יום שבת, 05.10.2024 שעה 08:14

דייב מארש בישראל: הלב שלי נשבר במלחמה

היועץ של נבחרת השחייה בראיון ל-ONE על המצב בארץ ("נחמד לראות שה'בחורים הרעים' לא עצרו את שגרת החיים"), גורבנקו ("גאה בה"), פאריס והעתיד

|
דייב מארש (איציק בלניצקי)
דייב מארש (איציק בלניצקי)

ביממה האחרונה נחת בישראל היועץ של איגוד השחייה, דייב מארש, שכבר הספיק להופיע היום (רביעי) בבריכת השחייה של מכון וינגייט בה נערכת תחרות הטריילז, שמהווה תחרות מבחן לשחיינים הישראלים שעדיין לא השיגו את הקריטריונים למשחקים האולימפיים בפאריס 2024.

האמריקאי נחת בארץ על רקע המלחמה. ממסך הטלוויזיה בחדר בית המלון שבו הוא שהה אמש בקע קולו של נשיא ארצות הברית ג׳ו ביידן שהתראיין לגבי האפשרות של הסכם להחזרת החטופים שמוחזקים ברצועת עזה בדרום, מיד לאחר מכן שמע על ההפצצות המאיימות בצפון מכיוון חיזבאללה - אבל כשהתנתק לרגע ופתח את החלון הוא גילה כי רוב המדינה עדיין מתנהלת כרגיל.

אחרי כמה שעות בישראל דייב הופתע לגלות כי האנשים בישראל עדיין מדברים איתו על המשחקים האולימפיים, עדיין רצים על שפת הים ועדיין יושבים בבתי קפה. מציאות הזויה, ובדיוק בגלל זה הוא בחר להגיע לישראל, כדי לבדוק שהכל מתנהל כרגיל עם השחיינים הישראלים שאמורים להגיע לפאריס בקיץ.

דייב מארש (איציק בלניצקי)דייב מארש (איציק בלניצקי)

דייב מארש סיפר בראיון ל-ONE על התחושה להיות שוב בישראל: “בשבילי הדבר הכי טוב זו היכולת להתחבר מחדש לספורטאים, למאמנים ולצוות באיגוד השחייה הישראלי. אני מדבר עם אנשים מישראל כל יום ושומע מהם מה הם מרגישים. כולם אומרים - ‘החיים חייבים להימשך’. כל זה, כמובן, הודות לחיילים שממשיכים לאפשר חיים רגילים במדינה”.

איך אתה מרגיש לבקר בישראל בזמנים כאלה?
“זה נחמד להגיע לכאן ולראות שזה באמת מה שקורה. הסתובבתי בתל אביב למשך שעתיים, אנשים ישבו בבתי קפה והיו בחנויות, זה נחמד לראות שה’בחורים הרעים’ לא עוצרים את שגרת החיים של הישראלים”.

לא דאגת מהמלחמה?
“הלב שלי נשבר. הוא נשבר בעיקר משום שכל שחיין שדיברתי איתו מהנבחרת מכיר לפחות מישהו אחד שנחטף או נרצח במלחמה. גם מכירים כמובן גם הרבה אחרים שיצאו להילחם על המדינה שלהם. זה עצוב. רציתי לחזור חזרה לישראל, אפילו כשתגובות שקיבלתי כשאמרתי את זה היו מודאגות. כשהגעתי ראיתי הרבה דגלי ישראל בכל מקום, זה ממש יפה לראות עד כמה כולם מאוחדים פה. רק זו הדרך שתאפשר לצאת ממצבים קשים כאלה, אם כל הישראלים יהיו ביחד”.

מירון חירותי (גלעד קוולרצ'יק, איגוד השחייה)מירון חירותי (גלעד קוולרצ'יק, איגוד השחייה)

יש לנו מדינה משוגעת, לא?
“תמיד הייתה לכם. אתם אנשים משוגעים ויפים (צוחק). הרבה בארצות הברית תומכים בישראל ובזכותה לסיים את העבודה כדי להבטיח את הביטחון שלכם כדי שאנשים יוכלו לחיות חיים רגילים וטובים. אני קם מוקדם וזה נחמד לראות איך כולם מנסים להמשיך בשגרה, איך אנשים רצים בבוקר בחוץ והולכים לעבודה. לפעמים אני עומד מול הים בתל אביב ובנתניה, ואני מבין שם עד כמה המדינה הזו מאוד יפה, ויש בה חשיבות למקורות המים, גם לענף השחייה, כמו למשל להצלחה בתחרות המים הפתוחים של מתן רודיטי. חשוב להמשיך ולהצליח. ההמשכיות והשיפור של הנבחרת הלאומית קריטית. אני מרגיש שאפשר להביא בכך הרבה השראה וגאווה לציבור בישראל”.

אנחנו לפני תחרות הטריילז, מה אתה מצפה לראות מהשחיינים הישראליים?
”אני חושב שיש כמה שיעשו את כל המאמצים שלהם כדי להגיע למשחקים האולימפיים, ויש להם גם סיכוי גבוה להשיג את הקריטריון. המלחמה שינתה את התאריכים והאופציות הפתוחות להשיג את הקריטריון, ובאופן כללי אין לדעת מה יקרה כי הדברים משתנים במהירות רבה במהלך המלחמה, אבל עכשיו זה הזמן של הספורטאים להתרכז בספורט ולהיכנס לריכוז לקראת פאריס. הם צריכים לעשות את הטוב ביותר שלהם ולהציג את הטוב שיש בישראל לכל העולם”.

נבחרת השליחים בשחייה (סימונה קסטרווילארי, איגוד השחייה)נבחרת השליחים בשחייה (סימונה קסטרווילארי, איגוד השחייה)

מה המטרות שלך לתחרות הטריילז ולתקופה הזו בכלל כיועץ מקצועי?
“יש לנו בתחרות שלושה מקרים שונים. ראשית, השחיינים שעדיין לא העפילו ורוצים להשיג את הקריטריון. שנית, השחיינים שכבר העפילו, כמו גל כהן גרומי, שיכולים ליהנות מהתחרות שתכין אותם למשחקים האולימפיים. המקרה שלישי זה תחרות השליחים, בו יש לישראל עומק של שחיינים מהטובים ביותר ותהיה שם תחרות קשה. בשליחים יש לישראל סיכוי להגיע לגמר במשחקים האולימפיים, אף אחד לא רוצה לפספס את זה”.

אתה תהיה בפאריס עם המשלחת הישראלית?
“כן, אני עם המשלחת הישראלית עכשיו ואהיה איתה גם בפאריס”.

מנקודת המבט שלך, מה צריכות להיות המטרות של נבחרת השחייה הישראלית במשחקים האולימפיים?
“המטרות הן כמו תמיד, לעשות את הכי טוב ברגעים הכי חשובים. זה אתגר ענק, בגלל הלחץ העצום והאווירה מסביב. אנחנו גם לא יודעים מה יהיה מצב הביטחוני, אבל בכל מקרה היעד הוא להגיע עם כמה שיותר מתמודדים לכמה שיותר גמרים. חשוב גם להיות ריאליים, כרגע ישראל לא עם הסיכויים הכי טובים להשיג מדליה, כך שצריך להיות מרוצים גם מהופעות טובות לאורך התחרויות. זה יהיה אתגר משמעותי, אבל המטרה צריכה להיות - להביא את הרוח הספורטיבית שלנו, להגיע כמה שיותר רחוק ולהוכיח שאנחנו ברמה גבוהה”.

דיברת על גל כהן גרומי קודם לכן. מה אתה חושב עליו?
“לגל הייתה שנה מצוינת, יש לו מאמן חדש מאוניברסיטת מישיגן, אדם שעבדתי איתו בשנים עברו. הוא מאמן מצוין שעבר התפתחות טובה עם גל. גל עלה לרמה אחרת לחלוטין ואני מאוד מאמין בו. אני לא רוצה לעשות לו מזל רע, אבל הוא אחד כזה שיכול להגיע רחוק ולא נלחץ ממעמדים גדולים. הוא איש של רגעים גדולים”.

גל כהן גרומי (סימונה קסטרווילארי, איגוד השחייה)גל כהן גרומי (סימונה קסטרווילארי, איגוד השחייה)

בוא נדבר על אנסטסיה גורבנקו, היא גם אחת שאוהבת הופעות במעמדים גדולים. האם היא מסוגלת להשיג מדליות באולימפיאדת פאריס או שזו מטרה גדולה מדי?
“המטרה שלה היא להגיע לגמרים ולקבל הזדמנות לעשות את הכי טוב שלה. אני מכיר אותה מגיל 13, היא בתודעה המחשבתית הנכונה ויכולה להתחרות בצורה מצוינת. למרות זאת, היא עדיין רחוקה מהפייבוריטיות, לכן היא צריכה להיות מרוכזת בעצמה ולהשתפר כדי להצליח. אני מאוד גאה בה על העבודה שלה במיוחד בשנה האחרונה”.

במקצה ה-200 או ה-400 מטר מעורב, איפה יש לה יותר סיכוי להגיע יותר רחוק?
“אני חושב שהיא יותר מרגישה בנוח במקצה ה-200, היא עדיין בדרך למצוא את ההרגשה הטובה במקצה של ה-400. בכל אופן אין ספק שהיא ברמה אחרת ומצליחה להתקדם בזכות העבודה שעשתה עם טום ראשטון”.

ברמה האישית, האם תמשיך עם הנבחרת הישראלית גם אחרי 2024?
“אני מאוד נהנה מהעבודה שלי כאן, אני עושה את זה כבר שבע שנים. אני מקווה שאני אמשיך עם העבודה הזו. אני נהנה לעבוד גם האנשים בישראל, למרות כל מה שעברנו בשנים האחרונות עם מגיפת הקורונה והמלחמה. אני גאה לומר שכמה מהחברים הכי טובים שלי הם מישראל וזה בזכות העבודה שלי פה. היו שינויים רבים בדרך, אבל אני אוהב לעבוד כאן, לעזור ולהתאים את שיטות האימון הכי מתקדמות ועכשוויות כדי שהישראלים ימשיכו להשתפר. האם אשאר? זה תלוי כמובן גם באיגוד השחייה הישראלי”.

אנסטסיה גורבנקו (איגוד השחייה)אנסטסיה גורבנקו (איגוד השחייה)

הטריילז יצא לדרך, מי יגיעו לפאריס 2024?

תחרות הטריילז יצאה לדרכה. במשך ארבעה ימים במכון וינגייט ינסו השחיינים והשחייניות הישראלים לקבוע קריטריון לפאריס במשחים האישיים וגם להילחם על המקום בשליחים. מלבד אנסטסיה גורבנקו ותומר פרנקל, שלא יתחרו, צפויים כל שאר השחיינים והשחייניות הבולטים להשתתף באירוע.

כל ימי התחרות צפויים להיות מעניינים עם משחים מרתקים. רון פולונסקי ינסה לקבוע קריטריון ב-200 מעורב אישי יחד עם אחותו לאה; אביב ברזלי, איילה ספיץ ודוד גרצ'יק ב-200 גב; בר סולובייצ'יק ב-400 ו-800 חופשי; דריה גולובטי ב-200 ו-400 חופשי; ואנדי מורז עושה קאמבק כדי לחזור למשחקים האולימפיים.

יחד עם זאת, המשחה המרתק מכולם בטריילז צפוי להיות ב-200 מטר חופשי לגברים ולנשים, כאשר מה שעומד על הפרק הוא הקרב על המקום בקבוצות השליחים, לאחר שארבע נבחרות שליחים הבטיחו את השתתפותן במשחקים האולימפיים בקיץ.

עד כה שישה שחיינים ושחייניות השיגו את הקריטריון האולימפי במשחים האישיים: גורבנקו ב-200 ו-400 מעורב אישי וב-100 ו-200 גב, תומר פרנקל ב-100 פרפר ו-100 חופשי, דניס לוקטב ב-200 חופשי, גל כהן גרומי ב-100 פרפר, ומרטין קרטאבי ומירון חרותי ב-50 חופשי.

אסור לפספס
נגןמי ינצח במירוץ? אמבפה מול אצנית מאה מטר
מי יותר מהיר? אמבפה מול אצנית מאה מטר
נגןמה גרם לדני אבדיה להתפוצץ מצחוק בטיקטוק?
מה גרם לדני אבדיה להתפוצץ מצחוק בטיקטוק?
נגןאיך מתלבשים כמו כריסטיאנו רונאלדו?
איך מתלבשים כמו כריסטיאנו רונאלדו?
נגןהמעריץ הצליח לברוח מהשומרים והגיע למסי
המעריץ הצליח לברוח מהשומרים והגיע למסי
/* LAST / NEXT ROUNDs */