יום חמישי, 19.09.2024 שעה 19:16

טוב שבאת: סרביה סוף סוף ביורו כמדינה עצמאית

זה לא היה קל, אבל הנשרים, שמעפילים כמעט לכל מונדיאל, הגיעו לאליפות לראשונה מאז הכרזת העצמאות. על המאמן שוונגר סימן והכוכב שרוצה לסגור מעגל

|
לראשונה כמדינה עצמאית. שחקני סרביה חוגגים העפלה ליורו (רויטרס)
לראשונה כמדינה עצמאית. שחקני סרביה חוגגים העפלה ליורו (רויטרס)

הצטרפו למשחק הניחושים של ONE ליורו

אם היו מספרים לכם שנבחרת סרביה מעולם לא העפילה ליורו, כנראה שהייתם צוחקים. הרי איך זה אפשרי שנבחרת סלבית טיפוסית שכזו, חסונה, כישרונית, עם כוכבים מהליגות הגדולות ושחקני עבר אדירים כמו נמניה וידיץ’ ודיאן סטנקוביץ’, לא הייתה באליפות אירופה, כשיותר קל להגיע אליה מלמונדיאל?

קשה להאמין, אך זו האמת. חלקית. כשעוד היה מדובר ביוגוסלביה, בשנות ה-60 וה-70, היא הייתה אחת הנבחרות העוצמתיות באירופה, שהפסידה בגמר פעמיים (הישג השיא שלה), סיימה רביעית בטורניר נוסף וזכתה במדליית זהב אולימפית.

לעומת זאת, אחרי התפרקות המעצמה, כשהן עודן תחת הפדרציה היוגוסלבית, סרביה ומונטנגרו הצליחו להעפיל לטורניר עוד פעם בודדת בשנת 2000 כמדינה אחת. על אף העפלות סדרתיות למונדיאל, אליו הגיעה בשלושה מארבעת הטורנירים האחרונים, מאז שהפכה למדינה עצמאית ב-2006, סרביה לא טעמה את טעמה של אליפות אירופה לנבחרות. עד עכשיו.

שחקני נבחרת יוגוסלביה ביורו 2000. הפעם האחרונה בה הגיעו לטורניר (רויטרס)שחקני נבחרת יוגוסלביה ביורו 2000. הפעם האחרונה בה הגיעו לטורניר (רויטרס)

שלא יהיה מקום לטעות, גם הפעם זה ממש לא היה קל. על ההעפלה לטורניר ה’אורלובי’ נלחמו, באופן כה אירוני, ישירות מול אותה מונטנגרו, כשההכרעה במוקדמות הגיעה עד לרגע האחרון במחזור הסיום. סרביה הייתה תלויה בעצמה מול בולגריה, אך היא ידעה שבמידה שתפסיד, ניצחון של המונטנגרים בהונגריה יעניק דווקא להם את הכרטיס הנחשק.

זה החל טוב עם שער של מילוש וליקוביץ’ בפתיחה, אך במחצית השנייה העניינים התדרדרו, כשמהפך של הבולגרים איים על תקוות ההעפלה. לבסוף, שמונה דקות בלבד לסיום הקמפיין, סרדאן באביץ’ כבש שוויון דרמטי ונתן אות לפתיחת החגיגות ההיסטוריות.

סרדאן באביץ' והסרבים חוגגים שער העפלה היסטורי, שמונה דקות לסוף הקמפיין (רויטרס)סרדאן באביץ' והסרבים חוגגים שער העפלה היסטורי, שמונה דקות לסוף הקמפיין (רויטרס)

הנשרים יתחילו את המסע שלהם ביורו עם מפגש יוקרתי מול לא אחרת מאשר נבחרת אנגליה ב-16 ביוני בוולטינס ארנה בגלזנקירשן, ימשיכו בדרבי סלאבי מול סלובניה באליאנץ ארנה במינכן ב-20 ביוני ויחתמו את שלב הבתים באותו אצטדיון מול דנמרק ב-25 ביוני.

האיש שוונגר סימן – דראגן סטויקוביץ’ שואף גבוה

מעטים זוכרים את הקריירה של ארסן ונגר לפני שהפך למאמן המיתולוגי של ארסנל, אך ממש רגע לפני שהגיע אליה, הצרפתי אימן בקבוצת נאגויה גרמפוס היפנית. בתקופתו בקבוצה, ונגר החתים את דראגן סטויקוביץ’, אגדת הכוכב האדום בלגרד, מהכדורגלנים היוגוסלבים הגדולים בכל הזמנים.

אחרי שפרש ממשחק פעיל, סטויקוביץ’ מונה לנשיא ההתאחדות ואחר כך עמד בראשות הכוכב האדום בלגרד בכהונה שנויה במחלוקת. ב-2008 ירד בפעם הראשונה אל הקווים, כשהלך בעקבות המנטור שלו ומונה לאותה נאגויה גראמפוס.

ראה בו כיורשו. דראגן סטויקוביץ' וארסן וונגר (רויטרס)ראה בו כיורשו. דראגן סטויקוביץ' וארסן וונגר (רויטרס)

מנג’ר התותחנים האגדי, זכור בכך שתמיד נזהר במילותיו בהקשר למחליפו העתידי, אך באופן נדיר, הפעם זה לא היה כך, כשב-2011 הצהיר: “הייתי שמח שסטויקוביץ’ יירש אותי, יש לכך 100 סיבות. הוא יהיה מאמן גדול, כל שנה אנחנו נפגשים וכל אחד מנסה לגבור על השני בדיון על כדורגל”. המשך קריירת האימון של הסרבי, לעומת זאת, התפתחה בניגוד לציפיות של ונגר.

הוא נשאר ביפן ואז עבר לסין, שם היה האיש שעמד מאחורי הפריחה של לא אחר מאשר ערן זהבי, בגוואנגז’ו ר.פ. ב-2021 נקרא לדגל, כשקיבל את משרת האימון הראשונה שלו באירופה עם המינוי לנבחרת סרביה. במדינה אמנם מודאגים מיכולת לא מאוד משכנעת, אך עד עתה סטויקוביץ’ עמד ביעדים ועשה בדיוק את מה שהיה מצופה ממנו. למונדיאל 2022 הוא לקח את הסרבים מהמקום הראשון במוקדמות, כשסיימו מעל פורטוגל הגדולה.

דראגן סטויקוביץ' בטירוף. הגיבור הלאומי ייעשה זאת גם על הקווים? (רויטרס)דראגן סטויקוביץ' בטירוף. הגיבור הלאומי ייעשה זאת גם על הקווים? (רויטרס)

בגביע העולם עצמו הם איכזבו כשהודחו בבתים, אך כעת שוב עמד בציפיות והגיע להישג ממש לא מובן מאליו. אחרי שהשיג את ההעפלה שלה כה ייחלו במדינה, האיש שהיה אגדה בעבור מדינתו כשחקן, רוצה להכניס את שמו להיכל התהילה הלאומי גם כמאמן והצהיר: “סרביה צריכה לעשות את קפיצת המדרגה הבאה. מכוונים לשמינית הגמר, יהיה נהדר להמשיך עד הרבע. כולם צחקו על היוונים ב-2004 ותראו לאן הם הגיעו”. מי יודע, אולי אבק הכוכבים מקריירת המשחק שלו יידבק גם אל שחקניו.

הגיבור שהוא רק שלה – אלכסנדר מיטרוביץ’ יסגור מעגל?

הוא אולי לא הכי טכני, חכם, נוצץ או מרוסן, אבל הוא הכוכב שלה ורק שלה. אלכסנדר מיטרוביץ’ מעולם לא הצליח להתעלות לגבהים (רק מטפורית) של הפוטנציאל לו ציפו ממנו. יש שמות גדולים בהרבה ממנו בסרביה, לדושאן ולאחוביץ’ יש תג מחיר של 65 מיליון אירו ודושאן טאדיץ’ היה בחצי גמר האלופות, אבל כשזה מגיע לנבחרת, הוא המלך הבלתי מעורער.

מדובר בחלוץ של פעם, גדול, מלוכלך ולא מתנצל, חיית רחבה. את השם שלו בקריירת המועדונים עשה כפנים של פולהאם, את ההתקפה שלה הוביל במשך חמש וחצי שנים בהן התנדנדה בין הפרמייר ליג לצ’מפיונשיפ, עד שב-2023 עבר לכסף הגדול של סעודיה באל הילאל, בה סיים את העונה עם יחס של שער למשחק ו-28 כיבושים, שני בליגה רק לכריסטיאנו רונאלדו.

אלכסנדר מיטרוביץ' במדי אל הילאל. שני רק לרונאלדו (רויטרס)אלכסנדר מיטרוביץ' במדי אל הילאל. שני רק לרונאלדו (רויטרס)

מלך שערי הנבחרת בכל הזמנים, עם 57 כאלו, הוא האיש של סרביה לרגעים הגדולים, לכן, לא היה מישהו אחר שבמדינה רצו לראות יותר, ניגש אל הפנדל מול סקוטלנד ב-2020. הנשרים הגיעו לגמר פלייאוף ההעפלה ליורו הקודם בבלגרד כפייבוריטים, אבל אחרי 1:1 בתום 120 דקות, ההכרעה עברה לנקודה הלבנה.

מול חמישה פנדלים מוצלחים של היריבה, מיטרוביץ’ ניגש אל הבעיטה החמישית כדי להשאיר את הסרבים מושלמים גם כן, אך דווקא המנהיג הגדול שלהם היה האיש שריסק את החלום. החלוץ נהדף ואיתו הסיכוי להגיע לטורניר. “הרגע הזה שורף בתוכי, זו תחושה כואבת שלא תעזוב אף פעם”, הצהיר הכוכב השבור.

"תחושה שתשרוף לתמיד". מיטרוביץ' אחרי החמצת הפנדל מול סקוטלנד (רויטרס)"תחושה שתשרוף לתמיד". מיטרוביץ' אחרי החמצת הפנדל מול סקוטלנד (רויטרס)

שנתיים אחרי כן, הוא כבש שער ניצחון היסטרי בדקה ה-90 מול פורטוגל בניגוד לציפיות, כזה שלקח את סרביה למונדיאל בקטאר ישירות ועל חשבון רונאלדו וחבורתו, שהעפילו רק מהפלייאוף לבסוף. כעת, מיטרוביץ’ רוצה להותיר את חותמו רשמית גם בתחרות אותה מנע מנבחרתו רק לפני ארבע שנים ולהשלים את סגירת המעגל סופית.

פני הדור – שימו לב לאלכסנדר סמרג’יץ’

הסיפור של עתיד הנבחרת הסרבית הוא סיפורה של אחד הכישרונות הצעירים הבודדים שלה שיהיו בטורניר, לזאר סמרג’יץ’. במציאות אחרת, הקשר המוכשר בן ה-22 היה מסיים את העונה החולפת כאלוף איטליה, בפועל, הוא וקבוצתו, אודינזה, נמנעו מירידת ליגה רק בסיום העונה.

אחרי שפרץ בעונת 2022/23, אינטר כבר סגרה הכל בדרך לעסקה שתנחית את סמרג’יץ’ בסן סירו, אך אביו של השחקן התערב ברגע האחרון וניסה להגדיל את סכומי הכסף שיועברו אליו ולבנו בטענה כי “הסיכום נעשה רק בין שתי הקבוצות ללא קשר עם לזאר”. הסרבי הוא קשר דינמי שיכול לשחק במרכז הקישור או מתחת לחלוץ עם דריבל טוב ועוצמות פיזיות, כשנדמה שאחרי עוד עונה טובה, הקיץ כבר ימצא עצמו במועדון גדול.

לזאר סמרג'יץ' מול אינטר (רויטרס)לזאר סמרג'יץ' מול אינטר (רויטרס)

למרות זאת, על אף האיכויות שלו, לא בטוח כלל אם אפילו יקבל את המושכות בקישור באליפות אירופה. אם יינתן לו הצ’אנס, הוא יהיה פשוט חייב לקחת אותו בשתי ידיים על רקע סוללת הקשרים המזדקנת של הנשרים. במקביל, במדינה מודאגים מדור ההמשך של הנבחרת, שלא מספק הבטחות גדולות כרגע, כשמסלולו של סמרג’יץ’ יישקף את עתידה של סרביה.

אגב, בתקשורת המקומית דיווחו כי בהתאחדות נעשו מאמצים כבירים לשכנע את כוכב באיירן, אלכסנדר פבלוביץ’, שנודע כי יש לו שורשים במדינה, לבחור לייצג אותה ועד לשנייה האחרונה המשיכו לנסות לשכנעו. סטויקוביץ’ אפילו כתב לו באופן אישי, אך המאמצים הרבים לא צלחו בסופו של דבר. גם אם היו עומדים במשימה, היו נוחלים כישלון בסיכומו של דבר, שכן בעקבות דלקת בשקדים, פבלוביץ’ ייעדר לחלוטין מהטורניר ולא ייצג גם את נבחרתו, גרמניה.

הידעתם? סדרת הילדים שסטויקוביץ’ מכור אליה 

במקרה ותתקלו בסרבי, כנראה שאם תדברו איתו על סטויקוביץ’, הוא יצטרך שנייה כדי להבין על מי אתם מדברים. במדינה, המאמן הלאומי מכונה ‘פיקסי’. הכינוי דבק בו עוד בימיו כשחקן, כשבמהלך ראיון סיפר כי הסיבה לכך הייתה סדרת הילדים המצוירת “פיקסי, דיקסי ומר. ג’ינקס” שהצהיר שהיה מכור אליה ולא פספס אף פרק בה.

'פיקסי' בימיו כשחקן (רויטרס)'פיקסי' בימיו כשחקן (רויטרס)

הרכב משוער (3-4-1-2): וניה מילינקוביץ’-סאביץ’, סטראיניה פבלוביץ’, ניקולה מילנקוביץ’, סרדאן באביץ’, אנדראה זיבקוביץ’, סשה לוקיץ’ (נמניה מקסימוביץ’), סרגיי מילינקוביץ’-סאביץ’, פיליפ קוסטיץ’, דושאן טאדיץ’, דושאן ולאחוביץ’ ואלכסנדר מיטרוביץ’.

אסור לפספס
נגןהצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
הצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
נגןמי ביקש תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
מי רצה תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
נגןהכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
הכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
נגןהכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
הכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
/* LAST / NEXT ROUNDs */