יום שישי, 20.09.2024 שעה 05:54

סגירת מעגל אחרי 32 שנה: היום המשוגע בג'ודו

פלצ'יק חדור המטרה התכנס עם עצמו, לניר נכנסה למעין בועה וחידדה את הריכוז עם משחקי קופסה: מאחורי הקלעים בפאריס. אסי ממן, שליח ONE לאולימפיאדה

|
ענבר לניר ופיטר פלצ'יק עם המדליות (רדאד ג'בארה)
ענבר לניר ופיטר פלצ'יק עם המדליות (רדאד ג'בארה)

בסיום הקרבות שלהם בתחרות האישית של אולימפיאדת טוקיו 2020, ענבר לניר ופיטר פלצ'יק ירדו מהמזרן בהלם. בלי לחכות הרבה, המאמנים שלהם, שני הרשקו ואורן סמדג'ה, שטפו אותם לעיני המצלמות. אלא שאמש (חמישי) שניהם יצאו מרוצים מאולימפיאדת פאריס עם שתי מדליות על הצוואר. מה קרה מאחורי הקלעים באולם הג'ודו בצרפת ביום הכי מיוחד של הספורט הישראלי?

בימים שלפני אולימפיאדת פאריס, פיטר פלצ'יק נבחר לשאת את הדגל בטקס הפתיחה. הג'ודאי הופיע על הסירה והניף את הדגל גבוה, בחיוך ובגאווה, וזה רק החדיר בו יותר מוטיבציה להצליח. "הגעתי לכאן כדי ליהנות", אמר פלצ'יק. "וחוויתי פה שתי חוויות אדירות עם הנפת הדגל ועם הזכייה במדליה".

בימים שלפני הוא הסתובב בכפר על אופניים וחייך לכל עבר, כאשר בדיוק בזמן הזה הוא קיבל איומים ישירים על חייו בטלפון האישי שלו. אלא שמיד אחרי טקס הפתיחה, פלצ'יק התכנס בתוך עצמו והתחיל להתכונן ליום הקרבות הגדול שלו, בידיעה שהוא חייב לעשות זאת בגיל 32. הוא בא ממוקד וחדור מטרה לצאת מהאולם עם מדליה.

פיטר פלצ'יק מאושר עם מדליית הארד (רדאד ג'בארה)פיטר פלצ'יק מאושר עם מדליית הארד (רדאד ג'בארה)

בימים שלפני ההופעה שלה במשחקים האולימפיים, באחד הבקרים בכפר האולימפי ענבר לניר התיישבה בחדר האוכל ולפתע הופיע מולה שני הרשקו. המאמן פתח בשיחה ואמר לה: "ענבר, אני לא יודע מה יהיה בתחרות, אבל תדעי שאני גאה בך". ענבר לא ממש הבינה למה הוא אמר את זה, אבל הרשקו מיד הבהיר: "בשנה האחרונה ענבר היית ברמת מחויבות של 100%. אי אפשר להיות יותר מחויבת ממה שהיית. לכן היה לי חשוב לומר את זה".

בשנים האחרונות היו לשני הרשקו המון שיחות איתה, תמיד הוא ניסה לעודד ולומר לה: "את תגיעי רחוק, מאוד רחוק". אלא שהפעם הטון של המאמן הקשוח היה מעט שונה, מרוכך ומרגש יותר. היא מיד הבינה על מה הוא מדבר.

בשנה האחרונה ענבר לניר נכנסה לסוג של בועה, כך שהתנתקה מכל הסביבה ובקושי פגשה אפילו את משפחתה המורחבת. היא התמסרה לג'ודו באופן מלא, מאז שזכתה במדליית הזהב באליפות העולם. "ענבר היא משהו בלתי רגיל", סיפרו בנבחרת הנשים. "היא קטלנית, מסוכנת וחכמה מאוד. בשנה האחרונה הרבה יריבות אימון היו חוששות להתאמן איתה. אין דברים כמוה".

ענבר לניר מאושרת (רדאד ג'בארה)ענבר לניר מאושרת (רדאד ג'בארה)

בימים שלפני התחרות, ענבר העבירה את הזמן בעיקר בדירה 402 בבניין הישראלי, ביחד עם חברותיה לנבחרת. בגלל שלא הייתה טלוויזיה בחדר והן לא רצו להיות כל היום בטלפונים, שני הרשקו הביא איתו לפאריס משחקי קופסה. מידי ערב, ענבר לניר הרכיבה פאזל של אלפי חלקים במשך שעות כדי לחדד את הריכוז.

הדברים הללו עזרו לה, מסתבר. לניר צריכה לבוא רגועה ומדויקת לתחרויות, כי שם היא ממתינה לטעויות של יריבותיה ואז תוקפת אותן עם כוח מתפרץ עד שהיא משיגה את התוצאה שהיא שואפת להשיג. לא פעם היא מכריעה קרבות מהר וזה בדיוק מה שעשתה גם באולימפיאדת פאריס, אליה הגיעו הטובות ביותר.

הדרך שלה לגמר הייתה די צפויה מבחינת הצוות המקצועי עוד לפני התחרות, וזה אכן קרה - למרות העובדה שמאז ההופעה של יעל ארד ב-1992 אף ג'ודאי ישראלי לא העפיל למעמד הזה. בגמר, בדומה לה, גם ענבר לניר הפסידה לאלישה בלאנדי וסיימה עם מדליית הכסף. "רק שהיא בניגוד אליי חייכה בתמונות", אמרה יעל ארד בצחוק אחרי שצפתה בה מהיציע. "מסתבר שלמדנו משהו עם השנים. חשוב לחייך, גם אחרי הפסד".

ענבר לניר, יעל ארד ושני הרשקו מאושרים (רדאד ג'בארה)ענבר לניר, יעל ארד ושני הרשקו מאושרים (רדאד ג'בארה)

בגלל שהנציגים הצרפתים הודחו בשלב מוקדם, רוב הקהל הלך הביתה והאולם נותר לשליטה ישראלית. הישראלים קיבלו אולם באווירה ביתית, כך שלרגע היה קשה להם להבין האם הם בתל אביב או בפאריס. לניר עפה על זה וחגגה כמו שצריך אחרי שהבטיחה העפלה לגמר ומדליה.

מיד אחריה עלה פלצ’יק, שהגיע לקרבות האחרונים שלו הרבה לחוץ יותר ממנה, אחרי שהפסיד ברבע הגמר ונשר לבית הניחומים. כשעה לפני הקרב על מדליית הארד, פיטר יצא לנשום אוויר מחוץ לאולם, בליווי המאמן גולן פולק והפיזיותרפיסט נימרוד משה.

אורן סמדג'ה יצר בשנה האחרונה צוותי אימון מיוחדים לכל אחד מהספורטאים. פלצ'יק עבד באופן צמוד עם המאמנים גולן פולק וגבריאל קיטובר, שיצרו לו סביבה תומכת עם שיחות אישיות, ישיבות מקצועיות עם וידאו, עבודה על כושר ואימונים מיוחדים לטכניקה. הם אפילו פתחו קבוצה משותפת בווטסאפ וקראו לה "הגאנג", כלומר הכנופיה של פיטר.

פלצ'יק בטירוף עם אורן סמדג'ה (רדאד ג'בארה)פלצ'יק בטירוף עם אורן סמדג'ה (רדאד ג'בארה)

הם עשו זאת בליווי הצוות הרחב וכמובן גם בפיקוח של סמדג'ה שעקב אחר הנעשה באופן שוטף. יש להם חלק מרכזי בהצלחה של פיטר, במיוחד בתקופה האחרונה בה אורן לא הגיע לאימונים לאחר נפילתו של בנו עומר ז"ל. הם היו שם כדי לעזור לג'ודאי הענק להתכונן למשחקים האולימפיים, ואורן קיבל עדכונים שוטפים וניהל את הפעילות מרחוק.

"אורן ציוות אותו אליי במסגרת צוותי עבודה שבנה לכל ספורטאי, אי שם לפני כשנה וחצי, ומאז עבדנו ביחד אני ופיטר על בסיס יומי", סיפר גולן פולק שליווה את פיטר גם לאולם התחרויות וצפה בו מהיציע כאשר סמדג'ה עמד על הקווים. "עשיתי את זה בשמחה עם צוות רחב של אנשים כולל גבריאל".

פולק הוסיף: "בתקופה האחרונה כל החיים שלנו היו סביב פיטר, ידענו כמה שעות הוא ישן, איך הוא מרגיש ועל מה חשוב לעבוד איתו כדי להשתפר. הרגשנו זה הרים אותו למעלה ואורן אהב את זה. הבאנו אותו למקסימום, גם בתקופות בהן היה פצוע. הייתי מאושר בשבילו כשזכה במדליה. במובן מסוים, זה גם היה התיקון שלי, כי אני לא הצלחתי לזכות במדליה כשהייתי ספורטאי".

אורן סמדג'ה (רדאד ג'בארה)אורן סמדג'ה (רדאד ג'בארה)

בסיום הקרב של פיטר, הוא ירד מהמזרן והתחבק עם אורן סמדג'ה שקרס לקרקע. שניהם לא הצליחו לעצור את הדמעות. לאחר מכן, פלצ'יק רץ לעבר הקהל וחגג. בקצה האולם, אורן סמדג'ה התרגש מהדרך הארוכה שעבר עם פיטר פלצ'יק וכמובן מטיפה של אור בתקופה הכי חשוכה בחייו. בדיוק אז, הוא זכה לחיבוק ארוך מיעל ארד.

פתאום, 32 שנה אחרי אולימפיאדת ברצלונה, שניהם הסתכלו זה על זה והבינו שהם היו אלו שהניחו את אבן פינה של אימפריית הג'ודו הישראלי. ושוב יש גמר אולימפי, ושוב יש שני מדליסטים שמסיימים עם כסף וארד על הצוואר. רק בלילה בפאריס, כששניהם עטופים בדגל ישראל, הם קלטו איזה יום מטורף זה היה.

פלצ'יק וענבר לניר לאחר הזכייה במדליות
אסור לפספס
נגןהצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
הצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
נגןמי ביקש תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
מי רצה תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
נגןהכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
הכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
נגןהכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
הכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
/* LAST / NEXT ROUNDs */