יום שני, 08.07.2024 שעה 17:45
יורו 2024 23-24
 בית 1 
72-83גרמניה1
53-53שווייץ2
35-23הונגריה3
17-23סקוטלנד4
 בית 2 
90-53ספרד1
43-33איטליה2
26-33קרואטיה3
15-33אלבניה4
 בית 3 
51-23אנגליה1
32-23דנמרק2
32-23סלובניה3
22-13סרביה4
 בית 4 
64-63אוסטריה1
51-23צרפת2
44-43הולנד3
16-33פולין4
 בית 5 
43-43רומניה1
41-23בלגיה2
43-33סלובקיה3
44-23אוקראינה4
 בית 6 
63-53פורטוגל1
65-53טורקיה2
44-43גיאורגיה3
15-33צ'כיה4
לוח משחקים
  • ספרד
  • שלישי, 09/07, 22:00
  • צרפת
  • הולנד
  • רביעי, 10/07, 22:00
  • אנגליה

יש גבול לכל תעלול: הבכי של רונאלדו לא במקום

מילא אם היה מפסיד, אבל לדמוע תוך כדי משחק כשהתוצאה מאופסת? איך זה ייתכן? אתה בן 39 ומתיימר להיות הווינר הגדול אי פעם, איך אפשר להתפרק ככה?

|
כריסטיאנו רונאלדו (רויטרס)
כריסטיאנו רונאלדו (רויטרס)

מילא אם היה מפסיד, אבל לדמוע תוך כדי משחק כשהתוצאה מאופסת בגלל החמצת פנדל? איך זה ייתכן? אתה בן 39 ומתיימר להיות הווינר הגדול אי פעם, אתה אמור לשמש דוגמה ולגרום לחבריך להרגיש שההחמצה לא הייתה גורלית. איך אפשר להתפרק ככה?

דמיינו לעצמכם שהייתם פוגשים נביא לפני המפגש בין פורטוגל לסלובניה בשמינית הגמר. הוא בדיוק חזר מהעתיד ונתן לכם את הטיפ הטוב ביותר: "השחקן המצטיין בקרב הזה יהיה שוער. שימו עליו את כל הכסף". ברור לגמרי על מי הייתם מהמרים, ואיך הייתם מחככים את הידיים בהנאה עם כל פעולה בטוחה של יאן אובלק.

כאשר כריסטיאנו רונאלדו ניגש לבצע את הפנדל שלו בדקה ה-105, אתם כבר ידעתם איך זה ייגמר. חשבתם שהביא סיפר לכם הכל לכאורה. אלא שהתסריט היה שונה בתכלית, והדרמה רק החלה כאשר הכוכב הסלובני זינק היטב לבעיטה סבירה בהחלט של הקפטן הפורטוגלי. עד אז, זה היה משחק שגרתי בו אנדרדוג מאורגן עם מאמן מצוין שומר על תוצאה מאופסת מול פייבוריטית לא מאורגנת עם מאמן גרוע. ראינו כבר עשרות כאלה. את מה שהתרחש לאחר מכן, לא ראינו אף פעם.

כריסטיאנו רונאלדו (רויטרס)כריסטיאנו רונאלדו (רויטרס)

זה התחיל עם הדמעות של רונאלדו, וכאן צריך לומר בפשטות – יש גבול לכל תעלול. העולם רגיל לכך שכריסטיאנו חושב שהוא הדמות המרכזית בכל רגע נתון. זה היה המצב, כמובן, גם אתמול. הוא הגיב בעצבנות לכל מסירה שלא הגיע אליו. הוא התעקש לבצע את כל הכדורים החופשיים ליד השער הסלובני, למרות שיש לפורטוגל בועטים טובים יותר.

המצבים הנייחים האלה היוו את האפשרות הטובה ביותר לפרוץ את ההגנה המסודרת להפליא שהגה המאמן מטיאז' קק, אבל רונאלדו החלט לבזבז את כולם. 3 כדורים שלו הלכו ליציע, אחד עשה את דרכו לידיו הבטוחות של אובלק. מה היה עושה עם זה ברונו פרננדש? או אולי אפילו ברנרדו סילבה? את זה לעולם לא נדע, אבל התופעה הזו הייתה שגרתית. גם המחשבה שכל התקפה פורטוגלית אמורה להגיע בסופו של דבר לכיוונו של רונאלדו שתקוע במרכז הרחבה היא עניין שגרתי. אבל הבכי? זה כבר היה יותר מדי.

איך אפשר לבכות ככה? ברונו פרננדש מנחם את רונאלדו (רויטרס)איך אפשר לבכות ככה? ברונו פרננדש מנחם את רונאלדו (רויטרס)

להתייפח אחרי הפסד זה מובן והגיוני. להזיל דמעות אחרי פציעה שגורמת לכך את הטורניר זה הדבר הכי טבעי שיש. לבכות תוך כדי משחק בגלל שהחמצת פנדל, כאשר התוצאה עדיין מאופסת, וצריך פשוט להמשיך ולנצח? איך זה ייתכן? אתה בן 39. אתה הקפטן שאמור להוביל את כל יתר השחקנים אחריו. אתה אמור לשמש להם דוגמה, לגרום להם להאמין שההחטאה לא הייתה גורלית בכלל. אתה מתיימר להיות הווינר הכי גדול אי פעם. איך אתה מרשה לעצמך להתפרק כך, כאשר כולם זקוקים לך? למה דיוגו דאלוט, שבכלל לא שותף אתמול, צריך לנחם אותך?

כבר היינו עדים ביורו 2024 לדמעות של קפטן ותיק שהחמיץ פנדל, אבל לוקה מודריץ' לא בכה אחרי ההחטאה. האמוציות שלו התפרצו דקה לאחר מכן, אחרי שהוא שם את הכדור ברשת של איטליה והעלה את קרואטיה ליתרון. אלה היו דמעות שמחה והקלה, והן דווקא שימשו השראה עבור חבריו. כריסטיאנו בכה כי עדיין לא מצא את הרשת בטורניר והרגיש שהעולם התאכזר אליו.

הרגיש שהעולם התאכזר אליו. רונאלדו תופס את הראש (רויטרס)הרגיש שהעולם התאכזר אליו. רונאלדו תופס את הראש (רויטרס)

אולי אפשר להזכיר בהקשר זה את טיאגו סילבה, שענד את הסרט של ברזיל במונדיאל הביתי ב-2014, ובכה ביחד עם חבריו לפני דו קרב הפנדלים מול צ'ילה בשמינית הגמר. הבלם ממש לא היה מרוכז בעצמו, אלא פשוט לא עמד בלחץ – אבל זה לא מנע מהתקשורת להתנפל עליו ללא רחמים. אצל כריסטיאנו, המחשבות הן אך ורק על כריסטיאנו. האם אדם כזה ראוי לסרט? אולי פפה בן ה-41 היה מועמד מתאים יותר?

כריסטיאנו רונאלדו ופפה (רדאד ג'בארה)כריסטיאנו רונאלדו ופפה (רדאד ג'בארה)

כי פפה הוא מופת של מנהיגות. פעם, בתחילת הקריירה בריאל מדריד, הוא היה ידוע ככסחן חמום מוח, ועשה גם לא מעט טעויות, אך השנים מיתנו אותו מאוד. היום הוא המודל לחיקוי, גם אלה ששנאו אותו בעבר מתפעלים מהדרך בה שמר על כושרו. בגיל 41, הוא עדיין שומר על יציבות ברמה העולמית הגבוהה, ודי להזכיר את ההופעות שהיו לו מול ארסנל בשמינית גמר ליגת האלופות בעונה החולפת.

מקומו בהרכב הנבחרת בטורניר הנוכחי לא הוטל בספק, וכולם התרגלו לסמוך עליו בעיניים עצומות. הופעותיו מול צ'כיה וטורקיה אכן היו משובחות, אבל אתמול התברר שגם לפפה יש מגבלות. בכל זאת, השחקן המבוגר ביותר בתולדות אליפויות אירופה לא תמיד מסוגל לעמוד בקצב, במיוחד כאשר המשחקים נמשכים יותר מדי.

פפה בשיח עם דניאלה אורסטו (רויטרס)פפה בשיח עם דניאלה אורסטו (רויטרס)

אז בשלהי המחצית השנייה ברח ממנו בנימין ששקו – נער הפלא הסלובני הצעיר ממנו ב-20 שנה. הוא גלגל את הכדור החוצה, אולם זה היה רק פרומו לדרמה הגדולה באמת שהתרחשה בדקה ה-115. הבלם איבד לגמרי את הריכוז, ואפשר לששקו לגנוב לו את הכדור כדי לדהור לעבר השער. לפי כל חוקי ההיגיון, זה היה צריך להיות בפנים, אבל דיוגו קוסטה הצליח להדוף את הבעיטה בפעולה שהזכירה לפורטוגלים את מה שאמיליאנו מרטינס עשה מול רנדאל קולו מואני בדקה ה-122 בגמר המונדיאל. זה היה הרגע בו התברר שלא רק אובלק יכול להיות השוער המצטיין בהתמודדות הזו.

פפה לא ממש הפנים את זה, אגב. כאשר הוחלף שתי דקות מאוחר יותר, הוא הביט בעצב לעבר הקהל, ביקש ממנו סליחה על הטעות, וגם מחא כפיים בעדינות, כאילו נפרד מכולם. כי הרי לו הייתה פורטוגל מודחת אתמול, היה זה משחקו האחרון בקריירה הבינלאומית שהחלה ב-2007, כאשר סירב ללבוש את מדי ברזיל מולדתו, והעדיף לייצג דווקא את פורטוגל. 140 משחקים יש לו, ורק רונאלדו וז'ואאו מוטיניו מקדימים אותו בדירוג כל הזמנים. בהתחשב בעובדה כי את הבכורה הוא ערך בגיל 24, מדובר בהישג לא פחות ממטורף, אבל אמש זה יכול היה להסתיים רע מאוד. לדיוגו קוסטה היו תוכניות אחרות.

דיוגו קוסטה (רויטרס)דיוגו קוסטה (רויטרס)

וזה הזמן להצהיר כי מדובר באחד השוערים הטובים בתבל, כפי שחזה איקר קסיאס עוד ב-2018. "הוא יהיה כוכב ענק", אמר העילוי הספרדי, בזמן שחנך את דיוגו קוסטה בפורטו והעניק לו אינספור טיפים. במועדון הסכימו איתו לחלוטין, וכך גם אנשי ההתאחדות. יש לו 65 הופעות בנבחרות הצעירות של פורטוגל בגילאים שונים, והוא הביא גם תארים.

ב-2016 הוא זכה באליפות אירופה עד גיל 17 בזכות ניצחון על ספרד בגמר בפנדלים, וב-2018 קיבל את מדליית הזהב גם באליפות אירופה עד גיל 19. בפורטו המתינו משום מה עד 2021 כדי להפוך אותו לשוער הראשון, אך מאז הוא הוכתר פעמיים לשוער המצטיין בליגה הפורטוגלית, והוכיח את עצמו גם בליגת האלופות.

הידעתם כי דיוגו קוסטה הוא השוער היחיד בצ'מפיונס שבישל שער והדף פנדל באותו משחק? הוא עשה זאת באצטדיונה של לברקוזן באוקטובר 2022, שם עצר את הניסיון קרם דמירבאי מהנקודה הלבנה וסיפק בישול לגאלנו בדרך לניצחון 0:3. שוב קודם לכן, הוא הדף גם את הפנדל של פטריק שיק, כאשר פורטו גברה לברקוזן בבית, וגם עצר את הפנדל של נואה לאנג בניצחון בברוז'. לפיכך, הוא גם השוער היחיד שעצר פנדלים ב-3 משחקים עוקבים בליגת האלופות, וזו מומחיות בולטת שלו. מובן ניגש לדו קרב מול אובלק עם ביטחון עצמי בשמיים, וזה הרי מאפיין אותו באופן כללי.

עשה היסטוריה. שחקני פורטוגל רצים לעבר קוסטה (רויטרס)עשה היסטוריה. שחקני פורטוגל רצים לעבר קוסטה (רויטרס)

קור הרוח של דיוגו קוסטה מרשים, קל וחומר כשמדובר בשוער צעיר יחסית עם ניסיון של 3 שנים בלבד בטופ. הוא מקרין מנהיגות, לא מאבד את העשתונות אף פעם, ובוודאי לא יעלה בדעתו לבכות תוך כדי משחק. למעשה, אין לו נקודות תורפה כלל, וזו הסיבה בגללה זרק אותו המאמן הלאומי הקודם פרננדו סנטוס להרכב הנבחרת זמן קצר אחרי שביסס את מעמדו בפורטו. היה ברור שהוא עדיף אפילו על רוי פטריסיו, שהופתע מאוד להפסיד בקרב על האפודה הראשונה לטירון כמוהו.

ההופעות בגביע העולם לפני שנה וחצי בהחלט היו חיוביות מבחינת דיוגו קוסטה, אך ברבע הגמר מול מרוקו הוא ביצע טעות חמורה. יציאה גרועה וממש לא אופיינית להגבהה אפשרה ליוסוף א-נאסירי לנגוח לרשת החשופה, וכך הודחה פורטוגל באופן סנסציוני. השוער שיש לו חוב מסוים בהקשר זה, ואתמול הוא פרע אותו. אחרי שהציל את פפה בדקה ה-115, הוא הציל גם רונאלדו עם הופעה חסרת תקדים בתום 120 הדקות. עכשיו יש לו גם שיא חדש – הוא היחיד שעצר 3 פנדלים בדו קרב אליפות אירופה, אם כי זה לא בהכרח יותר טוב מפרנצ'סקו טולדו האיטלקי שהדף פנדל במהלך מול הולנד בחצי גמר יורו 2000, ואז עשה זאת עוד פעמיים בדו קרב.

החזיר את החוב. קוסטה (רויטרס)החזיר את החוב. קוסטה (רויטרס)

כך עלתה פורטוגל להתמודדות מול צרפת, אשר ימוסגר תקשורתית כמאבק בין כוכב העבר של ריאל מדריד לכוכב העתיד שלה. האם לכריסטיאנו במצבו הנוכחי יש מקום על המגרש משריקת הפתיחה מול קיליאן אמבפה? התשובה כנראה שלילית, אבל לכולם ברור שהוא יהיה שם. האם פפה צריך לפתוח אחרי מה שקרה מול ששקו? זו שאלה מורכבת אפילו יותר, וגם ההחלטה הסופית ברורה הרבה פחות.

מה עוד צריך לעשות רוברטו מרטינס עם חניכיו, ואיך הוא ינסה להרוס את הכל? אתמול, למשל, הוא החליף את ויטיניה שהיה שחקן השדה הפורטוגלי הטוב על המגרש, והדבר בהחלט בפגע בקצב המשחק. תסמכו על המאמן הספרדי שהוא ימציא משהו דומה גם במשחק הבא.

רוברטו מרטינס עם אנטוניו סילבה וכריסטיאנו רונאלדו (רויטרס)רוברטו מרטינס עם אנטוניו סילבה וכריסטיאנו רונאלדו (רויטרס)

בעיות לא חסרות שם, אבל גם לצרפת יש המון צרות, והיא לא מסוגלת לשים את הכדור ברשת. 3 שערי זכות יש לחבורה של דידייה דשאן – שניים מהם עצמיים, ואחד הובקע בפנדל. לא בטוח שפנדלים יועילו מול דיוגו קוסטה אחרי מה שקרה אתמול, אז הכחולים יקוו למחווה כמו זו של יאן ורטונגן אתמול. מי יתנדב לכבוש שער עצמי לזכות הפורטוגלים? יהיה אכזרי אם פפה יעשה זאת, אבל מה תגידו על רונאלדו? אז כבר באמת תהיה לו סיבה טובה לבכות. מצד שני, דיוגו קוסטה לא יסכים גם לזה. הוא לא ירצה לפשל שוב ברבע הגמר.

אסור לפספס
נגןהקולקצייה הספורטיבית של נטע אלחמיסטר
הקולקצייה הספורטיבית של נטע אלחמיסטר
נגןרק בישראל: קורטואה משחק כדרוסל ומטביע!
רק בישראל: קורטואה משחק כדרוסל ומטביע!
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */