שוחה עם שחיינים שדרגת הנכות שלהם שונה ממה שהיה רגיל. אלא שנראה שהוא הצליח להתרגל לכך וכאמור גם ממנו יש ציפייה לעמוד על הפודיום.

מארק מליאר (אסנת פליס דואר)מארק מליאר (אסנת פליס דואר)

אריאל מליאר (שחיין, בן 24)

אחיו התאום של מארק שוחה בדרגת נכות גבוהה יותר יחד עם עמי דדאון. הוא נולד עם שיתוק מוחין, סובל משיתוק ביד שמאל ובשתי רגליו. הצליח לפרוץ והשתפר מאוד מאז המשחקים הפראלימפיים בטוקיו כשבחודש אפריל האחרון זכה במדליית כסף באליפות אירופה במקצה ה-50 מטר חופשי. ינסה להפתיע ולעמוד על הפודיום גם בפאריס.

אריאל מליאר (קרן איזיקסון)אריאל מליאר (קרן איזיקסון)

ורוניקה גירנקו (שחיינית, בת 26) 

גירנקו עלתה לישראל בגיל שנתיים מסיביר. בגיל חמש נפצעה קשה בתאונת דרכים בסיביר אחרי שנסעה לבקר את סבתה. החלה את השיקום בישראל בבית לווינשטיין אחרי שנותרה משותקת בפלג גופה התחתון ובמקביל החלה במסגרת שחייה הידרותראפית באיל"ן חיפה שם הכירה את המאמן יעקב בנניסון.

השתתפה במשחקים הפראלימפיים בריו כבר בגיל 19, שם שחתה בדרגת הנכות S3 והשתתפה במשחה המוקדמות בשני מקצים: 100 מטר חופשי ו-50 מטר גב ולא הצליחה להעפיל אל הגמר. בטוקיו כבר השתתפה בארבעה מקצים: 150 מעורב, 100 חופשי ו-50 מטר גב וחזה. בשנת 2023 זכתה במדליית הארד באליפות העולם ובשנת 2024 זכתה במדליית הכסף באליפות אירופה.

רוניקה גירנקו (אסנת פליס דואר)רוניקה גירנקו (אסנת פליס דואר)

טליה אילת (חותרת קיאק, בת 25) 

אילת נפצעה בגיל 18 כאשר כלי דם התפוצץ בחוט השדרה והיא נשארה משותקת לכיסא הגלגלים. היא נחשבת לספורטאית צעירה כשהיא מתחרה רק ארבע שנים וזאת תהיה האולימפיאדה הראשונה שלה כשהיא תנסה להעפיל את מקצה הגמר. באליפות העולם האחרונה הצליחה לסיים במקום השישי ולעצור את השעון על 55:62 במקצה ה-200 מטר וזה מה שהעניק לה את הכרטיס למשחקים בפאריס.

טליה אילת (קרן אראל גיחון)טליה אילת (קרן אראל גיחון)

אירן שפיר (חותרת בקיאקים, בת 42)  

האחרונה שהשיגה את הכרטיס למשחקים. ביום יום שפיר היא רופאת משפחה. בשנת 2019 נפצעה קשה באימון אקרו יוגה ונשארה מרותקת לכיסא הגלגלים. במסגרת השיקום החלה באימוני ספורט בבית הלוחם ובמרכז דניאל ללימודי חתירה. בשנת 2022 הגיעה למקום הרביעי באליפות אירופה אחרי שסיימה את מקצה ה-200 מטרים בזמן של 1:20:88. 

אירן שפיר (קרן אראל גיחון)אירן שפיר (קרן אראל גיחון)

מורן סמואל (חתירה, בת 42)

ככל הנראה סמל פראלימפי במשחקים הפראלימפיים האחרונים שלה אחרי המשחקים בלונדון, ריו וטוקיו. בריו זכתה במדליית הארד ובטוקיו בכסף. החלום שלה היה שהילדים שלה והמשפחה יראו אותה זוכה במדליה במשחקים הפראלימפיים והיא תקווה לעשות את זה הפעם כשכל המשפחה תגיע לצפות בה. אחת מהספורטאיות הכי מעוררות השראה שיש לנו, זכתה ב-2023 במדליית כסף באליפות אירופה.

כשהיא לא מתאמנת בחתירה היא משחקים כדורסל כיסאות גלגלים בבית הלוחם בתל אביב. סמואל הייתה שחקנית כדורסל בליגת העל כשבשנת 2006 סבלה מהתפרצות של מום מולד בכלי דם בעמוד השדרה שהשאיר אותה משותקת בפלג גופה התחתון. כאמור, היא התחילה לשחק כדורסל בכיסאות גלגלים ואז הכירה את ענף החתירה והתאהבה בו. היא נשואה ללימור, מנהלת הפרויקטים בהתאחדות לספורט נכים ולשתיים שלושה ילדים ומעבר להיותה ספורטאית היא גם פיזיותרפיסטית לגיל הרך. 

מורן סמואל (דטלב סייב באדיבות מרכז דניאל לחתירה בתל אביב)מורן סמואל (דטלב סייב באדיבות מרכז דניאל לחתירה בתל אביב)

שמוליק דניאל (חתירה, בן 39)

נפצע במהלך שירותי הצבאי ביחידת אגוז בשנת 2005 בפעילות מבצעית בהר דב בגבול הצפוני. הוא נפצע בעמוד השדרה ורותק לכיסא הגלגלים. החל במהלך השיקום להתאמן בטניס כיסאות גלגלים ולאחר מכן עבר לענף החתירה בסירת יחיד. בשנת 2018 הגיע למקום ה-13 באליפות אירופה ותחרות לאחר מכן התקדם למקום השישי. השתתף במשחקים הפראלימפיים בטוקיו והגיע למקום השישי. 

שמוליק דניאל (דטלב סייב באדיבות מרכז דניאל לחתירה בתל אביב)שמוליק דניאל (דטלב סייב באדיבות מרכז דניאל לחתירה בתל אביב)

שחר מילפלדר וסאלח שאהין (חתירה בסירה זוגית, בת 26 ובן 41) 

המשחקים הפראלימפיים הראשונים של צמד החותרים. מילפלדר הייתה שחקנית כדורסל בעברה שחלתה ונאלצה לעבור הסרה של חלק מאגן שמאל עקב המחלה. היא התנדבה לשירות צבאי ושירתה כמדריכה וקצינה בחיל האוויר. באליפות העולם 2023 הגיעו למקום הראשון ובאליפות אירופה באותה השנה הגיעו אל המקום השישי. באליפות העולם 2024 הגיעו אל המקום הרביעי.

חברה לסירה, סאלח שאהין הוא ישראלי-דרוזי, שירת בצנחנים ולאחר מכן עבד כמאבטח ברשות שדות התעופה. בשנת 2005 נפצע בפיגוע במעבר קרני שעל גבול עזה כאשר מחבלים חדרו למקום והוא הסתער עליהם בגבורה, סאלח חיסל שלושה מחבלים, אבל תוך כדי המאבק חטף ארבעה כדורים ברגל שמאל ופונה לבית החולים בהכרה שם עבר ניתוח של כ-17 שעות כדי להציל לו את הרגל. במסגרת השיקום הוא חזר לאהבה שלו, הכדורסל, שיחק בקבוצת בית הלוחם ואז הכיר את החתירה. הוא התחיל עם חתירה בסירה קבוצתית אך לקח הפסקה מהספורט כדי לטפל בגוף ובפציעה ועבר לחתירה אישית. בהמשך עבר להתאמן עם מילפלדר כשבמאי האחרון הבטיחו הצמד את השתתפותם במשחקים.

שחר מילפלדר וסאלח שהין (ראובן מגנג'י)שחר מילפלדר וסאלח שהין (ראובן מגנג'י)

עמית חסדאי (רוכב באופני יד, בן 40)

כשהיה בן 19, במבצע חומת מגן, נפצע חסדאי באורח אנוש. הוא היה בעמדת שמירה בקלקיליה כאשר כדור פגע בו בעורק הראשי. כתוצאה מהפגיעה של הכדור בעורק ואי ספיקת החמצן למוח חסדאי נשאר משותק בצידו הימני בגוף, הוא השתקם במשך 3.5 שנים בבית לווינשטיין ולמד איך לדבר ולאכול.  תוך כדי השיקום הוא התחיל רכיבה על סוס וכשבעל החיים התבגר חיפש אתגר חדש ושם הכיר את אופני היד. 

עמית חסדאי (מאיר כרמון)עמית חסדאי (מאיר כרמון)

אסף יסעור (לוחם טאקוונדו, בן 22)

עוד תקווה גדולה למדליה. יסעור מתאמן תחת יחיעם שרעבי, המאמן של אבישג סמברג, ונחשב לאחד הטובים בעולם כשזכה באליפות אירופה האחרונה. בגיל 13 איבד את שתי ידיו בתאונה כשנגע בכבל מתח חשמל גבוה. בשנת 2016 הכירה לו הספורטאית הפראלימפית פסקל ברקוביץ’ את הטאקוונדו ועשתה את החיבור לשרעבי, ומאז הוא מתאמן ועובד קשה כדי להגיע לפאריס ולזכות במדליה. 

אסף יסעור (צילום: התאחדות הטאקוונדו בישראל)אסף יסעור (צילום: התאחדות הטאקוונדו בישראל)

עדנאן מילאד (לוחם טאקוונדו, בן 23) 

סגן אלוף המשחקים האירופיים הפראלימפיים (רוטרדאם 2023) בקטגוריית משקל עד 63 ק"ג, ובעל מדליית ארד באליפות אירופה 2024. התחשמל בתאונה בשנת 2018 וכתוצאה מהתאונה הרופאים נאלצו לכרות את ידו. במהלך השיקום ביקר אותו ליאור יסעור, אביו של אסף יסעור, והכיר לו את ענף הטאקוונדו ולאחר השיקום החל מילאד את דרכו בתחום.

עדנאן מילאד (Carlos Hernández)עדנאן מילאד (Carlos Hernández)

נבחרת הכדורשער – סגנית אלופת אירופה 2023

גל חמרני, רוני אוחיון, נועה מלכה, ליהיא בן דוד, אלהם מחמיד, אורי מזרחי. אלו שש השחקניות של נבחרת הכדורשער שזכתה בשנת 2023 בתואר סגנית אלופת אירופה. הבנות של רז שוהם הגיעו גם לריו וגם לטוקיו שם הצליחו להגיע למקום ה-6 וה-7. בשנת 2022 זכו במקום השני באליפות העולם. יש מספר נבחרות טובות מאוד בכדורשער שהוא ענף ללקויי ראיה, בו יש להבקיע לשער כשהעיניים מכוסות לאורך כל המשחק ובתוך הכדור יש פעמונים. הציפיה מהשחקניות היא להגיע לאחד מהמקומות שעל הפודיום.

שחקניות נבחרת הכדורשער (חגי מיכאלי)שחקניות נבחרת הכדורשער (חגי מיכאלי)

נדב לוי (בוצ'ה, בן 45)

עקב מחסור בחמצן בזמן הלידה נדב נולד עם שיתוק מוחין. נדב היה חלק ממייסדי ענף הבוצ'ה בישראל והוא החל לשחק בו בשנת 2009. בוצ'ה הוא ענף שמיועד לאנשים בעלי נכות קשה שנמצאים על כיסא גלגלים. חוקי המשחק דומים למשחק פטנק. המטרה היא לקרב כמה שיותר כדורים אל הכדור הלבן כך שהענף דורש הרבה מאוד ריכוז, דיוק ומיומנות. את לוי מאמת אורנה ויסבך בשנת 2023 זכה באליפות אירופה. במשחקים הפראלימפיים בטוקיו נשא את דגל ישראל בטקס הפתיחה יחד עם מורן סמואל.

נדב לוי (לילך וייס רוזנברג)נדב לוי (לילך וייס רוזנברג)

נינה גרודצקי (שחקנית בדמינטון, בת 43) 

עלתה לישראל בגיל 11 ובגיל 17 נפצעה בתאונת דרכים באורך קשה ונשארה משותקת בפלג גופה התחתון. החלה להתחרות בבדמינטון בבית הלוחם בחיפה. בשנת 2020 זכתה במדליית ארד בתחרות הסבב העולמי ובשנת 2023 זכתה במדליית כסף במשחקים האירופיים. הייתה הראשונה שייצגה את ישראל בבדמינטון במשחקים הפראלימפיים אחרי שהענף נכנס לראשונה להתחרות במשחקים בטוקיו שם נעצרה בשלב הבתים. 

נינה גרודצקי (לילך וויס-רוזנברג)נינה גרודצקי (לילך וויס-רוזנברג)

אמיר לוי (בדמינטון, בן 46)

אמיר נפגע באימון ברמת הגולן במהלך שירותו הצבאי בצנחנים בעמוד השדרה, זכה במדליית הארד באליפות אירופה 2023. אמיר פספס בנקודות בודדות את משחקי ריו 2016, אז שיחק טניס בכיסאות גלגלים, וגם את משחקי טוקיו 2020, כשחקן בדמינטון. זו תהיה הפעם הראשונה שלו במשחקים הפראלימפיים. זכה בשנת 2023 במדליית הארד באליפות אירופה ליחידים. 

אמיר לוי (לילך וייס רוזנברג)אמיר לוי (לילך וייס רוזנברג)

גיא ששון (טניס כיסאות גלגלים, בן 44)

המון ציפיות יש על הגב של גיא ששון שמגיע למשחקים הפראלימפיים עם תואר אלוף הרולאן גרוס, המגרשים שבהם ישחקו גם בפאריס. בנוסף זכה במקום השני בטורניר ווימבלדון בטורניר היחידים ובטורניר הזוגות. ששון נפצע בצורה קשה לפני 9 שנים בתאונת סקי בצרפת וכחלק מהשיקום שלו התחיל לעסוק בטניס כיסאות גלגלים. לקח חלק במשחקים הפראלימפיים בטוקיו אז הודח בסיבוב הראשון ביחידים ובסיבוב השני בזוגות. הועבר לדרגת הנכות הגבוהה יותר ושם החל להפוך לאחד הטניסאים הטובים ביותר בסבב, היום מדורג שלישי בעולם, מתאמן וחי ביוסטון תחת המאמנת עופרי לנקרי, טניסאית העבר. 

גיא ששון (קרן איזיקסון)גיא ששון (קרן איזיקסון)

סרגיי ליסוב (טניס כיסאות גלגלים, בן 20) 

צעיר הטניסאים במשלחת, בגיל 9 הופיעה בעיה רפואית בברכו, החל לשחות ולשחק טניס בכיסאות גלגלים כחלק מהשיקום שלו ברוסיה. היה חלק מנבחרת רוסיה בטניס כיסאות גלגלים ודורג במקום הרביעי בעולם כנער. עלה בשנת 2019 מרוסיה לישראל והגיע למועדון הנכים ספיבק ברמת גן. כיום הוא מדורג במקום ה-26 בעולם. ליסוב נחשב לפוטנציאל גדול, הוא מתחרה בדרגת הנכות אופן שהיא דרגת הנכות הקלה יותר לעומת דרגת הקוואד.

סרגיי ליסוב (לילך וויס-רוזנברג)סרגיי ליסוב (לילך וויס-רוזנברג)

מעיין זיקרי (טניס כיסאות גלגלים, בת 21)

בגיל 10 נפצעה זיקרי בפארק שעשועים בהולנד ורגלה נקטעה. במסגרת השיקום היא החלה לשחק כדורסל בכיסאות גלגלים ובגיל 15 עברה לשחק טניס, זכתה בשנה הנוכחית באליפות שבדיה הפתוחה בטניס כיסאות גלגלים וזכתה בעצם באחד מהמקומות האחרונים של המשלחת למשחקים. כמובן שמדובר במשחקים הפראלימפיים הראשונים של זקרי והיא מתאמנת תחת עופרי לנקרי.

מעיין זיקרי (לילך וייס)מעיין זיקרי (לילך וייס)

אדם ברדיצ’בסקי (טניס כיסאות גלגלים, בן 40)

לפני שנדבר מקצועית, ברדיצ'בסקי גר בניר יצחק, אחד מקיבוצי העוטף, ב-7.10 הצליחו המחבלים לחדור לקיבוץ, ברדיצ’בסקי ומשפחתו התחבאו בממ"ד עד שעות אחר הצהריים המאוחרות אז חולצו על ידי כח צבאי, בהרבה מזל ותושיה של צוותי טנקיסטיות המחבלים לא הגיעו לשכונה שבה גר ברדיצ’בסקי שפונה עם אשתו וילדיו הקטנים לאילת.

עקב המצב, הוא לא התחרה מספר חודשים ואיבד נקודות דירוג חשובות שגרמו לו להיות מחוץ למשחקים הפראלימפיים. אחרי כחצי שנה עבר עם משפחתו ליוסטון כדי להמשיך להתאמן ולצאת משגרת המלחמה ולהשיג את הנקודות החסרות בדירוג כשרק בחודש האחרון קיבל את ההודעה כי הצליח לעמוד בקריטריון. אלו המשחקים הפראלימפיים השלישיים של הטניסאי, בריו הפסיד בסיבוב הראשון ובטוקיו בסיבוב השני. יהיה אחד משני נושאי הדגל בטקס הפתיחה. 

אדם ברדיצ'בסקי (פרטי)אדם ברדיצ'בסקי (פרטי)
אסור לפספס
נגןהצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
הצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
נגןמי ביקש תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
מי רצה תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
נגןהכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
הכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
נגןהכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
הכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
/* LAST / NEXT ROUNDs */