בביקורי האחרון לפני חודשיים בהתאחדות הגרמנית, נפגשתי עם האחראי על פיתוח הכדורגל הגרמני פרופסור פביאן, כאשר הדברים שעמדו במרכז הביקור היו גורמי ההתקדמות בכדורגל ונושא האימון.
מינוי יוליאן נגלסמן למאמן הנבחרת היה צעד של ההתאחדות הגרמנית בכדי "ליצור דור חדש של מאמנים שנגלסמן מייצג אותם, דור מאמנים שמנצל את העולם הטכנולוגי ליצירת אימון יותר תכליתי".
כמו כן, לפני מינויו למאמן הלאומי, ערכו בהתאחדות הגרמנית בדיקה מקיפה, בכדי לראות האם הוא בגילו הצעיר הוא יכול להביא את גרמניה לשינוי משמעותי אחרי כמה שנים של דשדוש. הבדיקה, שכללה גם המלצות של מאמנים ושחקנים מובילים, הראתה שכולם ראו בו כעתיד של המאמנים.
נגלסמן נולד בשנת 1987 וכבר הפך למודל המאמן המודרני, עם ניסיון רב בצמרת הגרמנית. הוא גדל כסקאוט אצל תומאס טוכל, כשטוכל גדל אצל יורגן קלופ. נגלסמן, קיבל הרבה מהניסיון והחוכמה שלהם באימון בכלל ובתחום הלחץ הגבוה בפרט (תורתו של המאמן האגדי של מיינץ לורנט).
מאמן נבחרת גרמניה, הוא חסיד גדול של ראלף רנגניק, מאמן נבחרת אוסטריה ומי שמכונה הפרופסור של הכדורגל הגרמני. כלומר, מצד אחד נגלסמן למד אצל המאמנים המובילים בעולם והתנסה במועדונים גדולים כמו: הופנהיים, רד בול לייפציג ובאיירן מינכן, ומצד שני הוא מביא איתו תואר במדעי הספורט ולימודים שהשפיעו רבות על עבודתו.
מי שהיה הצעיר ביותר לעמוד כמאמן על הקווים בבונדסליגה, משלב בעבודתו את מדעי האימון ועקרונות תורת האימון החדשה (הקוגניטיבית), זאת בנוסף לניסיון שלו ושל מוריו, ליישום עקרונות תכנון, בקרה ומעקב באמצעות טכנולוגיות מתקדמות.
את יישום האפשרויות הטכנולוגיות הוא חייב למועדון הופנהיים, שם היה יכול לפתח טכנולוגיות בזכות שיתוף הפעולה של המועדון עם SAP, חברת המחשבים הגדולה והחזקה ביותר בגרמניה, שבעליה תומך נלהב של טכנולוגיה בספורט.
בהופנהיים, אפשרו לנגלסמן להשתמש בטכנולוגיה באימונים ובהכנה שלו למשחקים (מאמין מאוד בניתוח היריב עד לפרטים הקטנים ביותר), וכן בטכנולוגיה חזותית בזמן האימון, כך שהשחקנים רואים את עצמם על המסך הגדול עם פידבק מיידי.
מה שמדהים אצל נגלסמן, הוא שכל שחקניו צריכים לדעת את 31 העקרונות שהוא מאמין בהם. לעתים קרובות, הוא עוצר את האימון כדי לתשאל את השחקנים ולבדוק אם הם אכן הבינו ולמדו את העקרונות.
לכל עיקרון של נגלסמן יש ביטוי במהלך האימונים. קיימות משימות משחקיות ותרגילים אחרים, שמטרתם העיקרית היא קבלת החלטות על בסיס ראייה מרחבית, התמצאות במרחב והשילוב ביניהם.
הפילוסופיה של יוליאן נגלסמן מתבססת על יחסיות של גורמי ההישג בבניית הקבוצה, אל מול עקרונות האימון על פי תורת האימון החדשה, ביחד עם עקרונות המשחק שלו.
יחסיות גורמי ההישג
המאמן בן ה-36 טוען שטקטיקה קבוצתית היא רק 35% מההצלחה של קבוצה וששאר גורמי ההישג יחד (כושר גופני, טכניקה, טקטיקה), מהווים 65%, כולל הכימיה עם המאמן. נגלסמן מאמין כי יש מקום לקבוצתיות, אבל קודם היכולת האישית לפני הכול ובמגוון התפקידים על המגרש.
בניית קבוצה
כמאמן שגדל בהופנהיים ועבר מהנוער לבוגרים, נגלסמן מדבר על שילוב צעירים ומנוסים בתפקידים שונים. הוא בודק בצורה סטטיסטית את ממוצע הגילים של קבוצה בריאה. בהרצאה בכנס מאמנים בגרמניה, הוא הדגיש את חשיבות המילה דינמיות, כמושג אישי וקבוצתי, שדורש חיבור וזה הבסיס להצלחה לדעתו.
שוער העבר, טים ויזה, הדביק לנגלסמן את הכינוי “בייבי מוריניו” על הדמיון בין השניים בהקשר של פריצת הדרך בגיל צעיר. למרות זאת, לפחות מבחינת משחק ההגנה, נגלסמן התאים עצמו לכדורגל המודרני ומאמין שגם השחקנים בחלק האחורי צריכים להיות בעלי טכניקה וחוכמה, ולא רק חזקים פיזית.
באפריל 2021 מונה למאמן באיירן מינכן, במעבר זה שולם הסכום הגבוה ביותר אי פעם עבור מאמן כדורגל, 25 מיליון אירו. אצל הבווארים, הוא ניהל סגל עם לא מעט כוכבים. בראייתו, נגלסמן מדבר על אוסף מנהיגים ולא על אחד, כאשר ההצלחה שלו היא לגרום למנהיגים שונים להוביל את הקבוצה.
עקרונות האימון
בהרצאותיו למאמנים, נגלסמן מדבר על קואורדינציה (תיאום בין המוח לגוף) כבסיס לקוגניציה (יכולת המרת מידע לידע). את זה, הוא מיישם באימון מתוך הבנה כי טכניקה היא לא מטרה ברמת אימון בוגרים, אלא מה קורה לפני הביצוע הטכני ואחריו.
עיקרון נוסף הוא – האימון כתהליך מתוכנן לפרטים, הן במטרות, הן בתוכן והן בעצימות. זה מתחבר לאימון כצורות משחק לפתרון בעיות – המאמן שואל את השחקן מה לדעתך הייתה הבעיה שצריך היה לפתור/מטרת המשחקון? באימון, הוא מציב בעיות ופחות תרגילים, בעוד המשחקונים במרכז מדגישים את המעברים.
ניתוח אימונים ומשחק על בסיס מדגם של ביצועים הדורשים קבלת החלטות, כניסה לפרטים של כל ביצוע בכל מקום במגרש, כאשר המסירה היא גורם קריטי. נגלסמן מדבר על 90% הצלחה במסירות מדויקות, גם בלחץ (זו הסיבה המרכזית שקרוס חזר לנבחרת, בנוסף לאישיות שלו).
באימון יש הרבה מצבי 2 על 1, כמשחק שהופך בהפתעה ל-1 על 1, דבר שקריטי ומייצג את גרעין המשחק המודרני. נגלסמן יוצר באימון המון מצבי חיזוי ובודק האם השחקן פעל על פי החיזוי וכמה שפחות דרך אגרסיביות.
כלל יסוד אחר הוא האימון ב-360 מעלות – שחקן חייב לתפקד ב-360 מעלות, כיוון שהמשחק דורש ממך לא לאבד כדור. האימון מדוד ומבוקר בזמן של מסירות, מספר מסירות וזמן ההתקפה במצבים שונים. אחרי כל אימון, מתקיים ניתוח ביצועים ורישום של מה שניתן לשפר.
עיקרון נוסף, כמה שיותר גולים באימון בחלק המסיים – זה לא במקרה שלייפציג תחת נגלסמן הבקיעה 10 שערים ב-21 משחקים, 0.86 גולים במשחק. אחר כך זה רק עלה, ב-34 משחקים הממוצע היה 1.09 גולים למשחק, עם ניצול המצבים הגבוה ביותר. לדעתו, אין עדיין במרבית האימונים מספיק תרגולים ומשחקונים של מצבי שער.
לכל אלה מצטרף גם עיקרון משמעות הפס העוצמתי והמדויק – בזמן האימונים, נגלסמן בודק ביצועים פרטניים באמצעים טכנולוגיים, כמו עוצמת הפס והקשר לדיוק. השילוב ביניהם הוא בעל משמעות גדולה.
עקרונות המשחק
ההגנה – סוד הצלחת ההגנה הוא ארגון נכון וזה מוקד האימון. במצבים שונים ההגנה היא מאוד מאורגנת, שחקני ההגנה יודעים למסור מסירות ארוכות גם כהפתעה או שמצטרף אליהם שחקן שיודע למסור מסירות מדויקות ארוכות. המאמן דורש לא לבצע פעולות של 1 על 1 בהגנה ולא חשוב באיזה מצב.
המעבר להתקפה הוא התהליך החשוב ביותר, בתנאי שהוא נעשה במהירות המרבית עם אפשרויות מגוונות. נגלסמן טוען שחייבים לאמן את המעבר להתקפה והיכן הוא נעשה בכל מקום, על פי ניתוח ביצועים.
עיקרון משחק נוסף הוא גמישות טקטית – יותר משני שינויים במשחק עם התאמה טקטית ושינוי עמדות גם לעומק וגם לרוחב, ניצול מומנטום במסירה, פתרון לשער בצורה מרבית על ידי ריכוז גבוה ותפיסת הלמידה המבדלת (דבר שלמד אצל קלופ וזה למד אצל פרופסור שלהורן).
חכמה לפני כוח, עוד עיקרון של נגלסמן – המאמן מעדיף שחקנים חכמים ויצירתיים במרכז השדה, גם על חשבון כוח. כמו כן, נגלסמן לא מדבר על לחץ גבוה כנגד מצבים, אלא לחץ גבוה בשביל להשיג גול ועם כמה שיותר שחקנים. הגרמני מאמין בחוק ה-10 שניות בשביל לזכות בכדור בשטח היריב.
שרשת הלחץ מובנית משלושה שלבים – קריאה של משחק בעזרת המושג "טרום התמצאות" (סקירה ראשונית), לחץ ורק בסוף סקירה של שטח. לדעתו, אלה דורשים חוכמת משחק ותהליכים קוגניטיביים באימון, כי אחרת הסיכון גדול יותר מהסיכוי.
לגבי החלוצים – הם מוכרחים להיות בעלי יכולת 1 על 1 גבוהה בשטחים קטנים, או עם יתרון בתזמון באוויר. האימון בהתקפה הוא שילוב של חוכמה, 1 על 1 וכשצריך, גובה/כוח כאלטרנטיבה או תלוי יריב, וכך הם גם מתאמנים.
נגלסמן מדבר המון על שחקנים שאצלם מהירות מחשבה היא תכונה בולטת ומרכזית, כמו שיש לטוני קרוס ולאילקאי גונדגאן, קשרי המנשאפט. הוא בהחלט מעדיף שחקנים אינטליגנטים.
המשחק הוא תוצאה של אימון וניתוח יריב – נגלסמן רואה בניתוח היריב משימה חשובה מאודץ המאמן יושב שעות על הניתוח הפרטני של שחקני היריב וניתוח ביצועים עם צוות שלם, שנותן לו תמונת מצב גופנית, יתרונות וחולשות בכל מצב, זמן ותפקיד.
התיקול כגורם משמעותי בכדורגל – נגלסמן מעדיף תיקול על בסיס חיזוי ופחות על ידי אגרסיביות. האגרסיביות תבוא רק לאחר כישלון בחיזוי כשאין ברירה. זה מצטרף לעקרון של לגרום ליריב לטעות במסירה – האיש על הקווים בנבחרת גרמניה דוגל בכיסוי שטח בצורה נכונה ופחות עם 1 על 1 הגנתי.
הכותב ד"ר מרק ורטהיים, ד"ר במדעי הספורט בקלן, מרצה בתורת האימון החדשה, מפתח ומאמן בשיטת האימון OCO ו-CBC קואורדינציה וקוגניציה. בעברו, יועץ מדעי בצוותי אימון של קבוצות באירופה ובישראל, מרצה אורח בפרו, בישראל ובגרמניה.
ocoinfo@gmail.com
www.wertheimacademy.com