יום שישי, 06.09.2024 שעה 15:15

התנועה, המתקנים והאבטחה: כך נראית פאריס

רגע לפני המשחקים האולימפיים, בבירת צרפת מרגישים ש"נתנו את העיר לזרים". על המתקנים הממותגים ושביתת הנהגים. אסי ממן, שליח ONE לאולימפיאדה

|
הסטאד דה פראנס (רדאד ג'בארה)
הסטאד דה פראנס (רדאד ג'בארה)

כבר כשנוחתים בשדה התעופה שארל דה גול יש אווירה של משחקים אולימפיים. זה לא רק המיתוג של “פאריס 2024” שמופיע בכל מקום עם הנחיתה, אלה משלחות מכל העולם שמגיעות עם הרבה חלומות לכבוש את העולם. חמש הטבעות נמצאות בכל מקום, גם על מבנה הטרמינל.

כל המשתתפים מקבלים ליווי צמוד מהמאבטחים וניגשים לדלפקים שמביאים להם את אישורי הכניסה למתקנים ולאחר מכן מקבלים את המזוודות במהירות ובקלילות. 10,500 ספורטאים יעברו כאן, אבל עוד עשרות אלפי מאמנים ואנשי צוות פלוס עשרות אלפי אנשי תקשורת פלוס מיליוני אוהדים שרכשו כרטיסים ובאים לחוויה אולימפית אירופאית, משהו שלא היה כבר 12 שנה.

הטרמינל בשדה התעופה (רדאד ג'בארה)הטרמינל בשדה התעופה (רדאד ג'בארה)

כמעט מחצית מכל הוועדים האולימפיים הלאומיים נמצאים כעת בפאריס, כאשר יותר מ-2,000 ספורטאים כבר מתגוררים בכפר האולימפי ויוצאים להתאמן לקראת הופעת חייהם. המשחקים עצמם יחלו כבר ביום רביעי, אך טקס הפתיחה יתקיים ביום שישי והתחרויות הגדולות ייפתחו למחרת.

הצרפתים מנסים לעשות רושם טוב עם הנחיתה והם אכן אדיבים ושירותיים, אבל כשיוצאים משערי שדה התעופה מגלים שלא הכל ורוד. התנועה בעיר צפופה ובלתי נסבלת, אפילו ביום המנוחה (ראשון) של תושבי העיר. אפרופו טקס הפתיחה, מרכז העיר פאריס חסום לחלוטין לתנועה בכל אזור נהר הסיין. זה נראה כך גם על הצג במסך של נהג המונית, כאשר כל צירי התנועה אדומים וחסומים.

התנועה בפאריס (רדאד ג'בארה)התנועה בפאריס (רדאד ג'בארה)

“בתוך העיר כמעט הכל חסום. לוקח שעתיים לחצות את העיר. לנהוג באוטו זה לא נעים”, סיפר נהג המונית ז׳אן ז׳אק. “במרכז העיר גם התושבים זועמים כי שמו להם גדרות סביב הבתים. כל הזמן יש הרבה כוחות אבטחה כולל שוטרים מצחיקים מאיטליה ומקטאר, יש הגבלת תנועה וכלבים מרחרחים את הסביבה על גדות הנהר כדי לחפש חומרי נפץ. הצרפתים עושים הכל כדי שהטקס יתקיים בלי הפרעות, אבל בינתיים הם עצרו את כל העיר. זה מתסכל, ביום שישי צפויה להיות שביתה גדולה של נהגי מוניות פרטיים כמו אובר וזה יקרה ביום הכי לחוץ של המשחקים האולימפיים”.

למה שביתה? כי הם זועמים על הפגיעה בפרנסה. בצירי התנועה הראשיים יש נתיב מיוחד שנקרא “המסלול האולימפי” שנועד כדי לקצר את העמידה בפקקים ועל מנת שהספורטאים יגיעו בזמן לתחרויות. בזכות הנתיב המיוחד, המארגנים הבטיחו כי הנסיעה לרוב המתקנים והאולמות בפאריס לא תעלה מעל 40 דקות עבור הספורטאים שיוצאים מהכפר לאירועים השונים.

הנתיב האולימפי (רדאד ג'בארה)הנתיב האולימפי (רדאד ג'בארה)

על הנתיב האולימפי יכולים לנוע מוניות מורשות, אוטובוסים ורכבים שעובדים באולימפיאדת פאריס כדי שיוכלו לנוע מהר יותר ממקום למקום. מי שלא מורשה לנסוע ונתפס נוסע על הנתיב מקבל קנס של 135 יורו. שוטרים רבים על אופנועים אוכפים זאת. “בגלל זה הכל נוסע יותר לאט בעיר. גם בפרפריק, נתיבי איילון של פאריס שמקיפים את כל העיר, הכל פקוק. זה לא ייאמן”, טען נהג מקומי.

האוהדים שרוצים לרדת מתחת לאדמה כדי לנוע במטרו במהירות יעשו זאת בלי בעיות כי התנועה שם לא עוצרת, אבל אזרח מקומי לא התלהב מהרעיון לעשות זאת בתקופה הזאת. “הקפיצו את המחירים משני אירו לארבעה אירו בגלל המשחקים האולימפיים ובעצם עושים הכל כדי שהאנשים שגרים פה לא יהיו בסביבה. נתנו את העיר לאוהדים הזרים״, מחה אזרח מקומי מהעיר.

התנועה בפאריס (רדאד ג'בארה)התנועה בפאריס (רדאד ג'בארה)

אלא שהזרים לא ממהרים להגיע לעיר האורות. שבוע לפני, בתי המלון הורידו מחירים בצורה משמעותית. לדברי הפקידים בקבלה, התיירים לא מגיעים בגלל המהומות שהיו בעיר, מהומות שפרצו בעקבות ההחלטה של הנשיא עמנואל מקרון לערוך בחירות סמוך לפתיחת המשחקים האולימפיים. “בגלל התדמית שנוצרה לה לאחרונה, פאריס לא תקבל את כמות התיירים שהיא ציפתה לה, זה מאוד מאכזב את בעלי המלונות והדירות”, אמר נהג המונית ז׳אן ז׳אק והוסיף: “יהיה מעניין איך זה ייראה בעוד שבוע”.

המארחים עשו הכל כדי לנקות את העיר ולעשות סדר. הם אפילו העבירו מחוץ לעיר את רוב דרי הרחוב מאפריקה ואסיה, אותם פליטים או מסתננים שהרימו אוהלים שהועברו למקום אחר כדי שהרחובות ייראו נקיים ומזמינים. אין מחוסרי בית, אבל גם התיירים עדיין לא מציפים את הרחובות.

מה שכן, אפשר לראות כבר את המתקנים מוכנים ומצוחצחים. הסטאד דה פראנס שיארח את תחרויות האתלטיקה ממותג לחלוטין מבחוץ ונראה מזמין. גם הבריכה החדשה כבר מוכנה והשחיינים שהגיעו החלו להתאמן בה. בכל אופן, זה רק הרושם הראשוני. פאריס היא עיר יפהפייה ואולי בעוד כמה ימים באמת תהיה בה תחושה אמיתית של חגיגה.

המתקנים מזמינים (רדאד ג'בארה)המתקנים מזמינים (רדאד ג'בארה)
אסור לפספס
נגןבבית בהולנד: צ'רון שרי בנה מגרש כדורגל
מגרש הכדורגל של טיירון שרי בבית בהולנד
נגןמיליון דולר תמורת קלף חתום של וומבניאמה
מיליון דולר תמורת קלף חתום של וומבניאמה
נגןבנבחרת חוגגים לענאן ח'לאילי יומולדת
בנבחרת חוגגים לענאן ח'לאילי יומולדת
נגןספיד עשה את הבלתי ייאמן עם החולצה של CR7
ספיד עשה את הבלתי ייאמן עם החולצה של CR7
/* LAST / NEXT ROUNDs */