יום שבת, 06.07.2024 שעה 05:57
יורו 2024 23-24
 בית 1 
72-83גרמניה1
53-53שווייץ2
35-23הונגריה3
17-23סקוטלנד4
 בית 2 
90-53ספרד1
43-33איטליה2
26-33קרואטיה3
15-33אלבניה4
 בית 3 
51-23אנגליה1
32-23דנמרק2
32-23סלובניה3
22-13סרביה4
 בית 4 
64-63אוסטריה1
51-23צרפת2
44-43הולנד3
16-33פולין4
 בית 5 
43-43רומניה1
41-23בלגיה2
43-33סלובקיה3
44-23אוקראינה4
 בית 6 
63-53פורטוגל1
65-53טורקיה2
44-43גיאורגיה3
15-33צ'כיה4
לוח משחקים
  • ספרד
  • 1 - 2
  • גרמניה
  • פורטוגל
  • 0 - 0
  • צרפת
  • אנגליה
  • שבת, 06/07, 19:00
  • שווייץ
  • הולנד
  • שבת, 06/07, 22:00
  • טורקיה

מי שמאמין לא מפחד: אלבניה תהמם את אירופה?

רק לפני שנה וחצי נכנעה לישראל בדקה ה-92, אך כעת עשתה היסטוריה. ולנו? נותר לקנא. על ההעפלה ליורו 2016, הצמיחה מלמטה, הכוכב ופס הייצור באיטליה

|
שחקני נבחרת אלבניה מאושרים  (רויטרס)
שחקני נבחרת אלבניה מאושרים (רויטרס)

נבחרת אלבניה זכורה לרוב האוהדים הישראלים בעיקר בגלל אותו ערב קסום, בו תאי בריבו הרעיד את בלומפילד עם שער דרמטי בדקה ה-92, שהעניק לנבחרת שלנו ניצחון 1:2 ואת המקום בדרג א' של ליגת האומות, יחד עם כל אריות אירופה.

כמובן שבעקבות אותו משחק והעובדה שבשלושת המפגשים האחרונים בין הנבחרות יצאנו עם ידינו על העליונה, כשאנחנו שומעים על אלבניה, ישנה נטייה לחשוב שהיא נבחרת בינונית ואף חלשה מאיתנו. אם כך, איך זה שאנחנו שוב כשלנו בהעפלה ליורו ואלבניה רושמת כבר עלייה שנייה בתולדותיה בתוך שמונה שנים בלבד?

נתחיל בעתיד ואז נחזור אל העבר, נבחרת אלבניה שובצה לבית ב', "בית המוות" בטורניר הקרוב, שם תפגוש את אלופת אירופה הנוכחית, איטליה (15 ביוני), קרואטיה החזקה (19 ביוני) וספרד הגדולה (24 ביוני). כשעוד לפני כן תקיים שני מפגשי ידידות נוספים, מול ליכטנשטיין (3 ביוני) ואזרבייג'ן (7 ביוני).

תאי בריבו כובש מול אלבניה (ראובן שוורץ)תאי בריבו כובש מול אלבניה (ראובן שוורץ)

מכושלים למאמינים: הצמיחה של אלבניה

ב-2012 אלבניה נחשבה לנבחרת מהחלשות באירופה, כל כך חלשה, שהיא מעולם לא הצליחה לסיים מעל למקום הרביעי בשלב המוקדמות של היורו. כנראה שאם הייתם אומרים לאלבנים שבעוד קצת יותר מעשור הם יחגגו העפלה שנייה לאליפות אירופה, הם היו אומרים לכם שאתם משוגעים. 

את המהפך הגדול של האדומים שחורים החל המאמן ג'יאני דה ביאסי, שמונה בדצמבר 2011 ומהר מאוד הפנים את המצב. האיטלקי שם לב שהמון בני מהגרים בוחרים לייצג נבחרות אחרות על פני אלבניה, הבין את הפוטנציאל הגלום בהם והחל במסע שכנועים שמטרתו להביא שחקנים איכותיים. תחתיו האלבנים רשמו תוצאות טובות על כר הדשא, דבר שקידם את התהליך אפילו יותר כשעוד ועוד בני מהגרים רצו להצטרף לפרויקט ולהגשים את מטרתו.

האלבנים חוגגים ניצחון ראשון ביורו אי פעם (רויטרס)האלבנים חוגגים ניצחון ראשון ביורו אי פעם (רויטרס)

גרף העלייה הגיע לשיאו במוקדמות יורו 2016, חוץ מניצחון טכני על חשבון סרביה עקב פריצה למגרש ותקיפה של האוהדים הסרבים, נבחרת אלבניה גברה על פורטוגל וארמניה, סיימה פעמיים בתיקו נגד דנמרק והשיגה את הכרטיס לאליפות אירופה לראשונה בהיסטוריה.

"כשהתחלתי לשחק בנבחרת, לא האמנתי שיגיע היום שנעפיל ליורו", אמר הקשר האלבני, לוריק צ'אנה, הנרגש לאחר ההעפלה, וסיכם את תחושת העם כולו. את אליפות אירופה ההיא, פתחו האלבנים עם הפסד 1:0 לשווייץ, לאחר מכן נכנעו גם לצרפת משערים של אנטואן גריזמן ודימיטרי פאייט רק בדקה ה-90, ולבסוף ניצחו 0:1 את רומניה וסיימו במקום השלישי המכובד.

אחרי אותו הישג המדהים הגיעה נפילת המתח והנבחרת נכנסה לתקופה פחות טובה, שהגיעה לשיאה עם הפסד 3:0 ביתי למי אם לא, ישראל. אותו קמפיין חלש הביא להתפצלות דרכיהם של דה ביאסי וסיפור הסינדרלה האלבני שלו.

בנוסח ברזילאי: הקמפיין האדיר של אלבניה תחת סילביניו

את קמפיין המוקדמות האחרון, האדומים שחורים פתחו עם מאמן חדש, סילביניו. הברזילאי בן ה-50 ששיחק בעברו כמגן שמאלי וזכור ממועדונים גדולים כדוגמת ארסנל, סלטה ויגו, ברצלונה ומנצ'סטר סיטי, הספיק לאמן את ליון הצרפתית וקורינתיאנס מברזיל לפני שהגיע לנבחרת האלבנית. 

מהרגע הראשון סילביניו הרגיש בבית באלבניה. למאמן יש קליטה מהירה לשפות, כשבין היתר הוא מדבר שוטף בפורטוגזית, אנגלית, איטלקית וספרדית. כשהגיע בפעם הראשונה לבניין ההתאחדות המקומית, הוא הפתיע את כולם כשבירך אותם בשפתם.

אמנם הוא עדיין לא דיבר באופן קולח, אך הרגיש מספיק בנוח כדי לתקשר עם אנשי ההתאחדות. ברגע שמונה לתפקיד, החליט הברזילאי לעזוב את משפחתו, שגרה בפורטוגל, ולעבור לטירנה, בירת אלבניה. הוא הרגיש שהוא פשוט חייב לחיות את חיי היום-יום של המדינה כדי להיות מושקע במלואו בתפקיד.

סילביניו, הרגיש בבית מהרגע הראשון (רויטרס)סילביניו, הרגיש בבית מהרגע הראשון (רויטרס)

את מוקדמות יורו 2024 החלה אלבניה דווקא בגמגום עם הפסד 1:0 בפולין, אך מהר מאוד ההתאקלמות החלקה של המאמן החלה לתת את אותותיה. האדומים שחורים השיגו ניצחון 0:2 במשחק הבית הראשון נגד מולדובה וגברו גם על איי פארו החלשה עם 1:3 קליל, כשלאחר מכן חזרו מצ’כיה עם נקודה חשובה מאוד במשחק בו הגיעו כאנדרדוג. 

נקודת המפנה של הקמפיין הגיעה כשהאלבנים אירחו את פולין וניצחו 0:2 אל מול האוהדים המאושרים, שלא תיארו לעצמם שהניצחון הגדול ביותר אפילו עוד לא הגיע.

במחזור השישי הם אירחו את הצ’כים והפעם לא הסתפקו בנקודה, סיפקו תצוגה בלתי נשכחת בטירנה, וניצחו 0:3 שקירב אותם יותר מאי פעם להעפלה שניה ליורו וגרם לאוהדים פשוט להתאהב במנג’ר הברזילאי. עוד שתי תוצאות תיקו מול מולדובה ואיי פארו עשו את העבודה ואלבניה העפילה לגרמניה 2024 מהמקום הראשון בבית.

הכוכב ה(בלתי) מעורער? ארמנדו ברויה רוצה להוכיח

החלוץ בן ה-22 של צ'לסי שמושאל לפולהאם הוא כנראה השם הכי מוכר בנבחרת אלבניה. הוא גדל במחלקת הנוער של הבלוז ותמיד היה נחשב לסקורר גדול. כדי להתחשל, הוא הושאל לויטסה ארנהיים בעונת 2020/21, שם שיתף פעולה עם אלי דסה וכבש 11 שערים. 

ארמנדו ברויה (רויטרס)ארמנדו ברויה (רויטרס)

עונה לאחר מכן, יצא להשאלה נוספת, הפעם בסאות’המפטון, שם מצא את הרשת תשע פעמים. בתום אותן שנתיים, החלוץ חזר אל הבלוז, שם האמינו שהוא בשל לעלות לקבוצה הבוגרת. 

סביר להניח שלא ידעתם, אך בקמפיין שהסתיים בכרטיס ליורו 2024, ברוחה לא שותף אף לא לדקה אחת עקב קרע ברצועה הצולבת שספג בדצמבר 2022. פציעה שהרסה לו את התוכניות גם במדי הכחולים מדרום-מערב לונדון וגם במדי הנבחרת.

ארמנדו ברויה, עוד לא מימש את הפוטנציאל (רויטרס)ארמנדו ברויה, עוד לא מימש את הפוטנציאל (רויטרס)

למרות הפציעה הקשה והעובדה שלא היה חלק מההעפלה, באלבניה בונים מאוד על הסקורר המוכשר לקראת הטורניר. הוא צפוי להיות חלק משמעותי מאוד ברוטציה, ואף לפתוח ב-11. “היריב” הגדול ביותר שצפוי להתחרות איתו על המקום בהרכב הוא ריי מנאי, שהיה שייך בעבר לברצלונה ופרץ העונה בענק בסיבאספור הטורקית עם 22 שערים.

על אף גילו הצעיר, ברוחה הספיק לעבור לא מעט בקריירה. אמנם יש לו רק ארבעה שערים בנבחרת, אבל שמו הולך לפניו ובאלבניה מלאי ציפייה לחזות בפריחה שלו, אז אל תהיו מופתעים אם בסוף הטורניר הוא ידאג להוריד את הסוגריים.

הידעתם? פס הייצור של אלבניה בארץ המגף

לאלבניה ואיטליה יש הרבה במשותף, הן חולקות דעות פוליטיות משותפות, ישנם המון מהגרים אלבנים באיטליה ולהפך, ויש להן יחסים דיפלומטיים ידידותיים מאוד. ראש ממשלת איטליה, מתאו רנזי, אף הכריז בביקורו האחרון בטירנה כי “אלבניה היא בעלת הברית הקרובה ביותר שלנו באזור”. 

בשל כך, המון כדורגלנים אלבנים משחקים מגילאים צעירים בארץ המגף, דבר שמפתח את הכדורגל המקומי מאוד. לא פחות משבעה שחקנים שעשויים לפתוח בהרכב משחקים בסרייה א’, בקבוצות כמו לאציו, אטאלנטה, ססואולו, לצ'ה ואמפולי שנחשבת לחממה אלבנית גדולה.

בראט ג'ימסיטי חוגג במדי אטאלנטה האיטלקית (רויטרס)בראט ג'ימסיטי חוגג במדי אטאלנטה האיטלקית (רויטרס)

הרכב משוער (4-2-3-1):

אטריט ברישה; אלסיד היסאי, ארדיאן איסמעילי, ברסאט ג'ימסיטי, מריו מיטאי;  ילבר רמדאני; כריסטיאן אסלאני; יאסיר אסאני; נדים באירמי, טאולנט ספרי (ארבר הוג’ה) וארמנדו ברויה (ריי מנאי).

אסור לפספס
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
נגןברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
ברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */