יום שבת, 06.07.2024 שעה 07:44

השיאים מוכיחים: גורבנקו קרובה לפודיום אולימפי

השחיינית הישראלית בטירוף אחרי שרשמה ב-400 מעורב את תוצאת השנה החמישית בטיבה בעולם והשתפרה בחצי המרחק. מה המטרה הבאה והאם תפתיע בפאריס?

|
אנסטסיה גורבנקו (רויטרס)
אנסטסיה גורבנקו (רויטרס)

אנסטסיה גורבנקו בטירוף. בימים האחרונים השחיינית שיפרה את השיאים האישיים והלאומיים שלה שש פעמים במסגרת תחרויות סבב המארה נוסטרום, כך שהיא נראית בכושר מדהים לקראת המשחקים האולימפיים בפאריס 2024 בעוד פחות מחודשיים היא תגיע לצרפת והיא לא מתכוונת לעצור, גם אם השיאים הללו כבר עכשיו מציבים אותה על הנייר קרוב לפודיום האולימפי.

גורבנקו בת ה-20 מעלה הילוך לקראת הדבר האמיתי והיא כבר חלק בלתי נפרד מהטופ העולמי, בעיקר במשחים בסגנון המעורב בו היא מצטיינת. בשנים האחרונות המשחים הללו הפכו לאיכותיים וקשים יותר, אבל השחיינית לא מוותרת ותנסה לקבוע הישג שיא עבורה ועבור השחייה הישראלית בבריכת השחייה בבירת צרפת. 

מאז ההופעה המצוינת שלה ב-400 מטר מעורב באליפות העולם בקטאר, בה זכתה במדליית הכסף שהביאה אותה לראשונה לעמוד על הפודיום העולמי אחרי שקבעה שיא ישראלי של 4:37.36 דקות, גורבנקו לא עוצרת - והיא שיפרה את השיא כמעט בשלוש שניות בתוך זמן קצר יחסית של פחות מארבעה חודשים.

אנסטסיה גורבנקו (איגוד השחייה)אנסטסיה גורבנקו (איגוד השחייה)

אחרי הופעתה באליפות העולם, בימים האחרונים אנסטיה יצאה לסבב המארה נוסטרום והצליחה לשבור את השיא עוד שלוש פעמים: בקאנה היא ירדה לזמן של 4:36.95 דקות, בברצלונה סיימה את המשחה אחרי 4:36.57 דקות ובמונאקו ניפצה את השיא מחדש עם 4:34.87 דקות.

התוצאה הזו היא אחת מהטובות ביותר בעולם, כך שהישראלית התקרבה לטופ העולמי ב-400 מעורב. השיא האישי החדש שלה במשחה הזה הוא למעשה התוצאה החמישית בטיבה ב-2024. מתחילת השנה, סאמר מקינטוש הקנדית רשמה שיא עולם במבחנים הקנדיים עם 4:24.34 דקות, קיילי מקיואן האוסטרלית שנייה בדירוג לאחר שקבעה 4:28.22 דקות אבל היא כבר הודיעה שלא תשתתף במשחה הזה באולימפיאדת פאריס שזה יתרון לישראלית, קייטי גריימס האמריקאית עם זמן מעולה של 4:32.45 דקות שרשמה השנה, פרייה קולברט הבריטית עם 4:34.01 דקות ואחריהן כאמור ניצבת אנסטסיה גורבנקו במקום החמישי בדירוג עם השיא החדש שלה.

שוברת שיאים. גורבנקו (איגוד השחייה)שוברת שיאים. גורבנקו (איגוד השחייה)

כל התוצאות הללו נקבעו מחודש אפריל ועד היום, כך שלא רק גורבנקו מעלה הילוך ומשיגה תוצאות איכותיות לאחרונה. יחד עם זאת, בימים הקרובים יתקיימו תחרויות המבחנים האוסטרלים והאמריקאים, כך שהתוצאות שם עשויות אפילו להיות מהירות יותר מהרשימה הזו. מן הסתם, גם גורבנקו עוד עשויה לשפר את השיא הזה בהמשך כי התחרות רק הולכת וגדלה.

בשנתיים האחרונות גורבנקו עברה שינוי וחישבה מסלול מחדש. כעת ה-400 מעורב הפך להיות המשחה המועדף עליה, הרי שבעבר היא שחתה בעיקר את חצי המרחק ונמנעה מאחד המשחים האינטנסיביים והקשים ביותר. בגלל זה, ולנוכח הצפיפות והאיכות שיש אצל שחייניות ה-200 מעורב, הסיכויים של אנסטסיה לרשום הישג משמעותי ב-400 מעורב הם גבוהים יותר על הנייר - והיא בוודאות תשתתף בו באולימפיאדת פאריס.

במקביל, גורבנקו עדיין לא הזניחה את ה-200 מעורב. גם במשחה הזה היא שיפרה את שיאה האישי, פעמיים, בשבועות האחרונים. השיא שלה עד לאחרונה עמד על 2:09.28 דקות, אך היא הורידה אותו ל-2:08.63 בקאנה ובהמשך גם ל-2:08.55 בברצלונה.

אנסטסיה גורבנקו עם המדליה (איגוד השחייה)אנסטסיה גורבנקו עם המדליה (איגוד השחייה)

אלא שמפתיחת שנת 2024 היו כבר חמש שחייניות חזקות שירדו משתי דקות ושמונה שניות ב-200 מעורב - קיילי מקיואן, קייט דאגלס, סאמר מקינטוש, אלכס וולש וסידני פיקרם שמובילות את המשחה הזה באיכות מרשימה. גורבנקו עדיין רחוקה מהן והיא חייבת לנסות להשתפר גם במשחה הקצר יותר כדי להתקרב לצמרת העולמית. בקרוב היא תשחה באליפות אירופה ב-200 מעורב, בניסיון להגן על תוארה כאלופת אירופה, וייתכן ששם נראה שיפור נוסף לשיא שלה.

עוד סימן מעודד הגיע ממשחה ה-200 גב שלה, בו גורבנקו קבעה שיא ישראלי נוסף, לאחר שנגעה בקיר כעבור 2:08.54 דקות - ולמעשה קיזזה כמעט שתי שניות משיאה הלאומי של אביב ברזילי שעמד על 2:10.42 דקות.

אביב ברזילי (שחר גרוס)אביב ברזילי (שחר גרוס)

גורבנקו השיגה קריטריון A במשחה הזה ותוכל להשתתף בו באולימפיאדת פאריס, אבל ייתכן והיא “סיבכה” את ברזילי שככל הנראה תידרש גם לעמוד בקריטריון A שדורש לרדת מ-2:10.39. אומנם ברזילי קרובה אליו מאוד, אבל היא עדיין תרצה לעמוד בו ולהבטיח בוודאות את השתתפותה במשחה הזה במשחקים האולימפיים. בתחרות הטריילז היא תנסה לרדת מקריטריון A ולקבוע שיא אישי חדש שם - בעוד שגורבנקו לעת עתה בינתיים לא רשומה לתחרות הטריילז שתתקיים במכון וינגייט וככל הנראה תוותר עליה כדי להגיע מוכנה לאליפות אירופה.

בכל אופן, בטריילז ניתן יהיה לצפות בכל נבחרת השחייה הישראלית שמתכוננת בימים אלה לאולימפיאדת פאריס ויהיה שם מעניין גם בלי גורבנקו. לאחרונה מירון חירותי שיפר את שיאו פעמיים ב-50 פרפר, תומר פרנקל מגלה כושר טוב, יעקב טומרקין עובד חזק כדי להיכנס למשלחת האולימפית וכך גם אחרים. כולם רוצים להגיע לפאריס בשיא הכושר וזה ייבחן בווינגייט בסוף השבוע הקרוב.

תומר פרנקל (נעם מורנו)תומר פרנקל (נעם מורנו)

דבר אחד כבר בטוח לגבי נבחרת השחייה הישראלית - אנסטסיה גורבנקו נראית נהדר בבריכה, פחות מחודשיים להופעתה במשחקים האולימפיים. היא עשתה צעד משמעותי לכיוון הטופ העולמי, תוך שסימנה לכולם כי היא לא מתכוונת לוותר על הניסיון לזכות במדליה אולימפית ראשונה בתולדות הענף הישראלי. זה יהיה קשה, היא עדיין רחוקה משם, הסיכויים לא גבוהים והיא קודם כל תצטרף להעפיל לגמרים האולימפיים במשחים בהם היא תשתתף כדי שתוכל להפתיע בפאריס, אבל יש ניצוץ קטן של תקווה להישג משמעותי שטרם נראה בבריכת השחייה משחיין תוצרת הארץ.

עד כה, הישג השיא לשחיין ישראלי בגמר אולימפי היה המקום השביעי של יעקב טומרקין מלונדון 2012 וייתכן שגורבנקו תעבור אותו בפאריס 2024. יש עוד זמן עד שזה יקרה. בדרך לשם, כאמור, השחיינית המובילה מסמנת את היעד הבא - לצאת ולכבוש את אירופה עם זכייה במדליית הזהב ב-200 מעורב בפעם השלישית ברציפות. האם היא שוב תנפץ שיאים ותעמוד בראש הפודיום באליפות אירופה?

אסור לפספס
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
נגןברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
ברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */