יום שישי, 05.07.2024 שעה 20:48
ליגת העל 24-25
00-00בית"ר ירושלים1
00-00בני סכנין2
00-00הפועל ב"ש3
00-00הפועל חדרה4
00-00הפועל חיפה5
00-00מ.ס אשדוד6
00-00מכבי בני ריינה7
00-00מכבי חיפה8
00-00מכבי נתניה9
00-00מכבי פ"ת10
00-00מכבי ת"א11
00-00עירוני ק"ש12
00-00עירוני טבריה13
00-00הפועל ירושלים14
לוח משחקים
  • מכבי בני ריינה
  • שבת, 24/08, 00:00
  • מכבי נתניה
  • מכבי חיפה
  • שבת, 24/08, 00:00
  • עירוני טבריה
  • בית"ר ירושלים
  • שבת, 24/08, 00:00
  • מ.ס אשדוד
  • עירוני ק"ש
  • שבת, 24/08, 00:00
  • הפועל ב"ש
  • בני סכנין
  • שבת, 24/08, 00:00
  • מכבי פ"ת
  • מכבי ת"א
  • שבת, 24/08, 00:00
  • הפועל ירושלים
  • הפועל חדרה
  • שבת, 24/08, 00:00
  • הפועל חיפה

הכי גדול, הכי ישראלי: סבוריט נפרד כאגדת מכבי

הוא קיווה להתאזרח ולשחק בנבחרת, הפך למנהיג לצד זהבי וייני, אך אחרי שש שנים הספרדי שרואה במדינה כבית ייפרד: על הזר אולי הגדול בתולדות המועדון

|
אנריק סבוריט (רדאד ג'בארה)
אנריק סבוריט (רדאד ג'בארה)

“כשהצטרפתי למכבי לפני שלוש שנים, מעולם לא האמנו שתל אביב תהפוך לבית החדש של המשפחה שלנו”, אמר אנריק סבוריט בקיץ 2021 כשחתם על חוזה חדש בצהוב. והאמת? כשהספרדי הגיע לראשונה לישראל אף אחד לא האמין שהחיבור בינו לבין הקבוצה והמדינה יהיה כל כך חזק. עד כדי כך שהוא שאף לקבל אזרחות ולהמשיך את חייו בארץ, אולם הבירוקרטיות הערימו קשיים ולבסוף, אחרי שש שנים, הוא נפרד.

אבי כהן ז”ל המציא את המשפט אולי הכי מכביסטי שקיים: “להיות מכבי ת”א זה להיות הכי גדול, הכי יפה, הכי מצליח”. סבוריט עמד בכל שלוש הקטגוריות בצורה מובהקת וגם הוסיף לעצמו עוד צמד מילים שהפכו אותו, לפחות לדעתי ואני מניח שהרוב יסכימו איתי, לזר הגדול בהיסטוריה של הצהובים: “הכי ישראלי”. מחר (שבת) ב-18:30 הוא יעלה לכר הדשא בבלומפילד בפעם האחרונה, רק כדי להיפרד כאגדה.

תחילת הדרך של סבוריט ממש לא הובילה אל הכדורגל הישראלי. הוא צמח באקדמיה המפוארת של אתלטיק בילבאו ולמרות שלא היה באסקי, כי אם קטלוני, קיבל אישור חריג לשחק בקבוצה הבוגרת. אחרי שאפילו כבש שער בקאמפ נואו נגד ברצלונה ושיחק בנבחרות הצעירות של ספרד, אנריק חשב שהקריירה בלה ליגה סלולה, אבל איכשהו מצא את עצמו חותם במכבי ת”א בגיל 26. בזמן שרוב הקריירה עוד לפניו.

אנריק סבוריט חוגג. אהבה ממבט ראשון (איציק בלניצקי)אנריק סבוריט חוגג. אהבה ממבט ראשון (איציק בלניצקי)

החיבור בין סבוריט למכבי היה סיפור אהבה ממבט ראשון. מגן שמאלי הוא מצרך די נדיר בשוק ולספרדי היה חלק בלתי נפרד מהאליפות אולי הגדולה בתולדות הכדורגל הישראלי, כשאת עונת הבכורה שלו סיים עם שלושה שערים וחמישה בישולים תחת ולאדן איביץ’. באופן מדהים סבוריט העביר את שש השנים הכי יפות שלו ככדורגלן דווקא בישראל למרות שאין ספק כי הוא היה שווה רמות גבוהות יותר. היה פה חיבור מיוחד.

“אני רוצה להישאר פה עוד הרבה שנים”, הצהיר בראיון לאתר הרשמי של מכבי ת”א כבר בעונתו הראשונה. סבוריט אמר בכל הזדמנות כי הוא רואה בישראל כבית שני ואף שאף לייצג את נבחרת ישראל, אם הדבר היה מתאפשר לו כפי שקרה עם מיגל ויטור. אם הדברים היו תלויים בו הוא היה נשאר מעבר לשש העונות האלו, אבל התנאי להארכת החוזה היה שהוא יקבל אזרחות ישראלית וכשהדבר התמהמה הוחלט להיפרד.

