יום שבת, 06.07.2024 שעה 11:20
יורו 2024 23-24
 בית 1 
72-83גרמניה1
53-53שווייץ2
35-23הונגריה3
17-23סקוטלנד4
 בית 2 
90-53ספרד1
43-33איטליה2
26-33קרואטיה3
15-33אלבניה4
 בית 3 
51-23אנגליה1
32-23דנמרק2
32-23סלובניה3
22-13סרביה4
 בית 4 
64-63אוסטריה1
51-23צרפת2
44-43הולנד3
16-33פולין4
 בית 5 
43-43רומניה1
41-23בלגיה2
43-33סלובקיה3
44-23אוקראינה4
 בית 6 
63-53פורטוגל1
65-53טורקיה2
44-43גיאורגיה3
15-33צ'כיה4
לוח משחקים
  • ספרד
  • 1 - 2
  • גרמניה
  • פורטוגל
  • 0 - 0
  • צרפת
  • אנגליה
  • שבת, 06/07, 19:00
  • שווייץ
  • הולנד
  • שבת, 06/07, 22:00
  • טורקיה

המאמן שמאיים על רונאלדו ו"הגמר" כבר ברבע

פורטוגל בנחיתות על הקווים, קרב הענקיות המסתמן, העונש של בלגיה על הלוזריות, הבעיה של איטליה, המזל של אנגליה ופוטנציאל ההפתעה. ניתוח הנוקאאוט

|
לאמין ימאל, כריסטיאנו רונאלדו, קיליאן אמבפה וקווין דה בריינה (רויטרס)
לאמין ימאל, כריסטיאנו רונאלדו, קיליאן אמבפה וקווין דה בריינה (רויטרס)

שלב הבתים ביורו 2024 הגיע לסיומו ויש לומר כי השיטה של 24 נבחרות בשישה בתים איומה. אם אתם אוהבים דרמות הזויות, חישובים מורכבים ותיאוריות קונספירציה, היא בהחלט בשבילכם. אם אתם בעד הגינות והיגיון, הגעתם למקום הלא נכון. בטורנירים בהם 32 נבחרות מצמצמות ל-16 לקראת שמינית הגמר, הכל ברור ומובן. כאשר חישובי המקום השלישי נכנסים לתמונה, ההשפעות העקיפות כה מורכבות שאפילו אופ"א לא מצליחה לעקוב כמו שצריך.

קחו, למשל, את מה שקרה אתמול במחזור הנעילה בבית שש. אם הנבחרת שסיימה במקום השלישי בו הייתה מודחת (כלומר אם צ'כיה לא הייתה מנצחת את טורקיה וגאורגיה לא הייתה מנצחת את פורטוגל), אז הונגריה הייתה עולה בזכות הניצחון הדרמטי על סקוטלנד אותו חגגה שלושה ימים קודם לכן. במקביל, רומניה הייתה מקבלת במקרה כזה את סלובניה כיריבה בשמינית הגמר, בעוד אם הנבחרת השלישית מבית שש הייתה עולה, רומניה הייתה משחקת מול הולנד – כלומר, יריבה הרבה יותר קשה על הנייר.

ומי שובץ לנהל את המשחק בין טורקיה לצ'כיה? אישטוואן קובאץ', שופט רומני ממוצא הונגרי – לא פחות! הצ'כים חשדו שיהיה נגדם כי הכישלון שלהם סייע הן להונגרים והן לרומנים. ואכן, קובאץ' שלף כרטיס אדום לאנטונין בראק הצ'כי כבר בדקה ה-20 ובאופן כללי השיפוט היה מחפיר ביותר. צ'כיה לא ניצחה (ואפילו הפסידה בסוף 2:1), לכן "המזימה של השופט" הצליחה לכאורה, אבל במקביל גאורגיה ניצחה את פורטוגל שעלתה עם הרכב חסר. לכן הונגריה הודחה ורומניה קיבלה דווקא את הולנד. 

גביע היורו (רויטרס)גביע היורו (רויטרס)

כל זה ביזארי בלשון המעטה, אבל הכאוס מאחורינו ואנחנו לקראת שלב שמינית הגמר. החל ממנו, הכל ברור, מובנה והגיוני – ואפשר לנסות לנתח אותו בלי להיגרר לספקולציות אבסורדיות. אז מה יש לנו?

ראשית, "צד אחד" של המסלול לגמר מאתגר יותר בהשוואה ל"צד השני". גרמניה, ספרד, צרפת, פורטוגל ובלגיה – רק אחת מהמועמדות האלה תוכל להגיע לברלין ב-14 ביולי. מנגד, רשימת המעצמות במסלול השני כוללת את אנגליה, איטליה והולנד – ועל הנייר זה פועל לטובת האנגלים. אלא שצד זה כולל גם סוסים שחורים שעשויים אולי לחולל כמה סנסציות – אוסטריה, שווייץ וטורקיה. המשחקים בו אמורים להיות פחות צפויים ואנגליה הרי ממש לא הרשימה עד כה בלשון המעטה.

נתחיל מהמשחק המרכזי של הסיבוב, בין צרפת לבלגיה בדיסלדורף ב-1 ביולי, אליו הגיעו שתי המעצמות באופן לא צפוי מהמקום השני בבתיהן. צרפת נענשה על תיקו 1:1 מול פולין במחזור האחרון ועל יכולת דלה בהתקפה באופן כללי – היו לה שני שערים בלבד בשלב הבתים וגם הם בעצם שער עצמי ופנדל.

צרפת כבשה רק פעמיים בבתים. אמבפה (רויטרס)צרפת כבשה רק פעמיים בבתים. אמבפה (רויטרס)

בלגיה הייתה יכולה להימנע מהמפגש מול קיליאן אמבפה וחבריו לו הייתה מעזה יותר אתמול נגד אוקראינה. ניצחון היה מעלה אותה לראש הבית, אך היא העדיפה לשחק על תיקו, במיוחד במחצית השנייה, מחשש להפסיד. "לו היינו סופגים, סביר שהיינו מודחים", אמר במסיבות העיתונאים המאמן דומניקו טדסקו וזו גישה לוזרית בהחלט. הפחדנות הזו גרמה לאוהדים לשרוק בוז לשחקנים והקפטן קווין דה בריינה הורה בתגובה לחבריו לא להתקרב ליציעים ולא להודות להם. איך שלא תסתכלו על זה, זו אווירה רעילה ובלגיה מגיעה לניסיון לנקום בצרפתים על ההפסד בחצי גמר מונדיאל 2018 במומנטום רע. למזלם, היריבה במצב בעייתי אף היא ולא ניתן לפסול הפתעה.

המנצחת בקרב זה תפגוש ברבע הגמר את המנצחת בהתמודדות בין פורטוגל לסלובניה ב-1 ביולי בפרנקפורט. על פניו, הפורטוגלים פייבוריטים ברורים, גם אם כריסטיאנו רונאלדו לא הצליח למצוא את הרשת בשלב הבתים לראשונה בקריירה. מבחינת הסגל, זו אחת הנבחרות האיכותיות בטורניר, אך היא לא בהכרח מאומנת היטב, כפי שהסברנו כאן. רוברטו מרטינס הוא נקודת התורפה של פורטוגל ואילו מאמן סלובניה, מטיאז' קק, הוא ללא ספק נקודת החוזק האולטימטיבית של נבחרתו. לפיכך, מדובר במאבק בין כישרון לארגון. ההיסטוריה יודעת מקרים בהם ידו של הארגון הייתה על העליונה והפורטוגלים זוכרים היטב שני הפסדים כאלה ליוון ביורו 2004.

נקודת התורפה. רוברטו מרטינס (רויטרס)נקודת התורפה. רוברטו מרטינס (רויטרס)

אם צרפת תתמודד מול פורטוגל ברבע הגמר, יעלו הזיכרונות מהקרב ביניהן בחצי גמר יורו 84’, שהיה לדעת רבים המשחק הטוב ביותר בתולדות אליפות אירופה – וצרפת ניצחה אז 2:3 בהארכה. גם הקרב בחצי גמר יורו 2000, בו ניצחה צרפת, היה מכונן בהחלט. מאידך, יש גם עבר טרי יותר ופורטוגל ניצחה את צרפת בגמר יורו 2016 משער של אדר. האם גם הפעם יהיה גיבור אלמוני ולא צפוי? ומי כבר אלמוני מספיק בשביל זה? ואם יהיה זה רבע הגמר בין בלגיה לפורטוגל, יפגשו השדים האדומים את המאמן לשעבר מרטינס, איתו הם ניצחו את הפורטוגלים בשמינית גמר יורו 2020. עולם קטן.

רבע גמר נוסף צפוי להיות בין גרמניה לספרד, ויהיו שיגדירו אותו כ"גמר המוקדם". הייתכן שאחת מהן תמעד בשמינית הגמר וכך תהרוס את הקרב המסקרן? גרמניה תפגוש ב-29 ביוני את דנמרק בדורטמונד וקשה מאוד לראות את הדנים מאיימים על המארחת במצבם הנוכחי. הם הפגינו יכולת עגומה בערך כמו במונדיאל, אז הודחו בשלב הבתים עם שער זכות בודד. הפעם כבשה דנמרק פעמיים, אבל לא ניצחה באף משחק בשלב הבתים, ולא תמצאו בקופנהאגן אף אוהד אופטימי. אולי צריך להזכיר להם את הגמר ב-1992, אבל אי אפשר להשוות את הגרסה הנוכחית לנבחרת ההיא של ריצ’ארד מולר נילסן. 

קשה לראות את דנמרק מסכנת את גרמניה (רויטרס)קשה לראות את דנמרק מסכנת את גרמניה (רויטרס)

באשר לספרד, הנבחרת היחידה שסיימה את שלב הבתים עם מאזן מושלם וגם לא ספגה אף שער, תפגוש בשמינית הגמר ב-30 ביוני בקלן את גאורגיה. מובן שהאדומים לא יזלזלו בנבחרת שניצחה זה עתה את פורטוגל (גם אם המוטיבציה של הפורטוגלים לא הייתה בשיאה). הם מכירים את חביצ'ה קבראצחליה, ומכירים טוב במיוחד את כוכב ולנסיה, גאורגי ממרדאשווילי, שמוכיח בטורניר את מעמדו כאחד השוערים הצעירים הטובים בתבל. חוץ מזה, ז'ורז' מיקאוטדזה הוא מלך השערים הזמני של הטורניר עם שלושה כיבושים (שניים מהם בפנדלים). מדהים, אבל עובדה. ובכל זאת, כל תוצאה פרט לניצחון ספרדי מוחץ תהיה מפתיעה. הרי הם כבר שיחק במוקדמות, וספרד כבשה שביעייה לרשתו של ממרדאשווילי בטביליסי. לאמין ימאל וניקו וויליאמס היו בין הכובשים, וכך גם אלברו מוראטה.

נעבור לצד השני והמפגש המאוזן ביותר הוא זה שיפתח את שלב שמינית הגמר, כאשר האלופה איטליה תתמודד מול שווייץ ב-29 ביוני בברלין. שער של מתיאה זקאני בדקה ה-98 מול קרואטיה הציל בסופו של דבר את הכחולים מהדחה – הם היו חוזרים הביתה בעקבות ניצחונה של גאורגיה אתמול אלמלא השוו ל-1:1 מול לוקה מודריץ' האומלל. איש המשחק היה הבלם ריקארדו קלאפיורי, שאף בישל את הכיבוש של זקאני בפריצה סוחפת – ואיטליה תחסר מאוד את הכוכב הצעיר של בולוניה שמושעה בגלל צבירת צהובים. בארץ המגף היו מתקשים להאמין לעובדה הזו לפני תחילת הטורניר, אבל המשימה שלהם תהיה קשה הרבה יותר ללא קלאפיורי ושווייץ מגיעה במומנטום חיובי אחרי שכמעט ניצחה את גרמניה. עם גרניט ג'אקה בעונת שיא בחייו והמאמן מוראט יאקין שפגע עד כה היטב עם האלתורים שלו בהרכב, השוווייצרים מסוכנים מאוד – והם גם זוכרים כיצד העיפה בשלב הזה את צרפת ביורו 2020.

יחסר. קלאפיורי (רויטרס)יחסר. קלאפיורי (רויטרס)

המנצחת כאן תפגוש את אנגליה או סלובקיה – הן תתמודדנה ב-30 ביוני בגלזנקירשן. מצבם של האנגלים רק הורע בעקבות תיקו מאופס עלוב מול סלובניה במשחק האחרון בשלב הבתים והאמירה של המאמן גארת’ סאות’גייט על חוסר היכולת למצוא תחליף לקלווין פיליפס עדיין מהדהדת. פיל פודן הצליח למסור להארי קיין פעם אחת בלבד בשלושת המשחקים הראשונים וזה מעיד עד כמה התיאום בחלק הקדמי של שלושת האריות קטסטרופלי. האם סלובקיה שכבר ניצחה את בלגיה בפתיחת שלב הבתים, מסוגלת לנצל זאת כדי לחולל סנסציה גדולה במיוחד? ביורו 2016 המפגש בין השתיים הסתיים בתיקו 0:0 בשלב הבתים ויש חשש כי לא נראה שערם רבים גם כאן. הארכה? פנדלים? לאנגליה בוודאי לא כדאי להגיע להכרעה מהנקודה הלבנה, אבל אם הכל יילך כשורה מבחינתה, היא תקרטע לניצחון 0:1 והפרס עשוי להיות שחזור גמר יורו 2020 מול איטליה ברבע הגמר. זו תהיה ההזדמנות לנקום, אבל גם ההזדמנות להתרסק בדמעות פעם נוספת. ברבע הגמר, קלאפיורי ישחק.

חוץ מזה, בחצי הגמר תופיע אחת מהנבחרות הבאות – אוסטריה, הולנד, טורקיה או רומניה. מתוכן, נכון לעכשיו ברור שמגיע לאוסטרים המרעננים לעשות את זה והמאמן ראלף ראנגניק כבר הבטיח אחרי הניצחון 2:3 על הולנד שהביא לה את המקום הראשון בבית 4 כי זו רק ההתחלה. בשמינית הגמר הם שובצו לאצטדיון בלייפציג ב-2 ביולי, שירגיש ביתי עבור ראנגניק שעבד במשך שנים ארוכות כמנהל הספורטיבי בפרויקט של רד בול, ואף הוזעק לאמן את לייפציג עצמה בשתי קדנציות. מאידך, עבור יריבתה במעמד, טורקיה, כל משחק על אדמת גרמניה הוא ביתי עם הקהילה המקומית העוצמתית שמלווה את הנבחרת. הטורקים ביזבזו המון כוחות בקרב המתיש מול צ'כיה אתמול, ונראו שבירים למדי גם מול יריבה שנותרה ב-10 שחקנים, בצל דיווחים על בעיות בחדר ההלבשה. אוסטריה תהיה, אם כך, פייבוריטית – אבל העסק שקול למדי.

ההתקפה מקרטעת. גארת' סאות'גייט והארי קיין (רויטרס)ההתקפה מקרטעת. גארת' סאות'גייט והארי קיין (רויטרס)

אם תנצח, עשויה אוסטריה לפגוש שוב את הולנד כבר ברבע הגמר בתנאי שהכתומים יגברו על רומניה במינכן ב-2 ביולי. חניכיו של רונאלד קומאן סיימו רק במקום השלישי בבית 4 ויש להם המון מזל כי הם מקבלים כ"פרס" על כך דווקא יריבה נוחה יחסית, בעוד צרפת נאלצת להתמודד מול בלגיה. מצד שני, ההולנדים מתקשים למצוא את ההרכב האופטימלי, משנים את המערכים בתדירות מסחררת, ולא יודעים להתמודד עם חסרונם של שחקני המפתח הפצועים במרכז המגרש – פרנקי דה יונג, טוין קופמיינרס ומארטן דה רון. הם נראו פגיעים בכל המשחקים ולרומנים שסיימו בניגוד לכל התחזיות בפסגת בית 5, ממש אין מה להפסיד. הלחץ כולו על קומאן ויש כאן פוטנציאל להפתעה.

אסור לפספס
נגן 10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
נגןברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
ברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */