יום שישי, 20.09.2024 שעה 00:52
ליגה ספרדית 24-25
154-175ברצלונה1
112-95אתלטיקו מדריד2
112-95ריאל מדריד3
118-115ויאריאל4
106-86אתלטיק בילבאו5
910-135סלטה ויגו6
84-55בטיס7
84-46מיורקה8
76-75ראיו וייקאנו9
76-75אלאבס10
78-85ג'ירונה11
75-55אספניול12
710-65אוססונה13
56-45סביליה14
57-36לגאנס15
47-36ריאל סוסיאדד16
413-25ויאדוליד17
34-25חטאפה18
210-65לאס פלמאס19
110-35ולנסיה20
לוח משחקים
  • אלאבס
  • שישי, 20/09, 22:00
  • סביליה
  • ויאדוליד
  • שבת, 21/09, 15:00
  • ריאל סוסיאדד
  • אוססונה
  • שבת, 21/09, 17:15
  • לאס פלמאס
  • ולנסיה
  • שבת, 21/09, 19:30
  • ג'ירונה
  • ריאל מדריד
  • שבת, 21/09, 22:00
  • אספניול
  • חטאפה
  • ראשון, 22/09, 15:00
  • לגאנס
  • אתלטיק בילבאו
  • ראשון, 22/09, 17:15
  • סלטה ויגו
  • ויאריאל
  • ראשון, 22/09, 19:30
  • ברצלונה
  • ראיו וייקאנו
  • ראשון, 22/09, 22:00
  • אתלטיקו מדריד
  • בטיס
  • שני, 23/09, 22:00
  • מיורקה

אחרי שנה משוגעת - טיבו קורטואה חוזר ובגדול

הפציעה, הפיאסקו בנבחרת בלגיה והקאמבק האדיר לגמר ליגת האלופות. השוער האגדי של ריאל מדריד לא ספג מיוני 2023, עכשיו הוא רוצה לכבוש פסגות נוספות

|
טיבו קורטואה עם הגביע (רדאד ג'בארה)
טיבו קורטואה עם הגביע (רדאד ג'בארה)

ב-17 ביוני 2023, התמודדה בלגיה מול אוסטריה בבריסל במסגרת מוקדמות אליפות אירופה. באמצע המחצית הראשונה, שלח החלוץ האורח מיכאל גרגוריץ' בעיטה לעבר המסגרת, הכדור פגע בקשר השדים האדומים אורל מנגאלה, שינה את הכיוון, הטעה את טיבו קורטואה ונכנס פנימה. למה זה חשוב עכשיו? כי זה השער האחרון שספג שוער ריאל מדריד במשחק רשמי.

מובן שהוא לא שמח על כך. אם אתה עובר שנה שלמה בלי להוציא כדור מהרשת, סימן שלא היית על המגרש יותר מדי. הפציעה הקשה בברכו של הבלגי התרחשה בדיוק לפני שנה. המועדון הודיע אז כי קןרטואה קרע באימון את הרצועה בברכו השמאלית, והאוהדים בבירת ספרד נכנסו להלם. כיצד יוכלו להסתדר ללא העילוי שלהם בין הקורות, כאשר אין גיבוי ברמה הנאותה בסגל? ההנהלה פתחה בחיפושים בהולים, וקפה הובא בהשאלה מצ'לסי על תקן המחליף – זאת אחרי שזינדין זידאן פסל בזמנו את הבאתו, וכך נסללה דרכו של קורטואה לסנטיאגו ברנבאו.

בדיעבד, התברר כי דווקא אנדריי לונין כיכב בין הקורות. האוקראיני הדיח את קפה מההרכב במהלך הסיבוב הראשון וסיפק הצגות גדולות בליגת האלופות – מול לייפציג בשמינית הגמר, ובמיוחד נגד מנצ'סטר סיטי ברבע הגמר. אחרי שהצטיין גם מול באיירן מינכן בחצי הגמר, היה לדעת רבים הגיוני לתת לו לזהור על הבמה הגדולה בגמר עצמו, אבל למאמן קרלו אנצ'לוטי היו תוכניות אחרות. "השוער הטוב בעולם חזר", הוא אמר. גם אם הייתה לו התלבטות כלשהי, הסוגיה נפתרה באופן טבעי כי לונין חלה לקראת הנסיעה לוומבלי. קורטואה דווקא היה כשיר לגמרי, אבל הדרך להישג הזה הייתה קשה במיוחד.

לונין וקורטואה (רויטרס)לונין וקורטואה (רויטרס)

אחרי שעבר ניתוח בברכו, היו שהעריכו כי הבלגי לא יחזור לשחק במהלך עונת 2023/24, אך הוא עשה את המקסימום והצליח לשוב לאימונים מלאים כבר במרץ. אלא שאז, הוא נפגע באימון במניסקוס בברכו הימנית, ונזקק שוב לתקופת החלמה. גם הפעם הוא לא התחשב בתחזיות הקודרות ובמאי כבר ראינו אותו על הדשא. ריאל כבר זכתה אז מעשית באליפות ולכן החזרה המוקדמת של קורטואה נערכה באווירה רגועה, ללא לחץ מיותר. הוא יכול היה להרשות לעצמו לחזור למיטבו בהדרגה. העניין הוא שלא היה צורך בכך. הוא נעל את השער, ולא ספג בכל המשחקים בהם נטל חלק. 

היו ארבעה כאלה. 0:3 על קאדיס, 0:4 בגרנאדה, 0:5 נגד אלאבס, ותיקו 0:0 מול בטיס. לא היריבות הקשות ביותר – מחציתן אף ירדו ליגה, אבל זה לא באמת משנה. קורטואה חזר במלוא הדרו כאילו לא היו לו בעיות רפואיות בשתי הברכיים, כאילו לא החמיץ אימון אחד במשך כל העונה. במצב כזה, מובן שכולם סמכו עליו בעיניים עצומות לקראת הקרב מול בורוסיה דורטמונד בלונדון. זה לא היה הוגן כלפי לונין, והאוקראיני היה חסר מזל משתי סיבות, אולם זה היה סיפור משני בעלילה. השאלה המרכזית הייתה אם יצליח קורטואה לא לספוג גם במשחק החשוב היחיד שהיה לו בעונה שעברה. והתשובה הייתה חיובית.

טיבו קורטואה בטירוף (רדאד ג'בארה)טיבו קורטואה בטירוף (רדאד ג'בארה)

זה לא היה מופע היסטורי כמו בגמר הקודם שלו מול ליברפול ב-2022, אבל גם הפעם היה קורטואה חיוני ביותר. על אף שריאל נחשבה לפייבוריטית מול הצהובים-שחורים, בפועל דווקא דורטמונד היתה עדיפה מבחינה התקפית, והיצירתיות שלה היתה אמורה להעניק לה יתרון לפני ההפסקה. בדקה ה-21, כאשר פרץ מול קארים אדיימי, אפשר היה כבר לחוש את הכדור נוגע ברשת. רוב השוערים היו דוהרים קדימה על מנת לנסות לסגור את החלוץ עוד לפני כניסתו לרחבה, אולם קור הרוח של קורטואה וניסיונו העצום הביא אותו להימור מושכל יותר. הוא המתין לאדיימי, סגר לו את הזווית כאשר הוא התקרב ואילץ את היריב לברוח הצידה. הצ'אנס הגדול הלך לאיבוד. 

מובן ששחקן בורוסיה הוא זה ששגה, אך קורטואה הוא האיש שגרם לו לטעות, וההחמצה הזו הגדירה את ההתמודדות. הביטחון העצמי של האנדרדוג נפגע, והאמונה של ריאל עלתה. השחקנים בלבן זכרו שהם תמיד מנצחים במשחקי הגמר, וכך היה גם הפער בזכות הנגיחה של דני קרבחאל. זמן קצר לאחר מכן, קבע ויניסיוס 0:2, והכל הוכרע. קשה להאשים את גרגור קובל השווייצרי בשער בורוסיה בשתי הספיגות, אבל הוא לא הציל את קבוצתו ברגע האמת. קורטואה עשה את זה והאמירה של אנצ'לוטי קיבלה חיזוק נוסף. הבחירה כאן סובייקטיבית ולא יכולה להיות אמת מוחלטת, אבל קורטואה הוא מועמד הגיוני ובכיר לתואר השער הטוב בתבל.

קורטואה ואנצ'לוטי (רויטרס)קורטואה ואנצ'לוטי (רויטרס)

לאור זאת, מגוחך שהוא לא השתתף ביורו 2024, והעלילה שגרמה לכך מורכבת. זוכרים את המשחק מול אוסטריה לפני שנה? קורטואה ציפה כי יענוד בו את סרט הקפטן כי קווין דה בריינה הפצוע נעדר, אבל המאמן דומניקו טדסקו העניק אותו לרומלו לוקאקו. לשוער הובטח שהוא יקבל את התפקיד במשחק העוקב מול אסטוניה, אך זה לא הספיק לו והפיצוץ היה גדול. קורטואה נטש את המחנה עוד לפני המפגש מול האסטונים והסכסוך עם טדסקו צבר תאוצה כאשר השניים האשימו זה את זה בשקרים – המאמן טען שהשוער עזב במחאה, בעוד קורטואה הסביר שלא היה כשיר.

אחרי שנפצע באמת בחלוף מספר שבועות, כבר לא היו חילוקי דעות לגבי מצבו וטדסקו ניצל זאת על מנת לסגור בפניו את הדלת. אחרי שנפגע בפעם השנייה, אמר קורטואה שהוא עלול לא להחלים לחלוטין עד לתחילת הטורניר, והבוס הכריז שהוא לא יהיה בסגל. בדיעבד, טען טדסקו שניסה לשכנע את קורטואה לנסוע לאליפות אירופה למרות הכל והשוער סירב להשתכנע. לקורטואה הייתה גרסה אחרת לגמרי גם הפעם, קל מאוד להבין שהיחסים בין השניים התדרדרו למצב ממנו יהיה קשה מאוד להגיע לשיקום.

טיבו קורטואה בנבחרת בלגיה (רויטרס)טיבו קורטואה בנבחרת בלגיה (רויטרס)

ריאל מדריד דווקא שמחה מאוד לגלות כי השוער שלה יקבל מנוחה בקיץ, לא יסכן את עצמו עבור הנבחרת ויגיע לעונה החדש רענן מאוד פיזית ומנטלית. הוא לא היה שותף לפיאסקו של נבחרתו בגרמניה, בניגוד להתרסקות במונדיאל האחרון, וזה עשוי לפעול לטובתו בעונה הקרובה. ייתכן שהוא לא חף משגיאות בהתנהלות מול טדסקו, אבל בריאל מעולם לא היו טענות כלפיו מבחינה חברתית וגישתו באה לידי ביטוי במיוחד כאשר הוא עודד את לונין לאורך כל הדרך, ודאג לשבח את האוקראיני.

קורטואה יכול היה לרחם על עצמו, אך אופיו שונה. הוא ניסה לראות את ההיבטים החיוביים, ובמיוחד את העזרה שקיבל מכל הכיוונים. "אני רוצה להודות לאלה שהאמינו בי, לאלה שתמכו בי, לחבריי לקבוצה, למועדון הטוב בעולם. אני רוצה לומר להם תודה על כך שהיו לצידי", הוא כתב אחרי הזכייה בליגת האלופות.

טיבו קורטואה בחימום (רויטרס)טיבו קורטואה בחימום (רויטרס)

מי זוכר שהוא התקבל בספקנות בסנטיאגו ברנבאו ב-2018 בגלל עברו ביריבה העירונית אתלטיקו? קורטואה פותח את העונה השביעית במועדון המלכותי על תקן אגדה, והוא בדרך להיכלל ברשימת השוערים הגדולים ביותר בתולדות הקבוצה. המטרה כעת היא להפוך את עונת 2024/25 לטובה ביותר עד כה, ואחרי המתנה כה ארוכה המוטיבציה בשיאה. הוא יספוג יותר מאשר בעונה שעברה, אך בינתיים ישמח להאריך את הרצף. 

מתי ייכנס לרשתו הכדור הראשון מאז יוני 2023? אולי כבר בסופרקאפ האירופי נגד אטאלנטה, אולי במחזור הראשון בליגה באצטדיונה של מיורקה, ואולי זה יקרה רק בספטמבר. כך או כך, יהיה קורטואה אחד המנהיגים, ואחרי עזיבתם של טוני קרוס ונאצ'ו הוא נותר כאחד הוותיקים בסגל. לא נשכח גם שהוא מייצג בליגה הספרדית את ישראל – בן זוגה של מישל גרציג עומד לצידנו, ביקר במדינה במהלך חופשת הקיץ, ו-2024 היא שנה מיוחדת עבורו גם בזכות לידת הבת אלי.  אחרי אקורד סיום נהדר לעונה הקודמת, הוא מקווה כי העונה הקרובה תהיה שלו.

טיבו קורטואה ומישל גרציג (רדאד ג'בארה)טיבו קורטואה ומישל גרציג (רדאד ג'בארה)
אסור לפספס
נגןהצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
הצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
נגןמי ביקש תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
מי רצה תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
נגןהכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
הכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
נגןהכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
הכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
/* LAST / NEXT ROUNDs */