יום רביעי, 13.11.2024 שעה 07:07
ליגת העל Winner 24-25
229-2010בית"ר ירושלים1
227-1810מכבי ת"א2
217-2010הפועל ב"ש3
2010-2510מכבי חיפה4
1713-1510מכבי בני ריינה5
1411-1110הפועל חיפה6
1313-910בני סכנין7
1216-810מכבי פ"ת8
1115-1210הפועל ירושלים9
1112-710עירוני ק"ש10
913-410עירוני טבריה11
815-1110מ.ס אשדוד12
720-1210מכבי נתניה13
518-710הפועל חדרה14
לוח משחקים
  • מכבי בני ריינה
  • שבת, 30/11, 20:00
  • מכבי ת"א
  • הפועל חדרה
  • שבת, 30/11, 20:00
  • בני סכנין
  • הפועל חיפה
  • שבת, 30/11, 20:00
  • עירוני ק"ש
  • הפועל ירושלים
  • שבת, 30/11, 20:00
  • בית"ר ירושלים
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 30/11, 20:00
  • מכבי חיפה
  • הפועל ב"ש
  • שבת, 30/11, 20:00
  • מכבי נתניה
  • מ.ס אשדוד
  • שבת, 30/11, 20:00
  • עירוני טבריה

פטריק ואן לוון: לטל בן חיים יש מזל שאני שותק

בלעדי: חלק ב' לראיון המרתק - איביץ' ("לא ראה משחק של הנוער, שיסתכל על עצמו"), דוניס ("לא חתרתי תחתיו"), יצחקי ומי לדעתו ייצא לחו"ל. האזינו

|
פטריק ואן לוון (רדאד ג'בארה)
פטריק ואן לוון (רדאד ג'בארה)

כשנתיים וחצי עברו מאז שמכבי תל אביב נפרדה מפטריק ואן לוון. מי שהגיע בשנת 2016 כמנהל הביצועי של מחלקת הנוער הצהובה ואחרי ארבע שנים עבר לעמדת מאמן הקבוצה הבוגרת בעקבות פיטוריו של גאורגיוס דוניס, הוא גם מי שזכה בתואר הגדול האחרון של המועדון – גביע המדינה ב-2021. אולם, הקדנציה שלו כמאמן ראשי נגמרה באוקטובר של אותה השנה בעקבות משבר אליו הצהובים נקלעו בליגת העל. 

ואן לוון, שתחתיו עברו במחלקת הנוער של מכבי ת”א כמה מהכישרונות הגדולים ביותר של הכדורגל הישראלי כיום, בנוסף לכאלה שהלכו לאיבוד בדרך ועברו למועדונים אחרים, עזב את הצהובים בטונים צורמים. ההולנדי עבר לזוריה האוקראינית ומשם לשחטאר דונייצק, איתה החל את העונה עד שפוטר במפתיע כשהיא במקום הראשון בליגה האוקראינית. 

מאז הוא התראיין בכמה מקומות, אך לא דיבר על הכל, לא נכנס לפרטים הקטנים, לא פתח באמת את הסיפורים הרבים שהיו במחלקת הנוער ובקבוצה הבוגרת. עד היום. כעת, בראיון בלעדי לפודקאסט מכבי ת”א של רז אמיר ואורן קדוש, הוא מדבר על הכל כולל הכל. הראיון עם ואן לוון היה ללא מעצורים, בלי שום פילטרים והוא זמין להאזנה באפליקציות הפודקאסטים השונות, אך בשל העובדה שהוא כולו באנגלית וגם ארוך במיוחד, הוא יהיה זמין גם בגרסה כתובה. 

פטריק ואן לוון (יונתן פדרבוש)פטריק ואן לוון (יונתן פדרבוש)

כעת באתר ONE אנו מביאים לכם את הגרסה הכתובה שתחולק לחלקים. ממשיכים עם חלק ב’, שעוסק בתקופה שלו כמאמן הראשי של הצהובים, היחסים עוד קודם לכן עם דוניס, איביץ’, הפיטורים, התקופה בשחטאר ועוד. 

