יום שישי, 20.09.2024 שעה 00:39

"רציתי למצוא אולם לקופצים שלי, אין מקום"

הערב בתכנית הספורט של ישראל דיברנו עם אלכס אברבוך על מצב הספורט בישראל: "יש ידע בקפיצה במוט, אבל מאמן צריך להיות מקצוע שאפשר להתפרנס ממנו"

|
רדיו חדש גודל שער (אחר)
רדיו חדש גודל שער (אחר)

תוכנית הספורט של ישראל בשיתוף ONE משודרת בכל ערב מ-18:00 עד 20:00. את תוכנית הספורט ניתן לשמוע ברדיו תל אביב (102FM), רדיו חיפה (99.5FM ו-107.5FM). בנוסף לתחנות המכובדות, התוכנית משודרת גם כאן באתר. להאזנה לשידור לחץ כאן.

הערב בתכנית הספורט של ישראל דיברנו עם אלכס אברבוך. הקופץ במוט הגדול ביותר שהיה בישראל סיפר לנו על ההצלחה של דופלנטיס, המצב של הענף בישראל ושל האתלטיקה והספורט בכלל

איך אתה מסביר את מונדו דופלנטיס?
ההופעה שלו זה באמת כמו תאטרון. בן אדם במדרגה שונה משל כולם בלי שום ספק”. 

דופלנטיס גבוה מעל לרף (רויטרס)דופלנטיס גבוה מעל לרף (רויטרס)

דופלנטיס מגיל 5 גידלו אותו להיות קופץ במוט. היה לו מזרן בבית. אתה חשוב שזו הסיבה שהוא כל כך טוב?
”אני חושב שכן. בונים אותו לכל הדבר מילדות ואבא שלו שהיה ספורטאי. נראלי שזה חלום של אבא שלו שהתגשם פה”.

לאיזה תוצאה הוא יכול להגיע?
”הוא ייתן לנו עוד כמה הפתעות, 6.30 הוא בטוח יכול להגיע”.

מה אתה עושה בימים אלו?
”ממשיך בזמן הפנוי לאמן את הילדים בקפיצה במוט. יש עתיד מאוד גדול בענף בארץ, יש ידע של מאמנים. אפשר לגדל אותם, אבל מאמן זה צריך להיות מקצוע שאפשר להתפרנס ממנו”.

אתה עדיין בחנות בקניון בתל אביב?
”שיניתי קצת מסלול. להיות בלי להתפרנס זה קצת קשה”.

אלכס אברבוך בצילומים (שחר גרוס)אלכס אברבוך בצילומים (שחר גרוס)

צריך שאחד כמו אלכס יהיה מאמן עם שכר בשביל לגדל את הדור הבא.
”אני מוכן אם מישהו דואג לזה. בשביל שיהיה קופץ במוט גבר, אתה צריך לגדל את הספורטאי, זה לוקח 15 שנה. דופלנטיס לקחו מגיל צעיר. בנשים אומרים לגדל את הספורטאית שמונה שנים, אפשר לעשות הסבה גם מהתעמלות מכשירים, אבל זה צריך להיות עבודה”.

“אני רציתי למצוא אולם לקופצים בקבוצה שלי, אין מקום. אמרתי יאללה נשלים, אבל אין מקום. אם מדברים על הספורט, על אנסטסיה גורבנקו, אני חושב שהיא באמת מלכה ותצליח בהמשך. יש לנו רק בריכה אחת אולימפית, זה פשוט לא נורמלי. לא מדבר בכלל שאין לנו אולם אתלטיקה, כי תאמינו לי שלעשות אימונים בקיץ בחום הזה, זה קשה. נכנסתי לאולם כדורעף אמרתי איזה תנאים”.

יש איפה להתקדם, יש ילדים שרוצים להיות קופצים, יש ידע של מאמנים. הדור הצעיר צריך להמשיך אותו. עוד נקודה שכואבת לי. אם כדורגלנים ילמדו את כל יסודות האתלטיקה, הם יהיו גם במונדיאל”.

אלכס אברבוך (דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)אלכס אברבוך (דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

הערב בתוכנית הספורט של ישראל דיברנו עם המדליסט האולימפי פיטר פלצ’יק. הג’ודאי סיפר על הדרך הקשה, הקשר עם אורן, הלחץ וגם: פרגן לשאר הנבחרת האולימפית.

שלום פיטר פלצ’יק אתה תמיד מחבק ותורם בכל מה שאתה יכול מאז השביעי באוקטובר.
נכון. הלב שלי תמיד יוצא כלפי כל מדינת ישראל ברגעים האלה. אני שליח ושגריר של ספורט בכל העולם ויש הרבה מאוד אחראיות ותחושה של שליחות בטח בתקופה שבה אנחנו מנצאים. ידעתי שהמשחקים האולימפיים יהיו מיוחדים בהבט הזה. אם הצלחתי להעלות חיוך, זו התרומה שלי ואני שמח על כך”.

רז הרשקו, פיטר פלצ'יק וענבר לניר (ראובן שוורץ)רז הרשקו, פיטר פלצ'יק וענבר לניר (ראובן שוורץ)

מה הדבר שגרם להצלחה שלך והביא לך את המדליה?
”אני לא חושב שיש מרכיב אחד סודי כמו שתמיד רוצים לשמוע. זה מיקס של הרבה דברים. אני לא לבד, יש לי צוות מדהים בראשותו של אורן סמדג’ה, צוות גדול גדול. הכל נעשה בצורה הכי מקצועית והכי מדויק. הפעם דייקנו את תהליך ההכנה לרמה הכי מדויקת שיש וזה עבד לי פשוט מושלם. ידעתי לשים את הלחץ והמתח בצד ולהתמקד ברגע האמת. חלק מהפעמים זה מצליח פחות וחלק יותר. שמח שזה הצליח בבמה הכי גדולה בעולם”.

יש מיני סערה סביבך על הפוסטים שפרסמת בעניין המלחמה. תמיד מחכים לספורטאי הישראלי בסיבוב. איך אתה רואה את זה?
”אתם מבינים שברור שאני לא יכול להגיב על זה. בסופו של יום אני מייצג את המדינה והעם שלי, תתמיד אמשיך לייצג את העם שלי בכבוד. תמיד מנסה להרים את דגל ישראל כמה שיותר גבוה בכל תחרות. יודע מה החשיבות של להניף את דגל ישראל במשחקים האולימפיים האלה. זו המשימה הכי חשובה שלשמה הגעתי ואני שמח שזה עבד. אני עכשיו מתחיל להבין בכמה אנשים הצלחנו לגעת. מקבל מבול שוטף של הודעות וכבר איבדתי שליטה על האירוע”.

בקשו ממך להירגע עם התגובות?
”באמת לא יכול להיכנס ולהגיב על זה. אנחנו עדיין נמצאים במסגרת האולימפית ואני רוצה לכבד את הנהלים. נשאיר את זה ככה בינתיים”.

משפחתו של פיטר פלצ'יק (ראובן שוורץ)משפחתו של פיטר פלצ'יק (ראובן שוורץ)

אתה אומר בינתיים כי אתה אחד שאומר בסוף מה שהוא חושב. 
אני מניח שמי שנכנס לעמקם של הדברים מבין את המשמעויות. המבין יבין והכל בסדר. אני רוצה פשוט לשמוח עם המדליה, להתרכז בדברים השמחים ועד כמה שאפשר ליהנות מהזמן עם המשפחה שחיכיתי לו כל כך. ההקרבה לא רק שלי, כולנו, כל המשפחה עברה את ההכנה הזאת בצורה מטורפת. יש לי תאומים, אשתי בהריון חודש תשיעי והיא גם שברה את הרגל בחודשיים האחרונים. פתאום אני הייתי צריך לקום בלילות ולתפקד במקומה פתאום ראיתי שאני לא מתפקד באימונים, אז ההורים שלה לקחו אחריות על הלילה. כולם התגייסו למדליה. היא של כל המשפחה”.

אנשים לא מבינים מה עברת בשביל להגיע לרגע המתוק הזה. כבר היית מחוץ לענף ואורן משך אותך חזרה לג’ודו. היית מוכן לעבור את כל הדרך אם לא הייתה מדליה בקצה?
”אני אספר בהרצאות שאני עושה את הסיפור המלא. במקרה שלי הדרך פשוט רצופה בעליות ובעיקר במורדות, אבל אחרי כל משבר כזה הצלחתי לצמוח ממנו ולמדתי עוד משהו על עצמי. רק ברגעי משבר אתה מצליח להכיר את עצמך. אף אחד לא יכול להבטיח מדליה אולימפית, אבל כל הדרך האמנתי שמתישהו תהיה לי הזדמנות להילחם על הדבר הכי חשוב בעולם”.

יש לך כוחות להמשיך הלאה עם כל הקשיים כשאתה מביט אל לוס אנג’לס 2028?
”יש הרבה דיבורים ברקע זה נכון. בראש ובראשונה אני חייב את הזמן למשפחה שלי. זה משהו שלא היה אחרי טוקיו. שמונה שנים לא הייתה לי חופשה אמיתית שלי עם דניאל אשתי. אין רגע של נית תמיד משהו ברקע, איזה הורדת משקל שצריך להתכונן אליה. עכשיו זמן למשפחה ואחרי זה נדבר על כל השאר”.

פלצ'יק בפעולה (רויטרס)פלצ'יק בפעולה (רויטרס)

מה החלום הגדול שלך? במה אה רוצה להתעסק?
”אין לי שובה חד משעמית. כל החיים שלי התנקזו לפאריס 2024. גם לפני אנשים שאלו אותי, אין לי עדיין תשובה חד משמעית. יש הרבה דברים שאמרתי שאעשה ביום של אחרי. התחלתי לחפש תחביבים, אין לי יותר מדי תחביבים”.

היה הרבה רגש עם המאמן שלך אורן סמדג’ה שעבר תלתלה עם הבן שלו עומר סמגה ז”ל.
אני מכיר את אורן והמשפחה, הם גיבורים והם לוחמים. אתם ראיתם את אורן בגל רגע נתון מחזק את עם ישראל ונותן מסרים של עוצמה. היה לי ברור שזה יקרה. ידעתי שהוא לא סתם מגיע. הרגשנו אותו במקסימום. הרגשתי אותו נותן לי הרבה מאוד דרייב ומוטיבציה, אפילו ברמה הרוחנית. יום יבוא ואוכל לזקק את זה למילים בצורה מדויקת ואוכל לספר יותר בהרחבה. הכל היה קוסמי”.

זה הלחיץ יותר כי לא רצים לאכזב אותו?
”כל המעמד הזה, בסוף הכל מתנקז אליך. לצערי בתחילת הימים החברים שלי פחות זכו וצריך להרים להם בקטע הזה. כל אחד שמגיע לאולימפיאדה במיוחד החברים שלי לנבחרת, הוא אלוף. הוא השיג כל כך הרבה והם נלחמו בגבורה. הפעם זה צלח להם פחות”.

פלצ'יק בטירוף עם אורן סמדג'ה (רדאד ג'בארה)פלצ'יק בטירוף עם אורן סמדג'ה (רדאד ג'בארה)

מה מעצבן אות שאתה שומע עליהם?
אנשים מתרכזים כל כך במטרה ושכחים את הדרך. הדרך למטרה חשובה לא פחות מהמטרה עצמה. בצורה הכי טבעית אנחנו יודעים לשפוט על סמך משהו אחד. חווינו משהו דומה בטוקיו ואז הבאנו את המדליה הקבוצתית שמסמל את שיא הישראליות. חשוב להרים לכולם ולהגיד שכל אחד במשלחת שלנו הוא גיבור”.

אתה אוהב את המקום שהגו’דו הגיע אליו מבחנית עונשים?
”דווקא באולימפיאדה ראיתי שהשופטים לא ממהרים להעניש, כנראה זה תלוי מי השופט. עובדה שניצחתי את כל הקרבות שלי באיפון חוץ מהקרב האחרון שנגמר רק בווזארי”.

אתה הבנת מה קרה שם בסוף? נראת קר רוח.
”ברור שהבנתי שזה עונש כפול ומשהו לא תקני וטעות טכנית. לאורך כל הקרב ידעתי שהלוח שלי נקי מעונשים ואני יכול לספוג שני עונשים כחלק מהאסטרטגיה שלי לנצח את הקרב. פתאום בעונש השני הלוח קופץ לכרטיס אדום, מסתכל על וועדה של השיפוט וראש הוועדה ישר מרגיע אותי עם הידיים ואני שומע את קהל עוד רגע מפוצץ את האירוע. כולם היו בהלם איך אני כל כך רגוע, אחרת גם אני הייתי קופץ”.

פלצ'יק חוגג (רויטרס)פלצ'יק חוגג (רויטרס)

בנוסף הערב בתכנית הספורט של ישראל דיברנו עם אבי נמני לקראת המשחק של מכבי תל אביב במוקדמות הליגה האירופית. אגדת העבר של הצהובים שיטף על היריבה, ההחלטות של לאזטיץ’ ומה מכבי צריכה לעשות בחלון ההעברות. 

מה דעתך שערן זהבי לא בהרכב? היית פותח עם יחזקאל?
”לאזטיץ’ עדיין לא הפנים לאן הוא הגיע. הוא יצטרך להיכנס לעניינים בצורה קצת יותר מהירה. אני לא פוסל אותו חס וחלילה. לא יכול להגיד אם הוא מאמן יותר טוב או פחות טוב, למרות האכזבה מול סטיאווה, שהייתה מאוד חלשה”.

מכבי צריכה לחשוב עשר פעמים על הספסול של זהבי, מצד שני גם שגיב יזחקאל, לא עשה מחנה אימונים והתחיל להתאמן בשלב מאוד מאוחר וצריך להכניס לעניינים בהדרגה כדי לא לסכן אותו. יש שם מספיק אנשים שמכירים את העסק. אני מבין שלאזטיץ’ עושה נסיונת כאלה ואחרים והיום זו ההזדנמות לעשות נסיונת כי היריבה מאוד חלשה”.

ז'רקו לאזטיץ' (ראובן שוורץ)ז'רקו לאזטיץ' (ראובן שוורץ)

אתה אומר שאין סיכוי שמכבי תפשל הערב?
”לא רואה דבר כזה. הקבוצה ממש חלשה. אני ראיתי אותה בחלק נרחב מהמשחקים. אני חושב שגם מכבי הייתה צריכה לעבור את סטיאווה. צריך לזכור שלאזטיץ’ חתם במכבי תל אביב בשלב מאוד מאוחר ולוקח זמן עד שאתה מכיר את השחקנים, מה יותר טוב, מה פחות טוב. השאלה אם הזמן הזה לא יעלה ביוקר. מכבי במשחק הזה ממש יכולים לתרגל לא מעט דברים שיוכלו לעזור ללאזטיץ’ לקבל החלטות בהמשך הדרך. אם מכבי לא תמצא מחליף הולם למילסון, היא תהיה בבעיה גדולה מאוד”.

יכול להיות שההדחה מאירופה תהיה טובה למכבי חיפה?
”אני חושב שמכבי חיפה מאוד מאוכזבת מההדחה. זה נקודות זכות, כסף, הכל. נזק אדיר למכבי חיפה לא להיות באירופה השנה ועוד מול קבוצה כל כך חלשה. זה כואב ולא נעים. אני חושב שאם הייתה יכולה להחזיר את הגלגל אחורה בוודאי שהייתה רוצה להמשיך באירופה”.

מה ההבדל במחשק על דשא סינטטי?
“טיפה יותר איטי. היום זה לא הסינטטי של פעם. אין פה תירוצים. מכבי תעבור את המשחקים האלה די בקלות”.

מילסון עזב. עדיין אין מחליף (אתר הכוכב האדום)מילסון עזב. עדיין אין מחליף (אתר הכוכב האדום)

מה חסר לך במכבי ת”א?
”אני חוזר ואומר, אם היא לא תביא שני שחקנים איכותיים, היא בבעיה גדולה מאוד. לא רק אחד במקום מילסון, היא צריכה שניים שוברי שוויון. כנף בוודאי ועוד אחד מספר 10 שיכול לשחק חלוץ שני. ראינו במשחקים הראשונים קבוצה שאין לה יצירתיות בחלק ההתקפי. למצוא עכשיו תחליף למילסיון זה מאוד קשה ומכבי צריכה חוץ מזה עוד מישהו עם אחד על אחד ומהירות”.

אסור לפספס
נגןהצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
הצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
נגןמי ביקש תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
מי רצה תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
נגןהכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
הכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
נגןהכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
הכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
/* LAST / NEXT ROUNDs */