יום שישי, 13.09.2024 שעה 11:27

האלופה האולימפית בריצה שבקושי הצליחה ללכת

בגיל 13 סבלה קילי הודג'קינסון מגידול שאיים לשתק את פניה והסרתו גרמה לקשיים בהליכה. אחרי הזהב ב-800 מ', העולם מצפה שתשבור שיא עולם בן 41 שנים

|
קילי הודג'קינסון מאושרת (רויטרס)
קילי הודג'קינסון מאושרת (רויטרס)

כשהייתה קילי הודג'קינסון בת 13 היא הייתה חרדה לגבי מצבה הבריאותי והתקשתה ללכת. עברו תשע שנים וכעת היא לא סתם הולכת, היא אלופה אולימפית בריצה. ביום שלישי האחרון הלהיבה הצעירה הבריטית בת ה-22 כשזכתה במדליית הזהב בריצת 800 המטרים במשחקים האולימפיים בפאריס והפכה לגיבורה גדולה בארצה.  

עולם האתלטיקה הכיר היטב את קילי ניקול הודג'קינסון עוד לפני המשחקים, שכן היא רשמה לא מעט הישגים בשנים האחרונות, אבל עכשיו ביססה את שליטתה בטופ העולמי. בטוקיו 2021, בהיותה בת 19, היא זכתה במדליית הכסף תוך ששברה שיא בריטי שהחזיק מעמד 16 שנים וחזרה על ההישג גם באליפויות העולם ב-2022 ו-2023.

במדליות זהב היא זכתה פעמיים באליפויות אירופה (2022 ו-2024), פעמיים בדיימונד ליג (2021 ו-2023) ופעמיים באליפויות אירופה באולמות (2021 ו-2023), אבל כעת השיגה את החותמת בתחרות הגדולה והנחשבת ביותר.

קילי הודג'קינסון חוגגת (רויטרס)קילי הודג'קינסון חוגגת (רויטרס)

הודג'קינסון, המחזיקה גם בשיא העולם בריצת 600 מטר באולמות (1:23.41 דקות, קבעה אותו במנצ'סטר בינואר 2023), ניצחה בצורה מזהירה בריצת הגמר ל-800 מטר תוך ששלטה ללא עוררין מרגע הזינוק ועד שחצתה את קו הסיום בזמן של 1:56.72 דקות. היא הקדימה את אלופת העולם באולמות, טסיגה דוגומה (1:57.15 דקות), ואת אלופת העולם באצטדיון פתוח, מארי מורה (1:57.42 דקות), עליה גברה בגמר אליפות העולם לפני שנה. 

התלבטה בין אתלטיקה לשחייה

הודג'קינסון נולדה באת'רטון, המרוחקת 16 ק"מ ממנצ'סטר, לשני הורים בעלי רקע באתלטיקה שבלטו בעידוד האינטנסיבי ביציעים בפאריס. אביה, דין, שעיצב את החולצות המיוחדות בהן הופיעה המשפחה, השתתף בעברו במרתון לונדון ואימה, רייצ'ל, הייתה בעברה חברה במועדון האתלטיקה לי האריס, בו גם קילי החלה את דרכה בגיל תשע. 

כשהייתה ילדה התלבטה הודג'קינסון בין האתלטיקה לשחייה, שכן גם בבריכה היא הצטיינה. כבר בגיל 10 הרשימה בתחרויות אתלטיקה לבתי ספר כשסיימה שניה בריצת 500 מטר. אביה יעץ לה להתמקד באתלטיקה ורכש עבורה נעלי ריצה חדשות כדי שתתמקד בענף. היא שמעה לעצתו ועשתה את ההחלטה, בין היתר מכיוון שבאותה תקופה העריצה את האלופה האולימפית בקרב 7 בלונדון 2012, בת ארצה ג'סיקה אניס.

ג'סיקה אניס (רויטרס)ג'סיקה אניס (רויטרס)

הכישרון של הודג'קינסון היה ידוע כבר בילדותה וכך גם ההתמדה והנחישות שלה, שעם השנים הפכו אותה לנערצת. המאמנת שלה בילדות, מרגרט גאלווין, תיארה אותה תמיד כ"מיוחדת" והאנשים שהכירו אותה אז סיפרו כיצד נהגה כילדה למהר לאימונים גם לאחר שחזרה מטיולי משפחה ארוכים. בגיל 13 רשמה 10 ניצחונות רצופים גם בריצות השדה בהן השתתפה וגם במסלול, אך תמיד נותרה צנועה על אף הישגיה. 

"היה מפחיד לחשוב מה עלול לקרות לי"

לא הכל הלך להודג'קינסון חלק בחיים וממש באותה תקופה, בגיל 13, היא עברה את הסיוט של חייה כשהרופאים גילו גידול באוזנה. לא מדובר היה בגוש סרטני שאיים על חייה, אך הוא איים לגרום לשיתוק בפניה, מה שאילץ את כריתתו. בעקבות הניתוח לכריתתו היא סובלת עד היום מבעיות שמיעה קשות באותה האוזן. בנוסף, הניתוח שעברה השפיע גם על ברכיה וגרם לה להתקשות זמנית בהליכה. 

השנה סיפרה הודג'קינסון שאותו גידול צמח באוזנה במשך כעשור בטרם עברה את הניתוח: “הגידול נמחץ דרך העצמות שלי ונגע בעמוד השדרה שלי. בגלל זה היה קיים סיכון בניתוח. לא היה ברור אם עדיף להוציא אותו או להשאיר אותו. אם היו משאירים אותו הוא היה עלול לגדול ולגרום לי לשיתוק בפנים. זה היה מפחיד בשביל ילדה בת 13 לחשוב מה עלול לקרות”. 

קילי הודג'קינסון (רויטרס)קילי הודג'קינסון (רויטרס)

אחרי הניתוח עבר זמן עד שהבריטית הייתה מסוגלת ללכת ללא בעיות לפני ששבה למסלול. “מוזר לחשוב על זה, אבל לא הייתי מסוגלת ללכת”, סיפרה בראיון ל'דיילי מירור'. “זה פגע בשיווי המשקל שלי, אבל למזלי הכל התנהל על פי התוכניות. עכשיו יש לי רק בעיות בשמיעה וזה לא כל כך נורא”. 

שנה בלבד אחרי הניתוח סיימה הודג'קינסון שלישית באליפות בריטניה עד גיל 15 בריצת 800 מטר ובעקבות זאת החלה להתמקד במרחק הזה, במקביל להשתתפויות במרוצי שדה. בגיל 16 זכתה באליפות אירופה לנוער עד גיל 18 ושנה מאוחר יותר זכתה בארד באליפות אירופה עד גיל 20.

הודג'קינסון הפכה לספורטאית הראשונה שרצה 800 מטרים בגיל הנוער בפחות משתי דקות בתחרויות באולם. באותן שנים היא הכירה בבית הספר התיכון את מי שהפכה לחברה קרובה שלה, כדורגלנית נבחרת אנגליה, אלה טון. השתיים גדלו ביחד והתחברו למרות שטון מבוגרת ממנה בשנתיים והן שומרות על קשר עד היום. 

אלה טון (רויטרס)אלה טון (רויטרס)

בשנת 2020 סבלה האתלטית מפציעה ממושכת בשוק, אבל חזרה לזכות במדליית ארד באליפות אירופה עד גיל 20 בשבדיה. באותה השנה היא הפכה לזוכה הצעירה ביותר בריצת 800 מטר באליפות בריטניה מאז 1974 וב-2021 גם סיימה לימודי קרימונולוגיה באוניברסיטת לידס. את הפריצה הגדולה ברמה העולמית הגבוהה ביצעה במשחקים בטוקיו, אז זכתה במדליית כסף כששברה את השיא האישי שלה בכמעט שתי שניות וסיימה אחרי המנצחת האמריקנית, אטינג מו, בשיא בריטי של 1:55.99 דקות. 

ההתקדמות נמשכה ב-2022 כאשר הודג'קינסון הפסידה את מדליית הזהב באליפות העולם בארה"ב למו בשמונה מאיות השנייה בלבד (קבעה 1:56.38 דקות). ב-2023 זכתה במדליית זהב באליפות העולם באולמות והקדישה את ההישג למאמנה הראשון, ג'ו גלבין, שמת תקופה קצרה לפני כן. 

את שנת 2024 פתחה הודג'קינסון עם שיא אישי ב-400 מטר, 51.61 שניות, אותו קבעה כשסיימה שנייה בתחרות באיטליה ואותתה על כך שהיא בכושר כשניצחה במאי בתחרות באורגון. היא הקדימה באותה תחרות את אלופת העולם, מארי מורה, וקבעה 1:55.78 דקות וביוני זכתה באליפות אירופה ברומא כשקבעה 1:58.65 דקות.

קילי הודג'קינסון באליפות אירופה (רויטרס)קילי הודג'קינסון באליפות אירופה (רויטרס)

לכל אורך הדרך סימנה הודג'קינסון את פאריס 2024 כיעד בקריירה ועמדה במטרה בגדול. היא הבריטית השלישית בהיסטוריה שזכתה בזהב בריצת 800 מטרים אחרי אן פייקר (טוקיו 1964) וקלי הולמס (אתונה 2004). מתחילת המרוץ ועד סופו ראו על הפנים שלה את הנחישות ושהיא יודעת שהפעם זה היום שלה. 

“יש משהו מאוד מיוחד בקילי, היא מאוד חזקה כשהיא רוצה להשיג משהו”, סיפר ל'טלגרף' המאמן שלה, טרבור פיינטר. “לא קל להפוך מבחורה רגילה לכזו שחותמת על חוזים גדולים ומופיעה על שערי מגזינים. עכשיו היא כבר התרגלה, אבל היו שנים שזה היה קשה”. בזמן שחברותיה יצאו למסיבות, היא ניהלה חיים של ספורטאית, עכשיו היא השיגה את המטרה ויכולה ליהנות סוף סוף. לאחר הניצחון בגמר היא מיהרה לקחת מונית מהאצטדיון ולחגוג במסיבה סוערת עם חבריה, שרקדו ושתו בירה שעות ארוכות. 

גם המחמאות בכותרות בתקשורת הגיעו. "נערת הזהב", כינו אותה ב’דיילי מירור’ וב’דיילי מייל’ כתבו: “הופעה מושלמת, קילי צבעה את פאריס בזהב”. מרתוניסטית העבר, פאולה רדקליף, החמיאה בדברי פרשנות: “מלכת הכסף עלתה לזהב והיא כל כך ראויה לזה. היא ידעה מה הציפיות ממנה והוציאה את זה לפועל בצורה מרשימה”.

קילי הודג'קינסון (רויטרס)קילי הודג'קינסון (רויטרס)

“עבדתי כל כך קשה בשביל זה, קשה לי להאמין שעשיתי זאת”, הגיבה הודג'קינסון למחמאות. “להיות אלופה אולימפית זה הדבר הכי גדול ואף אחד לא יכול לקחת את זה ממני בארבע השנים הקרובות. מעכשיו אני לא יודעת מה אשיג, אבל בטח אהיה מוכנה יותר מאשר הייתי אחרי טוקיו”.

“חשבתי על המרוץ הזה כל יום בשנה האחרונה. ידעתי שאני צריכה לבוא ולעשות את מה שאני יודעת. הרגשתי את מורה מאחורי, אבל היה לי ביטחון ושמרתי על קור רוח. עשיתי אמנם פרצוף חמוץ למצלמות, אבל את לא יכולה להיות בטוחה עד שאת חוצה את קו הגמר”. 

את 400 המטרים הראשונים בריצת הגמר עברה הודג'קינסון ב-58.3 שניות, כאשר מורה, שניצחה אותה בשנה שעברה בגמר אליפות העולם התקרבה, היא הגבירה מהירות כדי לא להשאיר ספק. "זה היה מהמם", הגיבה. 

קילי הודג'קינסון ומדליית הזהב (רויטרס)קילי הודג'קינסון ומדליית הזהב (רויטרס)

המטרה הבאה: השיא של קרטוחבילובה מ-1983

השיא האישי של הודג'קינסון ב-800 מטר עומד על 1:54.61 דקות, שיא בריטי אותו קבעה ב-20 ביולי בליגת היהלום בלונדון. כעת נשאל האם היא מסוגלת לשבור את שיא העולם העתיק ביותר, השייך לירמילה קרטוחבילובה מצ'כוסלובקיה (1:53.28 דקות) ונקבע ב-1983. 

אותו שיא נקבע בימים החשוכים של האתלטיקה, כשהספורטאיות מהגוש הקומוניסטי לשעבר נהגו ליטול סטרואידים שהקנו להן מראה גברי. קרטוחבילובה הכחישה כל השנים שנטלה בשעתו חומרים אסורים, אך עולם האתלטיקה ישמח לראות ספורטאית נשית כמו הודג'קינסון שוברת שיא עתיק כל כך שנקבע אז על ידי ספורטאית מנופחת שרירים ממדינה שכבר לא קיימת. 

נכון לעכשיו, השיא הבריטי של הודג'קינסון מדורג רק במקום השישי ברשימת התוצאות הטובות בכל הזמנים, אך מאמנה, פיינטר, מאמין שהיא תשבור את שיא העולם. "זו בהחלט מטרה, למה לא?", הוא טען. “אשמח לתת לזה הזדמנות. זה יכול לבוא אחרי שעושים משהו גדול כל כך כמו זהב אולימפי וצריך אירוע מיוחד כדי שזה יקרה. בשבועות הקרובים נחשוב על זה, אבל בינתיים צריך ליהנות מההישג. קילי הוכיחה שהיא יכולה לרוץ 1:53 דקות, אז אולי ייקח כמה שנים עד שנשיג את זה”.

קילי הודג'קינסון (רויטרס)קילי הודג'קינסון (רויטרס)

על פי הסגנון בו עובד פיינטר עם הודג'קינסון אפשר להיות אופטימיים. הוא מאמן את הרצות שלו למרחקים הבינוניים לעשות ספרינטים של 200 ו-400 מטרים. זו הסיבה ש-400 מטרים היא הריצה השנייה שלה, זו הייתה הסיבה לכך שפתחה בסערה את הגמר עד שניצחה וזו הסיבה לסגנון שרואים ממנה בדרך כלל. הודג'קינסון פותחת את כל התחרויות כמה שיותר מהר כדי להתיש את יריבותיה. מאמנה מרבה לעבוד איתה על אינטנסיביות ושואף לכך שתרוץ 400 מטרים בפחות מ-50 שניות כדי שתשפר את סיכוייה להשיג תוצאה טובה יותר גם ב-800 מטרים. 

כשהאווירה מחויכת והמתח מאחור, הודג'קינסון ומאמנה הרשו לעצמם לפרוק הכל, עד כדי כך שפיינטר אפילו סיפר לעיתונאים שהספורטאית שלו מאחרת לפעמים לאימונים: “אנחנו נוהגים לומר ש-15 דקות איחור זה בסדר, אבל לפעמים היא מאחרת ב-20 דקות ומחייכת. אני לא מוטרד מכך יותר מדי, האופי שלה, של בחורה טבעית וחופשיה הופך אותה למה שהיא. ההורים שלה עובדים קשה ויש לה ערכים. אבא שלה תמיד אמר לה שהיא יכולה לעשות הכל והיא ראויה לכל מה שהיא מקבלת”.  

תקבע שיא עולם או לא? כמה מדליות אולימפיות היא תוסיף למאזנה? הודג'קינסון רוצה בינתיים רק ליהנות מהחיים אחרי כל מה שהקריבה וכל מה שעברה בחייה הקצרים. מיד לאחר התחרות היא החליטה לצאת עם המשפחה שלה לחופשה בספרד, כי כמו שאמר פיינטר, מה שמעניין אותה זה להרגיש טבעית וחופשיה. 

קילי הודג'קינסון (רויטרס)קילי הודג'קינסון (רויטרס)
אסור לפספס
נגןמרגש: אבי ריקן פורש ונפרד מעולם הכדורגל
מרגש: אבי ריקן פורש ונפרד מעולם הכדורגל
נגןתאילנד: ספיד עושה תאונה ברחוב עם טוקטוק
תאילנד: ספיד עושה תאונה ברחוב עם טוקטוק
נגןהסיפור מאחורי הכלב שהפך לכוכב פוצ'יוולי
הסיפור מאחורי הכלב שהפך לכוכב פוצ'יוולי
נגןראוי או בזוי? האוהד תפס ילד שברח ליציע
ראוי או בזוי? האוהד תפס ילד שברח ליציע
/* LAST / NEXT ROUNDs */