לחלק הראשון בראיון עם פטריק ואן לוון לחצו כאן

ב-2020, שנת הקורונה, היה מחנה אימון בירושלים. גאורגיוס דוניס הגיע, קיבלת את המשרה במקומו בדצמבר ואז הגיעה ריצה טובה. כשראית את ההזדמנות לאמן את מכבי ת”א, חשבת שזו תהיה הזדמנות לשנים הבאות?
“התחלתי ביולי, היו שני משחקים מול באר שבע, ברק יצחקי ואני שוחחנו עם כמה מאמנים. חשבנו על זה שיש רק עוד כמה ימים להביא מועמדים לבעלים שיחליט. ברק הסתכל עליי ואמר לי: ‘תקשיב, אם זה לא ילך, אתה צריך לפתוח את העונה’. אמרתי לו שאם זו הדרך היחידה, אז כמובן שאעשה את זה כי אני פה, מכיר את השחקנים ויודע מה הם עשו, אבל אני רוצה לעשות את הדברים בדרך שלי. ביקשתי שלא יגיד לי מה לעשות מבחינת דרך המשחק, אחרת לא אעשה את זה. בסוף ראיתי את זה כהזדמנות להראות למאמנים באקדמיה מה אנחנו עושים ושאם עובדים באקדמיה אפשר גם להגיע לקבוצה הראשונה, כי ככה מדברים עם מאמנים ומראים להם שזה אפשרי”.

“לא היה צוות אימון. היו מאמנים מקבוצות הנוער אז פניתי אליהם וביקשתי שיעזרו לי. התחלנו, פגשנו את הקבוצה, הכירו אותי ואמרנו להם שאהיה כאן עד שמאמן יגיע. אמרתי להם שיש לי את הרעיונות שלי, התחלנו לעבוד על סגנון אחר, אמרתי להם שאני לא אוהב חמישה בהגנה ושאני רוצה 4-3-3, התחלנו לעבוד. ניסיתי להטמיע את מה שעשינו באקדמיה כדי שהקבוצה תהיה מוכנה למתי שמאמן יבוא”.

גאורגיוס דוניס (אורן בן חקון)גאורגיוס דוניס (אורן בן חקון)

זכיתם באלוף אלופים.
”הכי חשוב זה ששינינו את צורת המשחק תוך חודש. ניסינו ללחוץ יותר”.

אפילו שהקבוצה שלקחת באותו הרגע הייתה קבוצה שזכתה באליפות.
”כן, כי הקבוצה התבססה גם על משחק הגנה ולא בהכרח על שליטה והתקפה עם לחץ גבוה. זה משהו שעשינו באקדמיה ורציתי שזה יקרה גם בקבוצה הראשונה, זו הייתה הכוונה. לא רציתי להישאר המאמן לתקופה ארוכה. ידעתי שיהיה מאמן אחר כי אני הייתי מעורב עם מועמדים שונים”.

אתה בחרת את דוניס?
”אי אפשר לומר את זה, ברק ואני דיברנו עם מועמדים והבעלים החליט”.

נתתם המלצות טובות עליו?
”אני וברק יצחקי החלטנו שאנחנו רוצים סגנון התקפי, 4-3-3, שילוב צעירים, וזו הייתה הכוונה שלנו. דיברנו עם מספר מאמנים ובסוף מי שמעלינו קיבל את ההחלטה”.

פטריק ואן לוון. "הכי חשוב ששינינו את סגנון המשחק" (רדאד ג'בארה)פטריק ואן לוון. "הכי חשוב ששינינו את סגנון המשחק" (רדאד ג'בארה)

נהנית לאמן את הקבוצה הראשונה יותר מאשר התפקיד באקדמיה?
”אחרי מספר שנים באקדמיה אתה רוצה להתפתח ולעשות את הצעד הבא. מבחינתי הצעד הבא היה גם להיות עם ברק ולפתח גם אותו בהסתכלות על שחקנים ומאמנים. רציתי לוודא שהמועדון צומח ולהביא את שחקני האקדמיה יותר קרוב לקבוצה הראשונה. לא סגרתי את הדלת לאמן כי קיבלתי את רישיון הפרו ב-2009, כדי שתהיה לי הזדמנות אם תיפתח לי דלת”.

בליגה עם דוניס היה בלגן. כשדוניס עזב הוא אמר שאתה וברק דחפתם אותו החוצה כדי שאתה תהיה המאמן במקומו. מה הגרסה שלך לסיפור הזה?
”בהתחלה חיפשנו מועמד אחר. המטרה שלנו הייתה לעזור למאמן. העבודה שלי לא הייתה לעקוב אחרי הקבוצה הראשונה ברמת הכדורגל, זו הייתה העבודה של ברק. היינו ביחד במספר מקרים וניתחנו את מה שקורה. עבורי לפתוח את העונה כמאמן הייתה הזדמנות להראות למאמנים מהאקדמיה שאם הם מגיעים לקבוצה בוגרת או מקבלים הזדמנות, הם יכולים להתנהל אותו הדבר. אז באותה תקופה דיברנו גם איתו, שיתפנו גם את המאמן במה שאנחנו מרגישים. הקמפיין שלו באירופה היה טוב, אבל בליגה זה לא הצליח. אם הוא חשב שזה שאני וברק אומרים לו את דעתנו זה כי ניסינו לחתור תחתיו? אז הוא לא הבין אותנו נכון”.

האם הזכייה בגביע הייתה הרגע הכי טוב שלך כמאמן?
”התחושה הכי טובה באותה תקופה הייתה לנצח במשחקים ולעשות את זה עם הרכבים שונים. זה הגיע כתוצאה מלוח המשחקים הצפוף, לקבוצה הייתה האיכות המתאימה לשחק ברמה גבוהה עם סוגים שונים של שחקנים, וזה היה האושר הכי גדול. כשאתה רואה שלשחקנים יש מוטיבציה לשחק וכולם משחקים זה נתן תחושה טובה שכולם חלק”.

פטריק ואן לוון. "אחרי שנים באקדמיה אתה מחפש לעשות את הצעד הבא" (שחר גרוס)פטריק ואן לוון. "אחרי שנים באקדמיה אתה מחפש לעשות את הצעד הבא" (שחר גרוס)

מבחינתך אין 11 פותחים, מאוד אכפת לך מהשחקנים הנוספים, מבחינתך אין מחליפים בהגדרה כי לא רצית לאבד אף אחד.
”עד גיל 17 אי אפשר לדרוש לשחק עם אותו הרכב בכל שבוע, מגיל 16 אתה יכול לערוך בכורה בקבוצה הבוגרת ואולי יש שחקנים מוכנים. בישראל זה קורה פחות מאירופה, ועדיין צריכים שיהיו חילופים. דיברתי בזמנו עם אורי דוד על אופק ששון, בלם גבוה, הוא קרוב לשני מטרים והיה צריך לשחק עם שחקנים שהם 1.50 מטרים ולפעמים זה נראה רע, אבל מול שחקנים בממדים שלו זה נראה יותר טוב. אמרתי לאורי דוד שישלח אותו אליי, והוא ערך בכורה בגביע הטוטו. אמרתי לאורי שיסמוך יותר על איכויות של שחקנים ושיסתכל מעבר למה שהוא רואה במגרש, אלא על האיכויות. ברגעים האלה מאמן מבין שהוא צריך לסמוך יותר על שחקנים והקבוצה שלו שיביאו את האיכות. זה חלק מתהליך ההתפתחות והתהליך שבו מאמן סומך על שחקניו”.

אחרי שזכית בגביע קיבלת את תפקיד המאמן באופן קבוע. אני קיבלתי באותו הקיץ פידבק מהרבה שחקנים שיש דגל אדום לגביך, שאם תישאר הם לא יצליחו. רוב התלונות לא היו על הכדורגל שלך והסגנון, אלא על הרמה האישית. חלק הרגישו שאתה מתייחס אליהם כאילו הם עדיין שחקני נוער, שהיית קשוח איתם בצורה לא סבירה. משהו בדינמיקה הקבוצתית לא עבד. בסופו של דבר הקבוצה לא הצליחה, בהרבה מקרים זה היה בגלל המצב בחדר ההלבשה. כתבתי על זה לא מעט ולדעתי לא שמענו את התגובה ממך בנושא עדיין.
”שחקן של קבוצה מקצועית מקבל כסף על לשחק כדורגל. כשאתה במועדון מהטופ אתה צריך לעשות מה שמבקשים ממך. השחקנים הם חלק מקבוצה, אבל הם צריכים להראות את האיכויות שלהם. בלי להיכנס לשמות, היו כאלו ששיחקו פחות, והם אלו שנתנו לך את האינפורמציה. ידעתי שזה יבוא וידעתי גם מאיזה שחקנים זה יבוא. מבחינתי הסיבה שלא דיברתי איתם זה כי לא יכולתי לעשות הרבה. הם לא באו אליי, לדבר בדיעבד לא יהיה מנומס מבחינתי ולא יעזור לי, אני לא אשנה את השחקן והוא לא אותי, זה שהייתי חזק בדעותיי ודרשתי הרבה? אני לא חושב שזה היה עד כדי כך ככה, אבל שחקן צריך להסתכל על עצמו ולשאול האם הוא יכול לתת יותר”.

