יום ראשון, 07.07.2024 שעה 22:29

חצי ממשתפי מחקר: עולם הספורט עוין ללהט"ב

המחקר קובע כי גילויי להט"בופוביה נפוצים בעולם הספורט ומכבידים על המשתייכים לאוכלוסיית הלהט"ב לעסוק או להשתלב בספורט. ומה קורה כאן בישראל?

|
אצטדיון כדורגל באנגליה (רויטרס)
אצטדיון כדורגל באנגליה (רויטרס)

מחקר חדש של מרכז המחקר והמידע של הכנסת קובע כי "גילויי להט"בופוביה נפוצים בעולם הספורט ומכבידים על המשתייכים לאוכלוסיית הלהט"ב לעסוק או להשתלב בספורט", כך נכתב במסמך שבדק את הנשוא וחובר לבקשתו של ח"כ יוראי להב-הרצנו.

על פי המסמך, "אחת הטענות המרכזיות המועלית על ידי חוקרים וגורמים העוסקים בנושא ספורט ולהט"ב היא כי האקלים השורר בקבוצות, מגרשי ואירועי ספורט, המקצועני והחובבני כאחד, איננו ידידותי עבור להט"בים. בשני סקרים בינלאומיים רחבי היקף שנערכו בשנים 2015 ו-2019 בקרב להט"בים שעוסקים בפעילות ספורט, נמצא כי 80% מהמשתתפים חוו להט"בופוביה בספורט. ממצאים דומים עולים גם ממחקר שנערך בישראל במכון לחקר המגדר והלהט"ב ב-2023".

בישראל, על פי מסמך המחקר של הכנסת, "יותר מחצי מהמשתתפים במחקר (56%) דיווחו כי לתפיסתם עולם הספורט הוא עוין כלפי להט"ב. כמעט שליש (29%) מהמשתתפים במחקר דיווחו כי חוו להט"בופוביה באופן אישי כאשר השתתפו בפעילות ספורט. עוד עולה מן המחקר כי ככל ששכבת הגיל יורדת - עולה תדירות החוויות הלהט"בופוביות בעת השתתפות בפעילות ספורטיבית. כך למשל, 42% מהצעירים בגילאי 16 עד 21 שלקחו חלק במחקר דיווחו כי חוו להט"בופוביה בעת שעסקו בפעילות ספורטיבית, לעומת 23% מגילי 26 ומעלה. יתר על כן, מקרב המשתתפים בסקר שאינם עוסקים בספורט, כשליש ציינו שהסיבה שהם אינם עוסקים בספורט היא חשש מיחס עוין כלפיה".

גם בדיון בוועדת המשנה לספורט של הכנסת בשנת 2016 בנושא להט"בופוביה בספורט, העידו ספורטאים המשתייכים לקהילת הלהט"ב כי גילויי להט"בופוביה נפוצים בספורט בישראל, וכתוצאה מכך יש קושי לספורטאים מהקהילה להשתלב בספורט מקצועני. בעקבות זאת, לפי המחקר, בעשורים האחרונים יוזמות עצמאיות הקימו קבוצות ספורט המורכבות ברובן מבני קהילת הלהט"ב.

שיתוף הפעולה של מרכזי מכבי והפועל למען הלהט"ב (דף הפייסבוק TAG2019)שיתוף הפעולה של מרכזי מכבי והפועל למען הלהט"ב (דף הפייסבוק TAG2019)

על פי המחקר שנערך בכנסת, במדינות נבחרות כמו ניו זילנד, קנדה ואנגליה קיימת מדיניות המכוונת לעידוד השתתפות של להט"בים בספורט כמו גם למאבק בלהט"בופוביה בספורט. "מדיניות זו באה לידי ביטוי, בין היתר, בתמיכה בארגוני ספורט ואירועי ספורט המיועדים לקהילת הלהט"ב, באיסוף נתונים ועריכת מחקרים ביחס לגיוון, הכללה והשתתפות של קבוצות שונות בספורט, וכן בקמפיינים ציבוריים למניעת להט"בפוביה בספורט", כך על פי הדיווח.

אלא שבישראל המצב שונה. במחקר דווח כי "למשרד התרבות והספורט אין כיום מדיניות ייעודית לקידום השתתפות של להט"בים בספורט. על פי המשרד, הפעילות במסגרת גופי הספורט השונים הנתמכים על ידו מתקיימת באופן שוויוני בין כלל הקהילות השונות, בדגש על שוויון מגדרי, ללא התייחסות מיוחדת לנטייה המינית של המשתתפים. עם זאת, בשנת 2020 הועברה תמיכה ייעודית חד פעמית לאגף הספורט של עיריית תל-אביב לטובת קידום הפעילות של מועדון ספורט גאה בעיר בסכום של 240,000 ש"ח, לצורך סיוע בפעילותו".

בקיץ 2022 הפיק משרד התרבות והספורט קמפיין בשיתוף עם לשכת הפרסום הממשלתית, במטרה להיאבק בדעות קדומות על אוכלוסיית הלהט"ב בספורט שכותרתו: "מי בועט כמו בחורה? מנצחים דעות קדומות בספורט". לפני שנתיים תוקן גם סעיף 15 לחוק איסור אלימות בספורט, שקבע כי אלימות מילולית על רקע נטייה מינית תיחשב גם היא כהתבטאות גזענית שדינה עד שנתיים מאסר.

ומה לגבי אכיפת החוק המתוקן? בינואר 2024 מסר השר לביטחון לאומי כי מתקיימת עבודת מטה לגיבוש מדיניות לאכיפת העבירה, אך במרכז המחקר של הכנסת טענו כי "פנייתנו למשרד לקבלת עדכון על התקדמות עבודת מטה זו לא נענתה עד מועד סגירת המסמך".

אסור לפספס
נגןהקולקצייה הספורטיבית של נטע אלחמיסטר
הקולקצייה הספורטיבית של נטע אלחמיסטר
נגןרק בישראל: קורטואה משחק כדרוסל ומטביע!
רק בישראל: קורטואה משחק כדרוסל ומטביע!
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */