יום חמישי, 19.09.2024 שעה 20:05
ליגה גרמנית 24-25
93-113באיירן מינכן1
72-63דורטמונד2
72-43לייפציג3
64-83היידנהיים4
66-93באייר לברקוזן5
64-53איינטרכט פרנקפורט6
64-53פרייבורג7
53-43ורדר ברמן8
51-23אוניון ברלין9
47-73שטוטגרט10
47-53אוגסבורג11
35-53וולפסבורג12
36-53בורוסיה מנשנגלדבאך13
39-53הופנהיים14
26-53מיינץ15
05-13בוכום16
06-13סט. פאולי17
011-33הולסטיין קיל18
לוח משחקים
  • אוגסבורג
  • שישי, 20/09, 21:30
  • מיינץ
  • בוכום
  • שבת, 21/09, 16:30
  • הולסטיין קיל
  • היידנהיים
  • שבת, 21/09, 16:30
  • פרייבורג
  • אוניון ברלין
  • שבת, 21/09, 16:30
  • הופנהיים
  • ורדר ברמן
  • שבת, 21/09, 16:30
  • באיירן מינכן
  • איינטרכט פרנקפורט
  • שבת, 21/09, 19:30
  • בורוסיה מנשנגלדבאך
  • באייר לברקוזן
  • ראשון, 22/09, 16:30
  • וולפסבורג
  • שטוטגרט
  • ראשון, 22/09, 18:30
  • דורטמונד
  • סט. פאולי
  • ראשון, 22/09, 20:30
  • לייפציג

הכירו את המאמנת הראשונה של גברים בגרמניה

סברינה ויטמן בת ה-32 מונתה למאמנת אינגולשטאט והיא עילוי במועדון. היא רוצה לקבל קרדיט בזכות העבודה ולא בגלל המגדר, אבל מודעת לחשיבות התקדים

|
סברינה ויטמן (האתר הרשמי של אינגולשטאט)
סברינה ויטמן (האתר הרשמי של אינגולשטאט)

איך יגיב כדורגלן כאשר מתמנה מאמן צעיר ממנו? זו סוגיה מעניינת שנבחנה לא פעם – למשל, מאמן גרמניה הנוכחי יוליאן נגלסמן היה צעיר מהקפטן מנואל נוייר שפרש השבוע. איך כדורגלן יגיב כאשר אישה מתמנה למאמנת בקבוצתו? זו סוגיה הרבה יותר חדשנית ומסקרנת. באינגולשטאט הלכו כמה צעדים קדימה, ושם יש שאלת מחקר מרהיבה באמת – איך יגיב כדורגלן כאשר מתמנה מאמנת צעירה ממנו?

פסקל טסטרואט בן ה-33 הוא חלוץ אינגולשטאט בליגה השלישית בגרמניה. בתחילת מאי הוא קיבל בשורה מדהימה – סברינה ויטמן בת ה-32 תהיה המאמנת הזמנית שלו. 3 ימים לאחר מכן, במשחק הבכורה שלה על הקווים, העסק לא נראה מבטיח במפגש הביתי מול מנהיים, אז ויטמן החליפה את טסטרואט באמצע המחצית השנייה ושלחה במקומו למגרש את סבסטיאן גרונינג הדני. זה עבד מצוין, כי גרונינג השווה עמוק בזמן פציעות ל-1:1. במשחקה השני של ויטמן, היא הימרה על שניהם ביחד בחוד, ולקחה את כל הקופה. גרונינג כבש פעמיים, טסטרואט מצא גם הוא את הרשת, ואינגולשטאט פירקה את לובק 1:6.

התצוגה המכוננת הזו שכנעה את ההנהלה שהיא עשתה את הצעד הנכון כאשר נתנה לוויטמן את המפתחות במקומו של מיכאל קולנר המפוטר. אינגולשטאט שאפה לחזור לליגה השנייה בקיץ שעבר, אך חוותה עונה מאכזבת מאוד בסטנדרטים שלה ושקעה במרכז הטבלה. אחרי התבוסה 4:0 באסן נקבע כי קולנר מיצה סופית את עבודתו, והמאמנת הצעירה קיבלה את הצ'אנס להוכיח את עצמה. "אני מקווה שזה יימשך זמן רב יותר מחודש אחד", אמרה ויטמן – וחזתה את העתיד. היא לא הפסידה בליגה עד לסיום העונה, ואז גם הובילה את הקבוצה לניצחון בגמר גביע בוואריה. איש לא הופתע, אם כך, כאשר היא קיבלה את המינוי הקבוע לעונה הנוכחית. קבלו את המאמנת הראשונה אי פעם של קבוצה מקצוענית בכדורגל הגרמני – וכולם בעיר בטוחים שהיא ממש ראויה לכך.

סברינה ויטמן (האתר הרשמי של אינגולשטאט)סברינה ויטמן (האתר הרשמי של אינגולשטאט)

"סברינה מכירה את המועדון טוב מכל אחד אחר", אמר המנכ"ל דיטמר באיירסדורפר. קשה להתווכח איתו, כי ויטמן נולדה באינגולשטאט, הצטרפה למועדון לפני 19 שנה, והחלה לעזור למאמנים בקבוצות לילדות בנות 9 עוד כשהייתה נערה בעצמה. ב-2012, כאשר הייתה בת 20, היא מונתה למאמן קבוצת נערות עד גיל 15. בחלוף שנה, היא כבר עבדה עם נערים, ונתקלה בהתחלה בקשיים כאשר מספר אבות לכדורגלנים בני 13 פצחו במחאה נגד המאמנת הצעירה. מנהל האקדמיה השתיק אותם והעמיד אותם במקומם, ומאז לא היו לדבריה בעיות נוספות. 

בתוך המועדון, היא נחשבה לעילוי, וגילתה סמכותיות יוצאת דופן לצד ההבנה הטקטית. "דיברו עליה הרבה, והיה ברור שיש לה פוטנציאל", מספר אלמוג כהן, ששיחק באינגולשטאט בין 2013 ל-2019. כבר אז הכירו כדורגלני הסגל הראשון היטב את ויטמן.

לפני שנתיים היא קיבלה לידיה את הקבוצה עד גיל 19, והייתה המאמנת היחידה בבונדסליגה לנוער. בראיון שנערך בשלהי 2022, היא הדגישה: "אני לא רוצה שידברו עלי כעל אישה, כי אז מתמקדים בי ולא בעבודה שלי. אומרים שאני מודל לחיקוי, וזה מפעיל לחץ מיותר, אבל ברור שזה מצב מיוחד, ויש עלי אחריות. מחקרים העלו כי צוותים שכוללים אנשים משני המינים עשויים להיות מצליחים יותר. זה צריך להיות נכון גם בכדורגל. נשים יכולות לקחת חלק פעיל יותר. אני לא רוצה להכליל, אבל לנשים יש יכולת חשיבה מעמיקה יותר. לפחות אני יכולה לומר זאת על עצמי".

סברינה ויטמן (האתר הרשמי של אינגולשטאט)סברינה ויטמן (האתר הרשמי של אינגולשטאט)

ההצלחה עם הקבוצה עד גיל 19 העלתה עוד יותר את קרנה של ויטמן בתוך המועדון, והרעיון לאפשר לה לאמן את הקבוצה הבוגרת תפס תאוצה בהדרגה. לכן, במקום לתת לקולנר לסיים את העונה, הוחלט להדיחו ולבחון אותה בפעולה במשך מספר שבועות בהם לא היו לאינגולשטאט מטרות חשובות במרכז הטבלה. כי עם כל הכבוד לעבודה היעילה עם שחקנים צעירים, לא ניתן היה לחזות את החיבור שלה עם מקצוענים ותיקים, אשר חלקם קרובים אליה בגיל. ספקות ריחפו מעל ההרפתקה הזו, אך הם הוסרו במהרה. השחקנים קיבלו אותה בתור גורם סמכותי, ואף העבירו מסרים חיוביים מאוד על יכולתה לשלוט בחדר ההלבשה ולנהל משחקים. המינוי הקבוע היה הגיוני מאוד לאור זאת. "אני שמח מאוד בשבילה. התפקיד הזה מגיע לה על הדרך שהיא עברה ועל ההתקדמות שהיא עשתה”, אומר אלמוג כהן.

"סברינה הראתה שהיא יודעת להפיק את מלוא הפוטנציאל מהשחקנים. היא עשתה זאת בקבוצות הצעירות בגילאים שונים, ועכשיו גם בקבוצה הבוגרת. זה דורש לא רק מיומנות, אלא גם כושר מנהיגות. יש לה תכונות אלה, והיא גם מזוהה מאוד עם המועדון. לכן אנחנו משוכנעים שהיא האדם הנכון כדי להשיג את המטרות שהצבנו לעצמנו", אמר באיירסדורפר, והוא מתכוון לחזרה לליגה השנייה בעונה הקרובה. 

"אנחנו רוצים לקדם לא רק שחקנים שצומחים אצלנו, אלא גם מאמנים. סברינה ויטמן הרשימה אותנו לאורך השנים, הן בהיבט המקצועי והן בהיבט האישי. היא דוגלת בכדורגל הרפתקני והתקפי, יש לה תשוקה עצומה לכדורגל, והיא יודעת לסחוף את הקבוצה אחריה. אחרי כמעט שני עשורים במועדון, היא הכי אינגולשטאט שיש. התרומה שלה לקבוצה הראשונה הייתה מיידית, ואנחנו סומכים עליה מאוד לקראת העתיד", קבע המנהל הספורטיבי איבו גרליץ'.

סברינה ויטמן (האתר הרשמי של אינגולשטאט)סברינה ויטמן (האתר הרשמי של אינגולשטאט)

וכך, הפכה אינגולשטאט לקבוצה מסקרנת מאוד עבור התקשורת והאוהדים הניטרליים בעונה הקרובה. היא כבר כיכבה בכותרות כאשר עלתה לבונדסליגה כנגד כל הסיכויים ב-2015, ואף שרדה בה בעונתה הראשונה בהדרכת המאמן ראלף האזנהוטל. האוסטרי עזב בקיץ 2016 לטובת לייפציג, ובלעדיו הקבוצה התרסקה וירדה ב-2017. מאז היא נדנדה בין הליגה השנייה לשלישית, ונעלמה לחלוטין מאור הזרקורים מבחינת הציבור הרחב. מינוי מאמנת צעירה ושאפתנית יחזיר אותה לשם, ויגרום לרבים ברחבי גרמניה לבדוק את התוצאות של אינגולשטאט בכל סוף שבוע. ויטמן מצידה מקווה לשמור את העניין לא בגלל היותה אישה, אלא כי הקבוצה תציג כדורגל איכותי – ואז אולי ייפתחו הדלתות עבור מאמנות אחרות שמשתוקקות לעשות את הצעד הגדול לכדורגל המקצועני של הגברים.

הסוגיה הזו עלתה לכותרות בגרמניה במהלך העונה האחרונה גם בזכות מארי-לואיז אטה שמונתה לעוזרת מאמן באוניון ברלין בנובמבר. בניגוד לוויטמן שמעולם לא שיחקה בעצמה ברמה גבוהה, אטה עשתה קריירה טובה בבונדסליגה לנשים, וייצגה את גרמניה עשרות פעמים במדי הנבחרות הצעירות. אחרי שפרשה, היא אף אימנה נבחרות צעירות שונות של גרמניה, עד שקיבלה את ההצעה לשמש כעוזרת באוניון בעקבות עזיבתו של המאמן אורס פישר. "לא מינינו אותה כי היא אישה. עשינו זאת בגלל כישוריה כמאמנת. המגדר לא משנה כלום", אמר אז נשיא המועדון דירק צינגלר.

בצירוף מקרים סמלי, אטה בת 32 בדיוק כמו ויטמן – שתיהן ילידות יולי 1991. היא זכתה לשבחים באוניון על עבודתה לצד המאמן ננאד בייליצה, וחגגה עם המון אמוציות כאשר הקבוצה הצליחה לשרוד בליגה בדקות הסיום של המחזור האחרון. היא עוזרת המאמן הראשונה בליגה הבכירה בגרמניה, ועכשיו יש גם מאמנת ראשית ראשונה בקבוצה מקצוענית. המגמה תופסת תאוצה, והיא עשויה להתרחב, במיוחד אם ההצלחה שלי שתי החלוצות תימשך. בינתיים את העונה היא פתחה עם ניצחון והפסד, ומחר ב-15:00 תפגוש את פ.צ זארבריקן, אותה קבוצה שהיממה בעונה שעברה את באיירן מינכן והדיחה אותה מהגביע.

אסור לפספס
נגןהצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
הצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
נגןמי ביקש תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
מי רצה תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
נגןהכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
הכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
נגןהכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
הכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
/* LAST / NEXT ROUNDs */