יש שחקן שגם דיבר על כך באחד הראיונות שלו, טל בן חיים, שאמר שלא כיבדת אותו והקפאת אותו.
”ציינת שם של שחקן שיש לו מזל שאני שותק. בסיטואציות מסוימות אתה רוצה יותר מהשחקן, הוא גדל בדור שיותר מחליט מה הוא עושה על המגרש ואני לא מהדור הזה, אני חושב שיש לך אחריות במגרש. אם אני מעביר אותו לעמדה שבה הוא יכול לכבוש זה אמור לעזור לו. אני אמור לדחוף שחקנים ולא שם כדי להיות חברי. אין לי מה להגיד לו, זה מדבר בעד עצמו”.

טל בן חיים. "יש לו מזל שאני שותק" (רדאד ג'בארה)טל בן חיים. "יש לו מזל שאני שותק" (רדאד ג'בארה)

למה לא הצלחת בעונה השנייה אחרי חצי השנה הראשונה? שישה חודשים היו טובים, הארבעה הבאים פחות.
”קודם כל, אני לא מסכים. היינו טובים באירופה ועשינו דברים יפים. אני לא חושב שהקבוצה הייתה מוכנה לשחק טוב בשתי המסגרות. הרבה מועדונים ובעלים מחליטים מהר מדי שמשהו לא הולך טוב. אם לא היינו מקבלים את הכרטיס האדום של איתן טיבי מול קריית שמונה ומפסידים, היינו עוד יכולים להיות על המסלול לזכייה בדאבל. צריך זמן כדי לתקן את המצב בליגה ואם הייתי מקבל אותו זה היה יותר טוב”.

הרגשת שלא הייתה לך אווירה שאפשרה לך להצליח בקריית שלום?
”היינו לפני החלון של ינואר, הוא לא היה רחוק. כבר חשבנו על זה שכל שחקן שלא שיחק, או הרגיש צורך לעזוב, או רצון להתרענן במקום אחר, אז הייתה הזדמנות לעשות שינויים ולרענן את הסגל. אם היו לי עוד כמה שבועות זה היה קל יותר”.

הפסדת מול מכבי נתניה בחוץ, הייתי שם כשברק יצחקי ושרון תמם עזבו וראיתי את הפרצופים, זה היה נראה שהסוף בדרך ושהם לא יחכו לינואר. בדיון איתם ציפית למשהו אחר?
”לא יודע מה הייתי יכול לעשות אחרת. יצחקי בדיוק הפך משחקן למנהל ושרון לא יכולה להגיד לי דברים על כדורגל. ספציפית במשחק מול מכבי נתניה היינו צריכים לכבוש 3-4 שערים במחצית הראשונה, ספגנו שער במחצית השנייה ואיבדנו שליטה. כמובן שזה לא משהו שיכול לקרות, אבל באותו הזמן היינו צריכים לסיים את המשחק במחצית הראשונה”.

פטריק ואן לוון עם שחקני הנוער (משה חרמון)פטריק ואן לוון עם שחקני הנוער (משה חרמון)

לא קיבלת פידבק מברק שצריך לעשות משהו אחרת ולנסות לחבר מחדש את הקבוצה?
”לא, אני לא זוכר משהו כזה שהוביל למצב שאי אפשר לעבוד יותר יחד”.

בוא נדבר על שחטאר דונייצק וזוריה. איך אתה מסכם את התקופה באוקראינה?
”היה לי זמן אחרי מכבי ת”א. יש לי קשרים טובים באוקראינה, גם שם אפשר לפתח כדורגל וקבוצות, כל המצב במדינה השתנה אחרי המלחמה, זרים עזבו והרבה קבוצות השתמשו בשחקנים מהאקדמיה כדי ליצור קבוצות שיוכלו להשתתף במפעלים. העניין מזוריה היה הקונקרטי ביותר וידעתי שזה מועדון שיכול לשחק באירופה. גם לזוריה היו אז קשיים והתחלנו לבנות. ההתחלה הייתה מעניינת, היה לי חודש להתכונן לאירופה, וכמו במכבי ת”א היינו צריכים לשנות מהר את הסגנון ולגבש קבוצה משחקנים שלא שיחקו יחד”.

“זה התחבר, היו קשיים בכיבוש שערים ויצירת מצבים, ובחלק הראשון של העונה זה לא עבד. היה לנו רצף שהיינו יכולים להגיע לפגרת החורף מהפסגה, ניסינו לעבוד על ההגנה, זה עבד היטב. עשינו קדם עונה, הייתה לנו תקרית באימון ששחקן קיבל התקף לב והרגשות צפו, הליגה התחילה והבאנו אז את אדוארדו גררו, שחקן התקפה שהיה חסר לנו. הוא הגיע ארבעה ימים לפני שהליגה המשיכה. במשחק הראשון נקלענו לפיגור 2:0 אחרי 20 דקות. בהפסקה דיברנו בצורה ישירה לשחקנים שצריכים לעשות את מה שעשינו בחלק הראשון של העונה. עשינו מהפך לפני הסיום ואז התחיל רצף חיובי עם שני הפסדים מ-15 משחקים שעזר לנו להבטיח את המקום השלישי וההשתתפות בליגה האירופית”.

“זה היה מצב טוב עבור המועדון, הגעתי במטרה לעשות טוב וידעתי שאקבל הזדמנות להצליח, כך שאולי גם קבוצות אחרות יתעניינו בי כמאמן. היה עניין, שחטאר שאלה אם אני מעוניין”.

פטריק ואן לוון (רדאד ג'בארה)פטריק ואן לוון (רדאד ג'בארה)

עבדת בשחטאר בעבר.
”כן, עבדתי שם בעבר. דבר הוביל לדבר, הכרתי את הקבוצה וגם שם היו הרבה שינויים בגלל המלחמה. הרבה ברזילאים כישרוניים השתמשו בחוקי אופ”א כדי לעזור אז הקבוצה נבנתה מחדש. הקבוצה רצתה לשנות את סגנון המשחק ולהביא שחקנים צעירים, אז התחלנו עם מחנה אימון בהולנד. רק אחרי שבועיים היה לי סגל מלא. דיברנו על מכבי ת”א והסגנון, אז גם שם אמרתי לשחקנים שזו הדרך שבה אני רוצה לשחק, ואמרתי להם שיש להם את האיכות לשלוט 90 דקות במשחק”.

“מנקודת המבט הזאת גם אימנתי ורציתי שכולם יהיו כשירים ושתהיה להם היכולת לשלוט במשחקים, כי יש גם את אירופה וליגת האלופות זה סיפור אחר. בליגה לא שלטנו 90 דקות כמו שהייתי רוצה לראות, כי גם היו פציעות של שחקנים חשובים, חלק מההעברות לא עבדו כמו שתכננו ואז באו שחקנים צעירים יותר, שחלקם הגיעו עם רקע שונה. היו קשיים, אספנו נקודות, הובלנו בליגה, אבל איבדנו כמה נקודות שלא היינו צריכים לאבד. בליגת האלופות שיחקנו מול פורטו בהמבורג, אז כמאמן אתה מנסה לצמצם כמה שאפשר את האיכויות הטובות שלהם. הפסדנו, אבל היו לנו הזדמנויות”.

“בהמשך בליגה התחלנו רע כי לא הראינו את האגרסיביות שהיינו צריכים. יש לי את הרעיונות שלי של לפתח שחקנים והרצון שיגיעו לנבחרת. היה לנו משחק ידידות ותכננתי אותו עבור השחקנים שלא זומנו לנבחרת. סיימנו את המשחק עם שבעה שחקנים מתחת לגיל 19 במחצית השנייה וחשבתי לעצמי שהייתה עבודה טובה. גם ניצחנו, אבל אז קיבלתי שיחה שלא אהבו את זה ושוחררתי מהמועדון”.

מה הסיבה האמיתית לדעתך שפוטרת?
”עדיף שלא אכנס לזה. פתחנו את העונה במחשבה שצריכים לבנות משהו יחד. הייתי במקום הראשון כשפוטרתי, גם עכשיו הם ראשונים אבל לפני זה הם היו במקום השני”. 

פטריק ואן לוון. "לא יודע מה הייתי יכול לעשות אחרת" (איציק בלניצקי)פטריק ואן לוון. "לא יודע מה הייתי יכול לעשות אחרת" (איציק בלניצקי)

אלו החיים של המאמן, זה לא בהכרח כמה אתה טוב, יש עוד דברים שמשפיעים.
”כן, יש דברים שקורים מסביב שלא תמיד קשורים. עזבתי את שחטאר בתקופה יותר מוצלחת מאשר מכבי ת”א? הלכנו לכיוון טוב, בליגה אני עדיין חושב שבמכבי ת”א הייתה לנו את היכולת לחזור לטופ, אני מסתכל על הדברים בצורה דומה. אתה מתחיל משהו ויהיו רגעים שאתה למעלה ולפעמים למטה. אם מישהו מפריע זה מקשה”.

אז יש לך את החודשים הקרובים לעצמך. מה היעד הבא שלך? מה אתה רוצה לעשות?
”כרגע אני עדיין מתרכז בלהמשיך בקריירת האימון. יש לי הצעות, החוזה בשחטאר ייגמר בעוד חודש אז זה ייתן לי הזדמנות להמשיך. אני מוכן להתחיל, ביליתי את הזמן שלי בלבקר מועדונים, להסתכל על אימונים ולחדד את הפילוסופיה שלי”.

זה נכון שקיבלת פניות מהפועל ת”א והפועל פתח תקווה?
”לא”.

מה דעתך על זה שברק יצחקי הפך למאמן הראשי של בית”ר?
”זה מה שהוא רצה, אז הוא צריך להתחיל בזה”.

כשאימנת במכבי ת”א הרגשת שהוא רוצה להיות המאמן?
”לא, לא באופן ישיר בכל אופן. דיברנו על זה לפני כמה חודשים. הוא שאל איך יותר נכון לו להמשיך, אמרתי לו שיראה מה הוא רוצה, אם הוא רוצה לעבוד עם המועדון, אם הוא רוצה לעבוד עם השחקנים… קודם הוא צריך להבין”.

ברק יצחקי. "צריך להבין מה הוא רוצה" (חגי מיכאלי)ברק יצחקי. "צריך להבין מה הוא רוצה" (חגי מיכאלי)

אתה חושב שהוא יצליח בבית”ר ירושלים?
”הוא תמיד אמר לי שהוא המלך של ירושלים אחרי הקריירה שלו כשחקן. אני חושב שיש לו ידע, אני לא אתן קרדיט לעצמי, אבל הוא ראה מה צריך לעשות כדי לארגן מועדון ואקדמיה, הוא היה צריך את הצ’אנס ולקח אותו. אני מכיר אותו והוא רוצה להיות הכי טוב שהוא יכול, לשחק בסגנון מסוים, אני מייעץ לו לקחת את הזמן ולהיות חכם לגבי זה”.

אתה מופתע שהוא לא רצה את תפקיד המאמן הראשי במכבי ת”א אחרי שאיביץ’ עזב ולפני שאייטור קראנקה הגיע?
”אני לא יודע, האתגר בבית”ר יותר גדול, ליצור משהו עם פוטנציאל גדול”.

איביץ’ גם אמר עליך משהו לפני שנה או שנתיים בראיון – שאתה היחיד שהוא לא דיבר איתו בתקופה שלו במכבי ת”א, והוא הרגיש שאתה לא מכבד אותו. למה הוא התכוון?
”לא יודע, למה שיהיו לי בעיות איתו? אם הוא לא היה בקשר איתי ואני לא איתו… אני זוכר שהוזמנתי לארוחת ערב של בן מנספורד כשהוא התחיל לאמן, הייתי חלק מזה, נפגשנו כשהוא אימן ואני הייתי באקדמיה. הייתי במשחקים של הקבוצה הראשונה, אני לא זוכר שהוא היה במשחקים של הקבוצות הצעירות, אז אם הוא אומר שלא דיברנו, אז אוקיי, שיסתכל על עצמו ועל כך שלא גילה עניין. אני מנסה לעשות את זה כמאמן, תמיד להתעניין בקבוצות הצעירות יותר, לדבר עם המאמנים, כי ככה אתה גם מפתח אותם, והייתי עושה את זה גם בזוריה ובשחטאר. אנשים מכירים את הרקע שלי ולפעמים מבקשים ממני עצות. בזוריה זה היה ככה, כמאמן הייתי יכול לקחת שחקנים מהאקדמיה אז צפיתי באימונים של הקבוצה עד גיל 19, שוחחתי עם שחקנים, השתמשתי בהם במשחקי הכנה, זה חלק ממי שאני וזה צריך להיות חלק מכל מאמן, להביע עניין בקבוצות הצעירות”.

ואן לוון: איביץ' לא ביקר באימון של הנוער

ראינו בהרכב שניצח 1:4 את אולימפיאקוס שחקנים כמו רביבו, עידו שחר, דור פרץ, קניקובסקי, ומהספסל שחקנים כמו תורג’מן, קארצב, דוידה שהיה שם עד גיל 15. כשאתה רואה את כל השחקנים האלה מישראל שאת חלקם אתה מכיר טוב מאיתנו, כמה מהם יכולים לשחק ברמה של קבוצה מליגת האלופות כמו אוסקר גלוך? לכמה מהם יש את הפוטנציאל הזה?
”רביבו למשל מגן שמאלי, בכל עולם הכדורגל מחפשים שחקנים בעמדה הזו, ויש לו את האקסטרה. הוא מתפתח בצורה הנכונה, וגם בנבחרת, יש לו הרבה ניסיון בגיל צעיר. איך ינהלו אותו – זה הדבר החשוב ביותר. חשוב שישמור על המשמעת כדי להיות הכי טוב בעמדה הזו. דור תורג’מן יכול להיות יותר מהיר בכיבוש השערים, הוא יוצר הזדמנויות, אבל צריך את הזמן”.

ולאדן איביץ'. "שיסתכל על עצמו" (רדאד ג'בארה)ולאדן איביץ'. "שיסתכל על עצמו" (רדאד ג'בארה)

מה הוא צריך לשפר במשחק שלו?
”הוא צריך לחשוב פחות ולסיים טוב יותר. אם אני רואה אותו מול השער, אני לא רואה שהוא חושב על איפה לשים את הכדור, אלא שואל את עצמו ‘איפה המגן שלי, אני צריך לעשות עוד צעד’. הוא צריך לקחת דוגמה מערן זהבי, כשהכדור שם הוא מוכן לבעוט, וזה מה שהוא צריך להתחיל לעשות כדי שהסטטיסטיקה שלו תשתפר. הוא צריך את השערים, זה נחמד להיות כישרוני, אבל עכשיו זה הזמן להיות אפקטיבי ולהביא שערים. כדי שזה יקרה הוא צריך לשחק בעמדה הטובה ביותר שלו שזה כחלוץ, אבל יש עוד שני חלוצים טובים”.

אמרת שהופתעת שמספר שחקנים צעירים לא הצליחו, אפשר להיכנס לשמות?
”לא נדבר רק על שחקנים שלא הצליחו, אלא גם על אלו שלא קיבלו צ’אנס. גיא מזרחי למשל עשה התקדמות גדולה והוא מראה את זה בנתניה, אחרי שמכבי ת”א מכרה את גלוך היא הייתה צריכה לקבל החלטה אחרת לגבי בר לין שעכשיו בהפועל חיפה. הוא ילד טוב ולא צפוי בקבלת ההחלטות שלו, והוא לא עצלן. יש שחקנים שהיו צריכים לקבל צ’אנס, אבל יש לו הזדמנות להראות את זה בדרך אחרת. הדור הזה של השחקנים לא הכיל רק את גלוך, היו שם עוד שחקנים שמכבי ת”א תהנה מהם בעתיד”.

מי לדעתך תזכה באליפות בליגת העל העונה?
”הקבוצות די שוות כרגע, זה תלוי מי עשתה את החלון הטוב יותר בינואר. מכבי חיפה חזרה למרוץ עם מאמן צעיר, שתי הקבוצות הפתיעו אותי מכך שנשארו באירופה הרבה זמן. זה טוב לליגה שיש להן את אותו הלו”ז פחות או יותר, וזה טוב לכדורגל הישראלי ואני מאמין שהמרוץ יהיה עד הסוף”.

ולמי היה ינואר יותר טוב?
”מכבי ת”א כיוונה לשחקנים צעירים לטווח הארוך, מכבי חיפה הביאה צעיר וגם ישראלים איכותיים, שתי הקבוצות רצו להגדיל את הסגל”.

אוסקר גלוך (הטוויטר הרשמי של רד בול זלצבורג)אוסקר גלוך (הטוויטר הרשמי של רד בול זלצבורג)

תמיד אמרת שהכישרון הישראלי זה משהו שלא מקבל מספיק תשומת לב, שיש פה מספיק כישרון שרק צריך לנווט בצורה טובה. אתה רואה את מכבי חיפה עם ענאן חלאילי שהוא שחקן מהטופ, מה הוביל לשינוי הזה שעכשיו אנחנו מייצרים שחקנים טובים יותר ביחס לשנים האחרונות?
”אני חושב שכמובן שהמאמנים הצעירים עוזרים, במקרה של מסאי דגו הוא הכיר את השחקנים הצעירים וזה עזר, זה היה פלוס. גם איך שהנבחרת שיחקה גרמה לאנשים בישראל להבין שצריך לסמוך יותר על הצעירים, אז נקווה שזה ימשיך. צריך לקוות שההתאחדות לא רק תמשיך לפתח מאמנים, אלא שגם המועדונים ישימו יותר לב לאקדמיה. לילדים במדינה אין את האמצעים המספיקים כדי לשחק יותר טוב ולהשתפר, המועדונים צריכים לבחון את זה”.

“אם שחקן יימכר לאירופה במחירים של דניאל פרץ ואוסקר גלוך, אתה מכסה את התקציב והמטרות של האקדמיה. אתה צריך ‘לפגוע’ רק באחד, להשקיע בנערים זה משהו שצריך לקרות. צפיתי במשחק עד גיל 19 ואני מאמין שהדרישות צריכות להיות גבוהות יותר לגבי קצב המשחק. כל מי שמעורב בכדורגל הישראלי רוצה שהנבחרת תעפיל לטורניר וזה יהיה הבוסט הגדול ביותר. עבור מדינה כל כך קטנה יש כאן הרבה שחקנים מעניינים. אני רואה בישראל כהזדמנות טובה לסקאוט. באיזה שחקנים מועדונים לא משתמשים והאם אני יכול לשפר אותם? נקווה שייראו את זה פה”.

אמרת שאתה מקווה שאפשר יהיה למשוך צעירים זרים שיוכלו להיות שחקנים טובים יותר.
”מנקודת המבט שלי, זר מביא משהו אקסטרה למחלקת נוער”.

ענאן חלאילי אחרי השער (רויטרס)ענאן חלאילי אחרי השער (רויטרס)

במכבי ת”א אין זר בנוער, עונה שנייה ברציפות.
”מחלקת הסקאוט של המועדון הראתה שהיא כן יכולה למצוא זרים, זו הזדמנות שלא צריך לוותר עליה כמועדון בגלל העניינים הכלכליים. אולי ההתאחדות בישראל צריכה להתערב”.

האם עכשיו אחרי כל השנים אפשר לומר שפטריק ואן לוון 15% ישראלי?
”אני כאן בגאווה, עבדתי כאן בגאווה, היו לי אנשים שעזרו לי ליצור לעצמי כאן שם. אולי אני צריך לבקש אזרחות”.

אחרי מה שהשגת בכדורגל, מה אתה חושב שאתה יכול לשפר בעצמך?
”כמובן שאתה צריך להסתכל על עצמך ואני לא מפחד להקשיב לאנשים, לשמוע דעות ולקחת משהו מזה. אולי הנושא של התקשורת והיחס האישי, אבל בשביל זה כיום יש הרבה עוזרים, שגם להם אתה משאיר דברים. בסוף אתה לא יכול לעשות הכל וצריך להשאיר להם חלק. אתה מתכנן הכל, אבל בסוף גם לעוזרים יש חלק ואני מסתכל על זה יותר מקרוב מעכשיו. אני רוצה לנתח את הקשר בין המאמן לצוות שלו וגם בין הצוות לשחקנים, לראות כמה המאמן הראשי מעורב באימונים, אני אוהב לראות את זה. אני מטייל כדי לראות את הקשרים בין מאמנים לשחקנים. אם אני מסתכל על בטיס מול סביליה וחושב שהם ייכנסו פנימה אחרי האימון, פתאום אחד השחקנים לא שמח שלא שיחק, אז אני רואה שם מאמן בן 70 כמו מנואל פלגריני שמנסה לנחם שחקן ולגרום לו להאמין בעצמו. בכל העולם יש את זה, זה חלק מזה, וגם ברמה שלי שחקנים לא מבינים למה הם לא משחקים. מילה אחת לא מספיקה, צריך להקדיש לזה זמן”.

זה לא פחות חשוב מטקטיקה לפעמים.
”אם הם מקשיבים”.

תודה רבה שבאת פטריק, מאחלים לך את הטוב ביותר ונעקוב אחרי הקריירה שלך. אולי נראה אותך על הקווים בבלומפילד בקרוב, אבל כיריב.
”הכל פתוח, נראה מה יהיה”.

פטריק ואן לוון (האתר הרשמי של מכבי ת"א)פטריק ואן לוון (האתר הרשמי של מכבי ת"א)
אסור לפספס
נגןקבוצה מליגת העל בארגנטינה החתימה יוטיובר
קבוצה מליגת העל בארגנטינה החתימה יוטיובר
נגןכל שוער שתופס מעצמו חייב לעבור אימון כזה
כל שוער שתופס מעצמו חייב לעבור אימון כזה
נגןמעל מיליון שקל: שעון הסנדק של ויניסיוס
מעל מיליון שקל: שעון הסנדק של ויניסיוס
נגןמסי מודה: זה הענף האהוב עליו חוץ מכדורגל
מסי מודה: זה הענף האהוב עליי חוץ מכדורגל
/* LAST / NEXT ROUNDs */