משפחת סבוריט בנתה את עצמה במהלך הקריירה של אנריק בישראל. הבלם התחתן עם בת זוגו, ג’ניר מרטוס, בסיום העונה הראשונה שלו במכבי ת”א ובנובמבר 2020, בעיצומה של העונה השלישית שלו בארץ, הם הפכו להורים. לוקאס הקטן חי על תפר בילבאו – ת”א והוא אפילו דובר עברית, מכיר את חגי ישראל ואפשר לומר שגדל במשפחה כמעט צברית. “אנחנו מרגישים ישראלים לכל דבר”, הצהיר אנריק בינואר האחרון.

ג'ניר, לוקאס ואנריק סבוריט. הפכו למשפחה ישראלית אמיתית (אינסטגרם)ג'ניר, לוקאס ואנריק סבוריט. הפכו למשפחה ישראלית אמיתית (אינסטגרם)

למרבה הצער המציאות הרגילה אותנו שלחיות שש שנים בישראל יסדרו לך “חוויית מלחמה” לפחות פעמיים. משפחת סבוריט התגוררה בבת ים וחוותה מקרוב את המהומות הקשות במבצע “שומר החומות” במאי 2021, היא כמובן הרגישה כמו כולנו את אימת ה-7 באוקטובר שממשיכה עד עכשיו עם מלחמת “חרבות ברזל” ואחת התקופות הקשות שידעה המדינה. כל הדברים האלה רק הידקו את הקשר והאהבה לארץ.

הזוג, ובמיוחד ג’ניר, הפכו להיות שגרירים של ישראל ודאגו להפיץ האת האמת לעשרות אלפי העוקבים באינסטגרם ובראיונות בכלי התקשורת המובילים בספרד. “אם שחקן ספרדי ישאל אותי, אגיד לו בלי להסס שיגיע לשחק בישראל”, אמר בעבר סבוריט בראיון ל’מארקה’ ואף הוסיף: “אנשים אוהבים כאן כדורגל אולי יותר מאשר בספרד”. גם אם היכולת המקצועית ידעה ירידות, החיבור בין סבוריט לקהל תמיד היה מושלם.

כשמכבי הצפינה לכרמל בתחילת העונה שעברה וטעות איומה של סבוריט הובילה להפסד למכבי חיפה, עמותת “אחים לסמל” דאגה לשלוח חבילה ומכתב עידוד בו הודו לו והבטיחו שהם אחריו באש ובמים. סבוריט התרגש והודה לאוהדים בציוץ בעברית: “תודה רבה על המחשבה, לא הייתם צריכים. תודה לאחים לסמל, לשי וולף ולכל אוהדי מכבי הנהדרים שלא מפסיקים לתמוך בי. אני בטוח שביחד נעשה דברים גדולים”.

מעבר לחיבור הרגשי העמוק שנדיר במיוחד לראות בין שחקן זר לאוהדים, סבוריט היה אחד השחקנים הטובים בישראל בשש השנים האחרונות. כאמור, הוא נחת על תקן מגן שמאלי ושתי העונות הראשונות שלו ביססו את מעמדו כטוב ביותר בליגה, כשהיה לו חלק מרכזי בשתי האליפויות עם איביץ’. בעונת 2019/20 הוא כבש שער יפהפה בסמי עופר בדרך לניצחון 0:1 אחרי הבטחת האליפות והוסיף שלושה בישולים.

סבוריט המשיך בעמדת המגן השמאלי גם תחת יורגוס דוניס בעונת 2020/21. מעמדה זו הוא גם רשם את אחד הרגעים הגדולים שלו בצהוב, כשבשלב הבתים של הליגה האירופית מול סיבאספור, לקח את הכדור ממרכז המגרש בסלאלום מרשים, חתך למרכז ומ-17 מטרים ירה לחיבורים שער אדיר. “סבוריטטטטט הווווו וווווייייי”, סיפק השדר הצרפתי צעקה בשידור שיהפוך פשוט לאייקוני עבור האוהדים הצהובים בשנים הבאות.

השינוי בתפקיד של סבוריט הגיע בעונה שלאחר מכן. זה התחיל כגימיק של מלאדן קרסטאיץ’, הבלחה מדי פעם והשיא הגיע מול מכבי חיפה, באפריל. הירוקים ידעו שניצחון בבלומפילד יכריע כנראה את גורל האליפות בפעם השנייה ברציפות, אוסקר גלוך כבש שער נהדר וסבוריט, שתופקד כבלם, פשוט חיסל את ההתקפה של החיפאים. עומר אצילי, צ’ירון שרי, אף אחד לא הצליח התמודד איתו בדרך ל-11/13 מאבקים מוצלחים.

אנריק סבוריט. פתח כבלם מול מכבי חיפה (רדאד ג'בארה)אנריק סבוריט. פתח כבלם מול מכבי חיפה (רדאד ג'בארה)

מכבי חשבה שהיא מצאה את תגלית העונה שלה. אולי סבוריט הוא בכלל בלם? היכולות הטכניות שלו הן ברמה הכי גבוהה כיאה לשחקן שהתחנך באקדמיות של ספרד, הוא אומנם לא מהיר מדי אבל חיפה על כך עם גאונות כדורגל מעולם אחר. העונה המאכזבת הסתיימה ללא תואר ובקיץ איביץ’ חזר בקול תרועה. אם סבוריט חשב שאולי הסרבי יחזיר אותו לעמדת המגן השמאלי המוכרת, הרי שלמאמן היו תוכניות אחרות עבורו.

בקדנציה השנייה שלו בקריית שלום איביץ’ שיחק לרוב במערך 5-3-2. סבוריט הפך להיות הבלם השמאלי בשלישייה ובעצם היה פליימייקר של ממש. את היכולת הטכנית הוא ניצל כדי להצטרף לקישור והתוצאה הייתה שלושה שערים ושני בישולים בחלק הראשון של העונה, כולל סיומת מרהיבה להתקפה קבוצתית אדירה מול הפועל חדרה וביצוע מלוטש עם פצצה לרשת של מכבי נתניה. ייתכן שהיו אלה הדקות הטובות ביותר שלו.

העמדה החופשית עשתה חסד עם סבוריט שקיבל חופש פעולה, אבל הדברים מסביב פחות התחברו למכבי ת”א ואחרי החזרה מהמונדיאל איביץ’ נטש לטובת הצעה מפתה מרוסיה. אייטור קראנקה שהחליף אותו נטש את שלושת הבלמים לטובת מערך 4-4-2, סבוריט חזר לשחק כבלם בקו ארבעה והליקויים היו ברורים. בדרבי הוא נאלץ להקריב כרטיס אדום כדי למנוע 1:0 ובכך השאיר את הרצף ללא הפסד פעיל עד עכשיו.

אנריק סבוריט עם סרט הקפטן. אגדת מועדון (רדאד ג'בארה)אנריק סבוריט עם סרט הקפטן. אגדת מועדון (רדאד ג'בארה)

סבוריט היה שם ברכבת ההרים לאורך כל השנים האחרונות. הוא ראה את הכוכבים של איביץ’ עוזבים בזה אחר זה מסיבות שונות, סבל מהצניחה בכושר ואיבוד שלוש האליפויות והעונה יחד עם רובי קין והאחרים החזיר את הקבוצה לתלם וזכה באליפות השלישית שלו בישראל. “מה ההבדל בין הקבוצה הנוכחית לזו של איביץ’ ב-2018/19?”, נשאל בינואר האחרון והשיב בחיוך: “האמת שעבר כל כך הרבה מאז, אני כבר לא זוכר”.

כשקין נשאל לאחרונה על חדר ההלבשה הוא השיב שאינו מתעסק בזה ואת העבודה עושים ערן זהבי, שרן ייני וסבוריט. האחרון העיד בעונה שעברה שהוא רואה בשניים האחרים מודל לחיקוי ואמר אחרי שכבש ובישל מול נתניה: “אני עוקב אחרי ייני וזהבי, שהם מבוגרים ממני, בכל הקשור לאימונים”. ייני וסבוריט כבר הודיעו על פרידה, זהבי עוד לא החליט, אבל את החור שהם ישאירו יהיה קשה מאוד למלא. ולא רק מקצועית.

“העונה משהו ישתנה בקבוצה ובשחקנים”, הבטיח סבוריט לפני צמד המשחקים מול פטרוקוב במוקדמות הקונפרנס ליג. הספרדי חלם להיות ישראלי, אבל לא עלה בידו והוא יעזוב אחרי שש שנים. לפחות הוא יוכל להיות רגוע שעמד בהבטחתו ואחרי שלוש שנים בינוניות החזיר את מכבי ת”א לטופ. הוא נפרד כמו מלך, כפי שהיה ראוי להיפרד, עם שלוש צלחות וגביע אחד באמתחתו, אבל חשוב מכך: זכור כגדול הזרים במועדון.

כמו שהבטיח, נפרד עם הצלחת (רדאד ג'בארה)כמו שהבטיח, נפרד עם הצלחת (רדאד ג'בארה)

המספרים של סבוריט במכבי ת”א

248 הופעות, 13 שערים (3 בפנדלים), 22 בישולים
3 אליפויות, גביע, 2 גביעי אלוף האלופים, 3 גביעי טוטו
157 ניצחונות (63.31%), 58 תוצאות תיקו (23.39%), 33 הפסדים (13.31%)

האזינו: שיר האליפות של מכבי ת"א
אסור לפספס
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
נגןברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
ברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */