יום שישי, 20.09.2024 שעה 00:23

חזקה מהרוח: הדרך של שרון קנטור להצלחה

האימונים עם קטי ספיצ'קוב, העזרה משחר צוברי וסיפורה האישי של הישראלית בדרך לגמר ולמדליית כסף אולימפית מדהימה. אסי ממן, שליח ONE לאולימפיאדה

|
שרון קנטור (sailing energy)
שרון קנטור (sailing energy)

שרון קנטור עשתה את זה. הישראלית זכתה במדליית הכסף בשיוט הגמר במשחקים האולימפיים, והבטיחה את המדליה ה-17 של ישראל בכל הזמנים (תום ראובני זכה ב-18) והחמישית בתולדות השייט הישראלי. 

אחרי שזכתה במדליית הזהב בתחרות הקדם אולימפית וזכתה בזהב באליפות העולם, לקנטור יש רקורד מרשים למדי. למרות פתיחת התחרות החלשה והתנגשות עם יריבה שעלתה לה בניקוד משמעותי, שיוט אחר שיוט הישראלית חזרה לתמונה וכבר שכחה מהאירוע שהניקוד השלילי שלו כבר נמחק ולא נחשב בניקוד הכללי. אם עושים עד 15 שיוטים אפשר לגרוע את שני השיוטים החלשים ביותר, ואם מקיימים 16 שיוטים ומעלה אפשר “לזרוק” שלושה חלשים כך שהם לא ייחשבו.

התגברה על פתיחה חלשה. שרון קנטור (רויטרס)התגברה על פתיחה חלשה. שרון קנטור (רויטרס)

אבל עד לפני כשנתיים קנטור לא הייתה גולשת רוח מוכרת במיוחד. רק בסוף שנת 2022, כאשר דניאלה פלג ומאיה מוריס זכו במדליות הכסף והארד באליפות העולם, קנטור אמרה לעצמה: “גם אני יכולה להיות על הפודיום״ והתחילה ליישם. עם הזמן היא התגלתה כגולשת רוח מדהימה, קרת רוח, מדויקת באקסטרים וכזאת שיודעת להיות הכי טובה דווקא ברגעי האמת ובשיא הלחץ.

בדרך למשחקים האולימפיים, קנטור נבחרה להיות הנציגה הישראלית, על אף שבנבחרת יש עוד אלופת העולם כמו שחר טיבי ויש ספורטאית אדירה שהופיעה במשחקים האולימפיים וזכתה במדליות בשתי אליפויות העולם האחרונות כמו קטי ספיצ’קוב. זה לא היה פשוט, אבל שרון קנטור עשתה זאת בהצלחה וניצחה אותן בתחרות הפנימית.

בדרך לזכייה של קנטור באליפות העולם האחרונה, מה שהדהים את העולם זה שהישראלית גברה בקרבות ראש בראש אפילו על אמה ווילסון, המדליסטית האולימפית מטוקיו 2020 עם דגם ה-RSX שזכתה גם היא בשתי מדליות באליפויות העולם האחרונות ב-2023 וב-2024 בדגם החדש של ה-IQ פויל. היא גולשת רוח מצוינת, אבל כששרון קנטור בסביבה זה מערער אותה.

הדרך לפאריס לא הייתה פשוטה. קנטור עם קטי ספיצ'קוב (sailing energy)הדרך לפאריס לא הייתה פשוטה. קנטור עם קטי ספיצ'קוב (sailing energy)

מאז הזכייה של קנטור באליפות העולם עברה כחצי שנה. בזמן הזה בקושי היו תחרויות, כך שקנטור עבדה על שיפור יכולותיה במחנות אימונים. “כל אחד חולם להיות אלוף עולם, אבל אני אותה שרון”, סיפרה גולשת הרוח. “ההישג לא שינה אותי בכלום. להיבחר למשחקים האולימפיים זה היה וואו ולזכות באליפות העולם זה היה מדהים, אבל יש לי תחרות חדשה ואני באה אליה עם הרבה ביטחון ועם חיוך”.

שרון בת ה-21 גדלה במושב אביחיל שבעמק חפר. כל המשפחה שלה עוסקת בספורט. אביה סטיבן היה שחקן סקווש שעשה קריירה צבאית כקצין בצנחנים ובהמשך כיהן כיו״ר איגוד הסקווש במשך כמה שנים, ואמה נורית הייתה אתלטית שהתאהבה בסוסים והפכה לרוכבת סוסים מקצוענית ובהמשך לווטרינרית.

היא הגיעה לשייט בגיל תשע, בזכות אחיה הגדול ובן הדוד שלה שנרשמו לקייטנת קיץ ומשם לחוג קבוע. בילדותה בילתה בהרבה ענפי ספורט, כולל באתלטיקה, אבל בחרה בגלישת הרוח בגלל האדרנלין. כשהיא רוצה להירגע, אגב, היא הולכת לרכוב על סוסים בחבצלת השרון.

עבדה על שיפור היכולות מאז הזכייה. קנטור (sailing energy)עבדה על שיפור היכולות מאז הזכייה. קנטור (sailing energy)

לאורך כל השנים התאמנה במכמורת, במקום בו לי קורזיץ התאמנה ופרצה לתודעה, ושם תמיד לימדו אותה לשמור על צניעות ולעבוד קשה. בכל פעם שלי קורזיץ הייתה זוכה באליפות העולם, שרון קנטור הייתה מגיעה למועדון השייט כדי לראות אותה ולשמוע אותה מרצה לדור הבא כיצד נכון להתנהל. באופן קבוע, שרון הייתה מתיישבת בפינת החדר, מקשיבה לה ומביטה בה בהערצה.

בחלוף השנים, קורזיץ הגיעה לשדה התעופה לאחר שקנטור זכתה באליפות העולם כדי לברך אותה. רק אז נפל לה האסימון שהיא באמת אלופת העולם.

כאשר נערך לשרון קנטור ערב הוקרה במועדון במכמורת, היא לא האמינה שהיא זו שעומדת הפעם במרכז החדר - והסתכלה הצידה כדי לחפש את הילדה הקטנה שמביטה עליה בהערצה. “פתאום הבנתי שאני זו שצריכה להמשיך את המסורת. שם הבנתי שאני רוצה להיות אלופת עולם עוד כמה פעמים וגם אלופה אולימפית”, שיתפה קנטור.

קנטור עם קורזיץ אחרי הזכייה באליפות העולם (פרטי)קנטור עם קורזיץ אחרי הזכייה באליפות העולם (פרטי)

מאחורי ההצלחה שלה עומד גם שחר צוברי, שהפך בתוך זמן קצר יחסית לאחד מהמאמנים הטובים בעולם. לפני כשלוש שנים הוא קיבל נבחרת נשים מפורקת ומפולגת, בדיוק אחרי שפרש מקריירה כגולש רוח אולימפי וראה הכל מהצד. למרות זאת, צוברי לא חשש מהאתגר, בנה את הנבחרת מחדש, חיבר את כל החלקים, קרא לכל גולשות הרוח לבוא לאימונים ולהיבחן, עבד עם גולשות רוח צעירות על פיתוח יכולותיהן וידע איך לברור אותן לנבחרת א’ ו-ב’, חיזק את הקשרים ביניהן, וניסה אפילו להשאיר את קטי ספיצ’קוב בארץ, אך היא בחרה להתאמן בצרפת בשנים האחרונות.

במהלך הקמפיין הזה שנמשך שלוש שנים בדרך למשחקים האולימפיים, ספיצ’קוב הציעה לקנטור לבוא לצרפת ולהתאמן איתה, אבל שרון נשארה בנבחרת כי ידעה שאפשר לצמוח לגבהים חדשים באמצעות העבודה המשותפת עם כולן ביחד. בין השתיים יש יחסים טובים גם כיום, עד כדי כך שקטי ספיצ’קוב אפילו הגיעה למארסיי כדי לעזור לה בהכנות במחנה אימונים מיוחד שעשתה לפני התחרות האולימפית. לאחרונה ספיצ’קוב גם החמיאה לה וציינה: “שרון יודעת לפצח התמודדות עם רוחות מסוימות, משהו שאף אחת לא הצליחה לעשות”.

אם בעבר היו בענף הזה אמירות קשות בין גולשי הרוח הישראלים, חסימות בים במהלך תחרויות גדולות ומאבקים פנימיים שהתפוצצו בכותרות, הפעם הן שמרו על ספורטיביות לכל אורך הדרך. זה עלה גם בשיחות בין גולשות הרוח: “למדנו את זה מהקמפיין הקודם, לא רצינו להגיע למצב הזה. ניסינו שתהיה אווירה טובה למרות התחרות שיש בנינו. שרון קנטור חיכתה לשחר טיבי על החוף כשהיא זכתה באליפות העולם וקפצה עליה בחיבוקים. זו הייתה הדוגמה הכי טובה לחיוביות שיש בנבחרת ושרון היא דמות חיובית בתוך המסגרת הזאת. היא ספורטאית שנלחמת במים, אבל בחוץ מאוד חיובית וחייכנית”.

נשארה בנבחרת. קנטור (רויטרס)נשארה בנבחרת. קנטור (רויטרס)

בסופו של דבר, זו הייתה נבחרת מדהימה שהשיגה שש מדליות עולמית בשלוש אליפויות עולם, כאשר שתיים מהן היו בצבע זהב. זה היה קמפיין היסטורי, במהלכו פרצה שרון קנטור לקדמת הבמה והפכה לטובה ביותר מתוך נבחרת הנשים הכי תחרותית ואיכותית בעולם. אבל עכשיו שחר צוברי יודע שיש לו עוד משימה אחת אחרונה: “אני רוצה ששרון תזכה במדליית הזהב האולימפית, זהו המטרה”, כך הצהיר המאמן הצעיר והמצוין.

גורמים באיגוד השייט שיבחו את העבודה המשותפת של קנטור עם צוברי והדגישו: “גם אם אין לו ניסיון כמאמן, צוברי מאמן טוב והוא יודע מה הוא עושה. התקשורת שלו עם גולשות הרוח בנבחרת זה היתרון הכי גדול שלו. הוא לקח את היתרון בעצם היותו צעיר והביא את זה לנבחרת, כך שהוא ידע איך לדבר איתן בגובה העיניים, נתן יחס לכל אחת, הציב מטרות גבוהות וחיבר אותן אחרי פרשת היחסים האסורים שהייתה בנבחרת הנשים בקמפיין הקודם. הוא היה האיש הנכון במקום הנכון“.

צוברי בא בראש פתוח ומתייעץ עם עוזריו, המנהל המקצועי אלי צוקרמן ואפילו עם גל פרידמן שמאמן את נבחרת הגברים, אבל בסוף הוא זה שמנווט את העסק בדרכו שלו. לפני אליפות עולם האחרונה צוברי זיהה לחץ בנבחרת ואמר לקנטור לפני שיוטי המדליות: “אל תשכחי ליהנות”. היא לקחה את האמירה הזאת ויישמה אותה, הרי שהחיוך לא ירד לה מהפנים ברגעים הכי מותחים שיש. כעת היא בדרך לרגע הגדול הבא שלה, בתקווה שגם ממנו היא תצא עם חיוך גדול.

ארד: רג׳וב עסוק בפרובוקציות והסתה
אסור לפספס
נגןהצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
הצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
נגןמי ביקש תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
מי רצה תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
נגןהכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
הכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
נגןהכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
הכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
/* LAST / NEXT ROUNDs */